Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
inwestorów wszystkich szczebli. Zaproponowane wówczas
rozwiązania uzyskały pełną akceptację ówczesnych członków
Komisji Infrastruktury.
Każdorazowe odstępstwo od przyjętych rozwiązań dotyczących
specjalno ci oraz uprawnień budowlanych ma niezwykle
negatywny wpływ na realizację inwestycji, czego w ostatnim
czasie mieli my wiele dowodów. Konkretnie chodzi o to, by w
szerszym zakresie jak dotychczas, zadziałały mechanizmy
zapewniające dostęp do podejmowania decyzji w kwestiach
technicznych
i
technologicznych
osobom posiadającym
odpowiednie przygotowanie zawodowe i do wiadczenie w
odpowiedniej specjalno ci. Proponowane w projekcie ustawy
rozwiązania z całą pewno cią tego nie zapewnią. W praktyce
będzie tak, jak poprzednio bywało, że inżynier z specjalno cią
konstrukcyjno-budowlaną mógł bez wła ciwego przygotowania
pełnić samodzielne funkcje np. przy budowie dróg lub mostów,
co okazywało się bardzo złym do wiadczeniem.
Reasumując, Izba prosi o rozważenie rezygnacji przez
Uwzględniona
ustawodawcę z zapowiadanej likwidacji specjalno ci drogowej i
mostowej, twierdząc, że specjalno ci te posiadają tak rozbieżne
charakterystyki, że połączenie ich w jedną specjalno ć
doprowadzi w ostateczno ci do znacznego obniżenia poziomu
wiedzy poszczególnych specjalistów z branż tak zasadniczo
różniących się od siebie.
Przedstawiając powyższe, Izba jednocze nie wyraża zdziwienie,
że informacja o projekcie ustawy „deregulacyjnej" zbiegła się z
drugą informacją że rząd, na wniosek Ministra Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej, utworzył Komisję
Kodyfikacyjną Prawa Budowlanego której przewodniczy prof.
Zygmunt Niewiadomski. Wydaje się, że na forum tej Komisji
powinna się odbyć debata na temat specjalno ci i uprawnień
budowlanych, której efektem byłyby uzgodnione z całym
rodowiskiem nowe zapisy w prawie budowlanym.
Polska Izba
Wobec powołania Komisji Kodyfikacyjnej i zobowiązania jej do
Nieuwzględniona, inne cele i
28
Inżynierów
przedstawienia wyników prac w okresie najbliższych dwóch lat, przyczyny warunkujące powstanie
Budownictwa
Polska Izba Inżynierów Budownictwa zwraca się z apelem o projektu ustawy deregulacyjnej i
wyłączenie z projektu ustawy z dnia 27 wrze nia 2012 r. o
powołania Komisji
ułatwianiu dostępu do wykonywania zawodów finansowych, Kodyfikacyjnej. Deregulacja jest
budowlanych i transportowych kwestii uprawnień do pełnienia wynikiem zmian zapowiedzianych
w expose Premiera na temat
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
zmniejszenia liczby zawodów
Chodzi o to, aby nie zmieniać stanu prawnego, gdy w rychłej
regulowanych. Natomiast KK
perspektywie wysoce prawdopodobne są kolejne jego zmiany.
została powołana w celu
Należy przy tym pamiętać, że przedmiotowe regulacje wiążą się z
uporządkowania oraz
procesem wieloletniego kształcenia i praktykowania zawodu
wypracowania rozwiązań w
przez młodych ludzi i przez to wpływają na ich wybory
zakresie procesu budowlanego.
zawodowe i życiowe. Z tego powodu ingerencje w tę materię
muszą być szczególnie dobrze przemy lane i kompleksowe oraz
stabilne w czasie.
Nie jest realnym ułatwieniem dostępu do zawodu proponowane
Uwaga uwzględniona
jednoczesne nadawanie uprawnień do wykonawstwa i
projektowania. Po pierwsze studia są od lat dwustopniowe i
przygotowują najpierw do wykonawstwa, a na drugim stopniu
(magisterskim) do projektowania. Praktyka powinna obejmować
oba aspekty, a na trudnym rynku budowlanym nie łatwo będzie
absolwentowi znaleźć takie zróżnicowane miejsca pracy i to w
ograniczonym czasie. To między innymi z tego powodu Izba chce
nadawać już absolwentom studiów I stopnia - po praktyce w
wykonawstwie - pełne uprawnienia wykonawcze, które po
kolejnym etapie kształcenia i kariery zawodowej mogą być
poszerzone o czę ć projektową. W ten sposób absolwent szybciej
i skuteczniej wchodziłby na rynek usług budowlanych.
Dodatkowo zyskiwałby poczucie bezpieczeństwa co do lepiej
zdefiniowanego obszaru swoich rzeczywistych, a nie tylko
potencjalnych, kompetencji zawodowych.
29
W analogiczny sposób można by rozwiązać kwestie specjalno ci,
Uwzględniona
które będą się tworzyć realnie i bez woli ustawodawcy wraz z
postępem naukowo-technicznym i rosnącą specjalizacją w
budownictwie. Intencją Izby jest nadawanie uprawnień możliwie
szybko, nawet w ograniczonym zakresie, który powinien być
poszerzany odpowiednio do rosnącego do wiadczenia i
kwalifikacji inżyniera. Za błąd uważamy uprawnienia „na
wej ciu" najszersze, gdyż kompetencje inżyniera nie biorą się
tylko z wykształcenia, które może być akademicko szerokie, ale
przede wszystkim z praktykowania zawodu, a tego nie sposób
przyspieszyć i oderwać od realiów rynku usług budowlanych.
Reasumując. Naszym zdaniem należy wdrożyć rozwiązania
kompleksowe (w tym od lat postulowane przez Polską Izbę
Inżynierów Budownictwa) i powiązane z regulacjami procesu
Nieuwzględniona
budowlanego, a więc przedmiotem prac powołanej niedawno
Komisji Kodyfikacyjnej. Ingerowanie w jej prace poprzez
przedwczesne i fragmentaryczne regulacje uważamy za ze
wszech miar szkodliwe i wzywamy do ich zaniechania.
Podkarpacka
W odniesieniu do zasadniczych zmian proponowanych w
Okręgowa Izba
projekcie ustawy nasze stanowisko jest następująceŚ
Inżynierów
1. Propozycja włączenia specjalno ci drogowej, mostowej,
Budownictwa
kolejowej i wyburzeniowej do specjalno ci konstrukcyjno-
budowlanej
Stanowisko: poparcie.
Uzasadnienie: wszystkie ww. specjalno ci wymagają ukończenia
tego samego kierunku studiów wyższych. Już obecnie inżynier
pracuje w zgodzie z posiadaną wiedzą i kompetencją często
znacznie węższymi niż posiadane uprawnienia. Połączenie
specjalno ci jw. zwiększy jego elastyczno ć na rynku pracy przy
uaktualnieniu swojej wiedzy bez konieczno ci odbywania
paroletniej „nowej" praktyki zawodowej i zdawania „nowych"
egzaminów.
2. Propozycja likwidacji specjalno ci telekomunikacyjnej
Stanowisko: poparcie.
30
UzasadnienieŚ propozycje pozostają w zgodzie z przyjętymi
pryncypiami jw. Konieczno ć posiadania specjalistycznej wiedzy
przy wykonywaniu pracy w tej specjalno ci może być z
powodzeniem egzekwowana w inny sposób w oparciu o już
istniejące regulacje prawne.
3. Propozycja likwidacji tytułu rzeczoznawcy budowlanego
Stanowisko: poparcie
UzasadnienieŚ rzeczoznawca zanim nim zostaje ma już
uprawnienia budowlane bez ograniczeń, więc tytułu
rzeczoznawcy nie da się powiązać z dodatkowymi
uprawnieniami, gdyż nie można dodać czego komu , kto ma już
wszystko. Nie pieczątka rzeczoznawcy na stronie tytułowej
stanowi o warto ci opracowania, ale jego tre ć. Dla przykładuŚ
bardzo ważne audyty energetyczne może od lat wykonywać
każdy i jako ć tych opracowań pozostaje bardzo wysoka, a
wiadectwa charakterystyki energetycznej mogą wykonywać
tylko osoby uprawnione i ich jako ć często jest żenująco słaba. O
jako ci pracy decyduje wiadomo ć jej celu i nieuchronno ć
osobistej odpowiedzialno ci, a nie „pieczątka".
4. Propozycja
połączenia uprawnień wykonawczych i
Uwzględniona
projektowych
Stanowisko: sprzeciw
5. Propozycja skrócenia praktyki zawodowej do 1 roku na
budowie i 1 roku w projektowaniu
Uwzględniona
Stanowisko: sprzeciw
Polski Związek
Nie jest wła ciwe, aby zagadnienia regulacji dotyczących
Nieuwzględniona, inne cele i
Inżynierów
zawodów budowlanych były fragmentarycznym przedmiotem przyczyny warunkujące powstanie
i Techników
decyzji ustawowych w sytuacji, gdy Premier Rządu powołał projektu ustawy deregulacyjnej i
Budownictwa
Komisję Kodyfikacyjną z zadaniem kompleksowego ujęcia tych
powołania Komisji
zagadnień w Kodeksie budowlanym i okre lił termin tego zadania Kodyfikacyjnej. Deregulacja jest
do 2014 r. Sprawy dotyczące zawodów budowlanych należy wynikiem zmian zapowiedzianych
wyłączyć z projektu powołanej we wstępie ustawy i pozostawić
w expose Premiera na temat
je do opisania w Kodeksie budowlanym.
zmniejszenia liczby zawodów
regulowanych. Natomiast KK
została powołana w celu
31
uporządkowania oraz
wypracowania rozwiązań w
zakresie procesu budowlanego.
Uwzględniona – tytuł
rzeczoznawcy budowlanego
Usunięcie w projekcie ustawy deregulacyjnej uprawnień dla
będzie nadawany przez wła ciwą
rzeczoznawców stanowi wielki błąd. Oznacza bowiem
izbę samorządu zawodowego
powierzenie zupełnie przypadkowym ludziom orzecznictwa w
sprawach o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa ludzi i
konstrukcji, odpowiedzialno ci materialnej.
Stowarzyszenie
Włączenie
do
specjalno ci
konstrukcyjno-budowlanej
Uwzględniona
Inżynierów
specjalno ci drogowej, kolejowej, mostowej i wyburzeniowej
i Techników
Proponowana zmiana, polegająca na połączeniu w ramach jednej
Komunikacji
specjalno ci konstrukcyjno-budowlanej czterech istniejących
Rzeczypospolitej
obecnie specjalno ci (drogowej, kolejowej, mostowej,
Polskiej
wyburzeniowej), jest niepoprawna i wysoce szkodliwa z
merytorycznego punktu widzenia.
Specjalno ć konstrukcyjno-budowlana aktualnie obejmuje
budownictwo kubaturowe oraz indywidualne obiekty budowlane.
Budownictwo drogowe, kolejowe, mostowe są to budowle
inżynierskie liniowe, które charakteryzują się odmiennymi
obciążeniami oraz warunkami projektowania i budowy. Nie
wspominając o specjalno ci wyburzeniowej, która kieruje się
odmienną filozofią. W przypadku specjalno ci drogowej
dodatkową specyfiką jest inżynieria ruchu to jest ocena
warunków bezpiecznego zachowania się pojazdów i pieszych na
drogach i ulicach. Wprowadzone ostatnio uregulowania UE w
zakresie audytu bezpieczeństwa nadają tej specjalno ci
szczególne uwarunkowania. Ponadto specjalno ć drogowa
obejmowała swoim zakresem lotniska w sensie dróg
przeznaczonych do poruszania się statków powietrznych jest to
specyfika wymagająca znajomo ci zasad bezpieczeństwa i
warunków ruchu lotniczego. Podobna występuje specyfika w
32
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei