eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Miernik 4: Ilość produktów dostarczonych do magazynów organizacji partnerskich (w tonach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie realizacji nowego
programu pomocy żywnościowej, którego celem jest
przekazywanie produktów konsumpcyjnych osobom
Bazowa
PW
Planowane
bezdomnym lub dzieciom. Przewiduje się, iż działalność
ta będzie realizowana w ramach projektowanego
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Europejskiego
Funduszu
Pomocy
Najbardziej
Potrzebującym, ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego i będzie obsługiwana będzie przez Agencję
nd.
nd.
40.000
40.000
40.000
Rynku Rolnego.
Informacje dodatkowe:
W realizacji zadania uczestniczy również Agencja Rynku
Rolnego. Wartość miernika skorelowana jest z zakresem
Ocena ryzyka:
pomocy udzielanym w ramach funkcjonującego dotychczas
Realizacja
przewidywanej
wartości
miernika
program dystrybucji żywności (PEAD), realizowanego przez
uzależniona jest m.in. od wejścia w życie stosownego
Agencję Rynku Rolnego (ARR). Program ten ograniczał się do
prawodawstwa UE. Wpływ na wartość miernika będzie
udzielania pomocy żywnościowej pozyskiwanej na skutek
mieć
również
sposób
wykonania
zadań
przez
zakupów na rynku, bądź też w oparciu o zapasy interwencyjne
organizacje prowadzące dystrybucję pomocy oraz
należące do UE. Planuje się, iż uczestnicząca w realizacji
poziom
zainteresowania
uczestnictwem
zadania ARR, wykonując działania w ramach w/w Funduszu,
w projektowanym
programie
jego
potencjalnych
organizować będzie przetargi na dostarczanie produktów
beneficjentów.
zakupionych na rynku do magazynów organizacji partnerskich
oraz będzie zawierać i rozliczać umowy z przedsiębiorcami
i tymi organizacjami.

Miernik 5: Stosunek liczby osób korzystających z różnych form pomocy do ogólnej liczby mieszkańców
w województwie (w %)*

Opis miernika:
Miernik umożliwia ocenę skali pomocy udzielanej
Planowane wartości miernika
osobom i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej
w ramach systemu pomocy społecznej. Pozwala określić
2014 r.
2015 r.
2016 r.
tendencje w zakresie realizowanych w obszarze pomocy
społecznej działań związanych z usamodzielnieniem
klientów pomocy społecznej. Miernik odnosi się do
5,96
6,08
6,14
działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika związane jest ze zmianą sytuacji gospodarczej, w tym w szczególności na rynku pracy
(wpływ na zmianę liczby świadczeniobiorców), ze zmianami w przepisach, brakiem zainteresowania lub rezygnacją
uprawnionych osób z korzystania z różnych form pomocy.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 13.2. Świadczenia społeczne
W ramach zadania wykonuje się czynności mające na celu zapewnienie środków dla osób uprawnionych do
korzystania ze świadczeń z systemu ubezpieczeń społecznych oraz zaopatrzenia społecznego. Polegają one
na wypłacie świadczeń należnych z ubezpieczeń społecznych (emerytur, rent i zasiłków), z ubezpieczenia
społecznego rolników, z zaopatrzenia emerytalno-rentowego żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy służb
mundurowych, uposażeń sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku. W ramach zadania realizowane są
również działania związane z tworzeniem podstaw prawnych efektywnego funkcjonowania systemów
ubezpieczeń społecznych i zaopatrzenia społecznego. Wiodącym działem administracji rządowej dla
powyższego zadania jest Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
232,18 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
80
Miernik 1: Stosunek liczby osób objętych ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym w systemie
powszechnym do liczby osób w wieku produkcyjnym

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować zakres ludności objętej
powszechnym systemem ubezpieczeń społecznych –
Bazowa
PW
Planowane
prezentuje
on
poziom
tzw.
obciążenia
demograficznego, silnie determinującego sytuację
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
finansową
Funduszu
Ubezpieczeń
Społecznych,
znaczącą dla zapewnienia bezpieczeństwa systemu
0,60
0,59
0,59
0,59
0,59
emerytalnego.
Ocena ryzyka:
Wpływ na przewidywaną wartość miernika mają czynniki ekonomiczno-społeczne – na wzrost (bądź spadek) liczby osób
objętych ubezpieczeniami społecznymi oddziałuje w szczególności poziom zatrudnienia w gospodarce narodowej oraz
stopa bezrobocia. Na wartość miernika wpływają również czynniki demograficzne (warunkujące liczbę osób w wieku
produkcyjnym), a także uwarunkowania prawne decydujące w jakim wieku pracownik przechodzi na emeryturę. Należy
również podkreślić, że społeczeństwo polskie starzeje się, co wynika m.in. z wydłużania się przeciętnej długości życia
i stosunkowo niskiego poziomu współczynnika dzietności. Spadek liczby osób w wieku produkcyjnym wynikający
z czynników demograficznych może oddziaływać niekorzystnie na stabilność finansów publicznych, w tym stan Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych.

Miernik 2: Wskaźnik ściągalności składek na ubezpieczenia społeczne (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
ukazuje
skuteczność
działania
Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych jako jednostki realizującej
Bazowa
PW
Planowane
zadanie poboru składek na ubezpieczenia społeczne
celem sfinansowania wypłaty świadczeń z Funduszu
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu Emerytur
Pomostowych Umożliwia on monitorowanie sprawności
98,6
97,3
99,0
99,0
99,0
i jakości działania ZUS w tym obszarze.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka niewykonania
W ujęciu skonsolidowanym miernik dotyczy również Funduszu
miernika
jest
niskie,
może
być
związane
Ubezpieczeń
Społecznych
oraz
Funduszu
Emerytur
z zmniejszeniem skuteczności działań kontrolnych
Pomostowych, których dysponentem jest ZUS.
i egzekucyjnych.

Miernik 3: Wskaźnik terminowości realizacji wniosków emerytalno-rentowych
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik realizowany jest przez Kasę Rolniczego
Bazowa
PW
Planowane
Ubezpieczenia
Społecznego
i
odzwierciedla
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
terminowość obsługi złożonych wniosków emerytalno-
rentowych.
0,999
>0,99
>0,99
>0,99
>0,99
Ocena ryzyka:
Wykonanie planowanej wartości miernika uzależniona
jest przede wszystkim od liczby złożonych wniosków
Informacje dodatkowe:
emerytalno-rentowych, które wynikają z uwarunkowań
W ujęciu skonsolidowanym miernik dotyczy również Funduszu
społeczno-ekonomicznych,
zmian
prawnych
oraz
Emerytalno-Rentowego, którego dysponentem jest Prezes
współczynnika śmiertelności. Ponadto zależy od
KRUS.
czynników obiektywnych, tj. sprawności systemów
informatycznych oraz czynnika ludzkiego.

Miernik 4: Liczba świadczeniobiorców przypadająca na 1 osobę obsługującą system świadczeń (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Liczba świadczeniobiorców przypadająca na 1 osobę
Bazowa
PW
Planowane
obsługującą system świadczeń wynika z konieczności
zapewnienia odpowiedniej liczby pracowników, którzy
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w
sposób
płynny
zrealizują
zadanie.
Miernik
realizowany jest przez Sąd Najwyższy.
81
80
88
93
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości miernika związane jest z decyzjami sędziów o przejściu w stan spoczynku, śmiercią
świadczeniobiorców oraz z utratą uprawnienia do uposażenia rodzinnego.


81
Miernik 5: Liczba sędziów w stanie spoczynku i uposażeń rodzinnych przypadająca na 100 sędziów
czynnych zawodowo (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
realizowany
jest
przez
Naczelny
Sąd
Bazowa
PW
Planowane
Administracyjny – wartości miernika obrazują tendencję
wzrostu liczby sędziów sądów administracyjnych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przechodzących w stan spoczynku w stosunku do dość
ustabilizowanej liczby sędziów czynnych zawodowo.
23,9
26,2
27,3
31,4
33,1
Ocena ryzyka:
Odchylenia od zakładanych wartości docelowych miernika mogą wystąpić w przypadkach związanych z przechodzeniem
sędziów w stan spoczynku na ich wniosek.

Miernik 6: Liczba świadczeniobiorców (w os.)
Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Za
realizację
miernika
odpowiada
Minister
Sprawiedliwości. Miernik obejmuje swoim zakresem
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
obsługę świadczeniobiorców, czyli funkcjonariuszy
część 15
Służby Więziennej i sędziów w stanie spoczynku oraz
2.329
2.517
2.690
2.819
2.907
ich
rodzin
w
ramach
systemów
zaopatrzenia
część 37
i ubezpieczenia społecznego.
30.479
31.300
32.100
33.099
34.098
Ocena ryzyka:
Na kształtowanie się wartości miernika ma wpływ trudna do precyzyjnego zaplanowania liczba sędziów i funkcjonariuszy
faktycznie przechodzących w danym roku w stan spoczynku, liczba sędziów sprawujących w dalszym ciągu funkcję
sędziego pomimo uzyskania wieku uprawniającego do przejścia w stan spoczynku, jak również liczba sędziów
i funkcjonariuszy oraz członków ich rodzin tracących prawo do świadczeń (np. na skutek śmierci świadczeniobiorcy) oraz
liczba zdarzeń losowych wpływających na wypłatę pozostałych świadczeń (np. zasiłków pielęgnacyjnych, pogrzebowych).

Miernik 7: Średnioroczna liczba wypłaconych świadczeń (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na monitorowanie realizacji zadania
przez Zakład Emerytalno-Rentowy MSW w zakresie
wypłaty
świadczeń
pieniężnych
z
zaopatrzenia
Bazowa
PW
Planowane
emerytalnego przysługujących zwolnionym ze służby
funkcjonariuszom Policji, Urzędu Ochrony Państwa,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Agencji
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego,
Agencji
Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży
197.285
202.400
207.700
212.400
217.400
Pożarnej oraz członkom ich rodzin.

Miernik 8: Liczba uprawnionych do uposażenia w stanie spoczynku oraz liczba uprawnionych do
uposażenia rodzinnego przypadających na 100 czynnych prokuratorów (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
obrazuje
odsetek
liczby
prokuratorów
Bazowa
PW
Planowane
uprawnionych do uposażenia w stanie spoczynku oraz
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
liczby członków ich rodzin uprawnionych do uposażenia
rodzinnego
w
stosunku
do
liczby
czynnych
16,67
19,38
34,9
34,9
34,9
prokuratorów w IPN.

Miernik 9: Średnioroczna liczba świadczeniobiorców (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala w sposób bezpośredni monitorować
Bazowa
PW
Planowane
zapewnienie
wypłaty
świadczeń
przysługujących
prokuratorom w stanie spoczynku oraz uprawnionym
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
członkom ich rodzin. Miernik dotyczy powszechnych
jednostek prokuratury.
2.148
2.174
2.249
2.319
2.392
Ocena ryzyka:
Na kształtowanie się wartości miernika ma wpływ m.in. zmienna i trudna do precyzyjnego zaplanowania liczba
prokuratorów przechodzących w danym roku w stan spoczynku, liczba pozostających w służbie czynnej prokuratorów
pomimo uzyskania wieku uprawniającego do przejścia w stan spoczynku, jak również liczba prokuratorów oraz członków
ich rodzin tracących prawo do świadczeń (np. na skutek śmierci świadczeniobiorcy). Istotny wpływ mają także zdarzenia
o charakterze losowym.

82
Miernik 10: Liczba świadczeń (w os.)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik obrazuje liczbę uposażeń wypłacanych sędziom
Bazowa
PW
Planowane
Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku oraz
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
uprawnionych członków ich rodzin.
27
27
27
32
34
Informacje dodatkowe:
Wpływ na wartość miernika mają przede wszystkim zdarzenia losowe, związane ze śmiercią osób ubezpieczonych.

Miernik 11: Liczba osób uprawnionych do wojskowego zaopatrzenia emerytalno-rentowego
przypadających na 100 żołnierzy zawodowych (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla przewidywaną ilość osób
Bazowa
PW
Planowane
korzystających ze świadczeń emerytalno-rentowych
przypadających na 100 żołnierzy czynnych zawodowo.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Za realizację miernika odpowiada Minister Obrony
Narodowej.
163
166
168
170
171

Zadanie 13.2 jest również realizowane przez Prezesa KRUS ze środków Funduszu Prewencji i Rehabilitacji, dla
którego działalności określono miernik pn. „Wskaźnik wykorzystywania skierowań na rehabilitację leczniczą
w roku w przeliczeniu na 1 000 ubezpieczonych (w szt.)”. Planowana wartość miernika na 2014 r. wynosi 8,46
szt., natomiast w latach 2015-2016 kształtuje się na poziomie 8,31 szt. w każdym roku.
Zadanie 13.3. Sprawy kombatantów i osób represjonowanych
Realizacja zadania umożliwia zapewnienie kombatantom i osobom represjonowanym należnej pomocy
i opieki, w szczególności przez wypłatę świadczeń pieniężnych na podstawie ustawy o kombatantach,
zadośćuczynień rodzinom ofiar, a także przez udzielanie doraźnej bądź okresowej pomocy pieniężnej
kombatantom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej. W ramach zadania organizowane
i współorganizowane są również uroczystości upamiętniające tradycje walk o niepodległość i suwerenność RP.
Rozpatrywane są również wnioski o przyznanie orderów, odznaczeń państwowych i resortowych oraz
podejmowane są decyzje o mianowaniu na wyższe stopnie wojskowe. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba osób korzystających z dodatku kombatanckiego (w tys. os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala w czytelny i bezpośredni sposób
określić stopień zapewnienia opieki oraz pomocy
Bazowa
PW
Planowane
kombatantom
i
osobom
represjonowanym,
odzwierciedlając tym samym działalność państwa
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w zakresie
szczególnej
opieki
nad
osobami
zasłużonymi w walkach o niepodległość i suwerenność
151,7
137,7
125,0
113,5
103,1
Polski.
Informacje dodatkowe:
Realizacja miernika w znacznym stopniu zależy od sytuacji demograficznej oraz rozwiązań prawnych w zakresie pomocy
kombatantom i ofiarom represji. Wzrost (bądź spadek) liczby osób korzystających z dodatku kombatanckiego uzależniony
jest od kondycji zdrowotnej tej grupy ludności.


83
Miernik 2: Odsetek rozstrzygniętych spraw dotyczących kombatantów i innych osób uprawnionych w
terminie do 20 dni (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę skuteczności i szybkości
Bazowa
PW
Planowane
działania Urzędu, którego priorytetem jest szybkie
umożliwienie
kombatantom
korzystania
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
z przysługującym
im
uprawnień
i
świadczeń
finansowanych ze środków publicznych.
46
49
53
55
57
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości miernika może wynikać
Pomiar pozwala na ustalenie relacji liczby spraw rozpatrzonych
ze znacznego, nieprzewidzianego wzrostu liczby
w terminie do 20 dni w odniesieniu do ogólnej liczby
wniosków składanych do Urzędu, a także stopnia
wszystkich rozpatrzonych spraw. W perspektywie planowania
trudności
niektórych
spraw
(wymagających
np.
przewiduje się stopniową poprawę wartości miernika (do 57%
współpracy z innymi organami i urzędami).
w 2016 r.).

Zadanie 13.4.W Wspieranie rodziny
W ramach realizacji zadania państwo odpowiedzialne jest za systemowe wsparcie rodzin w funkcji socjalnej,
wychowawczej i opiekuńczej. Ze środków publicznych wypłacane są świadczenia mające na celu wsparcie
rodzin posiadających dzieci, jak również świadczenia z funduszu alimentacyjnego, wypłacane w zastępstwie
alimentów. Rozwijany jest system wsparcia rodzin w zakresie funkcji socjalnej, wychowawczej i opiekuńczej
poprzez tworzenie zróżnicowanych form opieki nad dziećmi do lat 3. Prowadzona jest profilaktyka
i doskonalone są metody pracy z rodziną, upowszechnia się rodzinne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem, jak
również dąży do poprawy standardów w istniejących placówkach opiekuńczo-wychowawczych, które udzielają
pomocy dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej. Prowadzone są również
działania mające na celu wykonywanie zadań z zakresu przysposobienia krajowego, jak i międzynarodowego
poprzez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjnych. Zadanie zawiera się dziale administracji rządowej
Rodzina.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Wysokość wydatków budżetu państwa na dziecko w wieku do ukończenia 24 roku życia (w zł)
Opis miernika:
Miernik określa wysokość jednostkowego wsparcia
Wartości miernika
finansowego oraz wsparcia w formie usług, które
kierowane jest do rodzin z dziećmi na utrzymaniu i ma
Bazowa
PW
Planowane
na celu pomoc w realizacji najważniejszych funkcji
rodziny (socjalnej, opiekuńczej i wychowawczej).
Miernik pozwala w sposób wszechstronny ująć zakres
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zróżnicowanej pomocy udzielanej przez państwo
w poszczególnych wymiarach wsparcia. Szerszy zakres
działań państwa w obszarze polityki rodzinnej pozwala
na wsparcie rodzin decydujących się na posiadanie
986
992
1.066
1.101
1.133
dziecka.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zakładanej wartości miernika jest
Informacje dodatkowe:
zróżnicowane
ze
względu
na
formę
wsparcia
Wartość miernika została ustalona w oparciu o m.in.
finansowanego ze środków publicznych, którego
następujące kategorie
wydatków: świadczenia rodzinne
dotyczy. Przykładowo w przypadku profilaktyki
i alimentacyjne, wydatki na resortowe programy wynikające
i systemu pieczy zastępczej, zagrożeniem może być brak
z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz ustawy
właściwego rozpoznania potrzeb w tym zakresie,
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wydatki na
zapobiegających
umieszczeniu
dzieci
w
pieczy
składki
za
nianie,
ośrodki
adopcyjne,
pobyt
dzieci
zastępczej. Z kolei w przypadku instytucji opieki nad
cudzoziemskich w pieczy zastępczej.
dziećmi w wieku do lat 3 zagrożeniem może być brak
zainteresowania gmin ich tworzeniem i/lub rozwojem.

84
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: