Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
awodowych).
Również zmniejszenie zakresu
czynno ci zastrzeżonych dla
doradców podatkowych nie
spowoduje zmniejszenia kosztów
przeprowadzania egzaminu na
doradcę podatkowego, gdyż
egzamin na doradcę podatkowego
będzie odnosił się do wszystkich
czynno ci doradztwa
podatkowego, także tych które nie
będą zastrzeżone dla doradców
podatkowych. Doradców
podatkowych, jako przedstawicieli
zawodu zaufania publicznego,
będzie wyróżniać wła nie m.in.
fakt, że ich kwalifikacje do
wykonywania wszystkich
czynno ci doradztwa
podatkowego zostały
zweryfikowane przez państwowy
egzamin.
Uwaga zasadna, jednakże
Nowe przepisy powinny gwarantować, iż praktyka zawodowa
zrealizowana za granicą będzie uznawana w procesie nabywania
obowiązujący art. 21 ust. 4a
uprawnień do wiadczenia usług z zakresu doradztwa ustawy o doradztwie podatkowym
pozwala zwolnić kandydata na
podatkowego w Polsce. Jest to istotne zwłaszcza w kontek cie
rosnącej roli międzynarodowych rozliczeń p
doradcę podatkowego z
odatkowych.
obowiązku odbycia praktyki
zawodowej wymaganej przez art.
W związku z powyższym wyrażam pełne poparcie dla propozycji 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o doradztwie
związanych z ograniczeniem zakresu czynno ci zastrzeżonych dla podatkowym jeżeli wykonywał on
doradców zawodowych z uprawnieniami, ułatwieniami w
czynno ci doradztwa
zakresie egzaminu oraz skróceniem okresu praktyki zawodowej i
podatkowego poza terytorium
63
uelastycznieniem zasad jej odbywania. Postuluje sięŚ
Rzeczypospolitej Polskiej w
1. zagwarantowanie zakończenia dyskryminacji w procesie
państwach, o których mowa w
nabywania
uprawnień
Polaków,
którzy
zdobyli
tym przepisie.
do wiadczenie zawodowe w pracy za granicą poprzez
uznanie w procesie nabywania uprawnień praktyki
zawodowej realizowanej za granicą.
2. obniżenie kosztów egzaminu.
Stowarzyszenie
ogólna
Na tym etapie deregulacji nie powinno się uwalniać wszystkich Uwagi nie zostały uwzględnione.
Biegłych
czynno ci związanych z usługowym prowadzeniem ksiąg
Projektowane rozwiązania
Rewidentów,
rachunkowych oraz większo ci czynno ci doradztwa
pozwolą zbliżyć zasady
Księgowych,
podatkowego.
wykonywania czynno ci
Doradców
Przedsiębiorcy nie wiedzą np. jakimi kryteriami kierować się i
doradztwa podatkowego do
jak sprawdzać wykonawcę usługowego prowadzenia ksiąg
Podatkowych,
obowiązujących obecnie zasad
Prawników i
rachunkowych. Jakimi kryteriami kierować się także przy
wiadczenia pomocy prawnej,
Ekonomistów
wyborze wykonawcy usług doradztwa podatkowego.
którą wiadczą, poza adwokatami
„Libertas”
i radcami prawnymi, także
W związku z powyższym uprzejmie prosimy o rozważenie
podmioty nieposiadające tych
poniższych zmian przedmiotowego projektu ustawy.
uprawnień. Jedynie czynno ci
doradztwa podatkowego
- Art. 5 pkt. 1 ustawy powinien otrzymać brzmienieŚ
polegające na reprezentowaniu
podatników, płatników i
art. 2 ust. 2
„1) w art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienieŚ
inkasentów w postępowaniu przed
organami administracji publicznej
„2. Zawodowe wykonywanie czynno ci, o których mowa
i w zakresie sądowej kontroli
w ust. 1 pkt 3 i 4, zastrzeżone jest wyłącznie dla
decyzji, postanowień i innych
podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy."ś
aktów administracyjnych w
sprawach z zakresu ich
- Art. 5 pkt. 2 ustawy powinien otrzymać brzmienieŚ
obowiązków podatkowych i
art. 3
„2) art. 3 otrzymuje brzmienieŚ
celnych oraz w sprawach
egzekucji administracyjnej
„Art. 3. Podmiotami uprawnionymi do zawodowego związanej z tymi obowiązkami –
wykonywania czynno ci, o których mowa w art. 2 ust. ze względu na fakt, że wiążą się z
l pkt 3 i 4, sąŚ
wchodzeniem w stałe interakcje z
1) osoby fizyczne, wpisane na listę doradców
władzą publiczną i często
podatkowych;
pociągają za sobą nieodwracalne
64
skutki dla podmiotu
2) adwokaci i radcowie prawni,
reprezentowanego – powinny
pozostać w kompetencji
3) biegli rewidenci, z wyłączeniem czynno ci, o
podmiotów, których kwalifikacje
których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4."
do wiadczenia tego rodzaju
czynno ci zostały wcze niej
zweryfikowane. Dlatego też
- Art. 5 pkt. 3 ustawy powinien otrzymać brzmienieŚ
art. 4
zasadne jest aby wykonywanie
tego rodzaju czynno ci doradztwa
„3) w art. 4Ś
podatkowego pozostało
a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje
zastrzeżone dla podmiotów
brzmienie:
uprawnionych takich jak doradcy
„1. Podmiotami uprawnionymi do zawodowego
podatkowi, radcowie prawni i
wykonywania czynno ci, o których mowa w art. 2 ust. 1
adwokaci.
pkt 3 i 4, są równieżŚ",
Odnosząc się do wskazanych
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2
przez zgłaszającego uwagę
. Podmioty wymienione w ust. 1 pkt 1-3 wykonują czynno ci, o
których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4, wyłącznie przez doradców kryteriów wyboru – w ocenie Dep.
podatkowych lub radców prawnych. Przepis art. 3 pkt 3 stosuje – czytelne cechy zawodu doradcy
się odpowiednio."ś
podatkowego (posiadanie
ubezpieczenia/obowiązek
zachowania tajemnicy
zawodowej/przestrzegania zasad
art. 6 ust. 1
etyki i postępowania zgodnego z
przepisami z jednoczesną kontrolą
samorządu zawodowego i
po rednio Ministra Finansów będą
art. 15 ust.1
istotnym elementem
pozwalającym usługobiorcy
dokonać wyboru w zasadach
konkurencji rynkowej.
Uwaga nie została uwzględniona.
- Art. 5 pkt. 4 ustawy powinien otrzymać brzmienie:
Skrócenie praktyki zawodowej do
„4) w art. 6 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienieŚ
6 miesięcy pozwala na
65
„6) odbyła w Polsce roczną praktykę zawodowąś"ś
ograniczenie uciążliwo ci jaką
stanowi dla kandydatów na
doradców podatkowych
długotrwała praktyka. Wskazania
wymaga, iż praktyka jest
nieodpłatna, a uzyskiwanie zgody
pracodawcy na czasowe
zwolnienie z obowiązków
pracowniczych celem odbycia tej
praktyki może być utrudnione.
Warto zauważyć, iż jak wynika
również z uwag zgłoszonych
przez inne podmioty, 6
miesięczny okres praktyki
zawodowej będzie wystarczający
do zapoznania się z podstawami
wykonywania doradztwa
podatkowego (uwagi KRDP,
Rzecznika Praw Absolwenta).
Uwaga nie została uwzględniona
- Art. 5 pkt. 4 ustawy powinien otrzymać brzmienieŚ w związku z nieuwzględnieniem
„5) w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienieŚ
uwagi zgłoszonej do art. 2 i 3
ustawy o doradztwie
„1. Z chwilą wpisu do rejestru spółka, o której mowa w podatkowym. Dodatkowo z uwagi
art. 4 ust. 1 pkt 3, nabywa prawo do wykonywania
na brak konsekwencji w
czynno ci, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 4, oraz
zgłoszonych uwagach niejasna
posługiwania się oznaczeniem „spółka doradztwa
jest intencja podmiotu
podatkowego.";
zgłaszającego uwagę co do
rodzaju czynno ci, o które miałby
zostać poszerzony katalog
czynno ci doradztwa
podatkowego zastrzeżonych dla
podmiotów uprawnionych. Z
66
uwag zgłoszonych do art. 2 ust. 2,
art. 3 i art. 4 wynika, iż uwaga
dotyczy rozszerzenia katalogu
czynno ci doradztwa
podatkowego zastrzeżonych dla
podmiotów uprawnionych o
czynno ci z art. 2 ust. 1 pkt 3,
natomiast w uwadze zgłoszonej do
art. 15 ust. 1 wskazano czynno ci
okre lone w art. 2 ust. 1 pkt 1
ustawy o doradztwie
podatkowym.
Umożliwienie wykonywania
czę ci czynno ci doradztwa
Winno wprowadzić się do ustawy w art. 5 pkt. 15a o brzmieniu: podatkowego podmiotom, których
,,15a) wprowadza się art. 45a o brzmieniuŚ
kwalifikacje nie zostały uprzednio
sprawdzone przypuszczalnie nie
„Art. 45a. Przepisy art. 43 i 44 stosuje się odpowiednio do
przedsiębiorców wykonujących czynno ci doradztwa
zwiększy w sposób znaczący
ryzyka dla podatników
podatkowego wymienione w art. 2 ust. 2 pt. 2 i 3 nie
zatrudniających doradców podatkowych, biegłych
korzystających z usług tych
rewidentów i radców prawnych".
podmiotów. Zaproponowane w
projekcie ustawy rozwiązanie
będzie zbliżone do
funkcjonujących obecnie zasad
wiadczenia pomocy prawnej,
którą wiadczą zarówno radcowie
prawni i adwokaci, jak też
podmioty nieposiadające tych
uprawnień (tzw. biura porad
prawnych).
Dodatkowo również
obecnie
podatnik, o ile dokona takiego
wyboru, może być
67
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei