eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

W związku z realizacją programu strategii rozwoju kolejnictwa,

Master Planem dla kolei w Polsce i wspólnotowymi programami


rozwoju szybko ro nie liczba zadań inwestycyjnych w zakresie


modernizacji sieci kolejowej. Bez wątpienia istnieje więc

konieczno ć pozostawienia aktualnie obowiązującego prawa

dotyczącego uprawnień budowlanych dla inżynierów

kolejnictwa.

Przyjęcie proponowanej zmiany pozbawia możliwo ć uzyskania

uprawnień w specjalno ci wyburzeniowej grupie osób z

wykształceniem zdobytym na kierunku transport oraz górnictwo i

Uwzględniona
geologia w specjalno ci eksploatacja złóż i inżynieria wojskowa

-
co stoi w prostej sprzeczno ci z

uzasadnieniem do proponowanej

zmiany przepisów. Bez znaczenia jest mała ilo ć osób, które

dotychczas uzyskały uprawnienia w specjalno ci wyburzeniowej.

Oczywistym jest, że dziedziny powyższej nie można powierzyć

przypadkowym inżynierom, którzy z obawy o utratę pracy

podejmować się będą wykonywani robót, nie mając

wystarczającego wykształcenia i do wiadczenia.

Uwzględniając fakt, że w najbliższym okresie czasu zachodzić

będzie konieczno ć budowy wielu wodnych zbiorników

Uwzględniona
retencyjnych, odbudowy wałów przeciwpowodziowych i innych

obiektów hydrotechnicznych, wnioskuje się utworzenie nowej

specjalno ci hydrotechnicznej, co wymusi na wyższych

uczelniach wykształcenie osób w tym zakresie (obecnie uczelnie

nie kształcą w powyższym zakresie i występuje niedostateczna

ilo ć osób legitymujących się stosownymi uprawnieniami

budowlanymi). rodowisko inżynierskie od wielu miesięcy

wnioskuje o ustanowienie powyższej specjalno ci (dwukrotnie

stosowne wnioski złożyła do wła ciwego ministra Polska Izba

Inżynierów Budownictwa).



Zmiany w art. 14 ust. 3 (skrócenie okresu praktyki
zawodowej)ś opiniuje się negatywnie.
Uwzględniona


23
Zwiększanie liczby uprawnionych inżynierów nie może odbywać

się kosztem obniżenia jako ci wiadczonych przez nich usług.

Obecnie na uczelniach wyższych odnotowano fakt redukcji

godzinowej zajęć z zakresu przedmiotów zawodowych z

dotychczas ok. 50 godzin tygodniowo na ok. 25 godzin

tygodniowo. Program kształcenia na studiach nie przygotowuje

do wykonywania odpowiedzialnego zawodu inżyniera

budownictwa. Potwierdziły to

wielokrotne wypowiedzi samych
studentów, którzy ukończyli studia i odbyli praktykę zawodową

oraz osób które zdały egzamin na uprawnienia budowlane.



Obowiązek odbycia praktyki przy sporządzaniu projektów lub na

budowie z 2 lat do jednego roku stanowi liberalizację, która nie

powinna mieć miejsca, gdyż bezpo rednio rzutuje na

bezpieczeństwo konstrukcji oraz odpowiedzialno ć za

wykonywanie zadań. Ponadto obecnie tylko około 30%
inżynierów legitymuje się uprawnieniami do projektowania.

Zadekretowanie, że drugi rok praktyki ma odbywać się w biurach

projektów skazuje na porażkę osoby, które chciałyby realizować


się w wykonawstwie, a brak tematów projektowych spowoduje,

że biura projektów nie będą przyjmować chętnych na praktykę.

• Zmiany w art. 14 ust. 3a; opiniuje się pozytywnie.

• Zmiany w art. 15ś opiniuje się negatywnie.

Wątpliwe wydaje się aby wyeliminowanie funkcji rzeczoznawcy
Uwzględniona – tytuł
budowlanego miało przyczynić się do uporządkowania systemu
rzeczoznawcy budowlanego
samodzielnych
funkcji
technicznych
w
budownictwie.
będzie nadawany przez wła ciwą
izbę samorządu zawodowego
Rzeczoznawca
budowlany
to
osoba
z
wieloletnim

do wiadczeniem, która wykonuje „samodzielną funkcję

techniczną w budownictwie" w przypadku spraw trudnych i

spornych, gdzie jako ekspert ma rozstrzygać powstałe

wątpliwo ci.



Tytuł rzeczoznawcy budowlanego jest formą awansu

zawodowego inżynierów. To najwyższy stopień przygotowania



24
zawodowego. Stanowi zatem istotną motywację do poszerzania i

aktualizacji zakresu wiedzy i do wiadczenia zawodowego.

Należy dążyć także do wprowadzenia regulacji prawnych

wiążących funkcję rzeczoznawcy budowlanego z funkcją

biegłego tak, aby biegłymi w sądach powszechnych,

orzekających w sprawach z zakresu budownictwa, mogły być


wyłącznie osoby posiadające tytuł rzeczoznawcy budowlanego.

Obecny brak odpowiednich regulacji powoduje, że biegłymi w

zakresie budownictwa są często osoby do tego nie przygotowane.


• Zmiany w art. 16 ust. 1 i 88aś opiniuje się negatywnie, gdyż
wynikają ze zmian wymienionych w art. 13,14,15.







Ponadto stwierdza się, że tak opracowana propozycja zmian jest
Uwaga nieuwzględniona – tytuł
niekompletna. W przypadku uchylenia art. 15, należy dokonać
rzeczoznawcy budowlanego
korekty w art. 12 ust. 1 pkt. 7 poprzez jego uchylenie.
będzie nadawany przez wła ciwą
izbę samorządu zawodowego

Związek Rzemiosła

Związek Rzemiosła pozytywnie ocenia propozycję dotyczącą -
Uwaga dot. techników
Polskiego
wprawdzie w znacznie ograniczonym zakresie, bo z wyłączeniem
budowlanych uwzględniona
budowy - przyznania technikom budowlanym uprawnień do
kierowania robotami budowlanymi. Oznacza to, że technicy będą
mogli kierować robotami budowlanymi w zakresie remontów i
modernizacji. Jest to postęp wobec stanu aktualnego, jednak nie
realizuje całkowicie wniosków zgłaszanych przez rodowisko
techników i mistrzów w zawodach budowlanych.
Przed
2006
rokiem
osoby
legitymujące
się
rednim
wykształceniem technicznym o profilu budowlanym mogą
ubiegać się o uprawnienia budowlane w zakresie ograniczonym
do budowy domów jednorodzinnych o okre lonej kubaturze.
Obowiązujące aktualnie uregulowania odbierają absolwentom
techników budowlanych motywację do dalszego rozwoju
zawodowego, co ma bezpo redni wpływ na wybór tego kierunku
kształcenia przez młodzież. Dlatego Związek Rzemiosła

25
Polskiego od dawna postuluje przywrócenie uprawnień
budowlanych technikom budowlanym w ograniczonym zakresie i
po odpowiedniej praktyce na budowie. Naszym zdaniem osoby z
dyplomem technika w zawodzie budowlanym i po odbyciu
praktyki na budowie powinny mieć uprawnienia do kierowania
robotami budowlanymi na małych budowach, których zakres
okre liłby minister budownictwa.
Wnioskowali my także o przyznanie analogicznych uprawnień
budowlanych osobom posiadającym, zgodnie z przepisami o
rzemio le, dyplom mistrza w odpowiednim zawodzie
budowlanym. Kilka lat temu również i ta grupa zawodowa miała
przyznane uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w
powierzonym zakresie nadane odpowiednim przepisem ustawy
Prawo budowlane. Osoby o statusie mistrza w zawodach
budowlanych posiadają, wieloletni staż pracy i duże
do wiadczenie zawodowe w swojej specjalno ci. Fachowo cią,
kompetencjami i do wiadczeniem zawodowym mistrzowie
budowlani dorównują technikom budowlanym. W tym miejscy
chcieliby my się także powołać na praktykę stosowania
podobnych rozwiązań w Niemczech, gdzie mistrzowie budowlani
mają uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w
szerokim zakresie.

Ogólnopolska Izba

Izba, po dogłębnym przeanalizowaniu zawartych w projekcie
Uwzględniona
Gospodarcza
ustawy propozycji oraz przeprowadzeniu konsultacji w swoim

Drogownictwa
rodowisku postuluje by utrzymać dotychczasowe przepisy w

zakresie:

- oddzielnych uprawnień projektowych i wykonawczychś

- utrzymania wyodrębnionych uprawnień w zakresie specjalno ci
Uwzględniona czę ciowo – tytuł
drogowej, mostowej i kolejowej;
rzeczoznawcy budowlany będzie
- okresu wymaganej praktyki zawodowej;
nadawany przez wła ciwą izbę
- istnienia funkcji rzeczoznawcy budowlanego, ale jako biegłego
samorządu zawodowego
sądowego w zakresie budownictwa.






26
Dodatkowo należy stworzyć możliwo ć uzyskania uprawnieńŚ
Uwzględniona
-bez
ograniczeń w zakresie wykonawstwa osobom

legitymującym się wyższym wykształceniem zawodowym oraz

- w ograniczonym zakresie osobom ze rednim wykształceniem

technicznym.

Na takie stanowisko Izby wpłynęła analiza decyzji i

obowiązujących w tym zakresie rozwiązań prawnych i w

przekroju ostatnich 50 lat. Polska należy do grupy państw, w

których specjali ci w okre lonych zawodach uzyskują

uprawnienia w specjalno ciach wymagających wła ciwego

przygotowania zawodowego oraz posiadanego do wiadczenia

potwierdzonych przez zdanie egzaminu przed jednostką do tego

uprawnioną. Druga grupa państw to te, w których nie

obowiązują specjalistyczne uprawnienia do wykonywania

samodzielnych funkcji np. w budownictwie, a sprawę doboru

wła ciwych osób na te odpowiedzialne stanowiska podejmuje

najczę ciej ubezpieczyciel inwestycji, który na podstawie swoich

procedur zatwierdza te osoby zaproponowane przez wykonawcę.

W obecnej chwili oraz w najbliższym okresie czasu Izba nie

widzi możliwo ci, by zrezygnować z obecnie obowiązującego

systemu i wprowadzić ten drugi, co wiązałoby się z likwidacją

praktycznie wszystkich specjalno ci w szeroko rozumianym

budownictwie, architekturze i urbanistyce.

Pozostaje więc ewentualnie uzasadniona reforma lub

modernizacja obecnie obowiązującego prawa w zakresie

specjalno ci i uprawnień budowlanych, jeżeli obecne rozwiązania

nie spełniają oczekiwań. Zdaniem Izby, wprowadzanie teraz w

życie ustawy nierozwiązującej generalnie problemu, a jedynie

wprowadzającej niczym nieuzasadnione skomasowanie wielu

specjalno ci w jedną nie może być przez nasze rodowisko

zaakceptowana.

Izba pragnie jedynie przypomnieć, że była tą organizacją, która

po wieloletnich staraniach doprowadziła do wyodrębnienia

specjalno ci drogowej i mostowej. Zaproponowane i przyjęte

przez Sejm w 2003 r. rozwiązania okazały się trafne i spełniły


27
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 70 . [ 71 ] . 72 ... 80 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: