Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
wiadczenia usług i wybór
usługami.
pomiędzy doradcą podatkowym a
W związku z tym uważamy propozycję, praktycznie całkowi
osobą nieposiadającą tytułu
tej
deregulacji wiadczenia usług doradztwa podatkowego i obsługi
doradcy podatkowego będzie
księgowej firm, za zbyt ryzykowną dla bezpieczeństwa obsługi
należał do usługobiorcy.
księgowo
Należy również nadmienić, iż
-podatkowej firm i proponujemy odstąpienie od
obowiązujące przepisy Kodeksu
dalszych prac legislacyjnych w tym zakresie.
karnego skarbowego pozwalają
ograniczyć ewentualne ryzyko
podatnika korzystającego z usług
doradztwa podatkowego, gdyż
przewidują następujące
rozwiązaniaŚ
1) za przestępstwa skarbowe lub
wykroczenia skarbowe
odpowiada, jak sprawca,
także ten, kto na podstawie
przepisu prawa, decyzji
wła ciwego organu, umowy
lub faktycznego
wykonywania zajmuje się
sprawami gospodarczymi, w
szczególno ci finansowymi,
osoby fizycznej, osoby
prawnej albo jednostki
organizacyjnej niemającej
osobowo ci prawnej, której
odrębne przepisy przyznają
zdolno ć prawną (art. 9 § 3
kks),
2) nie podlega karze za
przestępstwo skarbowe lub
wykroczenie skarbowe, kto
złożył prawnie skuteczną, w
rozumieniu przepisów
73
ustawy - Ordynacja
podatkowa lub ustawy
z dnia 28 wrze nia 1991 r. o
kontroli skarbowej, korektę
deklaracji podatkowej wraz z
uzasadnieniem przyczyny
korekty i w cało ci ui cił,
niezwłocznie lub w terminie
wyznaczonym przez
uprawniony organ, należno ć
publicznoprawną
uszczuploną lub narażoną na
uszczuplenie (art. 16a kks).
Krajowa Rada
ogólna
Nie jest dla nas jasne, dlaczego twórcy Projektu zaliczyli
Uwaga uwzględniona
Doradców
doradztwo podatkowe do kategorii bliżej nieokre lonych
Podatkowych
„zawodów finansowych". Mając na uwadze katalog czynno ci
doradztwa podatkowego, do wykonywania których uprawnieni są
przedstawiciele innych zawodów - adwokaci, radcowie prawni, w
niewielkim stopniu biegli rewidenci i osoby uprawnione do
usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - uznać należy
taką klasyfikację za błędną. Dziwi to szczególnie w wietle
stanowiska judykatury, która dawno już przypisała zawód
doradcy podatkowego raczej do kategorii zawodów prawniczych.
Krajowa Rada
ogólna
Krajowa Rada Doradców Podatkowych, dokonując oceny Deregulacja czynno ci doradztwa
Doradców
zaproponowanych w art. 5 przedłożonego Projektu zmian podatkowego umożliwi osobom
Podatkowych
dotyczących ustawy o doradztwie podatkowym zauważa, że nie
nieposiadajacym kwalifikacji
realizują one wskazywanych przez Ministerstwo Sprawiedliwo ci doradcy podatkowego wykonywać
zasadniczych celów projektu (w tym m.in. wzrostu liczby miejsc
te czynno ci. Nie ulega zatem
pracy, wzrostu dostępno ci usług czy spadek ich cen), względnie wątpliwo ci, iż takie rozwiązanie
realizują je w stopniu niewielkim, natomiast znacząco zwiększają zmierza do zwiększenia dostępu
ryzyko negatywnych zjawisk i ich konsekwencji finansowych dla do usług doradztwa podatkowego.
podatników (tak osób fizycznych jak i przedsiębiorców), wzrostu
kosztów funkcjonowania systemu podatkowego, a także wzrostu
wydatków budżetu państwa związanych ze sprawowaniem
74
funkcji kontrolnych państwa.
Krajowa Rada
ogólna
Deregulacja w kształcie proponowanym przez twórców projektu Uwaga nie została uwzględniona.
Doradców
(w czę ci dotyczącej art. 2 ustawy o doradztwie podatkowym)
Projektowane rozwiązania
Podatkowych
podważy w dużym stopniu rolę doradcy podatkowego jako
pozwolą zbliżyć zasady
zawodu zaufania publicznego, stojącego na straży praw obywateli
wykonywania czynno ci
- podatników ale jednocze nie jest gwarantem zapewnienia tego
aby obywatel rozliczył swoje zobowiązania wobec Skarbu
doradztwa podatkowego do
Państwa w sposób wła ciwy.
obowiązujących obecnie zasad
Jednocze nie za podatnik
wiadczenia pomocy prawnej,
- obywatel zostanie pozbawiony
którą wiadczą, poza adwokatami
dotychczasowych formalnych gwarancji kompetencji podmiotu,
któremu powierzył swoje rozliczenia podatkowe. Ryzyko
i radcami prawnymi, także
związane z nowelizacją art. 2 ustawy o doradztwie podatkowym,
podmioty nieposiadające tych
szczególnie w zakresie przepisów zawartych w ustępie 1 pkt 2
uprawnień. Jedynie czynno ci
-3
tego artykułu dotyczy także interesu publicznego związanego z
doradztwa podatkowego
dochodami Skarbu Państwa.
polegające na reprezentowaniu
podatników, płatników i
inkasentów w postępowaniu przed
organami administracji publicznej
i w zakresie sądowej kontroli
decyzji, postanowień i innych
aktów administracyjnych w
sprawach z zakresu ich
obowiązków podatkowych i
celnych oraz w sprawach
egzekucji administracyjnej
związanej z tymi obowiązkami –
ze względu na fakt, że wiążą się z
wchodzeniem w stałe interakcje z
władzą publiczną i często
pociągają za sobą nieodwracalne
skutki dla podmiotu
reprezentowanego – powinny
pozostać w kompetencji
podmiotów, których kwalifikacje
do wiadczenia tego rodzaju
czynno ci zostały wcze niej
75
zweryfikowane. Dlatego też
zasadne jest aby wykonywanie
tego rodzaju czynno ci doradztwa
podatkowego pozostało
zastrzeżone dla podmiotów
uprawnionych takich jak doradcy
podatkowi, radcowie prawni i
adwokaci.
Deregulacja nie obniży prestiżu
zawodu doradcy podatkowego,
gdyż wszelkie uprawnienia
doradców podatkowych zostaną
utrzymane. Doradców
podatkowych, spo ród innych
podmiot wiadczących doradztwo
podatkowe ale niemajacych
szczególnych kwalifikacji,
wyróżniać będzie to, iż ich
kwalifikacje zostały
zweryfikowane przez państwowy
egzamin, a także prerogatywy
przyznane zawodom zaufania
publicznego.
Krajowa Rada
art. 2, 3 i 4
Rada wnosi o pozostawienie bez zmian katalogu czynno ci, które Uwaga nie została uwzględniona.
Doradców
zawodowo wykonywać może wyłącznie podmiot uprawniony z
Projektowane rozwiązania
Podatkowych
mocy ustawy.
pozwolą zbliżyć zasady
Rada wnosi o pozostawienia tych przepisów w obecnym kształcie
wykonywania czynno ci
- co stanowi konsekwencję pozostawienia dotychczasowego
doradztwa podatkowego do
brzmienia art. 2 ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym .
obowiązujących obecnie zasad
wiadczenia pomocy prawnej,
którą wiadczą, poza adwokatami
i radcami prawnymi, także
podmioty nieposiadające tych
uprawnień. Jedynie czynno ci
doradztwa podatkowego
76
polegające na reprezentowaniu
podatników, płatników i
inkasentów w postępowaniu przed
organami administracji publicznej
i w zakresie sądowej kontroli
decyzji, postanowień i innych
aktów administracyjnych w
sprawach z zakresu ich
obowiązków podatkowych i
celnych oraz w sprawach
egzekucji administracyjnej
związanej z tymi obowiązkami –
ze względu na fakt, że wiążą się z
wchodzeniem w stałe interakcje z
władzą publiczną i często
pociągają za sobą nieodwracalne
skutki dla podmiotu
reprezentowanego – powinny
pozostać w kompetencji
podmiotów, których kwalifikacje
do wiadczenia tego rodzaju
czynno ci zostały wcze niej
zweryfikowane. Dlatego też
zasadne jest aby wykonywanie
tego rodzaju czynno ci doradztwa
podatkowego pozostało
zastrzeżone dla podmiotów
uprawnionych takich jak doradcy
podatkowi, radcowie prawni i
adwokaci.
Dodatkowo również obecnie
podatnik, o ile dokona takiego
wyboru, może być
reprezentowany przed organami
podatkowymi przez pełnomocnika
77
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei