eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 156
  • Data wpłynięcia: 2012-01-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-01-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 243

156


Uwaga nie została uwzględniona. Przepis ten ma bowiem na celu niedopuszczenie do
nadużyć, które mogłyby pojawić się w związku z realizacją płatności do tytoniu, np.
zapobieganie sytuacjom wielokrotnego zgłaszania danej partii surowca tytoniowego do
płatności przez uniemożliwienie jego zbycia przez pierwszego przetwórcę przed pierwszym
przetworzeniem.

3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wsparcie specjalne (a więc również płatność do tytoniu, która będzie realizowana
w ramach „Programu wsparcia specjalnego z tytułu poprawy jakości produktów rolnych
w sektorze tytoniu”), finansowane jest w całości ze środków pochodzących z budżetu UE.
Rocznie na realizację programu wsparcia specjalnego w sektorze tytoniu wydatkowanych
będzie 29 035 tys. euro. Przyznawanie wsparcia specjalnego do tytoniu przewidziane zostało
w odniesieniu do kampanii lat 2012 i 2013, a kwota na ten cel zostanie wydzielona ze
środków przeznaczonych na jednolitą płatność obszarową, a więc zadanie to będzie
finansowane w ramach wydatków budżetu środków europejskich dotyczących wspólnej
polityki rolnej, które będą ujęte w ustawie budżetowej na 2012 r., 2013 r. oraz 2014 r. (gdyż
wypłata płatności za daną kampanię możliwa jest również w kolejnym roku kalendarzowym)
na wspólną politykę rolną.
Poza wydzieleniem ze środków przeznaczonych na jednolitą płatność obszarową
kwoty 29 035 tys. euro z przeznaczeniem na płatność do tytoniu, w programie wsparcia
specjalnego przesłanym Komisji Europejskiej przewidziano również zwiększenie środków
finansowych na pozostałe formy wsparcia specjalnego: płatności do powierzchni uprawy
roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych o 19 200 tys. euro do kwoty 30 000
tys. euro, płatności do krów o 17 100 tys. euro do kwoty 45 600 tys. euro oraz płatności do
owiec o 400 tys. euro do kwoty 1,923 mln euro.
Całkowite wsparcie specjalne w Polsce wyniesie więc 106 558 tys. euro rocznie,
a więc osiągnie maksymalny pułap dopuszczony przepisami wspólnotowymi na te formy
wsparcia specjalnego. Zgodnie z art. 69 ust. 4 rozporządzenia nr 73/2009, w związku z art. 69
ust. 9 oraz art. 131 ust. 3 tego rozporządzenia, wsparcie przewidziane w art. 68 ust. 1 lit. a pkt
ii ograniczone jest bowiem do 3,5 % pułapu krajowego, który dla Polski, zgodnie z
załącznikiem VIII do rozporządzenia nr 73/2009, dla roku 2013 wynosi 3 044 518 000 euro.
47

Na wsparcie specjalne, o którym mowa w art. 68 ust. 1 lit. a pkt ii ww. rozporządzenia,
możliwe jest zatem przeznaczenie kwoty 106 558 130 euro rocznie (3 044 518 000 x 3,5 %).
Należy jednocześnie podkreślić, że zmiana struktury płatności wspólnotowych
polegająca na przeznaczeniu części środków przewidzianych na jednolitą płatność obszarową
na wsparcie specjalne, nie wpływa na całkowitą wysokość wsparcia kierowanego do rolników
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, a więc np. nie oddziałuje na maksymalną
wysokość krajowych płatności uzupełniających.
Projekt przewiduje rozszerzenie listy zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa oraz Agencji Rynku Rolnego o zadania związane z realizacją płatności do tytoniu.
Zadania te będą jednak realizowane w ramach środków znajdujących się w dyspozycji obu
agencji. Szacuje się, że koszty dostosowania posiadanego systemu informatycznego ARiMR
wyniosą ok. 6,5 mln zł, z czego 4,9 mln zł to koszt dostosowania w związku
z wprowadzeniem płatności do tytoniu, a 1,6 mln zł to koszty dostosowania w związku
z
wprowadzeniem oddzielnej płatności do owoców miękkich. Wydatki te zostaną
sfinansowane w ramach kwoty 165 mln zł przewidzianej w projekcie ustawy budżetowej
załącznik nr 12 w Planie Finansowym ARiMR w części B poz. III poz. 2 Wydatki
Majątkowe.
W przypadku skorzystania z możliwości przewidzianej w art. 8 projektowanej ustawy,
tj. uzupełnienia w 2012 r. oddzielnych płatności do owoców miękkich z budżetu państwa,
środki finansowe na ten cel będą musiały pochodzić z budżetu państwa. Biorąc pod uwagę
pułap wsparcia określony w art. 129 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2009 oraz wysokość unijnej
części płatności określoną w załączniku XII do tego rozporządzenia, środki przeznaczone na
pomoc krajową nie mogą przekroczyć 8,16 mln euro. Zgodnie z art. 129 ust. 3 rozporządzenia
nr 73/2009, uzupełnienie oddzielnej płatności z tytułu owoców miękkich z budżetu państwa
możliwe jest jedynie w 2012 r., a więc ewentualne środki finansowe przeznaczone na ten cel
będą pochodzić z ogólnej puli środków w ramach wydatków budżetu państwa na realizację
wspólnej polityki rolnej, które zostaną ujęte w ustawie budżetowej na 2012 r. i na 2013 r.
(gdyż wypłata płatności za daną kampanię możliwa jest również w kolejnym roku
kalendarzowym).
Modulacja płatności polegać będzie na redukcji płatności bezpośrednich
finansowanych z budżetu unijnego, które mają zostać przyznane rolnikowi, o 4 %, jeśli ich
kwota przewyższa 300 tys. euro. Uzyskana kwota (ok. 1,1 mln euro) zasili środki
przeznaczone na Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW 2007 – 2013).
48

Pozostałe zmiany zaproponowane w projekcie ustawy nie będą miały wpływu na
sektor finansów publicznych. Nie będą też oddziaływać na budżet państwa ani na budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy może mieć wpływ na lokalne rynki pracy
w rejonach, w których tradycyjnie produkowany jest tytoń. Według szacunków związków
plantatorów tytoniu, w rejonach tych ok. 14 tys. gospodarstw zajmuje się uprawą tytoniu,
a ok. 60 tys. osób zatrudnianych jest corocznie do jego zbioru i suszenia. Wprowadzenie
instrumentu wsparcia w sektorze tytoniu może zatem pozytywnie wpłynąć na lokalne rynki
pracy, nie będzie miało natomiast wpływu na generalną sytuację na rynku pracy w Polsce.

5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie na działalność podmiotów
zajmujących się skupem i pierwszym przetwórstwem surowca tytoniowego. Aby prowadzić
skup tytoniu objętego płatnością, konieczne jest uzyskanie zatwierdzenia, co z kolei
uzależnione jest od spełnienia określonych warunków.
Wejście w życie projektowanej ustawy przyczyni się do poprawy jakości
produkowanego w Polsce surowca tytoniowego, co zwiększy jego konkurencyjność. Ponadto
pozytywnie wpłynie na konkurencyjność polskich producentów surowca tytoniowego na
rynku wspólnotowym.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na działalność innych
przedsiębiorstw i nie będzie miało wpływu na konkurencyjność innych gałęzi gospodarki.

6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.



01_03zb
49

Tabela zbie ności projektu ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych
innych ustaw z przepisami Unii Europejskiej

Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych
TYTUŁ PROJEKTU:
ustaw
TYTUŁ WDRA ANEGO
AKTU PRAWNEGO /

Rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów
WDRA ANYCH AKTÓW
wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy
PRAWNYCH:
wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007
oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16, z późn. zm.)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1120/2009 z dnia 29 października 2009 r. ustanawiające szczegółowe
zasady wdrażania systemu płatności jednolitej przewidzianego w tytule III rozporządzenia Rady (WE)
nr 73/2009 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej
polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników


Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz
zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w
wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady
wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz. Urz. UE L 316 z 2.12.2009,
str. 65)


Rozporządzenie Komisji (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady
stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek,
jak również rozliczenia rachunków EFGR i EFRROW
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Konieczność
Jedn.
Treść przepisu UE
wdro enia
Jedn. Red.
Treść przepisu/ów projektu
Red.
T/N
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 885/2006
Art. 5a
De minimis
T
Art. 1 pkt. 30 w art. 40 ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów
Bez uszczerbku dla przepisów art. 6 ust. 3 akapit

wsparcia bezpośredniego otrzymuje brzmienie:
pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003,

1. Kierownik biura powiatowego Agencji odstępuje od
warunki określone w art. 32 ust. 6 lit. a) oraz w art. 33

ustalenia kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych
ust. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 uznaje

jednolitej płatności obszarowej, wsparcia specjalnego,
się za spełnione, jeśli kwota podlegająca zwrotowi

oddzielnej płatności do owoców miękkich, płatności
przez beneficjenta w odniesieniu do płatności

uzupełniającej, płatności cukrowej, płatności do pomidorów,
indywidualnej w ramach jednego programu pomocy

o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r.
nie przekracza sumy 100 EUR, nie licząc odsetek.

o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w

przypadku gdy kwota każdej z tych płatności nie jest wyższa

od kwoty stanowiącej równowartość 100 euro przeliczonej na

złote według kursu euro ustalonego zgodnie z art. 3

rozporządzenia nr 1913/2006;


Art. 5
W ustawie z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju
obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
(Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.) art. 28a otrzymuje
brzmienie:
„Art. 28a. W przypadku określonym w art. 33 ust. 7
rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca
2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz.
Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1, z późn. zm.) organ, o
którym mowa w art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o
 
2
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 40 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: