eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Miernik 2: Liczba uczniów objętych działaniami na rzecz wspomagania oświaty dla mniejszości
narodowych i etnicznych do ogólnej liczby uczniów mniejszości w Polsce (w %)

Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik pozwala oszacować liczbę uczniów mniejszości
Bazowa
PW
Planowane
objętych dodatkowym (tj. poza subwencją oświatową)
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wsparciem finansowym oraz merytorycznym.
9,3
7,0
10,0
-
-
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na wykonanie planowanej wartości miernika wpływ
Miernik dotyczy działań edukacyjnych na rzecz społeczności
mogą mieć m.in. zmiany przepisów prawnych oraz
romskiej, które będą realizowane w ramach opracowywanego
migracje społeczności romskiej.
obecnie programu integracji na rzecz społeczności romskiej.

Miernik 3: Liczba realizowanych projektów na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku
pracy (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ocenia liczbę inicjatyw podejmowanych
Bazowa
PW
Planowane
w celu wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na
rynku pracy, realizowanych w formie projektów
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
ukierunkowanych
na
zwiększanie
świadomości
społecznej w obszarze równouprawnienia płci.
4
2
2
2
2
Informacje dodatkowe:
W ramach pierwszego projektu dofinansowywane będą przedsięwzięcia organizacji pozarządowych w zakresie
wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy i będzie stanowił przegląd podejścia i działań różnorodnych
organizacji III sektora zorientowanego na tą problematykę. Natomiast drugi z projektów (po ostatecznym potwierdzeniu
grantu przez Komisję Europejską) będzie realizowany w ramach projektu wspólnotowego Progress i dotyczyć będzie
działań zmierzających do zwiększania udziału kobiet w podejmowaniu decyzji ekonomicznych.

Miernik 4: Stosunek liczby projektów na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych realizowanych przez
Wojewodę do wszystkich projektów zgłoszonych Wojewodzie (w %)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik
umożliwia
ocenę
stopnia
zaspokojenia
potrzeb/zaangażowania
administracji
publicznej
w zakresie inicjatyw społecznych podejmowanych na
2014 r.
2015 r.
2016 r.
rzecz
mniejszości
narodowych
i
etnicznych
i zgłaszanych (w poszczególnych województwach)
58,74
58,61
58,61
w formie projektów do Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Ryzykiem niewykonania planowanej wartości miernika może być brak aktywności ze strony zainteresowanych realizacją
projektu, jak również brak inicjatyw zgłoszonych przez jst lub organizacje pozarządowe, w tym organizacje mniejszości
narodowych i etnicznych oraz brak odpowiedniego przygotowania projektów (niewypełnienie wymogów
formalnoprawnych). W odniesieniu do 2014 r. może ona ulec zmianie w wyniku uruchomienia środków przewidzianych
w rezerwie celowej.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 16.3.W Utrzymanie stosunków między Państwem a Kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi
Realizacja zadania umożliwia zagwarantowanie członkom wspólnot religijnych poszanowania wolności
sumienia i wyznania oraz zapewnienie sprawnego i prawidłowego wykonywania ustawowych zadań
wojewodów względem kościołów i związków wyznaniowych – w jego ramach prowadzone są działania, które
mają na celu zapewnianie harmonijnego współdziałania państwa z kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi, w tym umożliwiające zagwarantowanie prawa do wolności sumienia i wyznania, jak również
realizację przez te podmioty zadań społecznie użytecznych. Państwo m.in. prowadzi rejestr kościołów i innych
związków wyznaniowych, prowadzi sprawy związane z osobowością prawną kościelnych jednostek
organizacyjnych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Wyznania religijne oraz mniejszości
narodowe i etniczne.
100
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,13 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba rozstrzygnięć spraw administracyjnych z zakresu stosunków pomiędzy państwem
a kościołami i związkami wyznaniowymi w stosunku do ogólnej liczby spraw zgłoszonych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę skuteczności Państwa
w zakresie zapewnienia gwarancji wolności sumienia
i wyznania oraz równouprawnienia kościołów i innych
Bazowa
PW
Planowane
związków
wyznaniowych
mających
uregulowany
stosunek z RP. Wyniki miernika ukazują również
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
i sprawność instytucji publicznych w obsłudze spraw
mających
istotne
znaczenie
dla
prawidłowego
funkcjonowania
Kościołów
oraz
związków
98
98
98
98
98
wyznaniowych w Polsce.
Informacje dodatkowe:
Sprawy objęte zakresem przedmiotowym zadania dotyczą m.in. kwestii finansowania składek na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne osób duchownych z Funduszu Kościelnego, prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach roszczeń
majątkowych kościelnych osób prawnych (jako organ odwoławczy od decyzji wojewodów) i postępowań o wpis do rejestru
kościołów i innych związków wyznaniowych, a ponadto sprawy dotyczące administrowania danymi zawartymi
w powyższym rejestrze.

Miernik 2: Ilość przedsięwzięć duszpasterskich zrealizowana w danym roku do ilości przedsięwzięć
duszpasterskich zrealizowanych w roku poprzednim (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
ilość
przedsięwzięć
duszpasterskich zrealizowanych przez księży kapelanów
Bazowa
PW
Planowane
żołnierzy
zawodowych
i
księży
kapelanów
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pracowników cywilnych w danym roku. Realizacja
miernika
umożliwia
zagwarantowanie
członkom
1) 100
1) 100
1) 100
1) 100
1) 100
wspólnot religijnych poszanowania wolności sumienia
2) 100
2) 90
2) 100
2) 100
2) 100
i wyznania.
3) 100
3) 100
3) 80
3) 100
3) 100
Informacje dodatkowe:
Wartości miernika dotyczą: 1) Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego, 2) Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego,
3) Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego.

Miernik 3: Liczba rozpatrzonych spraw z zakresu utrzymania stosunków między Państwem, a kościołami
i związkami wyznaniowymi (w szt.)*

Opis miernika:
Miernik przedstawia rezultaty działalności urzędów
Planowane wartości miernika
wojewódzkich w zakresie utrzymywania stosunków
między Państwem a Kościołami. W szczególności osoby
uprawnione składają powiadomienia o zmianach
dotyczących wyznaniowych osób prawnych i ich
2014 r.
2015 r.
2016 r.
organów oraz wnioski o wydanie zaświadczeń
o posiadaniu osobowości prawnej przez jednostki
wyznaniowe, natomiast organy administracji publicznej
wydają zaświadczenia w przedmiotowym zakresie.
2.931
2.936
2.946
Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Na planowane wartości miernika może mieć wpływ nagły, nieprzewidziany wzrost liczby wpływających do urzędów spraw
z zakresu utrzymania stosunków między Państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 16.4. Wspieranie Polonii i Polaków za granicą
Zadaniu wyznaczony został cel dotyczący wspierania potencjału Polonii i Polaków za granicą przy jej
wykorzystaniu dla promocji i budowy pozytywnego wizerunku Polski w świecie. Zadanie to obejmuje swym

101
zakresem działania zapewniające efektywną współpracę z Polonią i Polakami za granicą, w tym m.in. przez
wsparcie finansowe przedsięwzięć w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą realizowanych przez
podmioty niepubliczne. Podejmowane są działania na rzecz środowisk polskich i polonijnych oraz w obronie
praw mniejszości polskich, Polonii i Polaków za granicą w krajach ich zamieszkania oraz wzmacniania pozycji
Polonii i Polaków za granicą poprzez rozwijanie więzi z Polską, edukację i wspieranie ich potencjału
intelektualnego. Ponadto, realizowane są działania z zakresu kultury oraz opieki nad miejscami pamięci
narodowej, a także komunikacji i promocji. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy
zagraniczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Odsetek godzin w roku, w których Centralny Rejestr przyznanych oraz unieważnionych Kart
Polaka był dostępny dla użytkowników (w %)

Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik ilustruje niezawodność administrowanego przez
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Radę do Spraw Polaków na Wschodzie rejestru.
99
≥98
≥98
≥98
≥98
Informacje dodatkowe:
Niezawodność systemu jest istotna, gdyż za jego pomocą
Ocena ryzyka:
przesyłane są dane z konsulatów RP do Centrum Personifikacji
Ewentualną
przyczynę
niewykonania
planowanej
Danych MSW, gdzie drukuje się Karty Polaka. Prowadzenie
wartości miernika mogą stanowić awarie systemu.
centralnego rejestru przyznanych i unieważnionych kart Polaka
jest jednym z głównych, ustawowych zadań Rady.

Miernik 2: Liczba ostatecznych beneficjentów działań edukacyjnych wspierających Polonię i Polaków za
granicą (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje liczbę beneficjentów cyklicznych
działań państwa skierowanych do nauczycieli języka
Bazowa
PW
Planowane
polskiego oraz dzieci i młodzieży biorących aktywny
udział w życiu Polonii i Polaków mieszkających poza
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
granicami kraju – grupa ta istotnie oddziałuje na
pozostałych
członków
społeczności
polonijnej
1.700
1.750
1.750
1.750
1.750
w procesie budowania trwałych więzi z krajem.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ewentualną
przyczyną
niewykonania
planowanej
W ramach zadania finansowe są m.in. przedsięwzięcia
wartości miernika może być złożona sytuacja polityczna
w zakresie organizacji kolonii i obozów polonijnych, a także
w krajach Europy Wschodniej uniemożliwiająca
kursy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli języka
uczestnictwo nauczycieli języka polskiego z tych krajów
polskiego, uczących w szkołach za granicą.
w organizowanych kursach.

Miernik 3: Liczba stypendiów przyznanych osobom pochodzenia polskiego studiującym w krajach
swojego zamieszkania (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla liczbę stypendiów przyznanych
osobom pochodzenia polskiego studiującym w krajach
swojego zamieszkania – w ramach procesu wsparcia
Bazowa
PW
Planowane
szans edukacyjnych młodzieży polonijnej (w tym
w szczególności o niższym statusie materialnym).
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Realizacja wpływa na umacnianie pozycji Polonii
i Polaków za granicą w krajach pobytu oraz sprzyja
257
250
250
250
250
podtrzymywaniu więzi z Polską.

102
Miernik 4: Udział procentowy projektów ocenionych przez Departament Współpracy z Polonią
i Polakami za granicą MSZ na poziomie bardzo dobry i dobry (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik dotyczy pomiaru skuteczności realizacji
polityki państwa w zakresie współpracy z Polonią
Bazowa
PW
Planowane
i Polakami za granicą, której celem jest wykorzystanie
potencjału Polonii za granicą do promocji i budowy
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pozytywnego wizerunku Polski oraz urzeczywistniania
rozwiązań ważnych dla Polski.
75
75
75
75
75
Ocena ryzyka:
Ryzyko
dotyczące
realizacji
zadania
wynika
Informacje dodatkowe:
z możliwości
rezygnacji
dotowanych
podmiotów
Wspieranie Polonii i Polaków za granicą odbywa się w ramach
z realizacji projektów lub też realizacji projektów
postępowań konkursowych. Gwarancją sukcesu jest wysoka
w sposób niezgodny z założeniami. Ryzyko to jest
wartość merytoryczna realizowanych projektów oraz ich
ograniczane
przez
odpowiednie
przygotowanie
ukierunkowanie na priorytety rocznych planów współpracy, co
projektów,
ich
merytoryczną
weryfikację
oraz
oddaje wartość miernika.
zapewnienie właściwego nadzoru na ich realizacją.

Zadanie 16.5. Ochrona Praw Obywatelskich, Praw Dziecka i Praw Pacjenta
Ogólnym celem zadania jest przeciwdziałanie i zapobieganie naruszeniom wolności i praw człowieka
i obywatela. Zadanie dotyczy ochrony wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji
i innych przepisach prawa, a w jego ramach ujęto działalność związaną z badaniem ewentualnych naruszeń
prawa oraz zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej przez organy, organizacje i instytucje zobowiązane do
przestrzegania i realizacji wolności człowieka i obywatela oraz podejmowaniem stosownych działań prawnych.
Obejmuje ono także działania interwencyjne w sytuacjach naruszenia praw dziecka oraz promocję prawa
dziecka, a także działalność edukacyjno-informacyjną w zakresie praw pacjentów oraz interwencyjną w obszarze
naruszeń tych praw. Administracja publiczna sprawuje również kontrolę nad jednostkami przetwarzającymi dane
osobowe oraz rejestruje zgłoszone zbiory danych osobowych. Zadanie realizowane jest przez Rzecznika Praw
Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Pacjenta oraz Generalnego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,08 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba wystąpień generalnych RPO pozytywnie zakończonych w stosunku do liczby wystąpień
generalnych RPO skierowanych i zakończonych w okresie sprawozdawczym (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik uwzględnia wystąpienia generalne RPO
(pozytywnie zakończone w stosunku do skierowanych
Bazowa
PW
Planowane
i zakończonych). Wystąpienia dotyczą ochrony praw
i wolności
jednostki
lub
zmian
o
charakterze
systemowym, w tych sferach działalności organów
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
władzy publicznej, w których rozwiązania prawne lub
sposób
wykonywania
prawa
prowadzą
do
61,5
60
60
60
60
powtarzających się naruszeń praw człowieka
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Miernik odnosi się do oceny działań Rzecznika w kontaktach
Czynnikami ryzyka są m.in. bezczynność lub zwłoka
z podmiotami publicznymi oraz efektywności i skuteczności
organów, do których zwraca się Rzecznik.
Rzecznika w działaniach mających charakter systemowy.


103
Miernik 2: Liczba spraw rozpatrzonych przez Rzecznika Praw Dziecka w stosunku do ogólnej liczby
spraw (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do sprawności działania Rzecznika
Praw Dziecka w jednym z kluczowych obszarów
Bazowa
PW
Planowane
kompetencji, którym jest działalność interwencyjna
związana
z
ochroną
dziecka
przed
przemocą,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
okrucieństwem,
wyzyskiem,
demoralizacją,
zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem.
b.d.
75
76
77
78
Ocena ryzyka:
Wykonanie planowanej wartości miernika zależy m.in. od niełatwej do przewidzenia skali trudności spraw, które wpłyną do
rozpatrzenia w danym roku – w szczególności na jego wykonanie wpływ może mieć obserwowany wzrost długotrwałych
spraw sądowych.

Miernik 3: Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie ochrony danych osobowych (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Liczba kontroli w jednostkach przetwarzających dane
osobowe odzwierciedla jedno z zadań statutowych
Bazowa
PW
Planowane
Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
W ramach kontroli sprawdza się, czy podmioty
2010 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
korzystające z nowych rozwiązań informatycznych nie
naruszają wymogów poufności, integralności oraz
196
180
150
150
150
dostępności danych osobowych obywateli.
Ocena ryzyka:
Na stopień wykonania wartości miernika ma wpływ zakres przeprowadzanych kontroli, ich czasochłonność, wynikająca m.
in. z aktualnych wytycznych opinii podmiotów unijnych zajmujących się problemami ochrony prywatności i danych
osobowych.

Miernik 4: Liczba spraw rozstrzygniętych w danym roku do liczby spraw wpływających do Rzecznika
Praw Pacjenta w danym roku (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do sprawności działania Rzecznika
Praw Pacjenta pokazując jednocześnie wielkość wpływu
Bazowa
PW
Planowane
spraw. Ponadto wskazuje on na skuteczność narzędzi,
którymi dysponuje Biuro RPP. Skuteczność działania
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
organu jest ważna, gdyż rozpatrywane sprawy dotyczą
58.000/
58.000/
58.000/
58.000/
58.000/
zdrowia i życia obywateli.
65.000
65.000
65.000
65.000
65.000

Zadanie 16.6. Sprawowanie funkcji organu wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu
administracji publicznej należących do właściwości jst oraz orzekanie w innych sprawach na zasadach
określonych w ustawach
Celem zadania jest kontrola instancyjna i pozainstancyjna orzeczeń administracyjnych organów jednostek
samorządu terytorialnego oraz rozpatrywanie wniosków dotyczących opłat rocznych za użytkowanie
wieczyste nieruchomości gruntowych. Realizacja zadania związana jest z kontrolą sprawowaną przez
Samorządowe Kolegia Odwoławcze (SKO). Obszar właściwości rzeczowej orzecznictwa SKO jest niezwykle
szeroki i obejmuje sprawy dotyczące kwestii administracyjnych oraz podatkowych, a ponadto pozasądowe
rozstrzyganie sporów cywilno-prawnych.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,11 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
104
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: