Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
na budowie a w ust. 1 pkt. 2 odbycia rocznej praktyki na budowie,
oraz…:”
Powyższe zapisy pozwolą, w trybie zawartej w art. 16 ust. 1
ustawy Prawo budowlane delegacji dla ministra wła ciwego do
spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
(ministra właściwego do spraw budownictwa, lo
kalnego
planowania
i
zagospodarowania
przestrzennego
oraz
mieszkalnictwa),
na jednoznaczne ustalenie niezbędnych
wymagań dla uzyskania uprawnień budowlanych. Ponadto,
projekt ustawy nie umożliwia zaliczania prac wykonywanych
przy diagnostyce urządzeń kole
jowych do praktyki budowlanej
co jest kwestią istotną dla PKP PLK S.A. a co mogłoby także
Kwestia dot. „obszarów”
zostać rozwiązane w ramach rozporządzenia wydanego na
zdobywania praktyk do
podstawie powyższej delegacji ustawowej.
rozważenia na etapie przepisów
rozporządzenia
Uwaga uwzględniona –
Podkre lenia wymagają także skutki, wynikającej z
specjalno ć telekomunikacyjna
pozostawiona, więc dalsza czę ć
przedmiotowego projektu, likwidacji uprawnień budowlanych w
specjalno ci telekomunikacja (konieczne będą także zmiany w uwagi dot. zmiany art. 5 i art.
aktach wykonawczych). Likwidacja tej specjalno ci spowoduje
29 ustawy Prawo budowlane
brak wymagań dla projektanta i personelu nadzoru budowy i
nieaktualna
użytkowania w zakresie urządzeń telekomunikacyjnych a w
konsekwencji konieczno ć jednoznacznego wyłączenia tych
urządzeń z obszaru regulacji ustawy Prawo budowlane, w
szczególno ci z konieczno ci uzyskiwania pozwoleń na ich
budowę. Wyłączenia dokonać można np. poprzez stosowne
uzupełnienie art. 29 ustawy Prawo budowlane. Zapisy art. 29 ust.
1 pkt 20, 20a, 20b i 27 oraz ust. 2 pkt 11, 15 i 17 nie wyłączają
bowiem z konieczno ci uzyskiwania pozwolenia na budowę
wszystkich obszarów infrastruktury telekomunikacyjnej.
Wyłączeniu powinny podlegać również elementy telekomunikacji
kolejowej np. wchodzące w skład elementy sieci radiołączno ci i
łączno ci przewodowej na szlaku kolejowym, jaki i w obrębie
18
stacji kolejowej oraz stanowiące wyposażenie budynków
kolejowych. Wobec rezygnacji z ustalenia wymagań dla
projektanta i personelu nadzoru należałoby także zrezygnować z
obowiązku zapewnienia dostępu do usług telekomunikacyjnych
wynikającego z art. 5.1. 2a).
PKP Polskie Linie
art. 14
Kolejowe uprawnienia budowlane wprowadzone zostały
Uwzględniona
Kolejowe S.A.
zarządzeniem Ministra Komunikacji Nr 195 z dnia 1 grudnia
1964r. w sprawie uprawnień budowlanych w budownictwie
specjalnym w zakresie komunikacji (Dz. U. z 1969 r. Nr 7 poz. 24
z późn. zm.) gdzie okre lono specjalno ci techniczno – budowlane
uprawnień kolejowych i warunki ich uzyskiwania. Przepisy te, na
przestrzeni kolejnych lat, ulegały różnym zmianom, ale poważne
problemy pojawiły się z chwilą wydania przez Ministra
Infrastruktury rozporzą
dzenia z dnia 18 maja 2005r. w sprawie
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. Nr 96,
poz. 87). Kolejne zmiany coraz bardziej komplikowały
przedmiotowe zagadnienie. Obecne propozycje, w czę ci
dotyczącej łączenia uprawnień budowlanych, są szczególnie
ryzykowne w odniesieniu do wydawanych w przyszło ci na rynku
pracy uprawnień. Połączenie uprawnień, dla których wykształcenie
i praktyka zawodowa są odmienne, jest zdecydowanie
niewła ciwe, na pewno nie sprzyja zachowaniu bezpieczeństwa i
może doprowadzić do tragicznych następstw. Natomiast
proponowane zapisy umożliwiające uzyskiwanie uprawnień
budowlanych przez osoby ze rednim wykształceniem można
uznać za zasadne.
Linia kolejowa, w rozumieniu definicji zawartej w ustawie z dnia
28 marca o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 16, poz.
94 z późn. zm), obejmuje wiele branż, a brak jest na tyle
wszechstronnych specjalistów by mogli zaprojektować
wszystkie jej elementy. Należy zastanowić się jaki będzie efekt
projektowania, budowania lub utrzymania linii kolejowej, je li
czynno ci te podejmie osoba dysponująca uprawnieniami
konstrukcyjno–budowlanymi w obecnej specjalno ci, np.
wyburzeniowej, a będzie to zgodne z przepisami
19
proponowanymi w analizowanym projekcie ustawy. Ponadto,
proponowane
zmiany, zakładające łączenie uprawnień
budowlanych (bez wyodrębnienia specjalno ci) utrudnią
przeprowadzanie postępowań w ramach prawa zamówień
publicznych na roboty budowlane, usługi itp. Obecnie
wykonawcy przystępujący do przetargów prowadzonych przez
naszą Spółkę, zobowiązani są wykazać się posiadanymi
uprawnieniami w danej specjalno ci odpowiadającej specyfice
danych robót. W przypadku połączenia uprawnień budowlanych,
nie będzie wiadomo czy np. kierownik robót budowlanych
posiada odpowiednie kwalifikacje w danej specjalno ci np.
drogowej, mostowej itp.
W takim stanie rzeczy można zaproponować, by projektowany
Uwzględniona
zapis art. 3 projektu ustawy, zmieniający art. 14 ustawy Prawo
budowlane, rozdzielił uprawnienia konstrukcyjno – budowlane
na:
- uprawnienia konstrukcyjno – budowlane w zakresie
budownictwa ogólnego,
- uprawnienia konstrukcyjno – budowlane w zakresie
budownictwa
specjalnego
(kolejowego,
mostowego,
geotechniki komunikacyjnej, etc).
W ramach specjalno ci „budownictwo specjalne kolejowe”
Uwaga nieuwzględniona –
powinny być z kolei przewidziane następujące specjalizacjeŚ
wykracza poza zakres materii
- konstrukcja nawierzchni kolejowej i układy torowe
projektu ustawy, do ewentualnego
- kolejowe sieci elektroenergetyczne
wykorzystania w ramach prac nad
- urządzenia do zabezpieczenia i prowadzenia ruchu kolejowego
projektem rozporządzenia
Przy uwzględnieniu powyższych propozycji należałoby ustalić,
iżŚ
Kolejowe budynki, rampy, perony, place ładunkowe itp.
może projektować i budować osoba z uprawnieniami
konstrukcyjno – budowlanymi z zakresu budownictwa
ogólnego.
Kolejowe obiekty inżynieryjne może projektować i budować
20
osoba z uprawnieniami z zakresu budownictwa specjalnego
mostowego.
Podtorze kolejowe może projektować osoba posiadająca
uprawnienia z zakresu geotechniki komunikacyjnej lub
uprawnienia geotechniczne kat. VI lub VII, wydane na
podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r., Prawo
geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2011 r. Nr 163, poz. 981).
Wojewoda
art. 13 ust. 1 pkt 1
Zawód inżyniera budownictwa jest zawodem zaufania
Uwzględniona
Zachodniopomorski
art. 13 ust. 1 pkt 2
publicznego, którego wykonywanie ma bezpo redni wpływ na
art. 14 ust. 1
życie i zdrowie obywateli, jak również na bezpieczeństwo ich
art. 14 ust. 3
mienia. Obecnie inżynier ma wpływ na wybór swojej drogi
art. 14 ust. 3a
zawodowej, natomiast po zmianie (nakaz odbycia dwojakiej
art. 15
praktyki), będzie pozbawiony takiej możliwo ci. Będzie
art. 16 ust. 1 i 88a
zobowiązany uzyskać szerokie uprawnienia, upoważniające go do
wykonywania czynno ci, które nie zawsze zgodne są z jego
zainteresowaniami. Nie każdy bowiem inżynier chce być
projektantem, tak jak i nie każdy spełnia się w roli kierownika
budowy.
Ograniczenie możliwo ci decydowania o swoim życiu osobistym
- w tym wyboru wykonywania zawodu stanowi naruszenie art. 47
i art. 65 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Obecnie, aby uzyskać uprawnienia wykonawcze wystarczy odbyć
praktykę na budowie, natomiast po zmianie wszyscy praktykanci
będą zobowiązani do odbycia praktyki projektowej i
wykonawczej, co przy istniejącym rynku usług projektowych
będzie stanowiło istotną blokadę w zakresie możliwo ci
odbywania praktyki projektowej. Powyższe zamiast skrócić czas
uzyskiwania uprawnień, jak zakłada ustawodawca, przyczyni się
do wydłużenia lub całkowitego zablokowania awansu
zawodowego inżyniera, który z powodu braku możliwo ci
odbycia praktyki projektowej nie będzie mógł uzyskać uprawnień
budowlanych nawet w zakresie wykonawstwa, co obecnie jest
możliwe.
21
•
Zmianę w art. 13 ust. 1 pkt 2. (umożliwienie uzyskania
uprawnień budowlanych przez osoby ze
rednim
wykształceniem technicznym)ś opiniuje się pozytywnie.
Propozycja takiej regulacji wychodzi naprzeciw oczekiwaniom
grup społecznych potencjalnie spełniających wymogi do
uzyskania uprawnień budowlanych i zwiększy ilo ć redniej
kadry uprawnionej do kierowania robotami budowlanymi.
Zmiany w art. 14 ust. 1 (zawężenie specjalno ci)ś opiniuje się
Uwzględniona
negatywnie.
Obecnie na kierunku „Budownictwo" na różnych uczelniach
wyróżnia się ponad 26 specjalno ci, natomiast propozycja
przepisów, w przypadku ubiegania się o uzyskanie uprawnień
budowlanych w specjalno ci konstrukcyjno-budowlanej,
przewiduje jedynie wymóg legitymowania się wykształceniem
wyższym uzyskanym na kierunku „Budownictwo" bez podania
specjalno ci. Powyższe nie gwarantuje zdobycia odpowiedniego
przygotowania do wykonywania zawodu inżyniera jednocze nie
w zakresie konstrukcji, dróg, mostów, wyburzeń, a szczególnie w
zakresie kolei.
Stworzy się fikcję prawną, która może doprowadzić do
drastycznych skutków. Jest to regulacja, która całą
odpowiedzialno ć przerzuca na inżynierów, którzy z uwagi na
brak pracy będą zmuszani przez pracodawcę (pod rygorem utraty
pracy) do podejmowania działań, w których nie mają
wystarczającego wykształcenia i do wiadczenia. Sporadyczne
sytuacje obecnie, po przyjęciu nowelizacji będą nagminne.
Ostatnie katastrofy kolejowe gdzie zginęli ludzie (źle działające
urządzenia kolejowe) oraz ujawnione błędy proj
ektowe i
wykonawcze dróg, dowodzą konieczno ci pozostawienia
uprawnień projektowych i wykonawczych w dziedzinie
kolejowej i drogowej.
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik