eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

różnych grup z

awodowych).
Również zmniejszenie zakresu

czynno ci zastrzeżonych dla

doradców podatkowych nie
spowoduje zmniejszenia kosztów

przeprowadzania egzaminu na

doradcę podatkowego, gdyż

egzamin na doradcę podatkowego
będzie odnosił się do wszystkich

czynno ci doradztwa

podatkowego, także tych które nie

będą zastrzeżone dla doradców
podatkowych. Doradców

podatkowych, jako przedstawicieli

zawodu zaufania publicznego,

będzie wyróżniać wła nie m.in.
fakt, że ich kwalifikacje do

wykonywania wszystkich

czynno ci doradztwa

podatkowego zostały
zweryfikowane przez państwowy

egzamin.




Uwaga zasadna, jednakże
Nowe przepisy powinny gwarantować, iż praktyka zawodowa
zrealizowana za granicą będzie uznawana w procesie nabywania
obowiązujący art. 21 ust. 4a
uprawnień do wiadczenia usług z zakresu doradztwa ustawy o doradztwie podatkowym
pozwala zwolnić kandydata na
podatkowego w Polsce. Jest to istotne zwłaszcza w kontek cie
rosnącej roli międzynarodowych rozliczeń p
doradcę podatkowego z
odatkowych.
obowiązku odbycia praktyki

zawodowej wymaganej przez art.
W związku z powyższym wyrażam pełne poparcie dla propozycji 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o doradztwie
związanych z ograniczeniem zakresu czynno ci zastrzeżonych dla podatkowym jeżeli wykonywał on
doradców zawodowych z uprawnieniami, ułatwieniami w
czynno ci doradztwa
zakresie egzaminu oraz skróceniem okresu praktyki zawodowej i
podatkowego poza terytorium

63
uelastycznieniem zasad jej odbywania. Postuluje sięŚ
Rzeczypospolitej Polskiej w
1. zagwarantowanie zakończenia dyskryminacji w procesie
państwach, o których mowa w
nabywania
uprawnień
Polaków,
którzy
zdobyli
tym przepisie.
do wiadczenie zawodowe w pracy za granicą poprzez

uznanie w procesie nabywania uprawnień praktyki
zawodowej realizowanej za granicą.
2. obniżenie kosztów egzaminu.

Stowarzyszenie
ogólna
Na tym etapie deregulacji nie powinno się uwalniać wszystkich Uwagi nie zostały uwzględnione.
Biegłych

czynno ci związanych z usługowym prowadzeniem ksiąg
Projektowane rozwiązania
Rewidentów,

rachunkowych oraz większo ci czynno ci doradztwa
pozwolą zbliżyć zasady
Księgowych,

podatkowego.
wykonywania czynno ci
Doradców

Przedsiębiorcy nie wiedzą np. jakimi kryteriami kierować się i
doradztwa podatkowego do
jak sprawdzać wykonawcę usługowego prowadzenia ksiąg
Podatkowych,
obowiązujących obecnie zasad

Prawników i
rachunkowych. Jakimi kryteriami kierować się także przy
wiadczenia pomocy prawnej,
Ekonomistów

wyborze wykonawcy usług doradztwa podatkowego.
którą wiadczą, poza adwokatami

„Libertas”
i radcami prawnymi, także


W związku z powyższym uprzejmie prosimy o rozważenie
podmioty nieposiadające tych

poniższych zmian przedmiotowego projektu ustawy.
uprawnień. Jedynie czynno ci


doradztwa podatkowego

- Art. 5 pkt. 1 ustawy powinien otrzymać brzmienieŚ
polegające na reprezentowaniu

podatników, płatników i
art. 2 ust. 2
„1) w art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienieŚ
inkasentów w postępowaniu przed


organami administracji publicznej

„2. Zawodowe wykonywanie czynno ci, o których mowa
i w zakresie sądowej kontroli

w ust. 1 pkt 3 i 4, zastrzeżone jest wyłącznie dla
decyzji, postanowień i innych

podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy."ś
aktów administracyjnych w
sprawach z zakresu ich

- Art. 5 pkt. 2 ustawy powinien otrzymać brzmienieŚ
obowiązków podatkowych i

art. 3
„2) art. 3 otrzymuje brzmienieŚ
celnych oraz w sprawach

egzekucji administracyjnej

„Art. 3. Podmiotami uprawnionymi do zawodowego związanej z tymi obowiązkami –

wykonywania czynno ci, o których mowa w art. 2 ust. ze względu na fakt, że wiążą się z

l pkt 3 i 4, sąŚ
wchodzeniem w stałe interakcje z

1) osoby fizyczne, wpisane na listę doradców
władzą publiczną i często

podatkowych;
pociągają za sobą nieodwracalne


64

skutki dla podmiotu

2) adwokaci i radcowie prawni,
reprezentowanego – powinny

pozostać w kompetencji

3) biegli rewidenci, z wyłączeniem czynno ci, o
podmiotów, których kwalifikacje

których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4."
do wiadczenia tego rodzaju
czynno ci zostały wcze niej


zweryfikowane. Dlatego też
- Art. 5 pkt. 3 ustawy powinien otrzymać brzmienieŚ
art. 4
zasadne jest aby wykonywanie

tego rodzaju czynno ci doradztwa

„3) w art. 4Ś
podatkowego pozostało

a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje
zastrzeżone dla podmiotów

brzmienie:

uprawnionych takich jak doradcy
„1. Podmiotami uprawnionymi do zawodowego

podatkowi, radcowie prawni i
wykonywania czynno ci, o których mowa w art. 2 ust. 1

adwokaci.
pkt 3 i 4, są równieżŚ",

Odnosząc się do wskazanych
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2
przez zgłaszającego uwagę
. Podmioty wymienione w ust. 1 pkt 1-3 wykonują czynno ci, o

których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4, wyłącznie przez doradców kryteriów wyboru – w ocenie Dep.

podatkowych lub radców prawnych. Przepis art. 3 pkt 3 stosuje – czytelne cechy zawodu doradcy

się odpowiednio."ś
podatkowego (posiadanie


ubezpieczenia/obowiązek


zachowania tajemnicy

zawodowej/przestrzegania zasad
art. 6 ust. 1

etyki i postępowania zgodnego z


przepisami z jednoczesną kontrolą
samorządu zawodowego i

po rednio Ministra Finansów będą
art. 15 ust.1

istotnym elementem


pozwalającym usługobiorcy

dokonać wyboru w zasadach
konkurencji rynkowej.





Uwaga nie została uwzględniona.
- Art. 5 pkt. 4 ustawy powinien otrzymać brzmienie:
Skrócenie praktyki zawodowej do
„4) w art. 6 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienieŚ
6 miesięcy pozwala na

65
„6) odbyła w Polsce roczną praktykę zawodowąś"ś
ograniczenie uciążliwo ci jaką

stanowi dla kandydatów na

doradców podatkowych

długotrwała praktyka. Wskazania

wymaga, iż praktyka jest

nieodpłatna, a uzyskiwanie zgody

pracodawcy na czasowe

zwolnienie z obowiązków

pracowniczych celem odbycia tej

praktyki może być utrudnione.

Warto zauważyć, iż jak wynika

również z uwag zgłoszonych

przez inne podmioty, 6

miesięczny okres praktyki

zawodowej będzie wystarczający

do zapoznania się z podstawami

wykonywania doradztwa

podatkowego (uwagi KRDP,

Rzecznika Praw Absolwenta).





Uwaga nie została uwzględniona
- Art. 5 pkt. 4 ustawy powinien otrzymać brzmienieŚ w związku z nieuwzględnieniem
„5) w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienieŚ
uwagi zgłoszonej do art. 2 i 3
ustawy o doradztwie
„1. Z chwilą wpisu do rejestru spółka, o której mowa w podatkowym. Dodatkowo z uwagi
art. 4 ust. 1 pkt 3, nabywa prawo do wykonywania
na brak konsekwencji w
czynno ci, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 4, oraz
zgłoszonych uwagach niejasna
posługiwania się oznaczeniem „spółka doradztwa
jest intencja podmiotu
podatkowego.";
zgłaszającego uwagę co do

rodzaju czynno ci, o które miałby
zostać poszerzony katalog

czynno ci doradztwa
podatkowego zastrzeżonych dla

podmiotów uprawnionych. Z

66
uwag zgłoszonych do art. 2 ust. 2,

art. 3 i art. 4 wynika, iż uwaga
dotyczy rozszerzenia katalogu

czynno ci doradztwa
podatkowego zastrzeżonych dla

podmiotów uprawnionych o
czynno ci z art. 2 ust. 1 pkt 3,

natomiast w uwadze zgłoszonej do

art. 15 ust. 1 wskazano czynno ci
okre lone w art. 2 ust. 1 pkt 1

ustawy o doradztwie
podatkowym.




Umożliwienie wykonywania
czę ci czynno ci doradztwa
Winno wprowadzić się do ustawy w art. 5 pkt. 15a o brzmieniu: podatkowego podmiotom, których
,,15a) wprowadza się art. 45a o brzmieniuŚ
kwalifikacje nie zostały uprzednio
sprawdzone przypuszczalnie nie
„Art. 45a. Przepisy art. 43 i 44 stosuje się odpowiednio do
przedsiębiorców wykonujących czynno ci doradztwa
zwiększy w sposób znaczący
ryzyka dla podatników
podatkowego wymienione w art. 2 ust. 2 pt. 2 i 3 nie
zatrudniających doradców podatkowych, biegłych
korzystających z usług tych
rewidentów i radców prawnych".
podmiotów. Zaproponowane w

projekcie ustawy rozwiązanie

będzie zbliżone do

funkcjonujących obecnie zasad

wiadczenia pomocy prawnej,
którą wiadczą zarówno radcowie

prawni i adwokaci, jak też

podmioty nieposiadające tych

uprawnień (tzw. biura porad

prawnych).
Dodatkowo również

obecnie
podatnik, o ile dokona takiego

wyboru, może być

67
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 78 . [ 79 ] . 80 ... 90 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: