Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-budzet-zadaniowy
Zadanie 12.5. realizowane jest również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Liczba osób objętych ochroną przeciwpowodziową (w os).”
Planowana wartość miernika na 2014 r. wynosi 47.000 os., natomiast na lata 2015-2016 kształtuje się
(odpowiednio) na poziomie 77.000 os. oraz 27.000 os.
Zadanie 12.6.W Kontrola, monitoring środowiska i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska
Celem zadania jest ochrona stanu środowiska poprzez działania kontrolne, monitorujące oraz
przeciwdziałające zagrożeniom środowiska. W jego ramach realizowany jest program Państwowego
Monitoringu Środowiska zapewniający pełne i wiarygodne informacje o stanie środowiska w zakresie wszystkich
jego elementów dla potrzeb zarządzania środowiskiem oraz zapewnienie wysokiej jakości danych porównywalnych
w skali kraju i Unii Europejskiej dla potrzeb sprawozdawczości krajowej i międzynarodowej. Realizowane są
również działania, które mają na celu zwiększanie poziomu ochrony przed skutkami zagrożeń naturalnych
i poważnych awarii, a także usuwanie skutków awarii w środowisku oraz prowadzenie nadzoru w tym zakresie.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,41 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Stopień zrealizowanych 1) ocen, 2) raportów, 3) sprawozdań w zakresie ochrony środowiska (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
bezpośrednio
zweryfikować
Bazowa
PW
Planowane
aktywność administracji publicznej w zakresie kontroli
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przestrzegania przepisów ochrony środowiska oraz
realizacji
Państwowego
Monitoringu
Środowiska
(PMŚ), w szczególności wytwarzania, na podstawie
1) 100
1) 100
1) 100
1) 100
1) 100
prowadzonych
badań,
pomiarów
i
obserwacji
2) 100
2) 100
2) 100
2) 100
2) 100
środowiska, ocen stanu i jakości poszczególnych
3) 100
3) 100
3) 100
3) 100
3) 100
komponentów środowiska.
Informacje dodatkowe:
W zakresie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska wykonywane są corocznie lub w cyklu kilkuletnim
sprawozdania i raporty, przesyłane bezpośrednio do Komisji Europejskiej i organów ONZ.
Miernik 2: Stosunek liczby skontrolowanych podmiotów przestrzegających przepisy i warunki
korzystania ze środowiska do ogólnej liczby skontrolowanych podmiotów (w %)*
Opis miernika:
Miernik odnosi się do działalności kontrolnej prowadzonej przez
Planowane wartości miernika
administrację publiczną, która wpływa na zwiększenie poziomu
przestrzegania przepisów i warunków korzystania ze środowiska
wśród ogółu podmiotów. Pozwala dokonać oceny przestrzegania
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przepisów oraz wymogów z zakresu ochrony środowiska przez
kontrolowane podmioty, pośrednio opisuje więc również
skuteczność
działania
Wojewódzkiej
Inspekcji
Ochrony
53,29
54,19
55,00
Środowiska. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Na planowane wartości miernika może mieć wpływ wystąpienie nagłych, nieprzewidzianych zadań zleconych przez
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, jak również zmiany przepisóm.n.krajowych i unijnych skutkujących np.
zmianą zakresu realizowanych zadań kontrolnych.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 12.6. realizowane jest również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Nowe lub zmodernizowane stanowiska pomiarowe i inne
75
narzędzia w zakresie monitoringu (w szt.)” Planowana wartość miernika na 2014 r. wynosi 19 szt., natomiast na
lata 2015-2016 kształtuje się (odpowiednio) na poziomie 25 szt. oraz 35 szt.
Zadanie 12.7.W Zintegrowane działania na rzecz ochrony środowiska
Celami zintegrowanych działań na rzecz ochrony środowiska są ograniczenie zrzutu nieoczyszczonych
ścieków i zwiększenie liczby mieszkańców obsługiwanych przez zbiorcze systemy kanalizacji sanitarnej
e
oraz kształtowanie świadomości ekologicznej mieszkańców. Zadanie polega głównie na tworzeniu
w
instrumentów i warunków niezbędnych dla realizacji polityki ekologicznej państwa, planowaniu zintegrowanych
teto
działań na rzecz ochrony środowiska, opracowywaniu ekspertyz, analiz dotyczących ochrony środowiska
ry
i zrównoważonego rozwoju, udostępnianiu informacji o środowisku, a także wspieraniu przedsiębiorstw
rio
w dostosowywaniu do wymogów ochrony środowiska. Realizowane są także inicjatywy w zakresie promowania
ie p
n
zachowań proekologicznych i edukacji środowiskowej oraz wsparcia rozbudowy infrastruktury ochrony
a
d
środowiska. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Środowisko i Gospodarka wodna.
a
Z
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,75 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Stopień wykonania sieci kanalizacyjnej w ramach Krajowego programu oczyszczania ścieków
komunalnych (w %)
Miernik 2: Liczba mieszkańców, którzy uzyskali możliwość podłączenia do sieci kanalizacyjnej w danym
roku (w os.)
Opis mierników:
Mierniki przedstawiają postępy w rozwoju sieci kanalizacyjnych, której długość ma bezpośredni wpływ na zwiększenie
liczby gospodarstw domowych i mieszkańców obsługiwanych przez zbiorcze systemy kanalizacji sanitarnej, a tym samym
ograniczenie zrzutu nieoczyszczonych ścieków i zmniejszenie antropopresji na środowisko naturalne. Realizacja mierników
przyczynia się jednocześnie do wypełnienia przez Polskę dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków
komunalnych do końca 2015 r. Drugi z mierników umożliwia bezpośrednie monitorowanie realizacji projektów
wdrażanych w ramach priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Miernik 1
Miernik 2
100
672 402 672 402
100
600 000
80
500 000
392 325
60
400 000
%
300 000
40
219 142
25
25
25
200 000
20
100 000
31 111
0
0
2012
2013
2014
2015
2012
2013
2014
2015
2016
Ocena ryzyka:
Najważniejszymi czynnikami mogącymi wpłynąć na planowane wartości miernika są przedłużające się procedury
przetargowe, sytuacja finansowa gmin oraz kondycja firm realizujących inwestycje.
76
Miernik 3: Liczba działań edukacyjno-promocyjnych związanych z realizacją polityki ekologicznej
państwa (w szt.)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik związany jest z zapewnieniem bezpieczeństwa
ekologicznego w poszczególnych województwach
poprzez prowadzenie odpowiednich działań w tym
2014 r.
2015 r.
2016 r.
kierunku. Miernik obrazuje skalę prowadzonych działań
na rzecz kształtowania świadomości ekologicznej
mieszkańców województwa.
7.940
8.139
8.139
Informacje dodatkowe:
Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma charakter sumaryczny i uwzględnia liczbę przeprowadzonych
szkoleń, zorganizowanych spotkań, przeprowadzonych akcji promocyjnych oraz targów.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 12.7. realizowane jest również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Wzrost redukcji ładunku ścieków oczyszczonych zgodnie
z wymogami Dyrektywy 91/271/EWG (w RLM – rzeczywistej liczbie mieszkańców).” Planowana wartość
miernika na 2014 r. wynosi 39.349 RLM, natomiast na lata 2015-2016 kształtuje się (odpowiednio) na poziomie
111.690 RLM oraz 304.219 RLM.
77
Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
Realizacja funkcji umożliwia obsługę ubezpieczonych i świadczeniobiorców oraz ich rodzin w ramach
systemów zaopatrzenia i ubezpieczenia społecznego. Wykonywane zadania i podzadania związane są
z działalnością na rzecz zabezpieczenia bezpieczeństwa socjalnego obywateli, wyrównywania szans osób
niepełnosprawnych oraz zapewnienia kombatantom i osobom represjonowanym należnej pomocy i opieki.
Państwo wspiera rodziny z dziećmi, zarówno w aspekcie materialnym, jak i poprzez usługi społeczne, takie jak:
instytucje opieki nad małymi dziećmi, a w przypadku dzieci czasowo lub trwale pozbawionych opieki
rodzicielskiej poprzez system pieczy zastępczej oraz adopcję. Jednym z realizowanych celów jest ochrona
aktywnych zawodowo obywateli przed skutkami różnego rodzaju ryzyka związanego z aktywnością zawodową.
Efekty działań monitorowane są za pomocą miernika „Stosunek liczby osób objętych ubezpieczeniem
emerytalnym i rentowym w systemie powszechnym do liczby osób w wieku produkcyjnym”. Relacja ta do
2016 r. stabilizuje się na poziomie 0,59. W ramach tej funkcji wykonywane zadania związane są również
z działalnością na rzecz kombatantów i osób represjonowanych.
Zadanie 13.1.W Pomoc i integracja społeczna
Celem polityki państwa w zakresie zadania jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych
sytuacji życiowych. Państwo udziela wsparcia finansowego jednostkom samorządu terytorialnego w realizacji
zadań pomocy społecznej, osobom i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej (w szczególności osobom samotnym
e
w
w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym), a także finansuje działania w zakresie rehabilitacji
teto
społecznej osób niepełnosprawnych oraz działania na rzecz aktywności społecznej osób starszych. W ramach
ry
zadania prowadzone są również działania związane z finansowym wsparciem tworzenia lokali socjalnych,
rio
mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Pomoc państwa związana jest także ze
ie p
świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych osobom z zaburzeniami psychicznymi, czy
n
a
przeciwdziałaniem bezdomności. Ponadto, dąży się do zapewnienia klientom pomocy społecznej dobrej jakości
d
a
usług zgodnie z odpowiednim standardem oraz fachowej obsługi przez wykwalifikowany personel. W zakres
Z
zadania wpisuje się również realizacja świadczeń dla weteranów misji poza granicami państwa. Zadanie zawiera
się w dziale administracji rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
13,08 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
78
Miernik 1: Stosunek liczby osób korzystających z pomocy niepieniężnej do ogólnej liczby osób
korzystających z pomocy społecznej (w %)
Opis miernika:
60
Miernik obrazuje stopień usamodzielnienia osób
i rodzin korzystających z pomocy społecznej i poziom
ich
aktywizacji,
dzięki
świadczonej
pomocy
niepieniężnej (np. w formie prac socjalnych,
poradnictwa specjalistycznego, usług opiekuńczych,
55
53
53
53
53
53
mieszkań chronionych, itp.). Realizacja działalności
objętej pomiarem jest zbieżna z kierunkiem polityki
społecznej państwa, służącej zapobieganiu trudnym
%
sytuacjom życiowym, jednocześnie wzmacniającej
50
rolę niepieniężnych form pomocy jako sposobu
aktywizacji jej beneficjentów. Pośrednio miernik ten
wpisuje się również w realizację celów Strategii
Rozwoju Kapitału Ludzkiego oraz Strategii Europa
45
2020 w zakresie ograniczania ubóstwa.
Ocena ryzyka:
Na niewykonanie wartości docelowej miernika może
40
mieć wpływ spowolnienie procesu aktywizacji osób
korzystających z pomocy społecznej.
2012
2013
2014
2015
2016
Informacje dodatkowe:
1.
Wartość miernika obliczana jest na podstawie liczby beneficjentów, którzy mogą jednocześnie korzystać z różnych
form pomocy: pieniężnych oraz niepieniężnych. Oznacza to, że udziały osób korzystających z obu form pomocy nie
będą sumować się do 100%. Jednocześnie wartość ta uwzględnia również osoby niepełnosprawne (w wieku lat 16+)
objęte działaniami w zakresie rehabilitacji, która finansowana jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych.
2.
Działania, których efekty objęte są pomiarem, wykonywane są również dzięki wsparciu finansowemu jednostek
samorządu terytorialnego realizujących zadania w zakresie pomocy społecznej.
Miernik 2: Liczba lokali i miejsc noclegowych tworzonych w ramach rządowego programu wsparcia
budownictwa dla najuboższych (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje efekty pomocy państwa w zakresie
zwiększania dostępności mieszkań i schronień dla osób
Bazowa
PW
Planowane
bezdomnych. Na wartość miernika składa się liczba
planowanych do utworzenia lokali socjalnych, mieszkań
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
chronionych, lokali komunalnych oraz liczba miejsc
w noclegowniach i domach dla bezdomnych.
2.013
2.000
1.750
1.750
1.750
Ocena ryzyka:
Liczba lokali mieszkalnych utworzonych przy udziale wsparcia z budżetu państwa zależy w głównej mierze od
kształtowania się wysokości kosztów w budownictwie mieszkaniowym, rodzaju tworzonego zasobu (lokale
mieszkalne/miejsca noclegowe) oraz rzeczywistej struktury finansowania przedsięwzięć różniących się od siebie poziomem
wsparcia.
Miernik 3: Liczba osób, które skorzystały z pomocy dla weteranów do liczby osób posiadających status
weterana (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na monitorowanie zakresu i stopnia
wykorzystania pomocy oferowanej przez państwo
Bazowa
PW
Planowane
weteranom
misji
poza
granicami
państwa
w przezwyciężaniu
trudności
życiowych,
która
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
udzielana jest na podstawie ustawy z dnia 19 sierpnia
2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa.
2,5
5,5
7,0
7,5
7,8
79
dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Liczba osób objętych ochroną przeciwpowodziową (w os).”
Planowana wartość miernika na 2014 r. wynosi 47.000 os., natomiast na lata 2015-2016 kształtuje się
(odpowiednio) na poziomie 77.000 os. oraz 27.000 os.
Zadanie 12.6.W Kontrola, monitoring środowiska i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska
Celem zadania jest ochrona stanu środowiska poprzez działania kontrolne, monitorujące oraz
przeciwdziałające zagrożeniom środowiska. W jego ramach realizowany jest program Państwowego
Monitoringu Środowiska zapewniający pełne i wiarygodne informacje o stanie środowiska w zakresie wszystkich
jego elementów dla potrzeb zarządzania środowiskiem oraz zapewnienie wysokiej jakości danych porównywalnych
w skali kraju i Unii Europejskiej dla potrzeb sprawozdawczości krajowej i międzynarodowej. Realizowane są
również działania, które mają na celu zwiększanie poziomu ochrony przed skutkami zagrożeń naturalnych
i poważnych awarii, a także usuwanie skutków awarii w środowisku oraz prowadzenie nadzoru w tym zakresie.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,41 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Stopień zrealizowanych 1) ocen, 2) raportów, 3) sprawozdań w zakresie ochrony środowiska (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
bezpośrednio
zweryfikować
Bazowa
PW
Planowane
aktywność administracji publicznej w zakresie kontroli
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przestrzegania przepisów ochrony środowiska oraz
realizacji
Państwowego
Monitoringu
Środowiska
(PMŚ), w szczególności wytwarzania, na podstawie
1) 100
1) 100
1) 100
1) 100
1) 100
prowadzonych
badań,
pomiarów
i
obserwacji
2) 100
2) 100
2) 100
2) 100
2) 100
środowiska, ocen stanu i jakości poszczególnych
3) 100
3) 100
3) 100
3) 100
3) 100
komponentów środowiska.
Informacje dodatkowe:
W zakresie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska wykonywane są corocznie lub w cyklu kilkuletnim
sprawozdania i raporty, przesyłane bezpośrednio do Komisji Europejskiej i organów ONZ.
Miernik 2: Stosunek liczby skontrolowanych podmiotów przestrzegających przepisy i warunki
korzystania ze środowiska do ogólnej liczby skontrolowanych podmiotów (w %)*
Opis miernika:
Miernik odnosi się do działalności kontrolnej prowadzonej przez
Planowane wartości miernika
administrację publiczną, która wpływa na zwiększenie poziomu
przestrzegania przepisów i warunków korzystania ze środowiska
wśród ogółu podmiotów. Pozwala dokonać oceny przestrzegania
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przepisów oraz wymogów z zakresu ochrony środowiska przez
kontrolowane podmioty, pośrednio opisuje więc również
skuteczność
działania
Wojewódzkiej
Inspekcji
Ochrony
53,29
54,19
55,00
Środowiska. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Na planowane wartości miernika może mieć wpływ wystąpienie nagłych, nieprzewidzianych zadań zleconych przez
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, jak również zmiany przepisóm.n.krajowych i unijnych skutkujących np.
zmianą zakresu realizowanych zadań kontrolnych.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 12.6. realizowane jest również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Nowe lub zmodernizowane stanowiska pomiarowe i inne
75
narzędzia w zakresie monitoringu (w szt.)” Planowana wartość miernika na 2014 r. wynosi 19 szt., natomiast na
lata 2015-2016 kształtuje się (odpowiednio) na poziomie 25 szt. oraz 35 szt.
Zadanie 12.7.W Zintegrowane działania na rzecz ochrony środowiska
Celami zintegrowanych działań na rzecz ochrony środowiska są ograniczenie zrzutu nieoczyszczonych
ścieków i zwiększenie liczby mieszkańców obsługiwanych przez zbiorcze systemy kanalizacji sanitarnej
e
oraz kształtowanie świadomości ekologicznej mieszkańców. Zadanie polega głównie na tworzeniu
w
instrumentów i warunków niezbędnych dla realizacji polityki ekologicznej państwa, planowaniu zintegrowanych
teto
działań na rzecz ochrony środowiska, opracowywaniu ekspertyz, analiz dotyczących ochrony środowiska
ry
i zrównoważonego rozwoju, udostępnianiu informacji o środowisku, a także wspieraniu przedsiębiorstw
rio
w dostosowywaniu do wymogów ochrony środowiska. Realizowane są także inicjatywy w zakresie promowania
ie p
n
zachowań proekologicznych i edukacji środowiskowej oraz wsparcia rozbudowy infrastruktury ochrony
a
d
środowiska. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Środowisko i Gospodarka wodna.
a
Z
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,75 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Stopień wykonania sieci kanalizacyjnej w ramach Krajowego programu oczyszczania ścieków
komunalnych (w %)
Miernik 2: Liczba mieszkańców, którzy uzyskali możliwość podłączenia do sieci kanalizacyjnej w danym
roku (w os.)
Opis mierników:
Mierniki przedstawiają postępy w rozwoju sieci kanalizacyjnych, której długość ma bezpośredni wpływ na zwiększenie
liczby gospodarstw domowych i mieszkańców obsługiwanych przez zbiorcze systemy kanalizacji sanitarnej, a tym samym
ograniczenie zrzutu nieoczyszczonych ścieków i zmniejszenie antropopresji na środowisko naturalne. Realizacja mierników
przyczynia się jednocześnie do wypełnienia przez Polskę dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków
komunalnych do końca 2015 r. Drugi z mierników umożliwia bezpośrednie monitorowanie realizacji projektów
wdrażanych w ramach priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Miernik 1
Miernik 2
100
672 402 672 402
100
600 000
80
500 000
392 325
60
400 000
%
300 000
40
219 142
25
25
25
200 000
20
100 000
31 111
0
0
2012
2013
2014
2015
2012
2013
2014
2015
2016
Ocena ryzyka:
Najważniejszymi czynnikami mogącymi wpłynąć na planowane wartości miernika są przedłużające się procedury
przetargowe, sytuacja finansowa gmin oraz kondycja firm realizujących inwestycje.
76
Miernik 3: Liczba działań edukacyjno-promocyjnych związanych z realizacją polityki ekologicznej
państwa (w szt.)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik związany jest z zapewnieniem bezpieczeństwa
ekologicznego w poszczególnych województwach
poprzez prowadzenie odpowiednich działań w tym
2014 r.
2015 r.
2016 r.
kierunku. Miernik obrazuje skalę prowadzonych działań
na rzecz kształtowania świadomości ekologicznej
mieszkańców województwa.
7.940
8.139
8.139
Informacje dodatkowe:
Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma charakter sumaryczny i uwzględnia liczbę przeprowadzonych
szkoleń, zorganizowanych spotkań, przeprowadzonych akcji promocyjnych oraz targów.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 12.7. realizowane jest również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Wzrost redukcji ładunku ścieków oczyszczonych zgodnie
z wymogami Dyrektywy 91/271/EWG (w RLM – rzeczywistej liczbie mieszkańców).” Planowana wartość
miernika na 2014 r. wynosi 39.349 RLM, natomiast na lata 2015-2016 kształtuje się (odpowiednio) na poziomie
111.690 RLM oraz 304.219 RLM.
77
Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
Realizacja funkcji umożliwia obsługę ubezpieczonych i świadczeniobiorców oraz ich rodzin w ramach
systemów zaopatrzenia i ubezpieczenia społecznego. Wykonywane zadania i podzadania związane są
z działalnością na rzecz zabezpieczenia bezpieczeństwa socjalnego obywateli, wyrównywania szans osób
niepełnosprawnych oraz zapewnienia kombatantom i osobom represjonowanym należnej pomocy i opieki.
Państwo wspiera rodziny z dziećmi, zarówno w aspekcie materialnym, jak i poprzez usługi społeczne, takie jak:
instytucje opieki nad małymi dziećmi, a w przypadku dzieci czasowo lub trwale pozbawionych opieki
rodzicielskiej poprzez system pieczy zastępczej oraz adopcję. Jednym z realizowanych celów jest ochrona
aktywnych zawodowo obywateli przed skutkami różnego rodzaju ryzyka związanego z aktywnością zawodową.
Efekty działań monitorowane są za pomocą miernika „Stosunek liczby osób objętych ubezpieczeniem
emerytalnym i rentowym w systemie powszechnym do liczby osób w wieku produkcyjnym”. Relacja ta do
2016 r. stabilizuje się na poziomie 0,59. W ramach tej funkcji wykonywane zadania związane są również
z działalnością na rzecz kombatantów i osób represjonowanych.
Zadanie 13.1.W Pomoc i integracja społeczna
Celem polityki państwa w zakresie zadania jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych
sytuacji życiowych. Państwo udziela wsparcia finansowego jednostkom samorządu terytorialnego w realizacji
zadań pomocy społecznej, osobom i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej (w szczególności osobom samotnym
e
w
w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym), a także finansuje działania w zakresie rehabilitacji
teto
społecznej osób niepełnosprawnych oraz działania na rzecz aktywności społecznej osób starszych. W ramach
ry
zadania prowadzone są również działania związane z finansowym wsparciem tworzenia lokali socjalnych,
rio
mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Pomoc państwa związana jest także ze
ie p
świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych osobom z zaburzeniami psychicznymi, czy
n
a
przeciwdziałaniem bezdomności. Ponadto, dąży się do zapewnienia klientom pomocy społecznej dobrej jakości
d
a
usług zgodnie z odpowiednim standardem oraz fachowej obsługi przez wykwalifikowany personel. W zakres
Z
zadania wpisuje się również realizacja świadczeń dla weteranów misji poza granicami państwa. Zadanie zawiera
się w dziale administracji rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
13,08 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
78
Miernik 1: Stosunek liczby osób korzystających z pomocy niepieniężnej do ogólnej liczby osób
korzystających z pomocy społecznej (w %)
Opis miernika:
60
Miernik obrazuje stopień usamodzielnienia osób
i rodzin korzystających z pomocy społecznej i poziom
ich
aktywizacji,
dzięki
świadczonej
pomocy
niepieniężnej (np. w formie prac socjalnych,
poradnictwa specjalistycznego, usług opiekuńczych,
55
53
53
53
53
53
mieszkań chronionych, itp.). Realizacja działalności
objętej pomiarem jest zbieżna z kierunkiem polityki
społecznej państwa, służącej zapobieganiu trudnym
%
sytuacjom życiowym, jednocześnie wzmacniającej
50
rolę niepieniężnych form pomocy jako sposobu
aktywizacji jej beneficjentów. Pośrednio miernik ten
wpisuje się również w realizację celów Strategii
Rozwoju Kapitału Ludzkiego oraz Strategii Europa
45
2020 w zakresie ograniczania ubóstwa.
Ocena ryzyka:
Na niewykonanie wartości docelowej miernika może
40
mieć wpływ spowolnienie procesu aktywizacji osób
korzystających z pomocy społecznej.
2012
2013
2014
2015
2016
Informacje dodatkowe:
1.
Wartość miernika obliczana jest na podstawie liczby beneficjentów, którzy mogą jednocześnie korzystać z różnych
form pomocy: pieniężnych oraz niepieniężnych. Oznacza to, że udziały osób korzystających z obu form pomocy nie
będą sumować się do 100%. Jednocześnie wartość ta uwzględnia również osoby niepełnosprawne (w wieku lat 16+)
objęte działaniami w zakresie rehabilitacji, która finansowana jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych.
2.
Działania, których efekty objęte są pomiarem, wykonywane są również dzięki wsparciu finansowemu jednostek
samorządu terytorialnego realizujących zadania w zakresie pomocy społecznej.
Miernik 2: Liczba lokali i miejsc noclegowych tworzonych w ramach rządowego programu wsparcia
budownictwa dla najuboższych (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje efekty pomocy państwa w zakresie
zwiększania dostępności mieszkań i schronień dla osób
Bazowa
PW
Planowane
bezdomnych. Na wartość miernika składa się liczba
planowanych do utworzenia lokali socjalnych, mieszkań
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
chronionych, lokali komunalnych oraz liczba miejsc
w noclegowniach i domach dla bezdomnych.
2.013
2.000
1.750
1.750
1.750
Ocena ryzyka:
Liczba lokali mieszkalnych utworzonych przy udziale wsparcia z budżetu państwa zależy w głównej mierze od
kształtowania się wysokości kosztów w budownictwie mieszkaniowym, rodzaju tworzonego zasobu (lokale
mieszkalne/miejsca noclegowe) oraz rzeczywistej struktury finansowania przedsięwzięć różniących się od siebie poziomem
wsparcia.
Miernik 3: Liczba osób, które skorzystały z pomocy dla weteranów do liczby osób posiadających status
weterana (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na monitorowanie zakresu i stopnia
wykorzystania pomocy oferowanej przez państwo
Bazowa
PW
Planowane
weteranom
misji
poza
granicami
państwa
w przezwyciężaniu
trudności
życiowych,
która
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
udzielana jest na podstawie ustawy z dnia 19 sierpnia
2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa.
2,5
5,5
7,0
7,5
7,8
79
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik