Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
107
Łotwa
Tak, do Izby
Brak danych
3 lata
Brak danych
Brak danych
Brak danych
Architektów
Egzamin jest
państwowy,
przeprowadzany
Tak, do Izby
Malta
5 lat
2 lata
Tak
Tak
przez Ministerstwo
Architektów
Zasobów
i Infrastruktury
5 lat studiów
uniwersyteckich lub 4
Tak, w Izbie
2–3 lata
lata studiów
Federalnej oraz
Niemcy
(w zależności od
Nie
Brak egzaminu
Tak
+ 6 miesięcy
w jednej z 16 izb
landu)
przygotowania
landowych
(Fachhochschule)
Egzamin
3 lata
przeprowadzany
Tak, do Izby
Polska
5 lat
(z czego 1 rok na
Tak
przez Izbę
Nie
Architektów
budowie)
Architektów
Egzamin
Tak, do Związku
przeprowadzany
Architektów i 2
Portugalia
5 lat
1 rok minimum
Tak
przez Związek
Nie
związków
Architektów
regionalnych
Od 6 miesięcy do 2
Tak, do Związku
Rumunia
6 lat
Tak
Brak danych
Brak danych
lat
Architektów
Egzamin
2 lata (proste
przeprowadzany jest
Słowacja
obiekty), 3 lata
przez Ministerstwo
Tak, do Izby
6 lat
Tak
Tak
(skomplikowane
Budownictwa
Architektów
obiekty)
i Rozwoju
Regionalnego
Egzamin
przeprowadzany
Tak, do Izby
Słowenia
przez Izbę
Architektów oraz
Brak danych
2 lub 3 lata
Tak
Nie
Architektów oraz
Rozwoju
Rozwoju
Przestrzennego
Przestrzennego
108
5 lat (obejmujące
Brak obowiązku,
16
istnieją dobrowolne
Szwecja
tygodni
0
Nie
Brak egzaminu
Tak
organizacje
praktyki)
zawodowe
Nie, ale co
5 lat
Węgry
5 lat, możliwe 4 i 3
Tak, do Izby
2 lata
kwalifikacje są
Brak egzaminu
Nie
lata
Architektów
sprawdzane przez
Izbę Architektów
Przynależność ze
względu na tytuł
Decyzje komisji
zawodowy, a nie ze
egzaminacyjnej, w
względu na
której skład wchodzą
możliwość
nauczyciele
świadczenia usług, do
akademiccy oraz
jednostki rejestrującej
przedstawiciele
architektów
praktyków, podlegają
(Architects
ocenie przez
Registration Board).
Wielka Brytania
5 lat
2 lata
Tak
Tak
Królewski Instytut
Architektów Wielkiej
Przynależność do
Brytanii oraz
organizacji
akceptacji jednostki
zawodowej jest
rejestrującej
nieobowiązkowa,
architektów
ale 80% architektów
(Architects
należy dobrowolnie
Registration Board)
do Królewskiego
Instytutu Architektów
Wielkiej Brytanii
Egzamin jest
państwowy,
Tak, do Krajowej
Włochy
5 lat
0
Tak
kontrolowany przez
Tak
Rady oraz Rad
Ministerstwo
Regionalnych
Sprawiedliwości
Żródło: Raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Departament Analiz Rynku, Raport z badania stanu konkurencji w krajowym sektorze usług
profesjonalnych. Architekt, Inżynier budowlany, opracowanie na podstawie Architect’s Council of Europe, access to the Profession, 2009.
109
Tabela 15. Podstawowe dane dotyczące egzaminów w zakresie zawodów architekta
Wpływ z opłat
Koszty przeprowadzenia egzaminów (memoriałowo)
Liczba
wnoszonych
Liczba osób
osób,
Wysokość opłaty
przez osoby
Koszty
Koszty
Rok
przystępujących
które
Koszty z tytułu
Koszty
obsługi
egzaminacyjnej
przystępujące do
Koszty
nadzoru
do egzaminu
zdały
wynagrodzenia
z tytułu
wynajęcia
Inne
egzaminu
układania
egzaminu
egzamin
komisji
koszty
(memoriałowo)
sali
(personel
egzaminacyjnej
pytań
dodatkowy)
2002
264
235
1030,92
491068,28
96224,64
0
1276,00
3657,00 15937,23
0
sesja letnia
184
136
1047,9
333170,78
41468,67
0
2558,00
0
6311,90
sesja
2003 zimowa
232
206
1114,34
158198,72
52439,31
0
3057,20
2761,89
7073,48
56444
sesja letnia
191
160
1138,42
380769,19
50145,63
0
1886,00
2675,90
4951,79
sesja
2004 zimowa
234
203
1115,26
464578,12
40138,45
0
2666,80
2614,60
5009,8
49816
sesja letnia
217
149
1202,74
226338,76
53236,86
0
1806,70
10919,34
7202,47
100 euro z tyt.
kwalifikowania
wykształcenia
i praktyki, 150 euro
z tyt.
przeprowadzenia
egzaminu (po kursie
sesja
NBP na dzień
2005 zimowa
231
197
wpłaty)
170484,62
14202,39
0
2298,00
9701,20 11433,03
92784
sesja letnia
231
171
j.w.
393316,14
53646,25
2083,40
8311,95
6869,77
sesja
2006 zimowa
274
226
899,1
173864,42
85195,75
0
3748,60
8781,48 17834,13
67736
2007
590
461
936
558967,18
264772,9
8000
7859,46
23970,43 54765,11
70267
2008
815
673
1126
762344,14
345555,2
0
12587,86
49378,72 58417,25
63204
2009
947
621
1276
1062181,11
423551,73
0
31339,85
41180,24 31047,47
60257
2010
1087
683
1316
1165226,60
502969,03
0
29926,62
52265,09 38231,12
73817
2011
1029
758
1386
1113385,87
443154,88
6000
19082,07
52536,39
45526,9
71718
2012 sesja letnia
442
315
1500
1194178,60
294143,20
10810,38
20823,64 26151,97
75000
* Dane z lat 2002–2004 zostały podane jako szacunkowe
110
Tabela 16. Podstawowe dane dotyczące egzaminów w zakresie zawodów architekta i inżyniera budownictwa
wysokość opłaty
Koszty przeprowadzenia egzaminów (memoriałowo)
jące do
egzaminacyjnej
inu
tępu
am
in
gz
zys
gzam
–
o)
–
i
u
isji
l
h do e
oby pr
ły e
cyjne
in
ań
m
eczk
yt
rsone
ręczenie
za
oriałow
jącyc
a kom
ji, t
g)
e zda
zez os em
a p
(pe
Koszty
Rok
alifika
enc
tępu
ór
ie eg
h pr
zeni ej
nadzoru
n
od jn
inu y)
aterin
zys
yc
ładani
ób, kt
e kw
ze
inu (m
gr
am
, c
acy
ow
roczyste w
ie
os
ani
ad
zon
yna
espond
in
ynajęcia sali
tk
ób pr
w
a
50%
50%
egz
or
rsk
ro
nos
w
płata łączna
egzam
m
za
ługi doda
ato
iczb
tępow
O
eg
zty
zty k
L
rzep
at w
z tytułu uk
lig
os
obs
K
kos
tro
Liczba os
z tytułu w
z opł
zty
in
os
zty
ji,
yw
zty
K
os
koszty (jakie? U
cyz
płata za pos
płata za p
pł
os
K
O
O
de
W
K
Inne
2007
4214
3773
468
468
936
3 737 916,00 1 886 500,00
75 460,00
37 730,00
1 200 000,00
565 950,00
194 700,00
2008
4328
3867
563
563
1126
4 613 785,00 1 933 500,00
77 340,00
38 670,00
2 040 000,00
580 050,00
185 000,00
2009
4930
4473
638
638
1276
5 999 114,00 2 236 500,00
89 460,00
44 730,00
2 880 000,00
670 950,00
202 010,00
2010
5198
4504 658,5
658,5
1317
6 388 767,00 2 252 000,00
90 080,00
45 040,00
3 480 000,00
675 600,00
192 565,00
2011
5184
4528
693
693
1386 6 730 416,00 2 264 000,00
90 560,00
45 280,00
3 840 000,00
679 200,00
195 390,00
2012
2986
2457
750
750
1500
4 082 250,00 1 228 500,00
49 140,00
24 570,00
2 400 000,00
368 550,00
177 050,00
SUMA 26840
23602
111
4.3. Deregulacja dostępu do zawodu biegłego rewidenta
Zakres zadań wykonywanych przez biegłych rewidentów można określić na podstawie
ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach
uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym. Zgodnie
z art. 3 ust. 1 ustawy zawód biegłego rewidenta polega na wykonywaniu czynności rewizji
finansowej, zdefiniowanej w art. 2 pkt 2 ustawy, przez którą rozumie się badanie, przeglądy
sprawozdań finansowych lub inne usługi poświadczające, o których mowa w odrębnych
przepisach lub standardach rewizji finansowej. Celem badania sprawozdania finansowego
jest wyrażenie przez biegłego rewidenta pisemnej opinii wraz z raportem uzupełniającym
opinię, o tym, czy sprawozdanie finansowe jest prawidłowe oraz rzetelne i jasno przedstawia
sytuację majątkową, finansową i wynik finansowy jednostki. Przedmiotem działalności
biegłych rewidentów, obok badania sprawozdań finansowych może być:
• usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych,
• przeglądy sprawozdań finansowych,
• ekspertyzy i opinie ekonomiczno-finansowe,
• doradztwo podatkowe,
• doradztwo w zakresie organizacji i informatyzacji rachunkowości,
• prowadzenie postępowania likwidacyjnego i upadłościowego,
• działalność wydawnicza i szkoleniowa w zakresie rachunkowości.
Tabela 17. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu biegłego rewidenta
Aktualne wymogi:
Proponowane zmiany:
Wymóg odbycia rocznej praktyki w zakresie rachunkowości Uproszczenie regulacji w zakresie odbywania
w państwie Unii Europejskiej oraz co najmniej dwuletniej praktyki i aplikacji.
aplikacji pod kierunkiem biegłego rewidenta.
Wprowadzenie wymogu odbycia:
a)
rocznej praktyki w zakresie rachunkowości
w państwie Unii Europejskiej oraz co
najmniej dwuletniej aplikacji w podmiocie
uprawnionym do badania sprawozdań
finansowych zarejestrowanym w państwie
Unii Europejskiej pod kierunkiem biegłego
rewidenta lub pod kierunkiem biegłego
rewidenta zarejestrowanego w państwie
Unii Europejskiej, albo
50 Dz. U. Nr 77, poz. 649, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2012 r. poz. 855.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik