Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-budzet-zadaniowy
umożliwia większą, społeczną akceptację rozwiązań, a tym samym większą stabilność stanowionego prawa
w wielu aspektach społeczno-gospodarczych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Praca.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Liczba podmiotów dialogu i partnerstwa społecznego, z którymi utrzymywana jest współpraca
(w szt.)
Opis miernika:
Miernik przedstawia liczbę podmiotów dialogu
Wartości miernika
i partnerstwa społecznego, z którymi utrzymywana jest
współpraca. Wartość miernika oddaje nie tylko aspekt
Bazowa
PW
Planowane
ilościowy, ale i jakościowy realizacji zadania –
miernik pozwala ocenić czy dialog społeczny
w procesie stanowienia prawa ma charakter ciągły,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
systematyczny, a także czy angażuje odpowiednią
liczbę podmiotów, co jest warunkiem efektywności
i skuteczności tego modelu rozwiązywania problemów
265
265
268
270
273
społeczno-gospodarczych.
Ocena ryzyka:
Dialog społeczny we wszystkich prowadzonych formach polega na kooperacji trzech równorzędnych partnerów (rządu,
pracodawców i związków zawodowych). Ewentualne niewykonanie wartości miernika może mieć przyczynę natury
zewnętrznej, a powodzenie działań publicznych ukierunkowanych na wzmocnienie dialogu i partnerstwa społecznego
uwarunkowane jest zaangażowaniem i wolą współpracy wszystkich partnerów.
Miernik 2: Stosunek liczby inicjatyw społeczno-gospodarczych koordynowanych przez Wojewodę do
liczby inicjatyw społeczno-gospodarczych zgłoszonych do Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego
(w %)*
Opis miernika:
Liczba inicjatyw społeczno-gospodarczych stanowi
Planowane wartości miernika
wyznacznik poziomu wszystkich inicjatyw społeczno-
gospodarczych
realizowanych
w
województwie
2014 r.
2015 r.
2016 r.
i odzwierciedla
stopień
realizacji
założeń
wypracowanych przez wojewodę oraz partnerów
społecznych
w
ramach
dialogu
społecznego
prowadzonego w ramach Wojewódzkiej Komisji
53,09
52,91
52,91
Dialogu Społecznego (WKDS).
Ocena ryzyka:
Stopień realizacji oraz liczebność inicjatyw Wojewodów
Informacje dodatkowe:
uzależniony
jest
m.in.
od
sytuacji
społeczno-
Nastąpiła modyfikacja miernika w zakresie doprecyzowania
ekonomicznej w województwie, jak również od
przedmiotowego zakresu inicjatyw społeczno-gospodarczych
aktywności podmiotów zewnętrznych, zgłaszających
(przez wskazanie, że są to inicjatywy zgłaszane do WKDS
określone inicjatywy i propozycje współpracy do
i koordynowane w ramach WKDS).
WKDS.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
90
Funkcja 15. Polityka zagraniczna
Funkcja dotyczy relacji Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami oraz z organizacjami
międzynarodowymi. Obejmuje ona zagadnienia związane z koordynacją polityki zagranicznej państwa,
reprezentowaniem i ochroną interesów RP i jej obywateli oraz polskich osób prawnych. Działania polegają na
monitorowaniu i analizowaniu sytuacji wewnętrznej w innych krajach, prowadzeniu polityki w relacjach
dwustronnych oraz na płaszczyźnie organizacji międzynarodowych – w obszarze współpracy politycznej,
gospodarczej, humanitarnej, kulturalnej, ochrony środowiska oraz promocji Polski. Istotną rolą instytucji
realizujących zadania w ramach funkcji jest także kreowanie pozytywnego wizerunku Polski, w tym przez
promocję polskiej kultury, nauki, edukacji i turystyki. Jednym z celów funkcji 15. jest służba dyplomacji RP na
rzecz obywatela i innych polskich podmiotów. Pomiar rezultatów w tej dziedzinie jest prowadzony za pomocą
badania opinii publicznej dotyczącego poziomu satysfakcji społecznej z działalności dyplomacji.
W perspektywie do roku 2016 przewidywane jest uzyskiwanie w tych badaniach oceny dobrej.
Zadanie 15.1. Zapewnianie Polsce sprzyjających warunków rozwoju
Z
Celem zadania jest zapewnienie Polsce sprzyjających warunków rozwoju i odpowiedniej pozycji na arenie
a
d
międzynarodowej. Zadanie obejmuje działalność na rzecz rozwoju stosunków dwustronnych i wielostronnych,
a
n
a także udział we współpracy na forum organizacji międzynarodowych (w szczególności ONZ i organizacji
ie p
wyspecjalizowanych systemu NZ, OECD, Rady Europy, OBWE). W zakresie zadania ujęto także działania
rio
związane z prowadzeniem dwustronnego i wielostronnego dialogu politycznego, wsparciem dwustronnej
ry
i wielostronnej współpracy gospodarczej i naukowo-technicznej oraz inwestycji zagranicznych. W ramach
teto
zadania ujmuje się także składki i wpłaty do organizacji i instytucji międzynarodowych, w których pracach
w
e
uczestniczą właściwe organy administracji publicznej. Zadanie to, ze względu na swoje fundamentalne
znaczenie, jest zadaniem priorytetowym dla MSZ w roku 2014. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Sprawy zagraniczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,81 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik: Liczba wizyt na wysokim szczeblu w Polsce (prezydent, premier, minister SZ), (w szt.)
Opis miernika:
Miernik pokazuje łączną liczbę – obsługiwanych przez
80
resort – wizyt na wysokim szczeblu w Polsce.
72
72
Umożliwia on monitorowanie intensywności kontaktów
67
67
70
międzynarodowych władz polskich, a tym samym
możliwości zapewnienia warunków rozwoju kraju i jego
60
odpowiedniej pozycji na arenie międzynarodowej, jak
50
również szans wpływania na międzynarodowe procesy
decyzyjne przez aktywność w ramach stosunków
40
35
dwustronnych i wielostronnych.
30
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika ma charakter polityczny
20
i związane jest ze zmiennością międzynarodowej
10
sytuacji geopolitycznej, która może przejawić się
anulowaniem planowanych wizyt przez jedną ze stron.
0
Ponadto na odwołanie wizyt mogą mieć wpływ sytuacje
2012
2013
2014
2015
2016
losowe.
Informacje dodatkowe:
Pomiar zadania odnosi się do wizyt na wysokim szczeblu z udziałem głów państw, szefów rządów, ministrów spraw
zagranicznych państw obcych w Rzeczpospolitej Polskiej. Wizyty te są ustalane z wyprzedzeniem w tzw. kalendarzu wizyt
prowadzonym przez Protokół Dyplomatyczny MSZ
91
Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
− Stopień wywiązywania się przez MEN z zobowiązań wobec organizacji międzynarodowych, w których
uczestniczy (w %),
− Liczba sankcji za niewywiązanie się ze zobowiązań jako członka organizacji międzynarodowej (w szt.),
− Odsetek składek uregulowanych w terminie (w %),
− Liczba organizacji międzynarodowych na rzecz których MTBiGM opłaca składki (w szt.),
− Udział w pracach organizacji międzynarodowych w dziedzinie ochrony środowiska (w szt.).
Mierniki te odnoszą się do uczestnictwa właściwych organów administracji publicznej w pracach organizacji
międzynarodowych, na rzecz których opłacane są składki członkowskie. Wartości docelowe mierników na
2014 r. zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach wartości te mają charakter stabilny).
Zadanie 15.1. realizowane jest również przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, dla którego działalności
przyjęto miernik pn. „Liczba przygotowanych analiz i ekspertyz / liczba konsultacji eksperckich/liczba
zorganizowanych konferencji i seminariów międzynarodowych / liczba wyjazdów konferencyjnych i wizyt
studyjnych / liczba debat krajowych (w szt.)”. Planowana wartość tego miernika na lata 2014-2016 wynosi
w każdym roku 250/30/20/90/30 szt.
Zadanie 15.2. Zapewnianie bezpieczeństwa państwa
W ramach zadania wyznaczony został cel polegający na zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa
zewnętrznego państwa. Osiągnięcie celu umożliwiają działania związane z umacnianiem bezpieczeństwa
międzynarodowego i pokoju na świecie, jak również sprawowaniem pieczy nad bezpieczeństwem politycznym,
wojskowym, ekonomicznym, energetycznym i ekologicznym. W ramach zadania koordynowana jest współpraca
strony polskiej z NATO i OBWE oraz z ONZ w zakresie polityki bezpieczeństwa, a także z UE w ramach
Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. Ponadto, zadanie to swoim zakresem obejmuje również
monitorowanie implementacji traktatów w sprawie nieproliferacji broni masowego rażenia oraz kontroli zbrojeń.
W ramach zadania podejmowane są także działania zmierzające do przeciwdziałania terroryzmowi a także
z zakresu wspierania promocji polskiego przemysłu obronnego. W ramach zadania koordynowana jest także
współpraca strony polskiej w dziedzinie polityki energetycznej i klimatycznej.
Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Sprawy zagraniczne oraz Członkostwo
Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
92
Stopień wykonania zaplanowanych zadań związanych z zapewnieniem wysokiego poziomu
bezpieczeństwa zewnętrznego państwa (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik w rzetelny i wieloaspektowy sposób oddaje
stopień
realizacji
działań
Ministerstwa
Spraw
Bazowa
PW
Planowane
Zagranicznych
związanych
z
zapewnieniem
bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, w szczególności
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przez udział Polski we współpracy transatlantyckiej
w ramach NATO, we współpracy w ramach Wspólnej
Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE, OBWE, itp.
100
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zakładanej wartości miernika związane jest z dynamiką rozwoju sytuacji międzynarodowej
i koniecznością okresowej weryfikacji zakresu zadań przewidzianych do realizacji. Ryzyko to jest minimalizowane przez
bieżącą analizę sytuacji międzynarodowej i współpracę na forum organizacji międzynarodowych.
Zadanie 15.3. Reprezentowanie i ochrona międzynarodowych interesów RP i jej obywateli za granicą
Zadanie umożliwia realizację celu, którym jest ochrona interesów obywateli RP za granicą, obejmując
jednocześnie sprawy związane z reprezentacją i ochroną interesów międzynarodowych kraju. Państwo wspiera
interesy prawne i ekonomiczne polskich obywateli i przedsiębiorstw, jak również zapewnia opiekę i obsługę
konsularną w sytuacjach nadzwyczajnych. W ramach zadania realizowane są także działania związane
z reprezentacją i ochroną interesów RP przed międzynarodowymi organami ochrony praw człowieka, organami
sądowymi UE i Trybunałem EFTA, a także zapewnieniem obsługi prawnej czynności wynikających
z członkostwa Polski w UE. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Sprawy zagraniczne oraz
Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,08 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Dynamika liczby czynności konsularnych dotyczących obywateli polskich (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę efektywności i jakości usług
Bazowa
PW
Planowane
świadczonych przez służbę konsularną (czynności
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
paszportowych i prawnych) obywatelom polskim
przebywającym za granicą.
100,00
100,45
100,83
100,83
100,83
Ocena ryzyka:
Przewidywany wzrost wartości miernika wynika ze wzrostu obecności Polaków za granicą, a tym samym rosnącego
zapotrzebowania na opiekę i obsługę konsularną. Aby sprostać oczekiwaniom i utrzymać poziom jakości świadczonych
usług służba dyplomatyczno-konsularna dążą do podniesienia efektywności wykorzystania dostępnych zasobów
kadrowych, lokalowych i technologicznych, minimalizując ryzyko niewykonania przewidywanej wartości miernika
wynikające z możliwości wystąpienia okresowego nieoptymalnego ich rozmieszczenia.
Zadanie 15.4.Kształtowanie międzynarodowego wizerunku RP
W ramach zadania przyjęty został cel związany z umocnieniem wizerunku Polski jako kraju pomyślnej
transformacji ustrojowej, państwa nowoczesnego i ważnego członka UE i NATO, w związku z czym,
w zakresie zadania prowadzone są szczególnie istotne działania na rzecz promocji kraju (m.in. związane
z upowszechnianiem wiedzy o Polsce, czy realizacją projektów z zakresu dyplomacji publicznej i kulturalnej),
a także zapewnienia właściwej obsługi cudzoziemców i zagranicznych osób prawnych. Ważne znaczenie ma
również wsparcie nauczania języka polskiego i promocji kultury polskiej dla cudzoziemców w polskich
93
i w zagranicznych ośrodkach akademickich, a także wsparcie procesu kształcenia cudzoziemców w Polsce.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy zagraniczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,1 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Ocena wizerunku Polski w mediach międzynarodowych przez placówki (skala ocen 1-4, gdzie
1-zła, 2-dostateczna, 3-dobra, 4-bardzo dobra)
Opis miernika:
Miernik pozwala na ocenę skuteczności i efektywności
Wartości miernika
działań placówek dyplomatycznych w zakresie dyplomacji
publicznej i kulturalnej, których celem jest kreowanie
Bazowa
PW
Planowane
pozytywnego wizerunku Polski za granicą jako kraju
nowoczesnego, który z sukcesem przeszedł transformację
ustrojową
i
gospodarczą.
Działania
te
polegają
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w szczególności na organizacji wizyt studyjnych, kampanii
medialnych,
seminariów,
konferencji
i
innych
przedsięwzięć, w tym przez Instytuty Polskie.
3
3
3
3
3
Ocena ryzyka:
Zidentyfikowane ryzyka niewykonania wartości miernika
Informacje dodatkowe:
oraz przedsięwzięć z zakresu dyplomacji publicznej
Miernik ten oparty jest na sprawozdaniach placówek
i kulturalnej, które maja wpływ na jego wartość wynikają
zagranicznych z monitoringu mediów kraju akredytacji,
przede wszystkim ze zmian uwarunkowań w krajach
uwzględniającego pozytywne i negatywne głosy dotyczące
akredytacji
placówek
oraz
dynamiki
sytuacji
Polski, w oparciu o które sporządza się całościową informacje
międzynarodowej. Wpływ na ich ograniczenie oraz
na temat wizerunku Polski w mediach, a pośrednio
odstępowanie od realizacji przedsięwzięć potencjalnie
w społeczeństwach krajów przyjmujących.
niepożądanych mają prowadzone na bieżąco analizy i stały
monitoring sytuacji w krajach potencjalnie niestabilnych.
Miernik 2: Liczba studentów z krajów UE przyjeżdżających do Polski w ramach programu Erasmus + (w os.)
Opis miernika:
Miernik
pozwala
na
ocenę
skuteczności
działań
Wartości miernika
promocyjnych polskich szkół wyższych wśród osób
niebędących obywatelami polskimi, a także wsparcia
w zakresie nauczania języka polskiego w zagranicznych
Bazowa
PW
Planowane
ośrodkach akademickich. Wzrost liczby osób uczących się
bądź znających język polski będzie miał pozytywny
wpływ
na
rozwój
kontaktów
i
współpracy
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
międzynarodowej. Ponadto studenci przyjeżdżający do
Polski w ramach programu Erasmus + poznają kulturę
Polski a także mogą promować wizerunek naszego kraju w
8 388
8 100
8 200
8 300
8 400
swoim miejscu zamieszkania.
Ocena ryzyka:
Na wykonanie miernika na niższym od zakładanego poziomie mogą mieć wpływ dwa czynniki: zmniejszenie
zainteresowania cudzoziemców podejmowaniem i odbywaniem kształcenia w polskich szkołach wyższych w ramach
programu Erasmus+ oraz ewentualne późniejsze od przewidywanego rozpoczęcia realizacji nowej perspektywy finansowej
UE.
Zadanie 15.4. realizowane jest również przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, dla którego działalności
przyjęto miernik pn. „Liczba przedsięwzięć promocyjnych i upowszechniających wiedzę o Polsce takich jak:
liczba wydanych książek/liczba wydawanych tytułów czasopism/liczba wydanych innych publikacji (w szt.)”.
Planowana wartość tego miernika na lata 2014-2016 wynosi w każdym roku 5/2/250 szt.
Zadanie 15.5. Wspieranie rozwoju demokracji, promocja praw człowieka oraz udział we współpracy
rozwojowej i międzynarodowej pomocy humanitarnej
Celem zadania jest wzrost znaczenia Polski jako kraju przyczyniającego się do rozwoju społeczno-
gospodarczego oraz umacniania demokracji i przestrzegania praw człowieka na świecie. Ze środków
94
w wielu aspektach społeczno-gospodarczych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Praca.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Liczba podmiotów dialogu i partnerstwa społecznego, z którymi utrzymywana jest współpraca
(w szt.)
Opis miernika:
Miernik przedstawia liczbę podmiotów dialogu
Wartości miernika
i partnerstwa społecznego, z którymi utrzymywana jest
współpraca. Wartość miernika oddaje nie tylko aspekt
Bazowa
PW
Planowane
ilościowy, ale i jakościowy realizacji zadania –
miernik pozwala ocenić czy dialog społeczny
w procesie stanowienia prawa ma charakter ciągły,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
systematyczny, a także czy angażuje odpowiednią
liczbę podmiotów, co jest warunkiem efektywności
i skuteczności tego modelu rozwiązywania problemów
265
265
268
270
273
społeczno-gospodarczych.
Ocena ryzyka:
Dialog społeczny we wszystkich prowadzonych formach polega na kooperacji trzech równorzędnych partnerów (rządu,
pracodawców i związków zawodowych). Ewentualne niewykonanie wartości miernika może mieć przyczynę natury
zewnętrznej, a powodzenie działań publicznych ukierunkowanych na wzmocnienie dialogu i partnerstwa społecznego
uwarunkowane jest zaangażowaniem i wolą współpracy wszystkich partnerów.
Miernik 2: Stosunek liczby inicjatyw społeczno-gospodarczych koordynowanych przez Wojewodę do
liczby inicjatyw społeczno-gospodarczych zgłoszonych do Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego
(w %)*
Opis miernika:
Liczba inicjatyw społeczno-gospodarczych stanowi
Planowane wartości miernika
wyznacznik poziomu wszystkich inicjatyw społeczno-
gospodarczych
realizowanych
w
województwie
2014 r.
2015 r.
2016 r.
i odzwierciedla
stopień
realizacji
założeń
wypracowanych przez wojewodę oraz partnerów
społecznych
w
ramach
dialogu
społecznego
prowadzonego w ramach Wojewódzkiej Komisji
53,09
52,91
52,91
Dialogu Społecznego (WKDS).
Ocena ryzyka:
Stopień realizacji oraz liczebność inicjatyw Wojewodów
Informacje dodatkowe:
uzależniony
jest
m.in.
od
sytuacji
społeczno-
Nastąpiła modyfikacja miernika w zakresie doprecyzowania
ekonomicznej w województwie, jak również od
przedmiotowego zakresu inicjatyw społeczno-gospodarczych
aktywności podmiotów zewnętrznych, zgłaszających
(przez wskazanie, że są to inicjatywy zgłaszane do WKDS
określone inicjatywy i propozycje współpracy do
i koordynowane w ramach WKDS).
WKDS.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
90
Funkcja 15. Polityka zagraniczna
Funkcja dotyczy relacji Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami oraz z organizacjami
międzynarodowymi. Obejmuje ona zagadnienia związane z koordynacją polityki zagranicznej państwa,
reprezentowaniem i ochroną interesów RP i jej obywateli oraz polskich osób prawnych. Działania polegają na
monitorowaniu i analizowaniu sytuacji wewnętrznej w innych krajach, prowadzeniu polityki w relacjach
dwustronnych oraz na płaszczyźnie organizacji międzynarodowych – w obszarze współpracy politycznej,
gospodarczej, humanitarnej, kulturalnej, ochrony środowiska oraz promocji Polski. Istotną rolą instytucji
realizujących zadania w ramach funkcji jest także kreowanie pozytywnego wizerunku Polski, w tym przez
promocję polskiej kultury, nauki, edukacji i turystyki. Jednym z celów funkcji 15. jest służba dyplomacji RP na
rzecz obywatela i innych polskich podmiotów. Pomiar rezultatów w tej dziedzinie jest prowadzony za pomocą
badania opinii publicznej dotyczącego poziomu satysfakcji społecznej z działalności dyplomacji.
W perspektywie do roku 2016 przewidywane jest uzyskiwanie w tych badaniach oceny dobrej.
Zadanie 15.1. Zapewnianie Polsce sprzyjających warunków rozwoju
Z
Celem zadania jest zapewnienie Polsce sprzyjających warunków rozwoju i odpowiedniej pozycji na arenie
a
d
międzynarodowej. Zadanie obejmuje działalność na rzecz rozwoju stosunków dwustronnych i wielostronnych,
a
n
a także udział we współpracy na forum organizacji międzynarodowych (w szczególności ONZ i organizacji
ie p
wyspecjalizowanych systemu NZ, OECD, Rady Europy, OBWE). W zakresie zadania ujęto także działania
rio
związane z prowadzeniem dwustronnego i wielostronnego dialogu politycznego, wsparciem dwustronnej
ry
i wielostronnej współpracy gospodarczej i naukowo-technicznej oraz inwestycji zagranicznych. W ramach
teto
zadania ujmuje się także składki i wpłaty do organizacji i instytucji międzynarodowych, w których pracach
w
e
uczestniczą właściwe organy administracji publicznej. Zadanie to, ze względu na swoje fundamentalne
znaczenie, jest zadaniem priorytetowym dla MSZ w roku 2014. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Sprawy zagraniczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,81 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik: Liczba wizyt na wysokim szczeblu w Polsce (prezydent, premier, minister SZ), (w szt.)
Opis miernika:
Miernik pokazuje łączną liczbę – obsługiwanych przez
80
resort – wizyt na wysokim szczeblu w Polsce.
72
72
Umożliwia on monitorowanie intensywności kontaktów
67
67
70
międzynarodowych władz polskich, a tym samym
możliwości zapewnienia warunków rozwoju kraju i jego
60
odpowiedniej pozycji na arenie międzynarodowej, jak
50
również szans wpływania na międzynarodowe procesy
decyzyjne przez aktywność w ramach stosunków
40
35
dwustronnych i wielostronnych.
30
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika ma charakter polityczny
20
i związane jest ze zmiennością międzynarodowej
10
sytuacji geopolitycznej, która może przejawić się
anulowaniem planowanych wizyt przez jedną ze stron.
0
Ponadto na odwołanie wizyt mogą mieć wpływ sytuacje
2012
2013
2014
2015
2016
losowe.
Informacje dodatkowe:
Pomiar zadania odnosi się do wizyt na wysokim szczeblu z udziałem głów państw, szefów rządów, ministrów spraw
zagranicznych państw obcych w Rzeczpospolitej Polskiej. Wizyty te są ustalane z wyprzedzeniem w tzw. kalendarzu wizyt
prowadzonym przez Protokół Dyplomatyczny MSZ
91
Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
− Stopień wywiązywania się przez MEN z zobowiązań wobec organizacji międzynarodowych, w których
uczestniczy (w %),
− Liczba sankcji za niewywiązanie się ze zobowiązań jako członka organizacji międzynarodowej (w szt.),
− Odsetek składek uregulowanych w terminie (w %),
− Liczba organizacji międzynarodowych na rzecz których MTBiGM opłaca składki (w szt.),
− Udział w pracach organizacji międzynarodowych w dziedzinie ochrony środowiska (w szt.).
Mierniki te odnoszą się do uczestnictwa właściwych organów administracji publicznej w pracach organizacji
międzynarodowych, na rzecz których opłacane są składki członkowskie. Wartości docelowe mierników na
2014 r. zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach wartości te mają charakter stabilny).
Zadanie 15.1. realizowane jest również przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, dla którego działalności
przyjęto miernik pn. „Liczba przygotowanych analiz i ekspertyz / liczba konsultacji eksperckich/liczba
zorganizowanych konferencji i seminariów międzynarodowych / liczba wyjazdów konferencyjnych i wizyt
studyjnych / liczba debat krajowych (w szt.)”. Planowana wartość tego miernika na lata 2014-2016 wynosi
w każdym roku 250/30/20/90/30 szt.
Zadanie 15.2. Zapewnianie bezpieczeństwa państwa
W ramach zadania wyznaczony został cel polegający na zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa
zewnętrznego państwa. Osiągnięcie celu umożliwiają działania związane z umacnianiem bezpieczeństwa
międzynarodowego i pokoju na świecie, jak również sprawowaniem pieczy nad bezpieczeństwem politycznym,
wojskowym, ekonomicznym, energetycznym i ekologicznym. W ramach zadania koordynowana jest współpraca
strony polskiej z NATO i OBWE oraz z ONZ w zakresie polityki bezpieczeństwa, a także z UE w ramach
Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. Ponadto, zadanie to swoim zakresem obejmuje również
monitorowanie implementacji traktatów w sprawie nieproliferacji broni masowego rażenia oraz kontroli zbrojeń.
W ramach zadania podejmowane są także działania zmierzające do przeciwdziałania terroryzmowi a także
z zakresu wspierania promocji polskiego przemysłu obronnego. W ramach zadania koordynowana jest także
współpraca strony polskiej w dziedzinie polityki energetycznej i klimatycznej.
Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Sprawy zagraniczne oraz Członkostwo
Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
92
Stopień wykonania zaplanowanych zadań związanych z zapewnieniem wysokiego poziomu
bezpieczeństwa zewnętrznego państwa (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik w rzetelny i wieloaspektowy sposób oddaje
stopień
realizacji
działań
Ministerstwa
Spraw
Bazowa
PW
Planowane
Zagranicznych
związanych
z
zapewnieniem
bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, w szczególności
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przez udział Polski we współpracy transatlantyckiej
w ramach NATO, we współpracy w ramach Wspólnej
Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE, OBWE, itp.
100
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zakładanej wartości miernika związane jest z dynamiką rozwoju sytuacji międzynarodowej
i koniecznością okresowej weryfikacji zakresu zadań przewidzianych do realizacji. Ryzyko to jest minimalizowane przez
bieżącą analizę sytuacji międzynarodowej i współpracę na forum organizacji międzynarodowych.
Zadanie 15.3. Reprezentowanie i ochrona międzynarodowych interesów RP i jej obywateli za granicą
Zadanie umożliwia realizację celu, którym jest ochrona interesów obywateli RP za granicą, obejmując
jednocześnie sprawy związane z reprezentacją i ochroną interesów międzynarodowych kraju. Państwo wspiera
interesy prawne i ekonomiczne polskich obywateli i przedsiębiorstw, jak również zapewnia opiekę i obsługę
konsularną w sytuacjach nadzwyczajnych. W ramach zadania realizowane są także działania związane
z reprezentacją i ochroną interesów RP przed międzynarodowymi organami ochrony praw człowieka, organami
sądowymi UE i Trybunałem EFTA, a także zapewnieniem obsługi prawnej czynności wynikających
z członkostwa Polski w UE. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Sprawy zagraniczne oraz
Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,08 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Dynamika liczby czynności konsularnych dotyczących obywateli polskich (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę efektywności i jakości usług
Bazowa
PW
Planowane
świadczonych przez służbę konsularną (czynności
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
paszportowych i prawnych) obywatelom polskim
przebywającym za granicą.
100,00
100,45
100,83
100,83
100,83
Ocena ryzyka:
Przewidywany wzrost wartości miernika wynika ze wzrostu obecności Polaków za granicą, a tym samym rosnącego
zapotrzebowania na opiekę i obsługę konsularną. Aby sprostać oczekiwaniom i utrzymać poziom jakości świadczonych
usług służba dyplomatyczno-konsularna dążą do podniesienia efektywności wykorzystania dostępnych zasobów
kadrowych, lokalowych i technologicznych, minimalizując ryzyko niewykonania przewidywanej wartości miernika
wynikające z możliwości wystąpienia okresowego nieoptymalnego ich rozmieszczenia.
Zadanie 15.4.Kształtowanie międzynarodowego wizerunku RP
W ramach zadania przyjęty został cel związany z umocnieniem wizerunku Polski jako kraju pomyślnej
transformacji ustrojowej, państwa nowoczesnego i ważnego członka UE i NATO, w związku z czym,
w zakresie zadania prowadzone są szczególnie istotne działania na rzecz promocji kraju (m.in. związane
z upowszechnianiem wiedzy o Polsce, czy realizacją projektów z zakresu dyplomacji publicznej i kulturalnej),
a także zapewnienia właściwej obsługi cudzoziemców i zagranicznych osób prawnych. Ważne znaczenie ma
również wsparcie nauczania języka polskiego i promocji kultury polskiej dla cudzoziemców w polskich
93
i w zagranicznych ośrodkach akademickich, a także wsparcie procesu kształcenia cudzoziemców w Polsce.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy zagraniczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,1 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Ocena wizerunku Polski w mediach międzynarodowych przez placówki (skala ocen 1-4, gdzie
1-zła, 2-dostateczna, 3-dobra, 4-bardzo dobra)
Opis miernika:
Miernik pozwala na ocenę skuteczności i efektywności
Wartości miernika
działań placówek dyplomatycznych w zakresie dyplomacji
publicznej i kulturalnej, których celem jest kreowanie
Bazowa
PW
Planowane
pozytywnego wizerunku Polski za granicą jako kraju
nowoczesnego, który z sukcesem przeszedł transformację
ustrojową
i
gospodarczą.
Działania
te
polegają
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w szczególności na organizacji wizyt studyjnych, kampanii
medialnych,
seminariów,
konferencji
i
innych
przedsięwzięć, w tym przez Instytuty Polskie.
3
3
3
3
3
Ocena ryzyka:
Zidentyfikowane ryzyka niewykonania wartości miernika
Informacje dodatkowe:
oraz przedsięwzięć z zakresu dyplomacji publicznej
Miernik ten oparty jest na sprawozdaniach placówek
i kulturalnej, które maja wpływ na jego wartość wynikają
zagranicznych z monitoringu mediów kraju akredytacji,
przede wszystkim ze zmian uwarunkowań w krajach
uwzględniającego pozytywne i negatywne głosy dotyczące
akredytacji
placówek
oraz
dynamiki
sytuacji
Polski, w oparciu o które sporządza się całościową informacje
międzynarodowej. Wpływ na ich ograniczenie oraz
na temat wizerunku Polski w mediach, a pośrednio
odstępowanie od realizacji przedsięwzięć potencjalnie
w społeczeństwach krajów przyjmujących.
niepożądanych mają prowadzone na bieżąco analizy i stały
monitoring sytuacji w krajach potencjalnie niestabilnych.
Miernik 2: Liczba studentów z krajów UE przyjeżdżających do Polski w ramach programu Erasmus + (w os.)
Opis miernika:
Miernik
pozwala
na
ocenę
skuteczności
działań
Wartości miernika
promocyjnych polskich szkół wyższych wśród osób
niebędących obywatelami polskimi, a także wsparcia
w zakresie nauczania języka polskiego w zagranicznych
Bazowa
PW
Planowane
ośrodkach akademickich. Wzrost liczby osób uczących się
bądź znających język polski będzie miał pozytywny
wpływ
na
rozwój
kontaktów
i
współpracy
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
międzynarodowej. Ponadto studenci przyjeżdżający do
Polski w ramach programu Erasmus + poznają kulturę
Polski a także mogą promować wizerunek naszego kraju w
8 388
8 100
8 200
8 300
8 400
swoim miejscu zamieszkania.
Ocena ryzyka:
Na wykonanie miernika na niższym od zakładanego poziomie mogą mieć wpływ dwa czynniki: zmniejszenie
zainteresowania cudzoziemców podejmowaniem i odbywaniem kształcenia w polskich szkołach wyższych w ramach
programu Erasmus+ oraz ewentualne późniejsze od przewidywanego rozpoczęcia realizacji nowej perspektywy finansowej
UE.
Zadanie 15.4. realizowane jest również przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, dla którego działalności
przyjęto miernik pn. „Liczba przedsięwzięć promocyjnych i upowszechniających wiedzę o Polsce takich jak:
liczba wydanych książek/liczba wydawanych tytułów czasopism/liczba wydanych innych publikacji (w szt.)”.
Planowana wartość tego miernika na lata 2014-2016 wynosi w każdym roku 5/2/250 szt.
Zadanie 15.5. Wspieranie rozwoju demokracji, promocja praw człowieka oraz udział we współpracy
rozwojowej i międzynarodowej pomocy humanitarnej
Celem zadania jest wzrost znaczenia Polski jako kraju przyczyniającego się do rozwoju społeczno-
gospodarczego oraz umacniania demokracji i przestrzegania praw człowieka na świecie. Ze środków
94
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik