eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

niebędącego profesjonalnym
przedstawicielem (art. 137 ustawy
– Ordynacja podatkowa), co
oznacza, iż również obecnie
funkcjonują rozwiązania
polegające na niezawodowej
reprezentacji przez osoby
nieposiadające szczególnych
kwalifikacji.
Należy również nadmienić, iż
obowiązujące przepisy Kodeksu
karnego skarbowego pozwalają
ograniczyć ewentualne ryzyko
podatnika korzystającego z usług
doradztwa podatkowego, gdyż
przewidują następujące
rozwiązaniaŚ
1) za przestępstwa skarbowe lub
wykroczenia skarbowe
odpowiada, jak sprawca,
także ten, kto na podstawie
przepisu prawa, decyzji
wła ciwego organu, umowy
lub faktycznego
wykonywania zajmuje się
sprawami gospodarczymi, w
szczególno ci finansowymi,
osoby fizycznej, osoby
prawnej albo jednostki
organizacyjnej niemającej
osobowo ci prawnej, której
odrębne przepisy przyznają
zdolno ć prawną (art. 9 § 3
kks),
nie podlega karze za przestępstwo

78
skarbowe lub wykroczenie
skarbowe, kto złożył prawnie
skuteczną, w rozumieniu
przepisów ustawy - Ordynacja
podatkowa lub ustawy
z dnia 28 wrze nia 1991 r. o
kontroli skarbowej, korektę
deklaracji podatkowej wraz
z uzasadnieniem przyczyny
korekty i w cało ci ui cił,
niezwłocznie lub w terminie
wyznaczonym przez uprawniony
organ, należno ć publicznoprawną
uszczuploną lub narażoną na
uszczuplenie (art. 16a kks).

Krajowa Rada
art. 6 ust. 1 pkt 6)
Rada popiera skrócenie okresu praktyki zawodowej kandydata na
Uwaga dot. zintensyfikowania
Doradców
doradcę podatkowego z 2 lat do 6 miesięcy, zwracając jednak
czasu praktyki zawodowej w
Podatkowych
uwagę na związaną z tym konieczno ć zintensyfikowania
ramach 6 miesięcznego okresu
rzeczywistego czasu jej trwania oraz wprowadzenia przynajmniej
praktyki może zostać rozważona
czę ciowej jej odpłatno ci. Stosowne zmiany powinny znaleźć
dopiero w trakcie prac
odzwierciedlenie w tre ci Rozporządzenia Ministra Finansów w
legislacyjnych nad nowelizacją
sprawie praktyk zawodowych kandydatów na doradców rozporządzenia Ministra Finansów
podatkowych.
w sprawie praktyk zawodowych
kandydatów na doradców
podatkowych.
Uwaga dot. wprowadzenia
odpłatno ci praktyki nie została
uwzględniona. Wprowadzenie
odpłatno ci może stwarzać barierę
dla podmiotu przyjmującego
praktykanta – gdyż będzie musiał
przyjąć kandydata i zapewnić
rodki na wynagrodzenie, co przy
zróżnicowanych rodzajach
działalno ci (spółki,

79
jednoosobowe firmy) i wielko ci
firm prowadzących doradztwo
podatkowe może niejednokrotnie
okazać się uciążliwe. W
konsekwencji to rozwiązanie
może okazać się niekorzystne dla
praktykantów, gdyż może okazać
się, że będzie im trudno znaleźć
podmiot, który ich przyjmie na
praktykę. Projekt ustawy
przewiduje skrócenie okresu
praktyki co, jak wskazuje również
Rzecznik Praw Absolwenta w
uwagach zgłoszonych do projektu
ustawy, pozwoli zniwelować
problemy i uciążliwo ć
wynikającą głównie z
długotrwało ci praktyki.

Krajowa Rada
art. 20
Rada popiera taki kierunek zmian, jednakże zauważa konieczno ć Uwaga stała się bezprzedmiotowa
Doradców
doprecyzowania przepisów oraz bezwzględną konieczno ć
w związku z rezygnacją z
Podatkowych
wprowadzenia pewnych poprawek do przedstawionej propozycji.
wprowadzenia ust. 6-8 w art. 20
ustawy o doradztwie podatkowym
przewidujących możliwo ć
zwalniania z czę ci egzaminu na
doradcę podatkowego z uwagi na
zdany na studiach egzamin.
Wprowadzenie bowiem
rozwiązania zaproponowanego w
projekcie ustawy spowoduje w
praktyce ograniczenie
przeprowadzania egzaminów na
doradcę podatkowego i duże
utrudnienia w organizacji
egzaminów a także wzrost
kosztów funkcjonowania Komisji

80
Egzaminacyjnej, która będzie
rozpatrywać wnioski kandydatów
o ograniczenie zakresu
tematycznego testu. Konieczne
byłoby bowiem przygotowywanie
dla każdego zdającego
indywidualnie dostosowanego,
imiennego testu (ze względu na
różne u poszczególnych zdających
zakresy egzaminów), co
dodatkowo uniemożliwi
zachowanie anonimowo ci
egzaminu. Nie będzie także
możliwe okre lenie czasu trwania
testu dla każdego kandydata w
przypadku gdy każdy z
kandydatów rozwiązując test o
innym zakresie powinien
rozwiązać go w ustalonym dla
niego odrębnie czasie.

Krajowa Rada
art. 27 i 31
Rada wnosi o pozostawienie tych artykułów bez zmian.
Uwaga nie została uwzględniona.
Doradców
Wprowadzenie zaproponowanego
Podatkowych
w projekcie ustawy rozwiązania
nie powinno doprowadzić do
naruszenia niezależno ci doradcy
podatkowego jako przedstawiciela
zawodu zaufania publicznego.
Zachowaniu niezależno ci
doradcy podatkowego służyć
bowiem będą regulacje
przewidziane w projektowanym
art. 31 ust. 1a-1d ustawy o
doradztwie podatkowym, zgodnie
z którym m.in. doradca
podatkowy wykonujący zawód

81
pozostając w zatrudnieniu w
podmiotach nieuprawnionych do
wykonywania doradztwa
podatkowego będzie zajmował
samodzielne stanowisko i nie
będzie związany poleceniem co do
tre ci udzielanych porad, opinii i
wyja nień. Zaproponowane w
projekcie rozwiązanie zbliży
zasady wykonywania doradztwa
podatkowego do zasad
wiadczenia pomocy prawnej
przez radców prawnych, którzy
wiadczą pomoc prawną
pozostając w zatrudnieniu w
podmiotach, których wyłącznym
przedmiotem działalno ci nie jest
wiadczenie pomocy prawnej.
Dodatkowo, jak wynika z art. 31
ust. 1 ustawy o doradztwie
podatkowym, dopuszczenie
możliwo ci jednoczesnego
wykonywania zawodu doradcy
podatkowego i pozostawania w
zatrudnieniu w podmiotach
nieuprawnionych do
wykonywania doradztwa
podatkowego będzie możliwe
jedynie, gdy nie będzie
powodować naruszenia
niezależno ci i bezstronno ci
doradcy podatkowego, nie będzie
pozostawać w sprzeczno ci z
zasadami etyki zawodowej
doradcy podatkowego, jak też nie

82
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 81 . [ 82 ] . 83 ... 90 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: