Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 156
- Data wpłynięcia: 2012-01-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-01-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 243
156
a) liście o brunatnej, jasnobrunatnej i czerwonobrunatnej barwie,
b) liście o czystym zapachu, bez zapachu dymu, chyba e tytoń jest dowędzany,
c) liście dojrzałe, elastyczne o zwięzłej, otwartej strukturze,
d) dopuszczalna wielkość uszkodzeń (mechanicznych i chorobowych): 20%,
e) maksymalna wilgotność: 21%.
5. Wymagania
jakościowe dla tytoniu ciemnego suszonego powietrzem
z mo liwością dosuszenia i wędzenia:
a) liście barwy jasnobrunatnej do ciemnobrunatnej - w przypadku tytoniu
niewędzonego,
b) liście intensywnie wędzone o
jednolitym intensywnym zabarwieniu
ciemnobrązowym - w przypadku tytoniu wędzonego,
c) liście dojrzałe o otwartej, porowatej strukturze,
d) dopuszczalna wielkość uszkodzeń (mechanicznych i chorobowych): 20%,
e) maksymalna wilgotność: 23%.
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 17
ust. 6 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051 i Nr 214,
poz. 1349, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 36, poz. 197, z 2011 Nr 54 poz.
278 oraz z 2012 r. Nr… poz. …,), zwanej dalej „ustawą o płatnościach”. Na
podstawie ww. przepisu minister właściwy do spraw rynków rolnych określa, w
drodze rozporządzenia, wymagania jakościowe, osobno dla ka dej grupy odmian
tytoniu, mając na względzie zało enia Wspólnej Polityki Rolnej, przepisy Unii
Europejskiej obowiązujące w zakresie przyznawania wsparcia specjalnego, a tak e
zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem tego wsparcia. Dotychczas
przedmiot projektowanego rozporządzenia nie był regulowany w
przepisach
krajowych.
Płatność do tytoniu jest nowym instrumentem realizowanym w ramach tzw.
wsparcia specjalnego, wdra anym w Polsce od 2012 r. Warunki realizacji wsparcia
specjalnego określone zostały w art. 68 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia
19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia
bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego
określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr
1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie
(WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.1.2009, str. 16, z pó n. zm.). Zgodnie z
decyzją podjętą przez Polskę na podstawie przepisów art. 131 rozporządzenia nr
73/2009, płatność do tytoniu realizowana jest na podstawie art. 68 ust. 1 lit. a(ii) tego
rozporządzenia, tj. wypłacana będzie z tytułu poprawy jakości produktów rolnych.
Ustanowienie wymagań jakościowych, na podstawie których wyró niany będzie
surowiec tytoniowy o najwy szej jakości jest zatem niezbędne dla prawidłowej
realizacji nowego instrumentu. Jego celem jest bowiem stworzenie zachęty do
poprawy jakości poprzez promocję wysokiej jakości produktu.
Zasady przyznawania płatności do tytoniu wskazują, e przysługuje ona
rolnikowi, który w danym roku spełnia warunki do przyznania jednolitej płatności
obszarowej oraz zło ył wniosek o jej przyznanie, o ile spełni on warunki
kwalifikowalności wymienione w ustawie o płatnościach. Jednym z tych warunków
jest uprawa i dostarczenie do punktu skupu surowca tytoniowego spełniającego
określone wymagania jakościowe, o których stanowi projekt rozporządzenia,
wyodrębnionych specjalnie na potrzeby tego instrumentu.
Wymagania te, notyfikowane Komisji Europejskiej, określone zostały na
podstawie cech charakterystycznych dla tytoni skupowanych w Polsce w latach
2007-2009 w najwy szych klasach jakościowych stosowanych przez czterech
głównych przetwórców surowca tytoniowego. Ze względu na fakt, e w Polsce nie
obowiązywał dotychczas jednolity system klasyfikacji surowca tytoniowego, a zakłady
pierwszego przetwarzania miały dowolność ustalania wymagań jakościowych dla
poszczególnych klas tytoniu, wymagania jakościowe stanowią pewne „uśrednienie”
wymagań obowiązujących uprzednio w ró nych przedsiębiorstwach. Wymagania te
ustalone zostały po konsultacjach z przedstawicielami związków plantatorów tytoniu i
pierwszych przetwórców.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w ycie z dniem 15 marca 2012 r.,
gdy data ta stanowi początkowy termin składania wniosków o przyznanie płatności
bezpośrednich, jest to zatem ostateczny termin, w którym powinny zostać
ustanowione podstawy prawne do składania takich wniosków.
Wejście w ycie rozporządzenia w zaproponowanym terminie nie narusza
zasad demokratycznego państwa prawnego.
Projekt rozporządzenia ma na celu wykonanie przepisów prawa Unii
Europejskiej. W związku z powy szym projekt rozporządzenia nie podlega
procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt
rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi na I półrocze 2012 r.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na rolników uprawiających tytoń w
tradycyjnych rejonach uprawy tego surowca, którzy będą ubiegać się o przyznanie
płatności do tytoniu.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do konsultacji z następującymi
organizacjami społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i
Organizacji Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników
Indywidualnych ,,Solidarność";
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność” Komisja
Krajowa;
8) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”;
9) Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
10) Federacją Związków Pracodawców - Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
11) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
12) Federacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
13) Krajową Radą Izb Rolniczych;
14) Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
15) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
16) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
17) Forum Związków Zawodowych;
18) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
19) Konfederacją Pracodawców Polskich;
20) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
21) Business Centre Club;
22) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
23) Krajową Radą Spółdzielczą;
24) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
25) Radą Gospodarki ywnościowej;
26) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
27) Polską Izbą Ogrodniczą;
28) Związkiem Sadowników RP;
29) Związkiem Sadowników Polskich;
30) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
31) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do
Przetwórstwa;
32) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
33) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
34) Związkiem Plantatorów Tytoniu;
35) Okręgowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
36) Krajowym Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego;
37) Polskim Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego;
38) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce;
39) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
40) Polską Grupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
41) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S. A. w
Niechlowie;
42) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
43) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
44)
Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ
Trzemeszno Sp. z o. o.;
45) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S. A.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
156
› Pobierz plik