eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

oczekiwania zarówno kadry technicznej w firmach oraz

inwestorów wszystkich szczebli. Zaproponowane wówczas

rozwiązania uzyskały pełną akceptację ówczesnych członków

Komisji Infrastruktury.

Każdorazowe odstępstwo od przyjętych rozwiązań dotyczących

specjalno ci oraz uprawnień budowlanych ma niezwykle

negatywny wpływ na realizację inwestycji, czego w ostatnim

czasie mieli my wiele dowodów. Konkretnie chodzi o to, by w

szerszym zakresie jak dotychczas, zadziałały mechanizmy

zapewniające dostęp do podejmowania decyzji w kwestiach

technicznych
i
technologicznych
osobom posiadającym

odpowiednie przygotowanie zawodowe i do wiadczenie w

odpowiedniej specjalno ci. Proponowane w projekcie ustawy

rozwiązania z całą pewno cią tego nie zapewnią. W praktyce

będzie tak, jak poprzednio bywało, że inżynier z specjalno cią

konstrukcyjno-budowlaną mógł bez wła ciwego przygotowania

pełnić samodzielne funkcje np. przy budowie dróg lub mostów,
co okazywało się bardzo złym do wiadczeniem.

Reasumując, Izba prosi o rozważenie rezygnacji przez
Uwzględniona
ustawodawcę z zapowiadanej likwidacji specjalno ci drogowej i

mostowej, twierdząc, że specjalno ci te posiadają tak rozbieżne

charakterystyki, że połączenie ich w jedną specjalno ć

doprowadzi w ostateczno ci do znacznego obniżenia poziomu

wiedzy poszczególnych specjalistów z branż tak zasadniczo

różniących się od siebie.

Przedstawiając powyższe, Izba jednocze nie wyraża zdziwienie,

że informacja o projekcie ustawy „deregulacyjnej" zbiegła się z

drugą informacją że rząd, na wniosek Ministra Transportu,

Budownictwa i Gospodarki Morskiej, utworzył Komisję

Kodyfikacyjną Prawa Budowlanego której przewodniczy prof.

Zygmunt Niewiadomski. Wydaje się, że na forum tej Komisji

powinna się odbyć debata na temat specjalno ci i uprawnień

budowlanych, której efektem byłyby uzgodnione z całym

rodowiskiem nowe zapisy w prawie budowlanym.


Polska Izba

Wobec powołania Komisji Kodyfikacyjnej i zobowiązania jej do
Nieuwzględniona, inne cele i

28
Inżynierów
przedstawienia wyników prac w okresie najbliższych dwóch lat, przyczyny warunkujące powstanie
Budownictwa
Polska Izba Inżynierów Budownictwa zwraca się z apelem o projektu ustawy deregulacyjnej i
wyłączenie z projektu ustawy z dnia 27 wrze nia 2012 r. o
powołania Komisji
ułatwianiu dostępu do wykonywania zawodów finansowych, Kodyfikacyjnej. Deregulacja jest
budowlanych i transportowych kwestii uprawnień do pełnienia wynikiem zmian zapowiedzianych
w expose Premiera na temat
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
zmniejszenia liczby zawodów
Chodzi o to, aby nie zmieniać stanu prawnego, gdy w rychłej
regulowanych. Natomiast KK
perspektywie wysoce prawdopodobne są kolejne jego zmiany.
została powołana w celu
Należy przy tym pamiętać, że przedmiotowe regulacje wiążą się z
uporządkowania oraz
procesem wieloletniego kształcenia i praktykowania zawodu
wypracowania rozwiązań w
przez młodych ludzi i przez to wpływają na ich wybory
zakresie procesu budowlanego.
zawodowe i życiowe. Z tego powodu ingerencje w tę materię

muszą być szczególnie dobrze przemy lane i kompleksowe oraz

stabilne w czasie.



Nie jest realnym ułatwieniem dostępu do zawodu proponowane
Uwaga uwzględniona
jednoczesne nadawanie uprawnień do wykonawstwa i

projektowania. Po pierwsze studia są od lat dwustopniowe i

przygotowują najpierw do wykonawstwa, a na drugim stopniu

(magisterskim) do projektowania. Praktyka powinna obejmować

oba aspekty, a na trudnym rynku budowlanym nie łatwo będzie

absolwentowi znaleźć takie zróżnicowane miejsca pracy i to w

ograniczonym czasie. To między innymi z tego powodu Izba chce

nadawać już absolwentom studiów I stopnia - po praktyce w

wykonawstwie - pełne uprawnienia wykonawcze, które po

kolejnym etapie kształcenia i kariery zawodowej mogą być

poszerzone o czę ć projektową. W ten sposób absolwent szybciej

i skuteczniej wchodziłby na rynek usług budowlanych.

Dodatkowo zyskiwałby poczucie bezpieczeństwa co do lepiej

zdefiniowanego obszaru swoich rzeczywistych, a nie tylko

potencjalnych, kompetencji zawodowych.




29
W analogiczny sposób można by rozwiązać kwestie specjalno ci,
Uwzględniona
które będą się tworzyć realnie i bez woli ustawodawcy wraz z

postępem naukowo-technicznym i rosnącą specjalizacją w

budownictwie. Intencją Izby jest nadawanie uprawnień możliwie

szybko, nawet w ograniczonym zakresie, który powinien być

poszerzany odpowiednio do rosnącego do wiadczenia i

kwalifikacji inżyniera. Za błąd uważamy uprawnienia „na

wej ciu" najszersze, gdyż kompetencje inżyniera nie biorą się

tylko z wykształcenia, które może być akademicko szerokie, ale

przede wszystkim z praktykowania zawodu, a tego nie sposób

przyspieszyć i oderwać od realiów rynku usług budowlanych.

Reasumując. Naszym zdaniem należy wdrożyć rozwiązania

kompleksowe (w tym od lat postulowane przez Polską Izbę

Inżynierów Budownictwa) i powiązane z regulacjami procesu
Nieuwzględniona
budowlanego, a więc przedmiotem prac powołanej niedawno
Komisji Kodyfikacyjnej. Ingerowanie w jej prace poprzez
przedwczesne i fragmentaryczne regulacje uważamy za ze
wszech miar szkodliwe i wzywamy do ich zaniechania.

Podkarpacka

W odniesieniu do zasadniczych zmian proponowanych w

Okręgowa Izba
projekcie ustawy nasze stanowisko jest następująceŚ

Inżynierów
1. Propozycja włączenia specjalno ci drogowej, mostowej,

Budownictwa
kolejowej i wyburzeniowej do specjalno ci konstrukcyjno-

budowlanej

Stanowisko: poparcie.

Uzasadnienie: wszystkie ww. specjalno ci wymagają ukończenia

tego samego kierunku studiów wyższych. Już obecnie inżynier

pracuje w zgodzie z posiadaną wiedzą i kompetencją często

znacznie węższymi niż posiadane uprawnienia. Połączenie

specjalno ci jw. zwiększy jego elastyczno ć na rynku pracy przy

uaktualnieniu swojej wiedzy bez konieczno ci odbywania

paroletniej „nowej" praktyki zawodowej i zdawania „nowych"

egzaminów.

2. Propozycja likwidacji specjalno ci telekomunikacyjnej

Stanowisko: poparcie.


30
UzasadnienieŚ propozycje pozostają w zgodzie z przyjętymi

pryncypiami jw. Konieczno ć posiadania specjalistycznej wiedzy

przy wykonywaniu pracy w tej specjalno ci może być z

powodzeniem egzekwowana w inny sposób w oparciu o już

istniejące regulacje prawne.

3. Propozycja likwidacji tytułu rzeczoznawcy budowlanego

Stanowisko: poparcie

UzasadnienieŚ rzeczoznawca zanim nim zostaje ma już

uprawnienia budowlane bez ograniczeń, więc tytułu

rzeczoznawcy nie da się powiązać z dodatkowymi

uprawnieniami, gdyż nie można dodać czego komu , kto ma już

wszystko. Nie pieczątka rzeczoznawcy na stronie tytułowej

stanowi o warto ci opracowania, ale jego tre ć. Dla przykładuŚ

bardzo ważne audyty energetyczne może od lat wykonywać

każdy i jako ć tych opracowań pozostaje bardzo wysoka, a

wiadectwa charakterystyki energetycznej mogą wykonywać

tylko osoby uprawnione i ich jako ć często jest żenująco słaba. O

jako ci pracy decyduje wiadomo ć jej celu i nieuchronno ć

osobistej odpowiedzialno ci, a nie „pieczątka".

4. Propozycja
połączenia uprawnień wykonawczych i
Uwzględniona
projektowych

Stanowisko: sprzeciw

5. Propozycja skrócenia praktyki zawodowej do 1 roku na

budowie i 1 roku w projektowaniu
Uwzględniona
Stanowisko: sprzeciw


Polski Związek

Nie jest wła ciwe, aby zagadnienia regulacji dotyczących
Nieuwzględniona, inne cele i
Inżynierów
zawodów budowlanych były fragmentarycznym przedmiotem przyczyny warunkujące powstanie
i Techników
decyzji ustawowych w sytuacji, gdy Premier Rządu powołał projektu ustawy deregulacyjnej i
Budownictwa
Komisję Kodyfikacyjną z zadaniem kompleksowego ujęcia tych
powołania Komisji
zagadnień w Kodeksie budowlanym i okre lił termin tego zadania Kodyfikacyjnej. Deregulacja jest
do 2014 r. Sprawy dotyczące zawodów budowlanych należy wynikiem zmian zapowiedzianych
wyłączyć z projektu powołanej we wstępie ustawy i pozostawić
w expose Premiera na temat
je do opisania w Kodeksie budowlanym.
zmniejszenia liczby zawodów

regulowanych. Natomiast KK

została powołana w celu

31

uporządkowania oraz

wypracowania rozwiązań w

zakresie procesu budowlanego.





Uwzględniona – tytuł

rzeczoznawcy budowlanego
Usunięcie w projekcie ustawy deregulacyjnej uprawnień dla
będzie nadawany przez wła ciwą
rzeczoznawców stanowi wielki błąd. Oznacza bowiem
izbę samorządu zawodowego
powierzenie zupełnie przypadkowym ludziom orzecznictwa w

sprawach o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa ludzi i
konstrukcji, odpowiedzialno ci materialnej.

Stowarzyszenie

Włączenie
do
specjalno ci
konstrukcyjno-budowlanej
Uwzględniona
Inżynierów
specjalno ci drogowej, kolejowej, mostowej i wyburzeniowej

i Techników
Proponowana zmiana, polegająca na połączeniu w ramach jednej

Komunikacji
specjalno ci konstrukcyjno-budowlanej czterech istniejących

Rzeczypospolitej
obecnie specjalno ci (drogowej, kolejowej, mostowej,

Polskiej
wyburzeniowej), jest niepoprawna i wysoce szkodliwa z

merytorycznego punktu widzenia.

Specjalno ć konstrukcyjno-budowlana aktualnie obejmuje

budownictwo kubaturowe oraz indywidualne obiekty budowlane.

Budownictwo drogowe, kolejowe, mostowe są to budowle

inżynierskie liniowe, które charakteryzują się odmiennymi

obciążeniami oraz warunkami projektowania i budowy. Nie

wspominając o specjalno ci wyburzeniowej, która kieruje się

odmienną filozofią. W przypadku specjalno ci drogowej

dodatkową specyfiką jest inżynieria ruchu to jest ocena

warunków bezpiecznego zachowania się pojazdów i pieszych na

drogach i ulicach. Wprowadzone ostatnio uregulowania UE w

zakresie audytu bezpieczeństwa nadają tej specjalno ci

szczególne uwarunkowania. Ponadto specjalno ć drogowa

obejmowała swoim zakresem lotniska w sensie dróg

przeznaczonych do poruszania się statków powietrznych jest to

specyfika wymagająca znajomo ci zasad bezpieczeństwa i

warunków ruchu lotniczego. Podobna występuje specyfika w


32
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 71 . [ 72 ] . 73 ... 80 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: