Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
b. przeprowadzenie
systemowej
deregulacji, obejmującej
dogłębną analizę problemu oddziaływania tych procesów na
rodowisko biur rachunkowych, na ich klientów oraz na
koszty funkcjonowania państwa (zgadzamy się z autorami
uzasadnienia do projektu twierdzącymi, żeŚ „Istotnym jest
także
dostrzeżenie
kosztów
związanych
z
przygotowywaniem, uchwalaniem i wdrażaniem okresowych
nowelizacji aktów prawnych, regulujących dane rynki").
Wprowadzenie bowiem dereglamentacji dzi i „chowanie
głowy w piasek" może w przyszło ci spowodować znaczne
koszty funkcjonowania państwa
c. opracowanie ustawy o biurach rachunkowych (a co za tym
idzie - również ustawy o zmianie niektórych ustaw - w tym,
m.in.Ś ustawy o rachunkowo ci oraz ustawy o doradztwie
podatkowym), zawierającej kompleksowe rozwiązania
dotyczące rodowiska biur rachunkowych (w tym, w
rozumieniu tej ustawy, deregulację usługowego prowadzenia
ksiąg rachunkowych oraz zawodu doradcy podatkowego)
Urząd Komisji
art. 4
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wyraża negatywne
Uwaga niezasadna, niezgodna z
Nadzoru
stanowisko co do zmiany zaproponowanej w art 76a ustawy o
duchem ustawy, gdyż zgodnie z
Finansowego
rachunkowo ci polegającej, w szczególno ci, na uchyleniu ust 4. przyjętymi przez projektodawcę
Przedmiotowa zamiana umożliwi usługowe prowadzenie ksiąg założeniami obecne uregulowania
rachunkowych osobom nieposiadającym stosownego certyfikatu
dotyczące usługowego
księgowego. W opinii Urząd Komisji Nadzoru Finansowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
powyższe wpłynie na obniżenie jako ci usług księgowych, które
są nadmierne i stanowią
są wiadczone na rzecz podmiotów działających na rynku
ograniczenie dostępu do
finansowym, co w następstwie może wpłynąć negatywnie na
wykonywania tego zawodu,
działalno ć tych podmiotów.
dlatego konieczna jest całkowita
deregulacja tego zawodu na rzecz
samoregulacji rynku.
Art. 3. ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym
58
Pracodawcy
ogólna
Proponuje się ograniczenie zawodowego wykonywania czynno ci Takie ograniczenie (okre lone w
Rzeczypospolitej
doradztwa podatkowego wyłącznie do reprezentowania
zdaniu pierwszym) zostało
Polskiej
podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi i
zaproponowane w projekcie.
sądami. Należy zauważyć, iż podmioty nieprofesjonalne
Odno nie zarzutu braku
wiadczące czynno ci doradztwa podatkowego nie będą
stosowania zasad etyki przez
zobowiązane do stosowania zasad etyki oraz zachowania podmioty profesjonalne – należy
tajemnicy zawodowej. Tymczasem zawód doradztwa
zgodzić się, że istotą zawodów
podatkowego, jako zawód zaufania publicznego, powinien dawać zaufania publicznego zrzeszonych
gwarancje rzetelnego wykonywania usług.
w korporacjach zawodowych i
podlegających ich nadzorowi jest
m.in. stosowanie zasad etyki i
możliwo ć egzekwowania tego
obowiązku. Umożliwienie
podmiotom nieposiadającym
zawodowych kwalifikacji
wykonywania niektórych
czynno ci doradztwa
podatkowego ma na celu
zapewnienie szerszego dostępu do
tych usług, zarówno dla
usługobiorców, jak i
usługodawców. Należy mieć na
uwadze jednak, że stosownie do
art. 17 ustawy o swobodzie
działalno ci gospodarczej,
przedsiębiorca (zarówno ten
posiadający kwalifikacje, jak i
nieposiadajacy) wykonuje
działalno ć gospodarczą na
zasadach uczciwej konkurencji i
poszanowania dobrych obyczajów
oraz słusznych interesów
konsumentów.
Zgłaszający uwagę nie
zaproponował konkretnej zmiany
59
w projekcie ustawy.
Rzecznik Praw
ogólna
Szczególnie uciążliwy jest obecny wymóg związany z
Absolwenta
długotrwałą praktyką zawodową. Przepisy dotyczące jej
przebiegu są bardzo sztywne i nakazują odbycie 2-miesięcznych
praktyk w urzędzie skarbowym, izbie skarbowej, urzędzie
kontroli skarbowej, a następnie aż 1,5 roku u doradcy
podatkowego. Z praktyką zawodową wiążą się też negatywne
zjawiska zgłaszane Rzecznikowi Praw Absolwenta takie jak
wyzysk. Ponadto mamy często do czynienia z fikcją polegającą
na tym, że w biurach doradztwa podatkowego bardzo często
pracują osoby bez uprawnień, pod których pracą podpisują się
następnie osoby posiadające uprawnienia.
Projektodawca
słusznie
ogranicza
zakres
czynno ci
zastrzeżonych dla doradców zawodowych do „występowania w
postępowaniu w zakresie sądowej kontroli decyzji
administracyjnej", co może faktycznie ułatwić dostęp
absolwentów do możliwo ci wykonywania czynno ci związanych
z doradztwem podatkowym.
Skrócenie czasu trwania praktyki powinno zniwelować problem
wyzysku, który w dużej mierze wynika z obecnych zasad-
odbywania praktyki i jej długotrwało ci.
Projekt wprowadza też pozytywne rozwiązania, je li chodzi o Uwaga stała się bezprzedmiotowa
kwestię egzaminu i zakłada możliwo ć zaliczenia jego czę ci na
w związku z rezygnacją z
podstawie
egzaminów
zaliczonych
podczas
studiów. wprowadzenia ust. 6-8 w art. 20
Dopracowania wymaga tutaj oczywi cie kwestia terminologii tak, ustawy o doradztwie podatkowym
aby bardziej odpowiadała aktualnym przepisom Ustawy Prawo o
przewidujących możliwo ć
szkolnictwie wyższym. Korzystna jest także „likwidacja zwalniania z czę ci egzaminu na
konieczno ci zachowania trzymiesięcznego odstępu pomiędzy doradcę podatkowego z uwagi na
uzyskaniem negatywnego wyniku z egzaminu a podęciem
zdany na studiach egzamin.
kolejnej próby"7.
Wprowadzenie bowiem
rozwiązania zaproponowanego w
projekcie ustawy spowoduje w
praktyce ograniczenie
60
przeprowadzania egzaminów na
doradcę podatkowego i duże
utrudnienia w organizacji
egzaminów a także wzrost
kosztów funkcjonowania Komisji
Egzaminacyjnej, która będzie
rozpatrywać wnioski kandydatów
o ograniczenie zakresu
tematycznego testu. Konieczne
byłoby bowiem przygotowywanie
dla każdego zdającego
indywidualnie dostosowanego,
imiennego testu (ze względu na
różne u poszczególnych zdających
zakresy egzaminów), co
dodatkowo uniemożliwi
zachowanie anonimowo ci
egzaminu. Nie będzie także
możliwe okre lenie czasu trwania
testu dla każdego kandydata w
przypadku gdy każdy z
kandydatów rozwiązując test o
innym zakresie powinien
rozwiązać go w ustalonym dla
niego odrębnie czasie.
Wątpliwo ci budzi natomiast opłata za egzamin na doradcę
Kwestia wysoko ci opłaty za
podatkowego, która wynosi 900 PLN, z uwagi na niewysoką egzamin na doradcę podatkowego
kosztochłonno ć egzaminu. Ponadto jego kosztochłonno ć
nie jest objęta projektowaną
powinna ulec dalszemu zmniejszeniu z uwagi na zmniejszony
regulacją ani też regulowana
zakres czynno ci zastrzeżonych dla doradców podatkowych.
ustawą obowiązującą obecnie.
Wysoko ć opłaty za egzamin
okre la akt wykonaw
czy do
ustawy o doradztwie podatkowym
61
w którym
- zgodnie z delegacją
ustawową zawartą w art. 25 ust. 2
ustawy o doradztwie podatkowym
- Minister Finansów okre lił
wysoko ć opłaty za egzamin w
sposób uwzględniający koszty
przeprowadzania egzaminów oraz
wydatków związanych z
funkcjonowaniem Państwowej
Komisji Egzaminacyjnej do
Spraw Doradztwa Podatkowego.
Warto zauważyć, iż przyjęcie
rozwiązania polegającego na
zwalnianiu z czę ci egzaminu ze
względu na posiadane
wykształcenie spowodowałoby
wzrost kosztów przeprowadzania
egzaminów na doradcę
podatkowego a nie ich
zmniejszenie. Wprowadzone
zostałoby bowiem dodatkowe
zadanie Komisji Egzaminacyjnej
polegające na rozpatrywaniu
wniosków o zwolnienie z czę ci
egzaminu, co wymagałoby
znacznego nakładu pracy i
rodków finansowych z uwagi na
dużą liczbę kandydatów
przystępujących do egzaminu na
doradcę podatkowego,
konieczno ć zapewnienia
wynagrodzenia dla Komisji za te
czynno ci oraz pokrycia kosztów
podróży do siedziby Komisji
(członkowie KE pochodzą z
62
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei