eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

deregulacji zawodu doradcy podatkowego
b. przeprowadzenie
systemowej
deregulacji, obejmującej
dogłębną analizę problemu oddziaływania tych procesów na
rodowisko biur rachunkowych, na ich klientów oraz na
koszty funkcjonowania państwa (zgadzamy się z autorami
uzasadnienia do projektu twierdzącymi, żeŚ „Istotnym jest
także
dostrzeżenie
kosztów
związanych
z
przygotowywaniem, uchwalaniem i wdrażaniem okresowych
nowelizacji aktów prawnych, regulujących dane rynki").
Wprowadzenie bowiem dereglamentacji dzi i „chowanie
głowy w piasek" może w przyszło ci spowodować znaczne
koszty funkcjonowania państwa
c. opracowanie ustawy o biurach rachunkowych (a co za tym
idzie - również ustawy o zmianie niektórych ustaw - w tym,
m.in.Ś ustawy o rachunkowo ci oraz ustawy o doradztwie
podatkowym), zawierającej kompleksowe rozwiązania
dotyczące rodowiska biur rachunkowych (w tym, w
rozumieniu tej ustawy, deregulację usługowego prowadzenia
ksiąg rachunkowych oraz zawodu doradcy podatkowego)

Urząd Komisji
art. 4
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wyraża negatywne
Uwaga niezasadna, niezgodna z
Nadzoru

stanowisko co do zmiany zaproponowanej w art 76a ustawy o
duchem ustawy, gdyż zgodnie z
Finansowego
rachunkowo ci polegającej, w szczególno ci, na uchyleniu ust 4. przyjętymi przez projektodawcę
Przedmiotowa zamiana umożliwi usługowe prowadzenie ksiąg założeniami obecne uregulowania
rachunkowych osobom nieposiadającym stosownego certyfikatu
dotyczące usługowego
księgowego. W opinii Urząd Komisji Nadzoru Finansowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
powyższe wpłynie na obniżenie jako ci usług księgowych, które
są nadmierne i stanowią
są wiadczone na rzecz podmiotów działających na rynku
ograniczenie dostępu do
finansowym, co w następstwie może wpłynąć negatywnie na
wykonywania tego zawodu,
działalno ć tych podmiotów.
dlatego konieczna jest całkowita
deregulacja tego zawodu na rzecz
samoregulacji rynku.


Art. 3. ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym


58

Pracodawcy
ogólna
Proponuje się ograniczenie zawodowego wykonywania czynno ci Takie ograniczenie (okre lone w
Rzeczypospolitej
doradztwa podatkowego wyłącznie do reprezentowania
zdaniu pierwszym) zostało
Polskiej
podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi i
zaproponowane w projekcie.
sądami. Należy zauważyć, iż podmioty nieprofesjonalne
Odno nie zarzutu braku
wiadczące czynno ci doradztwa podatkowego nie będą
stosowania zasad etyki przez
zobowiązane do stosowania zasad etyki oraz zachowania podmioty profesjonalne – należy
tajemnicy zawodowej. Tymczasem zawód doradztwa
zgodzić się, że istotą zawodów
podatkowego, jako zawód zaufania publicznego, powinien dawać zaufania publicznego zrzeszonych
gwarancje rzetelnego wykonywania usług.
w korporacjach zawodowych i
podlegających ich nadzorowi jest
m.in. stosowanie zasad etyki i
możliwo ć egzekwowania tego
obowiązku. Umożliwienie
podmiotom nieposiadającym
zawodowych kwalifikacji
wykonywania niektórych
czynno ci doradztwa
podatkowego ma na celu
zapewnienie szerszego dostępu do
tych usług, zarówno dla
usługobiorców, jak i
usługodawców. Należy mieć na
uwadze jednak, że stosownie do
art. 17 ustawy o swobodzie
działalno ci gospodarczej,
przedsiębiorca (zarówno ten
posiadający kwalifikacje, jak i
nieposiadajacy) wykonuje
działalno ć gospodarczą na
zasadach uczciwej konkurencji i
poszanowania dobrych obyczajów
oraz słusznych interesów
konsumentów.
Zgłaszający uwagę nie
zaproponował konkretnej zmiany

59
w projekcie ustawy.

Rzecznik Praw
ogólna
Szczególnie uciążliwy jest obecny wymóg związany z

Absolwenta
długotrwałą praktyką zawodową. Przepisy dotyczące jej
przebiegu są bardzo sztywne i nakazują odbycie 2-miesięcznych

praktyk w urzędzie skarbowym, izbie skarbowej, urzędzie
kontroli skarbowej, a następnie aż 1,5 roku u doradcy

podatkowego. Z praktyką zawodową wiążą się też negatywne

zjawiska zgłaszane Rzecznikowi Praw Absolwenta takie jak
wyzysk. Ponadto mamy często do czynienia z fikcją polegającą

na tym, że w biurach doradztwa podatkowego bardzo często

pracują osoby bez uprawnień, pod których pracą podpisują się

następnie osoby posiadające uprawnienia.

Projektodawca
słusznie
ogranicza
zakres
czynno ci
zastrzeżonych dla doradców zawodowych do „występowania w

postępowaniu w zakresie sądowej kontroli decyzji
administracyjnej", co może faktycznie ułatwić dostęp

absolwentów do możliwo ci wykonywania czynno ci związanych

z doradztwem podatkowym.

Skrócenie czasu trwania praktyki powinno zniwelować problem

wyzysku, który w dużej mierze wynika z obecnych zasad-
odbywania praktyki i jej długotrwało ci.




Projekt wprowadza też pozytywne rozwiązania, je li chodzi o Uwaga stała się bezprzedmiotowa
kwestię egzaminu i zakłada możliwo ć zaliczenia jego czę ci na
w związku z rezygnacją z
podstawie
egzaminów
zaliczonych
podczas
studiów. wprowadzenia ust. 6-8 w art. 20
Dopracowania wymaga tutaj oczywi cie kwestia terminologii tak, ustawy o doradztwie podatkowym
aby bardziej odpowiadała aktualnym przepisom Ustawy Prawo o
przewidujących możliwo ć
szkolnictwie wyższym. Korzystna jest także „likwidacja zwalniania z czę ci egzaminu na
konieczno ci zachowania trzymiesięcznego odstępu pomiędzy doradcę podatkowego z uwagi na
uzyskaniem negatywnego wyniku z egzaminu a podęciem
zdany na studiach egzamin.
kolejnej próby"7.
Wprowadzenie bowiem

rozwiązania zaproponowanego w
projekcie ustawy spowoduje w

praktyce ograniczenie

60
przeprowadzania egzaminów na

doradcę podatkowego i duże

utrudnienia w organizacji

egzaminów a także wzrost

kosztów funkcjonowania Komisji
Egzaminacyjnej, która będzie

rozpatrywać wnioski kandydatów

o ograniczenie zakresu

tematycznego testu. Konieczne
byłoby bowiem przygotowywanie

dla każdego zdającego

indywidualnie dostosowanego,
imiennego testu (ze względu na

różne u poszczególnych zdających

zakresy egzaminów), co

dodatkowo uniemożliwi
zachowanie anonimowo ci

egzaminu. Nie będzie także

możliwe okre lenie czasu trwania

testu dla każdego kandydata w
przypadku gdy każdy z

kandydatów rozwiązując test o

innym zakresie powinien

rozwiązać go w ustalonym dla
niego odrębnie czasie.



Wątpliwo ci budzi natomiast opłata za egzamin na doradcę

Kwestia wysoko ci opłaty za
podatkowego, która wynosi 900 PLN, z uwagi na niewysoką egzamin na doradcę podatkowego
kosztochłonno ć egzaminu. Ponadto jego kosztochłonno ć
nie jest objęta projektowaną
powinna ulec dalszemu zmniejszeniu z uwagi na zmniejszony
regulacją ani też regulowana
zakres czynno ci zastrzeżonych dla doradców podatkowych.
ustawą obowiązującą obecnie.

Wysoko ć opłaty za egzamin
okre la akt wykonaw

czy do
ustawy o doradztwie podatkowym

61
w którym

- zgodnie z delegacją
ustawową zawartą w art. 25 ust. 2

ustawy o doradztwie podatkowym

- Minister Finansów okre lił
wysoko ć opłaty za egzamin w

sposób uwzględniający koszty

przeprowadzania egzaminów oraz

wydatków związanych z
funkcjonowaniem Państwowej

Komisji Egzaminacyjnej do

Spraw Doradztwa Podatkowego.

Warto zauważyć, iż przyjęcie
rozwiązania polegającego na

zwalnianiu z czę ci egzaminu ze

względu na posiadane

wykształcenie spowodowałoby
wzrost kosztów przeprowadzania

egzaminów na doradcę

podatkowego a nie ich

zmniejszenie. Wprowadzone
zostałoby bowiem dodatkowe

zadanie Komisji Egzaminacyjnej

polegające na rozpatrywaniu

wniosków o zwolnienie z czę ci
egzaminu, co wymagałoby

znacznego nakładu pracy i

rodków finansowych z uwagi na

dużą liczbę kandydatów
przystępujących do egzaminu na

doradcę podatkowego,

konieczno ć zapewnienia

wynagrodzenia dla Komisji za te
czynno ci oraz pokrycia kosztów

podróży do siedziby Komisji

(członkowie KE pochodzą z

62
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 77 . [ 78 ] . 79 ... 90 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: