Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
Master Planem dla kolei w Polsce i wspólnotowymi programami
rozwoju szybko ro nie liczba zadań inwestycyjnych w zakresie
modernizacji sieci kolejowej. Bez wątpienia istnieje więc
konieczno ć pozostawienia aktualnie obowiązującego prawa
dotyczącego uprawnień budowlanych dla inżynierów
kolejnictwa.
Przyjęcie proponowanej zmiany pozbawia możliwo ć uzyskania
uprawnień w specjalno ci wyburzeniowej grupie osób z
wykształceniem zdobytym na kierunku transport oraz górnictwo i
Uwzględniona
geologia w specjalno ci eksploatacja złóż i inżynieria wojskowa
-
co stoi w prostej sprzeczno ci z
uzasadnieniem do proponowanej
zmiany przepisów. Bez znaczenia jest mała ilo ć osób, które
dotychczas uzyskały uprawnienia w specjalno ci wyburzeniowej.
Oczywistym jest, że dziedziny powyższej nie można powierzyć
przypadkowym inżynierom, którzy z obawy o utratę pracy
podejmować się będą wykonywani robót, nie mając
wystarczającego wykształcenia i do wiadczenia.
Uwzględniając fakt, że w najbliższym okresie czasu zachodzić
będzie konieczno ć budowy wielu wodnych zbiorników
Uwzględniona
retencyjnych, odbudowy wałów przeciwpowodziowych i innych
obiektów hydrotechnicznych, wnioskuje się utworzenie nowej
specjalno ci hydrotechnicznej, co wymusi na wyższych
uczelniach wykształcenie osób w tym zakresie (obecnie uczelnie
nie kształcą w powyższym zakresie i występuje niedostateczna
ilo ć osób legitymujących się stosownymi uprawnieniami
budowlanymi). rodowisko inżynierskie od wielu miesięcy
wnioskuje o ustanowienie powyższej specjalno ci (dwukrotnie
stosowne wnioski złożyła do wła ciwego ministra Polska Izba
Inżynierów Budownictwa).
•
Zmiany w art. 14 ust. 3 (skrócenie okresu praktyki
zawodowej)ś opiniuje się negatywnie.
Uwzględniona
23
Zwiększanie liczby uprawnionych inżynierów nie może odbywać
się kosztem obniżenia jako ci wiadczonych przez nich usług.
Obecnie na uczelniach wyższych odnotowano fakt redukcji
godzinowej zajęć z zakresu przedmiotów zawodowych z
dotychczas ok. 50 godzin tygodniowo na ok. 25 godzin
tygodniowo. Program kształcenia na studiach nie przygotowuje
do wykonywania odpowiedzialnego zawodu inżyniera
budownictwa. Potwierdziły to
wielokrotne wypowiedzi samych
studentów, którzy ukończyli studia i odbyli praktykę zawodową
oraz osób które zdały egzamin na uprawnienia budowlane.
Obowiązek odbycia praktyki przy sporządzaniu projektów lub na
budowie z 2 lat do jednego roku stanowi liberalizację, która nie
powinna mieć miejsca, gdyż bezpo rednio rzutuje na
bezpieczeństwo konstrukcji oraz odpowiedzialno ć za
wykonywanie zadań. Ponadto obecnie tylko około 30%
inżynierów legitymuje się uprawnieniami do projektowania.
Zadekretowanie, że drugi rok praktyki ma odbywać się w biurach
projektów skazuje na porażkę osoby, które chciałyby realizować
się w wykonawstwie, a brak tematów projektowych spowoduje,
że biura projektów nie będą przyjmować chętnych na praktykę.
• Zmiany w art. 14 ust. 3a; opiniuje się pozytywnie.
• Zmiany w art. 15ś opiniuje się negatywnie.
Wątpliwe wydaje się aby wyeliminowanie funkcji rzeczoznawcy
Uwzględniona – tytuł
budowlanego miało przyczynić się do uporządkowania systemu
rzeczoznawcy budowlanego
samodzielnych
funkcji
technicznych
w
budownictwie.
będzie nadawany przez wła ciwą
izbę samorządu zawodowego
Rzeczoznawca
budowlany
to
osoba
z
wieloletnim
do wiadczeniem, która wykonuje „samodzielną funkcję
techniczną w budownictwie" w przypadku spraw trudnych i
spornych, gdzie jako ekspert ma rozstrzygać powstałe
wątpliwo ci.
Tytuł rzeczoznawcy budowlanego jest formą awansu
zawodowego inżynierów. To najwyższy stopień przygotowania
24
zawodowego. Stanowi zatem istotną motywację do poszerzania i
aktualizacji zakresu wiedzy i do wiadczenia zawodowego.
Należy dążyć także do wprowadzenia regulacji prawnych
wiążących funkcję rzeczoznawcy budowlanego z funkcją
biegłego tak, aby biegłymi w sądach powszechnych,
orzekających w sprawach z zakresu budownictwa, mogły być
wyłącznie osoby posiadające tytuł rzeczoznawcy budowlanego.
Obecny brak odpowiednich regulacji powoduje, że biegłymi w
zakresie budownictwa są często osoby do tego nie przygotowane.
• Zmiany w art. 16 ust. 1 i 88aś opiniuje się negatywnie, gdyż
wynikają ze zmian wymienionych w art. 13,14,15.
Ponadto stwierdza się, że tak opracowana propozycja zmian jest
Uwaga nieuwzględniona – tytuł
niekompletna. W przypadku uchylenia art. 15, należy dokonać
rzeczoznawcy budowlanego
korekty w art. 12 ust. 1 pkt. 7 poprzez jego uchylenie.
będzie nadawany przez wła ciwą
izbę samorządu zawodowego
Związek Rzemiosła
Związek Rzemiosła pozytywnie ocenia propozycję dotyczącą -
Uwaga dot. techników
Polskiego
wprawdzie w znacznie ograniczonym zakresie, bo z wyłączeniem
budowlanych uwzględniona
budowy - przyznania technikom budowlanym uprawnień do
kierowania robotami budowlanymi. Oznacza to, że technicy będą
mogli kierować robotami budowlanymi w zakresie remontów i
modernizacji. Jest to postęp wobec stanu aktualnego, jednak nie
realizuje całkowicie wniosków zgłaszanych przez rodowisko
techników i mistrzów w zawodach budowlanych.
Przed
2006
rokiem
osoby
legitymujące
się
rednim
wykształceniem technicznym o profilu budowlanym mogą
ubiegać się o uprawnienia budowlane w zakresie ograniczonym
do budowy domów jednorodzinnych o okre lonej kubaturze.
Obowiązujące aktualnie uregulowania odbierają absolwentom
techników budowlanych motywację do dalszego rozwoju
zawodowego, co ma bezpo redni wpływ na wybór tego kierunku
kształcenia przez młodzież. Dlatego Związek Rzemiosła
25
Polskiego od dawna postuluje przywrócenie uprawnień
budowlanych technikom budowlanym w ograniczonym zakresie i
po odpowiedniej praktyce na budowie. Naszym zdaniem osoby z
dyplomem technika w zawodzie budowlanym i po odbyciu
praktyki na budowie powinny mieć uprawnienia do kierowania
robotami budowlanymi na małych budowach, których zakres
okre liłby minister budownictwa.
Wnioskowali my także o przyznanie analogicznych uprawnień
budowlanych osobom posiadającym, zgodnie z przepisami o
rzemio le, dyplom mistrza w odpowiednim zawodzie
budowlanym. Kilka lat temu również i ta grupa zawodowa miała
przyznane uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w
powierzonym zakresie nadane odpowiednim przepisem ustawy
Prawo budowlane. Osoby o statusie mistrza w zawodach
budowlanych posiadają, wieloletni staż pracy i duże
do wiadczenie zawodowe w swojej specjalno ci. Fachowo cią,
kompetencjami i do wiadczeniem zawodowym mistrzowie
budowlani dorównują technikom budowlanym. W tym miejscy
chcieliby my się także powołać na praktykę stosowania
podobnych rozwiązań w Niemczech, gdzie mistrzowie budowlani
mają uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w
szerokim zakresie.
Ogólnopolska Izba
Izba, po dogłębnym przeanalizowaniu zawartych w projekcie
Uwzględniona
Gospodarcza
ustawy propozycji oraz przeprowadzeniu konsultacji w swoim
Drogownictwa
rodowisku postuluje by utrzymać dotychczasowe przepisy w
zakresie:
- oddzielnych uprawnień projektowych i wykonawczychś
- utrzymania wyodrębnionych uprawnień w zakresie specjalno ci
Uwzględniona czę ciowo – tytuł
drogowej, mostowej i kolejowej;
rzeczoznawcy budowlany będzie
- okresu wymaganej praktyki zawodowej;
nadawany przez wła ciwą izbę
- istnienia funkcji rzeczoznawcy budowlanego, ale jako biegłego
samorządu zawodowego
sądowego w zakresie budownictwa.
26
Dodatkowo należy stworzyć możliwo ć uzyskania uprawnieńŚ
Uwzględniona
-bez
ograniczeń w zakresie wykonawstwa osobom
legitymującym się wyższym wykształceniem zawodowym oraz
- w ograniczonym zakresie osobom ze rednim wykształceniem
technicznym.
Na takie stanowisko Izby wpłynęła analiza decyzji i
obowiązujących w tym zakresie rozwiązań prawnych i w
przekroju ostatnich 50 lat. Polska należy do grupy państw, w
których specjali ci w okre lonych zawodach uzyskują
uprawnienia w specjalno ciach wymagających wła ciwego
przygotowania zawodowego oraz posiadanego do wiadczenia
potwierdzonych przez zdanie egzaminu przed jednostką do tego
uprawnioną. Druga grupa państw to te, w których nie
obowiązują specjalistyczne uprawnienia do wykonywania
samodzielnych funkcji np. w budownictwie, a sprawę doboru
wła ciwych osób na te odpowiedzialne stanowiska podejmuje
najczę ciej ubezpieczyciel inwestycji, który na podstawie swoich
procedur zatwierdza te osoby zaproponowane przez wykonawcę.
W obecnej chwili oraz w najbliższym okresie czasu Izba nie
widzi możliwo ci, by zrezygnować z obecnie obowiązującego
systemu i wprowadzić ten drugi, co wiązałoby się z likwidacją
praktycznie wszystkich specjalno ci w szeroko rozumianym
budownictwie, architekturze i urbanistyce.
Pozostaje więc ewentualnie uzasadniona reforma lub
modernizacja obecnie obowiązującego prawa w zakresie
specjalno ci i uprawnień budowlanych, jeżeli obecne rozwiązania
nie spełniają oczekiwań. Zdaniem Izby, wprowadzanie teraz w
życie ustawy nierozwiązującej generalnie problemu, a jedynie
wprowadzającej niczym nieuzasadnione skomasowanie wielu
specjalno ci w jedną nie może być przez nasze rodowisko
zaakceptowana.
Izba pragnie jedynie przypomnieć, że była tą organizacją, która
po wieloletnich staraniach doprowadziła do wyodrębnienia
specjalno ci drogowej i mostowej. Zaproponowane i przyjęte
przez Sejm w 2003 r. rozwiązania okazały się trafne i spełniły
27
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik