eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

rocznej praktyki przy sporządzaniu projektów i rocznej praktyki

na budowie a w ust. 1 pkt. 2 odbycia rocznej praktyki na budowie,

oraz…:


Powyższe zapisy pozwolą, w trybie zawartej w art. 16 ust. 1

ustawy Prawo budowlane delegacji dla ministra wła ciwego do


spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
(ministra właściwego do spraw budownictwa, lo

kalnego

planowania
i
zagospodarowania
przestrzennego
oraz

mieszkalnictwa),
na jednoznaczne ustalenie niezbędnych
wymagań dla uzyskania uprawnień budowlanych. Ponadto,

projekt ustawy nie umożliwia zaliczania prac wykonywanych

przy diagnostyce urządzeń kole

jowych do praktyki budowlanej
co jest kwestią istotną dla PKP PLK S.A. a co mogłoby także
Kwestia dot. „obszarów”
zostać rozwiązane w ramach rozporządzenia wydanego na
zdobywania praktyk do
podstawie powyższej delegacji ustawowej.
rozważenia na etapie przepisów


rozporządzenia



Uwaga uwzględniona –

Podkre lenia wymagają także skutki, wynikającej z
specjalno ć telekomunikacyjna
pozostawiona, więc dalsza czę ć
przedmiotowego projektu, likwidacji uprawnień budowlanych w
specjalno ci telekomunikacja (konieczne będą także zmiany w uwagi dot. zmiany art. 5 i art.
aktach wykonawczych). Likwidacja tej specjalno ci spowoduje
29 ustawy Prawo budowlane
brak wymagań dla projektanta i personelu nadzoru budowy i
nieaktualna
użytkowania w zakresie urządzeń telekomunikacyjnych a w

konsekwencji konieczno ć jednoznacznego wyłączenia tych

urządzeń z obszaru regulacji ustawy Prawo budowlane, w

szczególno ci z konieczno ci uzyskiwania pozwoleń na ich

budowę. Wyłączenia dokonać można np. poprzez stosowne

uzupełnienie art. 29 ustawy Prawo budowlane. Zapisy art. 29 ust.

1 pkt 20, 20a, 20b i 27 oraz ust. 2 pkt 11, 15 i 17 nie wyłączają

bowiem z konieczno ci uzyskiwania pozwolenia na budowę

wszystkich obszarów infrastruktury telekomunikacyjnej.

Wyłączeniu powinny podlegać również elementy telekomunikacji

kolejowej np. wchodzące w skład elementy sieci radiołączno ci i

łączno ci przewodowej na szlaku kolejowym, jaki i w obrębie


18
stacji kolejowej oraz stanowiące wyposażenie budynków

kolejowych. Wobec rezygnacji z ustalenia wymagań dla
projektanta i personelu nadzoru należałoby także zrezygnować z

obowiązku zapewnienia dostępu do usług telekomunikacyjnych
wynikającego z art. 5.1. 2a).

PKP Polskie Linie
art. 14
Kolejowe uprawnienia budowlane wprowadzone zostały
Uwzględniona
Kolejowe S.A.
zarządzeniem Ministra Komunikacji Nr 195 z dnia 1 grudnia

1964r. w sprawie uprawnień budowlanych w budownictwie

specjalnym w zakresie komunikacji (Dz. U. z 1969 r. Nr 7 poz. 24

z późn. zm.) gdzie okre lono specjalno ci techniczno – budowlane
uprawnień kolejowych i warunki ich uzyskiwania. Przepisy te, na

przestrzeni kolejnych lat, ulegały różnym zmianom, ale poważne

problemy pojawiły się z chwilą wydania przez Ministra

Infrastruktury rozporzą

dzenia z dnia 18 maja 2005r. w sprawie
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. Nr 96,

poz. 87). Kolejne zmiany coraz bardziej komplikowały

przedmiotowe zagadnienie. Obecne propozycje, w czę ci

dotyczącej łączenia uprawnień budowlanych, są szczególnie

ryzykowne w odniesieniu do wydawanych w przyszło ci na rynku

pracy uprawnień. Połączenie uprawnień, dla których wykształcenie

i praktyka zawodowa są odmienne, jest zdecydowanie

niewła ciwe, na pewno nie sprzyja zachowaniu bezpieczeństwa i

może doprowadzić do tragicznych następstw. Natomiast
proponowane zapisy umożliwiające uzyskiwanie uprawnień

budowlanych przez osoby ze rednim wykształceniem można

uznać za zasadne.




Linia kolejowa, w rozumieniu definicji zawartej w ustawie z dnia

28 marca o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 16, poz.
94 z późn. zm), obejmuje wiele branż, a brak jest na tyle

wszechstronnych specjalistów by mogli zaprojektować

wszystkie jej elementy. Należy zastanowić się jaki będzie efekt

projektowania, budowania lub utrzymania linii kolejowej, je li

czynno ci te podejmie osoba dysponująca uprawnieniami

konstrukcyjno–budowlanymi w obecnej specjalno ci, np.

wyburzeniowej, a będzie to zgodne z przepisami


19
proponowanymi w analizowanym projekcie ustawy. Ponadto,

proponowane
zmiany, zakładające łączenie uprawnień

budowlanych (bez wyodrębnienia specjalno ci) utrudnią

przeprowadzanie postępowań w ramach prawa zamówień

publicznych na roboty budowlane, usługi itp. Obecnie
wykonawcy przystępujący do przetargów prowadzonych przez

naszą Spółkę, zobowiązani są wykazać się posiadanymi

uprawnieniami w danej specjalno ci odpowiadającej specyfice

danych robót. W przypadku połączenia uprawnień budowlanych,

nie będzie wiadomo czy np. kierownik robót budowlanych

posiada odpowiednie kwalifikacje w danej specjalno ci np.

drogowej, mostowej itp.

W takim stanie rzeczy można zaproponować, by projektowany

Uwzględniona
zapis art. 3 projektu ustawy, zmieniający art. 14 ustawy Prawo

budowlane, rozdzielił uprawnienia konstrukcyjno – budowlane

na:

- uprawnienia konstrukcyjno – budowlane w zakresie

budownictwa ogólnego,

- uprawnienia konstrukcyjno – budowlane w zakresie

budownictwa
specjalnego
(kolejowego,
mostowego,

geotechniki komunikacyjnej, etc).


W ramach specjalno ci „budownictwo specjalne kolejowe”
Uwaga nieuwzględniona –
powinny być z kolei przewidziane następujące specjalizacjeŚ
wykracza poza zakres materii
- konstrukcja nawierzchni kolejowej i układy torowe
projektu ustawy, do ewentualnego
- kolejowe sieci elektroenergetyczne
wykorzystania w ramach prac nad
- urządzenia do zabezpieczenia i prowadzenia ruchu kolejowego
projektem rozporządzenia


Przy uwzględnieniu powyższych propozycji należałoby ustalić,
iżŚ


 Kolejowe budynki, rampy, perony, place ładunkowe itp.

może projektować i budować osoba z uprawnieniami


konstrukcyjno – budowlanymi z zakresu budownictwa
ogólnego.

 Kolejowe obiekty inżynieryjne może projektować i budować

20
osoba z uprawnieniami z zakresu budownictwa specjalnego
mostowego.
 Podtorze kolejowe może projektować osoba posiadająca
uprawnienia z zakresu geotechniki komunikacyjnej lub
uprawnienia geotechniczne kat. VI lub VII, wydane na
podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r., Prawo
geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2011 r. Nr 163, poz. 981).

Wojewoda
art. 13 ust. 1 pkt 1
Zawód inżyniera budownictwa jest zawodem zaufania
Uwzględniona
Zachodniopomorski
art. 13 ust. 1 pkt 2
publicznego, którego wykonywanie ma bezpo redni wpływ na

art. 14 ust. 1
życie i zdrowie obywateli, jak również na bezpieczeństwo ich

art. 14 ust. 3
mienia. Obecnie inżynier ma wpływ na wybór swojej drogi

art. 14 ust. 3a
zawodowej, natomiast po zmianie (nakaz odbycia dwojakiej

art. 15
praktyki), będzie pozbawiony takiej możliwo ci. Będzie

art. 16 ust. 1 i 88a

zobowiązany uzyskać szerokie uprawnienia, upoważniające go do
wykonywania czynno ci, które nie zawsze zgodne są z jego

zainteresowaniami. Nie każdy bowiem inżynier chce być

projektantem, tak jak i nie każdy spełnia się w roli kierownika


budowy.

Ograniczenie możliwo ci decydowania o swoim życiu osobistym

- w tym wyboru wykonywania zawodu stanowi naruszenie art. 47

i art. 65 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Obecnie, aby uzyskać uprawnienia wykonawcze wystarczy odbyć

praktykę na budowie, natomiast po zmianie wszyscy praktykanci

będą zobowiązani do odbycia praktyki projektowej i

wykonawczej, co przy istniejącym rynku usług projektowych

będzie stanowiło istotną blokadę w zakresie możliwo ci

odbywania praktyki projektowej. Powyższe zamiast skrócić czas

uzyskiwania uprawnień, jak zakłada ustawodawca, przyczyni się

do wydłużenia lub całkowitego zablokowania awansu

zawodowego inżyniera, który z powodu braku możliwo ci

odbycia praktyki projektowej nie będzie mógł uzyskać uprawnień


budowlanych nawet w zakresie wykonawstwa, co obecnie jest
możliwe.




21


Zmianę w art. 13 ust. 1 pkt 2. (umożliwienie uzyskania

uprawnień budowlanych przez osoby ze
rednim

wykształceniem technicznym)ś opiniuje się pozytywnie.

Propozycja takiej regulacji wychodzi naprzeciw oczekiwaniom

grup społecznych potencjalnie spełniających wymogi do

uzyskania uprawnień budowlanych i zwiększy ilo ć redniej

kadry uprawnionej do kierowania robotami budowlanymi.



Zmiany w art. 14 ust. 1 (zawężenie specjalno ci)ś opiniuje się
Uwzględniona

negatywnie.
Obecnie na kierunku „Budownictwo" na różnych uczelniach

wyróżnia się ponad 26 specjalno ci, natomiast propozycja

przepisów, w przypadku ubiegania się o uzyskanie uprawnień


budowlanych w specjalno ci konstrukcyjno-budowlanej,

przewiduje jedynie wymóg legitymowania się wykształceniem

wyższym uzyskanym na kierunku „Budownictwo" bez podania

specjalno ci. Powyższe nie gwarantuje zdobycia odpowiedniego

przygotowania do wykonywania zawodu inżyniera jednocze nie

w zakresie konstrukcji, dróg, mostów, wyburzeń, a szczególnie w

zakresie kolei.

Stworzy się fikcję prawną, która może doprowadzić do

drastycznych skutków. Jest to regulacja, która całą


odpowiedzialno ć przerzuca na inżynierów, którzy z uwagi na

brak pracy będą zmuszani przez pracodawcę (pod rygorem utraty

pracy) do podejmowania działań, w których nie mają

wystarczającego wykształcenia i do wiadczenia. Sporadyczne

sytuacje obecnie, po przyjęciu nowelizacji będą nagminne.

Ostatnie katastrofy kolejowe gdzie zginęli ludzie (źle działające

urządzenia kolejowe) oraz ujawnione błędy proj

ektowe i
wykonawcze dróg, dowodzą konieczno ci pozostawienia


uprawnień projektowych i wykonawczych w dziedzinie

kolejowej i drogowej.

22
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 69 . [ 70 ] . 71 ... 80 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: