Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 156
- Data wpłynięcia: 2012-01-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-01-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 243
156
budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w ycie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, ani na bud ety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w ycie projektu rozporządzenia, poprzez umo liwienie realizacji
płatności do tytoniu będzie stanowić wsparcie dochodów rolników, co wpłynie na
utrzymanie produkcji tytoniu w tradycyjnych rejonach uprawy tego surowca, a tym
samym na zachowanie dotychczasowych miejsc pracy w rolnictwie w tym sektorze.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia przyczyni się do poprawy
jakości produkowanego w Polsce surowca tytoniowego, co zwiększy
konkurencyjność tego sektora.
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na działalność
przedsiębiorstw i nie będzie miało wpływu na konkurencyjność innych gałęzi
gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektu rozporządzenia, poprzez utrzymanie
dotychczasowych miejsc pracy w sektorze produkcji tytoniu wpłynie pozytywnie na
rozwój obszarów, na których tradycyjnie uprawiany jest surowiec tytoniowy.
01_05zb
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia
w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych
na płatność do tytoniu
Na podstawie art. 17 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051,
z pó n. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na płatność do tytoniu
wynosi:
1) …………. zł na realizację płatności do odmian tytoniu typu Virginia;
2) …………. zł na realizację płatności do odmian tytoniu typu Burley;
3) …………. zł na realizację płatności do odmian tytoni ciemnych.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
Uzasadnienie
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20,
poz. 105, z 2010 r. Nr 36, poz. 197, z 2011 r. Nr 54, poz. 278 oraz z 2012 r. ……………..
Projekt
rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego art. 17 ust. 6
pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia
(Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051 i Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010
r. Nr 36, poz. 197, z 2011 Nr 54, poz. 278 oraz z 2012 r. Nr …, poz. …). Na podstawie
tego przepisu minister właściwy do spraw rynków rolnych w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość
środków finansowych przeznaczonych na płatność do tytoniu, osobno dla ka dej grupy
odmian tytoniu, uwzględniając ogólną pulę środków przeznaczoną na płatność do tytoniu,
szacowane wielkości produkcji w poszczególnych grupach odmian tytoniu, a tak e
zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem płatności do tytoniu.
Płatność do tytoniu jest nowym instrumentem realizowanym w ramach tzw.
wsparcia specjalnego, wdra anym w Polsce od 2012 r. Warunki realizacji wsparcia
specjalnego określone zostały w art. 68 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia
19
stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia
bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego
określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr
1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE)
nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.1.2009, str. 16, z pó n. zm.). Na podstawie
powy szego przepisu, a tak e zgodnie z art. 131 w/w rozporządzenia, opracowano
zało enia nowego programu wsparcia w sektorze tytoniu, które zostały notyfikowane
Komisji Europejskiej.
Zgodnie z art. 69 ust. 4, w związku z art. 69 ust 9 oraz art. 131 ust. 3
rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009, program finansowany będzie ze środków
pochodzących z odpowiedniej redukcji koperty finansowej SAPS przewidzianej dla Polski,
o której mowa w art. 40 i Załączniku VIII rozporządzenia nr 73/2009.
Na wsparcie specjalne do tytoniu planuje się przeznaczyć kwotę 29,035 mln euro
rocznie (58,07 mln euro w latach 2012-2013), z czego ………. tys. euro (….%) na
wsparcie do tytoniu typu Virginia, ………. tys. euro (….%) na wsparcie do tytoniu typu
Burley oraz ……….tys. euro (….%) na pozostałe tytonie uprawiane w Polsce, tj. tytonie
ciemne suszone powietrzem lub suszone powietrzem z mo liwością dosuszenia
i wędzenia (grupy III i IV). Proporcje te zostały ustalone na podstawie przyznanej Polsce
kwoty produkcji surowca tytoniowego i stawek płatności obowiązujących w standardowym
systemie płatności bezpośrednich i stosowanych w Unii Europejskiej na dzień 30 kwietnia
2004 r. Podział ten w przybli eniu odpowiada dotychczasowym proporcjom alokacji
2
środków finansowych w tym sektorze w ramach krajowych płatności uzupełniających,
w szczególności w odniesieniu do tytoni typu Virginia i Burley.
Do przeliczenia tej kwoty zastosowany został ostatni kurs wymiany ustalony przez
Europejski Bank Centralny przed dniem 1 pa dziernika 2012 r., tj. 1 euro = ………… zł, co
jest zgodne z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro
w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365 z 21.12.2006,
str. 52, z pó n. zm.).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji
w rozumieniu tego rozporządzenia.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
Projekt rozporządzenia znajduje się w programie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi na II półrocze 2012 r.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na rolników uprawiających tytoń wysokiej
jakości, kwalifikujących się do płatności do tytoniu.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi i instytucjami:
1) Ogólnopolskim
Porozumieniem
Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność";
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność” Komisja
Krajowa;
8) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”;
9) Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
10) Federacją Związków Pracodawców - Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
11) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
12) Federacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
13) Krajową Radą Izb Rolniczych;
14) Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
15) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
16) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
17) Forum Związków Zawodowych;
18) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
19) Konfederacją Pracodawców Polskich;
20) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
21) Business Centre Club;
22) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
23) Krajową Radą Spółdzielczą;
24) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
25) Radą Gospodarki ywnościowej;
26) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
27) Polską Izbą Ogrodniczą;
28) Związkiem Sadowników RP;
29) Związkiem Sadowników Polskich;
30) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
31) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
32) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
33) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
34) Związkiem Plantatorów Tytoniu;
35) Okręgowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
156
› Pobierz plik