eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

wykonywać przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynno ci

z tego zakresu będą wykonywane przez osoby, któreŚ

1) mają pełną zdolno ć do czynno ci prawnychś
2) nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za

przestępstwo przeciwko wiarygodno ci dokumentów,

mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i
papierami warto ciowymi, za przestępstwo skarbowe

oraz za czyn okre lony w rozdziale 9 ustawy."

- Należy wykre lić pkt. 3 z art. 4 ustawy.
Art. 76h ust.1

- Art. 4 pkt. 4 ustawy powinien otrzymać brzmienieŚ

„4) w art. 76h ust. 1 otrzymuje brzmienieŚ

„1. Przedsiębiorcy, o których mowa w art. 76a ust. 3 i 4,
są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia
odpowiedzialno ci cywilnej za szkody wyrządzone w
związku z prowadzoną działalno cią o której mowa w art.
76a ust. 1.";

Powyższe zmiany zapewniają, że czynno ci rachunkowo ci,
wynikiem których jest sporządzenie sprawozdania finansowego -
dokumentu, który jednostki zobowiązane do prowadzenia ksiąg
rachunkowych zobowiązane są złożyć do odpowiednich
rejestrów i na podstawie, którego inni uczestnicy rynku
podejmują istotne decyzje biznesowe, będą wykonywane przez
osoby zweryfikowane - posiadające certyfikat księgowy.

Urząd
ogólna
Na uwagę zasługują ułatwienia przewidziane dla osób chcących
Nie wymaga odniesienia
Marszałkowski
zajmować się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych.
Województwa
Może to spowodować masowe otwieranie biur rachunkowych,
Lubuskiego
czego efektem będzie wzrost dostępno ci usług i spadek ich cen.

Je li bowiem czę ć usług, uznawanych dzi za doradztwo
podatkowe zastrzeżone dla okre lonych podmiotów, będą mogli
wiadczyć wszyscy, bez względu na uprawnienia, ta deregulacja
spowoduje wyj cie tych osób z szarej strefy.

53

Zachodniopomorski
ogólna
Do zmian dotyczących ustawy z dnia 29 wrze nia 1994 r. o
Uwaga niezasadna, niezgodna z
Urząd Wojewódzki
rachunkowo ci (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.)Ś
duchem ustawy, gdyż
zgodnie z przyjętymi przez

Liberalizacja wskazanych unormowań w proponowanym zakresie
projektodawcę założeniami
obecne uregulowania dotyczące
nie gwarantuje wiadczenia usług na niezbędnym wysokim i
usługowego prowadzenia ksiąg
profesjonalnym
poziomie.
Samo
ubezpieczenie
od
rachunkowych są nadmierne i
odpowiedzialno ci cywilnej za szkody wyrządzone w związku ze stanowią ograniczenie dostępu do
wiadczeniem usług nie zabezpiecza w sposób wystarczający
wykonywania tego zawodu,
osób zlecających wykonanie czynno ci szczególnie, że nadal dlatego konieczna jest całkowita
ciąży na nich odpowiedzialno ć z tytułu nadzoru. Dotychczas deregulacja tego zawodu na rzecz
działalno ć tego rodzaju mogły prowadzić osoby lub firmy
samoregulacji rynku.
posiadające odpowiednie uprawnienia, a zdobycie ich wiązało się

z posiadaniem niezbędnej wiedzy i stażu w księgowo ci.
Natomiast w projekcie ustawy proponuje się umożliwienie
prowadzenia działalno ci osobom posiadającym pełną zdolno ć
do czynno ci prawnych, które nie były skazane za przestępstwa
przeciwko wiarygodno ci dokumentów. Co oznacza, że
praktycznie każdy nawet bez konieczno ci dokumentowania
swoich
kwalifikacji
może usługowo prowadzić księgi
rachunkowe.



PKP Polskie Linie
ogólna
Proponowane zmiany Rozdziału 8a regulującego usługowe
Uwaga niezasadna, niezgodna z
Kolejowe S.A.
prowadzenie ksiąg rachunkowych, polegające na umożliwieniu duchem ustawy, gdyż zgodnie z
prowadzenia tej działalno ci przez osoby nieposiadające przyjętymi przez projektodawcę
zweryfikowanych uprawnień księgowego należy ocenić jako założeniami obecne uregulowania
zmianę mogącą skutkować negatywnymi konsekwencjami dla
dotyczące usługowego
przedsiębiorców.
Obowiązkowe
ubezpieczenie prowadzenia ksiąg rachunkowych
odpowiedzialno ci cywilnej za szkody wyrządzone w związku z
są nadmierne i stanowią
prowadzoną działalno cią usługowego prowadzenia ksiąg
ograniczenie dostępu do
rachunkowych nie stanowi przy tym wystarczającego
wykonywania tego zawodu,
zabezpieczenia dla przedsiębiorcy korzystającego z usług dlatego konieczna jest całkowita
„nieprofesjonalnego” biura rachunkowego.
deregulacja tego zawodu na rzecz
Należy zwrócić uwagę autorów projektu, że przedmiotowa
samoregulacji rynku.

54
działalno ć była dotychczas regulowana przepisami, najpierw

rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w
sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 120, poz. 1022, z późn. zm.),
którego postanowienia w większo ci, z uwagi na art. 22
Konstytucji RP, zostały wprowadzone do ustawy o
rachunkowo ci ustawą z dnia 18 marca 2008 r o zmianie ustawy
o rachunkowo ci (Dz. U. Nr 223, poz. 1466). W uzasadnieniu tej
zmiany wskazano, cytŚ ”Przede wszystkim wprowadzono
konieczno ć zdawania egzaminu przez wszystkie osoby
ubiegające się o przyznanie certyfikatu księgowego. Rozwiązanie
to ma na celu zapewnić wysoki profesjonalizm osób
wykonujących działalno ć w omawianym zakresie. Będzie
stanowiło również sprawniejszy mechanizm gwarancyjny dla
uczestników obrotu gospodarczego.”
Należy podzielić cytowany pogląd i podkre lić, że weryfikacji
profesjonalnego wiadczenia usług księgowych nie można
pozostawić jedynie do oceny podmiotów obrotu gospodarczego
korzystających z tych usług. Uprawnienia osób wykonujących
usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych powinny być
poddane uprzedniemu sprawdzeniu, a przejęcie przez rynek
procesu weryfikacji księgowych pracujących w outsourcingu i
owszem spowoduje deregulację zawodu księgowego bez
jakiejkolwiek zapewnienia minimum wymagań kwalifikacyjnych.
Również jako niekorzystną zmianę oceniamy rezygnację z
wymogu posiadania do wiadczenia z zakresu księgowo ci przez
osoby wykonujące czynno ci usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych.

Polska Izba Biur
ogólna
Oceniamy pozytywnie dążenie autorów wprowadzanych
Nie wymaga odniesienia
Rachunkowych
zmian do rezygnacji z przeprowadzania uciążliwych,
stresujących i do ć kosztownych egzaminów

Polska Izba Biur
ogólna
Oceniamy negatywnie bardzo pobieżne potraktowanie Uwaga niezasadna, niezgodna z
Rachunkowych
rodowiska wła cicieli biur rachunkowych i ich klientów-
duchem ustawy, gdyż zgodnie z
przedsiębiorców:
przyjętymi przez projektodawcę
Z łatwo cią daje się zauważyć brak konsekwencji autorów zmian, założeniami obecne uregulowania

55
przejawiający się w tym, że proponują dereglamentację
dotyczące usługowego
usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych pisząc prowadzenia ksiąg rachunkowych
jednocze nie w uzasadnieniu „w ród kryteriów które powinny
są nadmierne i stanowią
być brane pod uwagę przy klasyfikacji grup zawodowych, w
ograniczenie dostępu do
odniesieniu do których należy stosować zbieżne kryteria, należy
wykonywania tego zawodu,
przede wszystkim wymienićŚ (...) c) rola danego zawodu w dlatego konieczna jest całkowita
zapewnianiu bezpieczeństwa lub porządku publicznego, deregulacja tego zawodu na rzecz
osobistego i bezpieczeństwa obrotu prawnego, d) konieczno ć
samoregulacji rynku.
zapewnienia minimum kompetencji dla rozpoczęcia wiadczenia

usług okre lonego rodzaju.".
Tymczasem wła ciciele biur rachunkowych są jednym z ogniw
bezpieczeństwa obrotu prawnego - wiadczą o tym, chociażby,
obowiązki wła cicieli biur rachunkowych wynikające z ustawy z
dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
oraz finansowaniu terroryzmu). To, że podmioty prowadzące
działalno ć w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych zostały, w tej ustawie, wymienione w ród innych
„instytucji zobowiązanych" nie jest przypadkiem - jest dowodem
na rolę tych podmiotów w bezpieczeństwie obrotu prawnego i
finansowego. Rezygnacja, w opiniowanym projekcie ustawy, z
realizacji kryterium dotyczącego zapewnienia minimum
kompetencji wiadczy dobitnie o pobieżnej analizie problemu
przez autorów zmian i pozwala na snucie domysłów, że kierowali
się oni innymi intencjami, niż zawarte w uzasadnieniu
wprowadzanych zmian. W proponowanym projekcie zabrakło
instrumentów, za pomocą których realizowana byłaby
„konieczno ć zapewnienia minimum kompetencji dla rozpoczęcia
wiadczenia okre lonych usług". Autorzy projektu rezygnują z
jakiejkolwiek - nawet wstępnej - kontroli kwalifikacji do
wykonywania usługowego prowadzenia ksiąg. W oczywisty
sposób może to prowadzić do obniżenia poziomu wiadczonych
usług.

Polska Izba Biur
ogólna
Ograniczenie analiz do uzgodnień między wymienionymi w
Opinia nie wymaga komentarza
Rachunkowych
uzasadnieniu projektu ministerstwami, bez badania opinii
publicznej i brania pod uwagę zdania osób najbardziej

56
zainteresowanych, czyli wła cicieli biur rachunkowych oraz ich
klientów doprowadziło do tego, że analiza potrzeb i oczekiwań w
tym zakresie jest tylko zbiorem teoretycznych dywagacji autorów
zmian. Członkowie PIBR, obserwując rynek biur rachunkowych
oczekujący na rozwiązanie ich pilnych potrzeb, nie stwierdzili
żadnej próby nawiązania z nimi kontaktu w zakresie
nadchodzących zmian.

Polska Izba Biur
art. 76
Negatywnie oceniamy rozwiązania dotyczące osób, które nie
Propozycja sprzeczna z ideą
Rachunkowych
posiadając praktyki w księgowo ci, przystąpią do egzaminu (i
deregulacji
ukończą go z wynikiem pozytywnym) tuż przed wej ciem w
życie ustawy deregulacyjnej. Naszym zdaniem konstrukcja art. 35
projektu ustawy wywołuje wątpliwo ciŚ czy 3-miesięczny okres,
o którym mowa w ust. 4 tego artykułu, odnosi się tylko do
samego faktu złożenia wniosku o wydanie certyfikatu przez
osobę, która tuż przed wej ciem w życie ustawy ukończyła
egzamin z wynikiem pozytywnym, czy też jest to czas na
udokumentowanie spełnienia wszystkich warunków potrzebnych
do wydania certyfikatu, o których mowa w art. 76b ust. 1 ustawy
o rachunkowo ci (m.in. posiadanie dwuletniej praktyki w
księgowo ci).

Polska Izba Biur
ogólna
Brak w projekcie rozwiązań na rzecz kształcenia ustawicznego i
Propozycja sprzeczna z ideą
Rachunkowych
okresowych sprawdzianów kwalifikacji. Przyjmując logikę
deregulacji
uzasadnienia projektu nietrudno domy lić się, że jego autorzy
uznali, iż wykonywane czynno ci usługowego prowadzenia ksiąg
są tak proste, że szkoda wydawać pieniądze na kształcenie i
okresowe sprawdziany wiedzy, skoro jest to „dęta wiedza", łatwa
do opanowania bez żadnego przygotowania. Autorzy zmian zdają
się nie zauważać, że biuro rachunkowe jest podmiotem
gwarantującym prawidłowe prowadzenie ksiąg, a w
konsekwencji prawidłowe rozliczenie zobowiązań podatkowych.

Polska Izba Biur
ogólna
Polska Izba Biur Rachunkowych proponuje:
Propozycja sprzeczna z ideą
Rachunkowych
a. wyłączenie, z projektu ustawy o ułatwieniu dostępu do
deregulacji
wykonywania zawodów finansowych, budowlanych i
transportowych rozwiązań dotyczących dereglamentacji
usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz

57
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 76 . [ 77 ] . 78 ... 90 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: