Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-budzet-zadaniowy
Miernik 2: Stosunek liczby osób korzystających z różnych form pomocy w ramach systemu wspierania
rodziny do ogólnej liczby mieszkańców w województwie (w %)*
Opis miernika:
Miernik
umożliwia
określenie
liczby
osób
Planowane wartości miernika
korzystających z różnych form pomocy w ramach
systemu wspierania rodziny (np. w formie świadczeń
2014 r.
2015 r.
2016 r.
rodzinnych, asystentów rodziny, miejsc opieki na
dziećmi w wieku do lat 3), pozwalając tym samym na
analizę występujących w tym obszarze tendencji.
9,55
9,72
9,72
Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Na stopień realizacji zadania wpływ mają m.in. zmiany demograficzne i sytuacji gospodarczej.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 13.5. Działalność pożytku publicznego
Celem zadania jest zwiększanie aktywności społecznej w funkcjonowaniu państwa w zakresie dialogu
obywatelskiego. Podstawowe znaczenie w realizacji zadania ma tworzenie warunków dla rozwoju wolontariatu
oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, a także współpracy tych podmiotów
z organami administracji publicznej oraz prowadzenie dialogu obywatelskiego. Równie istotne jest wspieranie
społeczeństwa obywatelskiego i gospodarki społecznej poprzez rozwój instytucji gospodarki społecznej, jak
również wsparcie programów partycypacyjnych w kreowaniu i wdrażaniu polityk publicznych. W ramach
zadania sprawowany jest również nadzór nad fundacjami oraz organizacjami pożytku publicznego. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba organizacji pozarządowych w Polsce (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować liczebność organizacji
pozarządowych w Polsce, a tym samym skuteczność
działań publicznych ukierunkowanych na wsparcie
Bazowa
PW
Planowane
i rozwój
działalności
pożytku
publicznego,
partycypacji społecznej w funkcjonowaniu państwa,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wolontariatu, rozwoju instytucji ekonomii społecznej
i innych form społecznej aktywności obywateli, które
świadczą
o
poziomie
rozwoju
społeczeństwa
97.237
102.237
107.237
112.237
117.237
obywatelskiego i kapitału społecznego.
Miernik 2: Liczba obszarów tematycznych, w ramach których zostaną wypracowane narzędzia
i rekomendacje w dziedzinie ekonomii społecznej (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie projektu grantowego
Social Entrepreneurship Network, w ramach którego
Bazowa
PW
Planowane
opracowuje się narzędzia i rekomendacje w dziedzinie
ekonomii
społecznej
w
wybranych
obszarach
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
tematycznych mających kluczowe znaczenie dla
Instytucji
Zarządzających
EFS
oraz
podmiotów
nd.
2
5
5
nd.
ekonomii społecznej.
Ocena ryzyka:
Wartość miernika uzależniona jest od liczby przeprowadzonych warsztatów typu peer review. Na planowaną wartość
miernika ma wpływ m.in. wywiązywanie się partnerów uczestniczących w projekcie z zobowiązań – projekt ma charakter
partnerski i poszczególne spotkania są organizowane przez poszczególne kraje biorące w nim udział.
85
Miernik 3: Liczba zadań publicznych z obszaru obronności państwa zleconych do realizacji przez
Ministra Obrony Narodowej organizacjom pozarządowym w stosunku do ogólnej liczby zgłoszonych
projektów (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ukazuje stopień zaangażowania organizacji
Bazowa
PW
Planowane
pozarządowych
w
realizację
zadań
publicznych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
dotyczących
obronności
państwa,
pielęgnowania
i utrzymania tradycji narodowych, edukacji obronnej
59
60
65
67
70
społeczeństwa.
Informacje dodatkowe:
Przedsięwzięcia o charakterze masowym promujące wojsko polskie, jak również przedsięwzięcia skierowane do młodzieży
związane z edukacją obronną cieszą się rosnącą popularnością.
86
Funkcja 14. Rynek pracy
Podstawowym zadaniem w ramach funkcji jest wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu. Celem
polityki państwa jest dążenie do pełnego i produktywnego zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich, osiągnięcia
wysokiej jakości pracy, wzmacniania integracji oraz solidarności społecznej i zwiększenia mobilności na rynku
pracy. W ramach funkcji stosowane są instrumenty z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób
niepełnosprawnych, różne formy pomocy dla pracodawców zatrudniających takie osoby oraz
zindywidualizowane działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Państwo prowadzi również działalność na
rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz rozwoju instytucji dialogu społecznego. Podstawowy cel dla
zadań i podzadań przypisanych do funkcji 14. określony jest jako zwiększenie aktywności zawodowej, do
którego pomiaru zastosowano – wskaźnik zatrudnienia (odsetek osób pracujących powyżej 15 roku życia).
Prognozowana jest systematyczne zwiększanie aktywności zawodowej, co związane będzie z poprawą wartości
miernika z 50,1% w 2013 r. do 50,9% w 2016 r.
Zadanie 14.1.W Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu
W ramach zadania realizowane są działania związane ze zmniejszaniem bezrobocia oraz zapewnieniem
skutecznego i efektywnego nadzoru nad działalnością publicznych służb zatrudnienia i przestrzeganiem
standardów usług na rynku pracy. Obok działań systemowych, związanych z tworzeniem ram prawnych
Z
rynku pracy oraz koordynacją i podnoszeniem jakości pracy publicznych służb zatrudnienia na terenie kraju, czy
a
d
a
opracowywaniem regulacji prawnych w zakresie stosunków pracy, tworzone są również programy na rzecz
n
ie
promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, przygotowywane i wdrażane są
pr
rozwiązania z zakresu zarządzania migracjami odpowiadające potrzebom rynku pracy, a także działania
ior
związane z budową, utrzymaniem i rozwojem systemu teleinformatycznego publicznych służb zatrudnienia.
y
t
Realizacja zadania obejmuje także zapobieganie wykluczeniu społecznemu oraz pomoc beneficjentom
eto
w powrocie na rynek pracy, jak również finansowanie zasiłków i świadczeń dla osób bezrobotnych. W zakresie
w
e
polityki zatrudnienia i przeciwdziałania marginalizacji oraz wykluczeniu społecznemu szczególna uwaga
poświęcona jest wkraczającej na rynek pracy młodzieży oraz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Praca oraz Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
16,68 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
87
Miernik 1: Liczba osób objętych aktywnymi programami rynku pracy (w os.)
0
0
800 000
0
0
Opis miernika:
0
0
0
0
0
Miernik umożliwia pomiar skuteczności i efektywności
0
0
7
0
7
7
działań państwa związanych ze wsparciem aktywizacji
5
3
0
6
osób bezrobotnych oraz modernizacją publicznych służb
0
0
zatrudnienia. Obejmuje on również efekty prac
600 000
8
6
2
związanych z projektowaniem i wdrażaniem programów
8
5
7
0
specjalnych na rzecz aktywizacji osób bezrobotnych,
4
4
w tym projektów pilotażowych, których celem jest
przetestowanie
innowacyjnych
rozwiązań
400 000
aktywizacyjnych.
Ocena ryzyka:
200 000
Na kształtowanie się miernika wpływ mają również
okoliczności zewnętrzne, w tym przede wszystkim
koniunktura
gospodarcza
warunkująca
poziom
zainteresowania uczestnictwem w programach na rzecz
0
aktywizacji.
2012
2013
2014
2015
2016
Informacje dodatkowe:
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się przede wszystkim wydatki z Funduszu Pracy przeznaczane na
przedsięwzięcia związane ze wspieraniem zatrudnienia i przeciwdziałaniem bezrobociu, a w odniesieniu do aktywizacji
osób niepełnosprawnych – wydatki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Miernik 2: Liczba osób, które skorzystały z pomocy w zakresie aktywizacji zawodowej do liczby żołnierzy
zwolnionych z zawodowej służby wojskowej (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa liczbę osób, które skorzystały z pomocy
w zakresie aktywizacji zawodowej w stosunku do liczby
Bazowa
PW
Planowane
żołnierzy zwolnionych z zawodowej służby wojskowej.
Pomoc
obejmuje
m.in.
doradztwo
zawodowe,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pośrednictwo pracy, współpracę jednostek wojskowych
z władzami samorządowymi oraz instytucjami rynku
75
75
75
75
75
pracy.
Miernik 3: Stosunek liczby utrzymanych w mocy aktów administracyjnych wydanych w I instancji do
liczby wszystkich złożonych odwołań (w %)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik obrazuje zgodność z prawem i jakość
orzecznictwa administracyjnego organów I instancji
2014 r.
2015 r.
2016 r.
publicznych służb zatrudnienia. Miernik odnosi się do
działalności Wojewodów.
77,15
77,75
78,17
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na kształtowanie się wartości miernika wpływ mogą
Zmiana
miernika
wynika z udoskonalenia prac nad
mieć zmiany w obowiązujących przepisach prawa,
planowaniem w układzie zadaniowym oraz ujednolicenia
zmiana dostępności do usług i instrumentów rynku
pomiaru
zadań
publicznych
przez
wszystkie
urzędy
pracy dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
wojewódzkie.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 14.2. Budowa nowoczesnych stosunków pracy i warunków pracy
Zadanie obejmuje działania państwa, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy oraz
ochrona roszczeń pracowniczych. W szczególności działania te polegają na dostosowywaniu regulacji
i instytucji rynku pracy do zmieniających się warunków społeczno-gospodarczych, poprawie bezpieczeństwa
i warunków pracy, a także działalności legislacyjnej w zakresie stosunków pracy, w tym wynagrodzeń,
świadczeń pracowniczych i warunków pracy. Ponadto, realizacja zadania umożliwia również ochronę
88
i zaspokojenie podstawowych roszczeń pracowniczych w przypadku niemożności ich zaspokojenia przez
pracodawcę z powodu jego niewypłacalności. Zadanie obejmuje również działalność nadzorczo-kontrolną
realizowaną przez Państwową Inspekcję Pracy, której celem jest doprowadzenie warunków pracy
w kontrolowanych zakładach do zgodności z przepisami prawa pracy oraz działalność informacyjno-
promocyjną, a także programy prewencyjne adresowane do osób oraz podmiotów zainteresowanych poprawą
bezpieczeństwa i warunków pracy. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Praca.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,77 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba osób, którym wypłacono świadczenia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie gospodarowania
Bazowa
PW
Planowane
środkami Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych, z którego są zaspokajane roszczenia
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pracownicze w razie niemożliwości ich zaspokojenia
przez pracodawcę.
34.785
39.334
35.525
32.745
31.809
Ocena ryzyka:
Niższe od przewidywanego wykonanie wartości miernika świadczy o dobrej kondycji finansowej podmiotów
gospodarczych, a co za tym idzie, niższej liczbie przedsiębiorstw ogłaszających upadłość, co wpływa na zmniejszenie
liczby osób, którym wypłacane są świadczenia pracownicze niezaspokojone przez niewypłacalnych pracodawców. Wyższe
od przewidywanego wykonanie wartości wynikać może natomiast z pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju.
Miernik 2: Odsetek kontroli zakończonych wydaniem nakazu stwierdzających naruszenie przepisów
prawa pracy (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje poziom zgodności z przepisami prawa
pracy, w tym w szczególności z przepisami i zasadami
bezpieczeństwa i higieny pracy w kontrolowanych
Bazowa
PW
Planowane
podmiotach. W przypadku stwierdzenia naruszeń tych
przepisów inspektorzy wydają nakazy zobowiązujące
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
kontrolowane podmioty do podjęcia niezbędnych
działań, w tym działań w trybie natychmiastowej
61,46
60
60
60
60
wykonalności.
Informacje dodatkowe:
Stabilna wartość miernika wynika z konieczności dążenia do zapewnienia zadowalającego stanu przestrzegania prawa
pracy, w tym przepisów bhp w kontrolowanych zakładach – wymaga to podejmowania długofalowych i efektywnych
działań organów PIP w obszarach największych zagrożeń zawodowych. Określone w programie działania PIP zadania, do
których odnosi się miernik planowane są na podstawie wyników przeprowadzonych kontroli w zakresie przestrzegania
przepisów prawa pracy (w tym przepisów bhp) w określonych branżach i zakładach oraz zaleceń i wniosków Rady Ochrony
Pracy przy Sejmie RP, komisji sejmowych, instytucji państwowych, innych organów nadzoru nad warunkami pracy
i partnerów społecznych. Miernik charakteryzuje się niskim stopniem ryzyka. Niższa i stabilna wartość miernika w latach
2013-2016 wynika z wzrostu przestrzegania przepisów bhp w kontrolowanych podmiotach.
Zadanie 14.3.W Wspieranie rozwoju i organizowanie dialogu i partnerstwa społecznego
Zadanie obejmuje przedsięwzięcia skierowane na zwiększanie roli dialogu i partnerstwa społecznego
w rozwiązywaniu problemów społeczno-gospodarczych. Aktywność administracji publicznej umożliwia
wsparcie dialogu i partnerstwa społecznego, jak również wsparcie w zakresie rozwiązywania sporów
zbiorowych i mediacji oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Zadanie ukierunkowane jest na
rozwój i promocję dialogu społecznego w różnych formach, jako jednego z najbardziej efektywnych modeli
tworzenia polityk publicznych państwa, polegającego na szerokiej partycypacji społecznej. Dialog społeczny
89
rodziny do ogólnej liczby mieszkańców w województwie (w %)*
Opis miernika:
Miernik
umożliwia
określenie
liczby
osób
Planowane wartości miernika
korzystających z różnych form pomocy w ramach
systemu wspierania rodziny (np. w formie świadczeń
2014 r.
2015 r.
2016 r.
rodzinnych, asystentów rodziny, miejsc opieki na
dziećmi w wieku do lat 3), pozwalając tym samym na
analizę występujących w tym obszarze tendencji.
9,55
9,72
9,72
Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Na stopień realizacji zadania wpływ mają m.in. zmiany demograficzne i sytuacji gospodarczej.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 13.5. Działalność pożytku publicznego
Celem zadania jest zwiększanie aktywności społecznej w funkcjonowaniu państwa w zakresie dialogu
obywatelskiego. Podstawowe znaczenie w realizacji zadania ma tworzenie warunków dla rozwoju wolontariatu
oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, a także współpracy tych podmiotów
z organami administracji publicznej oraz prowadzenie dialogu obywatelskiego. Równie istotne jest wspieranie
społeczeństwa obywatelskiego i gospodarki społecznej poprzez rozwój instytucji gospodarki społecznej, jak
również wsparcie programów partycypacyjnych w kreowaniu i wdrażaniu polityk publicznych. W ramach
zadania sprawowany jest również nadzór nad fundacjami oraz organizacjami pożytku publicznego. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba organizacji pozarządowych w Polsce (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować liczebność organizacji
pozarządowych w Polsce, a tym samym skuteczność
działań publicznych ukierunkowanych na wsparcie
Bazowa
PW
Planowane
i rozwój
działalności
pożytku
publicznego,
partycypacji społecznej w funkcjonowaniu państwa,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wolontariatu, rozwoju instytucji ekonomii społecznej
i innych form społecznej aktywności obywateli, które
świadczą
o
poziomie
rozwoju
społeczeństwa
97.237
102.237
107.237
112.237
117.237
obywatelskiego i kapitału społecznego.
Miernik 2: Liczba obszarów tematycznych, w ramach których zostaną wypracowane narzędzia
i rekomendacje w dziedzinie ekonomii społecznej (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie projektu grantowego
Social Entrepreneurship Network, w ramach którego
Bazowa
PW
Planowane
opracowuje się narzędzia i rekomendacje w dziedzinie
ekonomii
społecznej
w
wybranych
obszarach
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
tematycznych mających kluczowe znaczenie dla
Instytucji
Zarządzających
EFS
oraz
podmiotów
nd.
2
5
5
nd.
ekonomii społecznej.
Ocena ryzyka:
Wartość miernika uzależniona jest od liczby przeprowadzonych warsztatów typu peer review. Na planowaną wartość
miernika ma wpływ m.in. wywiązywanie się partnerów uczestniczących w projekcie z zobowiązań – projekt ma charakter
partnerski i poszczególne spotkania są organizowane przez poszczególne kraje biorące w nim udział.
85
Miernik 3: Liczba zadań publicznych z obszaru obronności państwa zleconych do realizacji przez
Ministra Obrony Narodowej organizacjom pozarządowym w stosunku do ogólnej liczby zgłoszonych
projektów (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ukazuje stopień zaangażowania organizacji
Bazowa
PW
Planowane
pozarządowych
w
realizację
zadań
publicznych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
dotyczących
obronności
państwa,
pielęgnowania
i utrzymania tradycji narodowych, edukacji obronnej
59
60
65
67
70
społeczeństwa.
Informacje dodatkowe:
Przedsięwzięcia o charakterze masowym promujące wojsko polskie, jak również przedsięwzięcia skierowane do młodzieży
związane z edukacją obronną cieszą się rosnącą popularnością.
86
Funkcja 14. Rynek pracy
Podstawowym zadaniem w ramach funkcji jest wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu. Celem
polityki państwa jest dążenie do pełnego i produktywnego zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich, osiągnięcia
wysokiej jakości pracy, wzmacniania integracji oraz solidarności społecznej i zwiększenia mobilności na rynku
pracy. W ramach funkcji stosowane są instrumenty z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób
niepełnosprawnych, różne formy pomocy dla pracodawców zatrudniających takie osoby oraz
zindywidualizowane działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Państwo prowadzi również działalność na
rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz rozwoju instytucji dialogu społecznego. Podstawowy cel dla
zadań i podzadań przypisanych do funkcji 14. określony jest jako zwiększenie aktywności zawodowej, do
którego pomiaru zastosowano – wskaźnik zatrudnienia (odsetek osób pracujących powyżej 15 roku życia).
Prognozowana jest systematyczne zwiększanie aktywności zawodowej, co związane będzie z poprawą wartości
miernika z 50,1% w 2013 r. do 50,9% w 2016 r.
Zadanie 14.1.W Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu
W ramach zadania realizowane są działania związane ze zmniejszaniem bezrobocia oraz zapewnieniem
skutecznego i efektywnego nadzoru nad działalnością publicznych służb zatrudnienia i przestrzeganiem
standardów usług na rynku pracy. Obok działań systemowych, związanych z tworzeniem ram prawnych
Z
rynku pracy oraz koordynacją i podnoszeniem jakości pracy publicznych służb zatrudnienia na terenie kraju, czy
a
d
a
opracowywaniem regulacji prawnych w zakresie stosunków pracy, tworzone są również programy na rzecz
n
ie
promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, przygotowywane i wdrażane są
pr
rozwiązania z zakresu zarządzania migracjami odpowiadające potrzebom rynku pracy, a także działania
ior
związane z budową, utrzymaniem i rozwojem systemu teleinformatycznego publicznych służb zatrudnienia.
y
t
Realizacja zadania obejmuje także zapobieganie wykluczeniu społecznemu oraz pomoc beneficjentom
eto
w powrocie na rynek pracy, jak również finansowanie zasiłków i świadczeń dla osób bezrobotnych. W zakresie
w
e
polityki zatrudnienia i przeciwdziałania marginalizacji oraz wykluczeniu społecznemu szczególna uwaga
poświęcona jest wkraczającej na rynek pracy młodzieży oraz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Praca oraz Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
16,68 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
87
Miernik 1: Liczba osób objętych aktywnymi programami rynku pracy (w os.)
0
0
800 000
0
0
Opis miernika:
0
0
0
0
0
Miernik umożliwia pomiar skuteczności i efektywności
0
0
7
0
7
7
działań państwa związanych ze wsparciem aktywizacji
5
3
0
6
osób bezrobotnych oraz modernizacją publicznych służb
0
0
zatrudnienia. Obejmuje on również efekty prac
600 000
8
6
2
związanych z projektowaniem i wdrażaniem programów
8
5
7
0
specjalnych na rzecz aktywizacji osób bezrobotnych,
4
4
w tym projektów pilotażowych, których celem jest
przetestowanie
innowacyjnych
rozwiązań
400 000
aktywizacyjnych.
Ocena ryzyka:
200 000
Na kształtowanie się miernika wpływ mają również
okoliczności zewnętrzne, w tym przede wszystkim
koniunktura
gospodarcza
warunkująca
poziom
zainteresowania uczestnictwem w programach na rzecz
0
aktywizacji.
2012
2013
2014
2015
2016
Informacje dodatkowe:
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się przede wszystkim wydatki z Funduszu Pracy przeznaczane na
przedsięwzięcia związane ze wspieraniem zatrudnienia i przeciwdziałaniem bezrobociu, a w odniesieniu do aktywizacji
osób niepełnosprawnych – wydatki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Miernik 2: Liczba osób, które skorzystały z pomocy w zakresie aktywizacji zawodowej do liczby żołnierzy
zwolnionych z zawodowej służby wojskowej (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa liczbę osób, które skorzystały z pomocy
w zakresie aktywizacji zawodowej w stosunku do liczby
Bazowa
PW
Planowane
żołnierzy zwolnionych z zawodowej służby wojskowej.
Pomoc
obejmuje
m.in.
doradztwo
zawodowe,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pośrednictwo pracy, współpracę jednostek wojskowych
z władzami samorządowymi oraz instytucjami rynku
75
75
75
75
75
pracy.
Miernik 3: Stosunek liczby utrzymanych w mocy aktów administracyjnych wydanych w I instancji do
liczby wszystkich złożonych odwołań (w %)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik obrazuje zgodność z prawem i jakość
orzecznictwa administracyjnego organów I instancji
2014 r.
2015 r.
2016 r.
publicznych służb zatrudnienia. Miernik odnosi się do
działalności Wojewodów.
77,15
77,75
78,17
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na kształtowanie się wartości miernika wpływ mogą
Zmiana
miernika
wynika z udoskonalenia prac nad
mieć zmiany w obowiązujących przepisach prawa,
planowaniem w układzie zadaniowym oraz ujednolicenia
zmiana dostępności do usług i instrumentów rynku
pomiaru
zadań
publicznych
przez
wszystkie
urzędy
pracy dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
wojewódzkie.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 14.2. Budowa nowoczesnych stosunków pracy i warunków pracy
Zadanie obejmuje działania państwa, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy oraz
ochrona roszczeń pracowniczych. W szczególności działania te polegają na dostosowywaniu regulacji
i instytucji rynku pracy do zmieniających się warunków społeczno-gospodarczych, poprawie bezpieczeństwa
i warunków pracy, a także działalności legislacyjnej w zakresie stosunków pracy, w tym wynagrodzeń,
świadczeń pracowniczych i warunków pracy. Ponadto, realizacja zadania umożliwia również ochronę
88
i zaspokojenie podstawowych roszczeń pracowniczych w przypadku niemożności ich zaspokojenia przez
pracodawcę z powodu jego niewypłacalności. Zadanie obejmuje również działalność nadzorczo-kontrolną
realizowaną przez Państwową Inspekcję Pracy, której celem jest doprowadzenie warunków pracy
w kontrolowanych zakładach do zgodności z przepisami prawa pracy oraz działalność informacyjno-
promocyjną, a także programy prewencyjne adresowane do osób oraz podmiotów zainteresowanych poprawą
bezpieczeństwa i warunków pracy. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Praca.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,77 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba osób, którym wypłacono świadczenia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie gospodarowania
Bazowa
PW
Planowane
środkami Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych, z którego są zaspokajane roszczenia
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pracownicze w razie niemożliwości ich zaspokojenia
przez pracodawcę.
34.785
39.334
35.525
32.745
31.809
Ocena ryzyka:
Niższe od przewidywanego wykonanie wartości miernika świadczy o dobrej kondycji finansowej podmiotów
gospodarczych, a co za tym idzie, niższej liczbie przedsiębiorstw ogłaszających upadłość, co wpływa na zmniejszenie
liczby osób, którym wypłacane są świadczenia pracownicze niezaspokojone przez niewypłacalnych pracodawców. Wyższe
od przewidywanego wykonanie wartości wynikać może natomiast z pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju.
Miernik 2: Odsetek kontroli zakończonych wydaniem nakazu stwierdzających naruszenie przepisów
prawa pracy (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje poziom zgodności z przepisami prawa
pracy, w tym w szczególności z przepisami i zasadami
bezpieczeństwa i higieny pracy w kontrolowanych
Bazowa
PW
Planowane
podmiotach. W przypadku stwierdzenia naruszeń tych
przepisów inspektorzy wydają nakazy zobowiązujące
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
kontrolowane podmioty do podjęcia niezbędnych
działań, w tym działań w trybie natychmiastowej
61,46
60
60
60
60
wykonalności.
Informacje dodatkowe:
Stabilna wartość miernika wynika z konieczności dążenia do zapewnienia zadowalającego stanu przestrzegania prawa
pracy, w tym przepisów bhp w kontrolowanych zakładach – wymaga to podejmowania długofalowych i efektywnych
działań organów PIP w obszarach największych zagrożeń zawodowych. Określone w programie działania PIP zadania, do
których odnosi się miernik planowane są na podstawie wyników przeprowadzonych kontroli w zakresie przestrzegania
przepisów prawa pracy (w tym przepisów bhp) w określonych branżach i zakładach oraz zaleceń i wniosków Rady Ochrony
Pracy przy Sejmie RP, komisji sejmowych, instytucji państwowych, innych organów nadzoru nad warunkami pracy
i partnerów społecznych. Miernik charakteryzuje się niskim stopniem ryzyka. Niższa i stabilna wartość miernika w latach
2013-2016 wynika z wzrostu przestrzegania przepisów bhp w kontrolowanych podmiotach.
Zadanie 14.3.W Wspieranie rozwoju i organizowanie dialogu i partnerstwa społecznego
Zadanie obejmuje przedsięwzięcia skierowane na zwiększanie roli dialogu i partnerstwa społecznego
w rozwiązywaniu problemów społeczno-gospodarczych. Aktywność administracji publicznej umożliwia
wsparcie dialogu i partnerstwa społecznego, jak również wsparcie w zakresie rozwiązywania sporów
zbiorowych i mediacji oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Zadanie ukierunkowane jest na
rozwój i promocję dialogu społecznego w różnych formach, jako jednego z najbardziej efektywnych modeli
tworzenia polityk publicznych państwa, polegającego na szerokiej partycypacji społecznej. Dialog społeczny
89
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik