eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1526
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
  • data uchwalenia: 2013-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650

1526-cz-II

UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 195
ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Przepis ten obliguje Radę Ministrów do wydania rozporządzenia określającego
wysokość środków finansowych, jakie powinni posiadać cudzoziemcy podejmujący lub
kontynuujący naukę w Polsce na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i powrotu do państwa pochodzenia, oraz dokumentów, które mogą
potwierdzić możliwość uzyskania takich środków zgodnie z prawem. Kwoty te powinny być
wystarczające na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
cudzoziemca oraz członków jego rodziny, pozostających na jego utrzymaniu, bez
konieczności korzystania z pomocy społecznej na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182 oraz z 2012 r. poz. 1544 i poz. 1548).
Problematyka ta aktualnie uregulowana jest w rozporządzeniu Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie minimalnych kwot, jakie powinni
posiadać cudzoziemcy podejmujący lub kontynuujący studia oraz prowadzący badania
naukowe na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i powrotu
oraz dokumentów, które mogą potwierdzić możliwość uzyskania takich środków (Dz. U.
Nr 222, poz. 1766).
Projektowane rozporządzenie będzie miało zastosowanie wobec cudzoziemca, który
przybywa lub przebywa w Polsce w celu podjęcia lub kontynuowania nauki.
Przy określaniu wysokości kwot na pokrycie kosztów pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz sfinansowanie powrotu, brano pod uwagę średnie koszty
taniego wyżywienia i zakwaterowania oraz cel w jakim cudzoziemiec przybywa. Należy
podkreślić, że jest to dolna granica ich wysokości, na co wskazuje użyte sformułowanie „co
najmniej”.
Kwota 800 zł, która jest wymagana od cudzoziemca na każdy miesiąc pobytu, przez
okres 12 miesięcy lub przez cały planowany okres pobytu, stanowi średnią stawkę kwoty
stypendium przyznawanej przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej na utrzymanie cudzoziemca.
Dodatkowo, jeżeli wraz z cudzoziemcem przebywa członek jego rodziny, powinien posiadać
dodatkowo co najmniej 450 złotych na pokrycie kosztów jego utrzymania.
Ustalając środki finansowe na pokrycie kosztów powrotu cudzoziemca wraz
z członkami rodziny pozostającymi na jego utrzymaniu, do kraju pochodzenia, brano pod
uwagę odległość kraju z którego cudzoziemiec przybył, dlatego też nie powinny być one
niższe niż:
− 200 złotych, jeżeli przybył z państwa trzeciego sąsiadującego z Rzecząpospolitą
Polską,
− 500 złotych, jeżeli przybył z europejskiego państwa trzeciego,
− 2 500 złotych, jeżeli przybył z nieeuropejskiego państwa trzeciego
W związku z wejściem w życie nowej ustawy o cudzoziemcach oraz zmianą przepisu
upoważniającego do wydania przedmiotowego rozporządzenia oraz w szczególności
podmiotu upoważnionego do wydania niniejszego rozporządzenia, powstała potrzeba
nowelizacji ww. rozporządzenia.
W § 4 projektowanego rozporządzenia określony został katalog dokumentów, które
może przedstawić cudzoziemiec, w celu potwierdzenia możliwości uzyskania środków
finansowych na czas trwania planowanego pobytu oraz na powrót do państwa pochodzenia
lub na tranzyt.

3

W stosunku do aktualnie obowiązującego rozporządzenia należy wskazać na kilka
zasadniczych zmian, które należało uwzględnić w celu dostosowania treści rozporządzenia do
nowej ustawy o cudzoziemcach. Należy wskazać przede wszystkim, że ww. ustawa
upoważnia do wydania ww. rozporządzenia Radę Ministrów. Znalazło to odzwierciedlenie
w tytule projektowanego rozporządzenia.
Kolejna zmiana polega na wyodrębnieniu w ustawie o cudzoziemcach osobnej
podstawy prawnej do wydania rozporządzenia normującego wysokość środków finansowych
w stosunku do cudzoziemców podejmujących lub kontynuujących naukę oraz członków ich
rodzin pozostających na ich utrzymaniu. Powyższe również zostało uwzględnione
w rozporządzeniu.
Dla porównania, aktualnie obowiązujące rozporządzenie ustalając wysokość środków
finansowych
obejmowało swym zakresem trzy grupy podmiotów, mianowicie
cudzoziemców:
− przybywających lub przebywających na terytorium Polski w celu podjęcia lub kontynuacji
stacjonarnych studiów wyższych lub stacjonarnych studiów doktoranckich na tym
terytorium, także w przypadku gdy podjęli studia na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, które zamierza kontynuować lub uzupełnić na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
− będących naukowcami, którzy przybyli lub przebywają na terytorium Polski w celu
prowadzenia badań naukowych na podstawie umowy o przyjęciu w celu realizacji
projektu badawczego, zawartej z placówką naukową zatwierdzoną przez ministra
właściwego do spraw nauki, oraz
− posiadających dokument pobytowy, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a rozporządzenia
Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór
dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157
z 15.06.2002, str. 1–7), z adnotacją „naukowiec”, wydany przez inne państwo
członkowskie Unii Europejskiej, jeżeli umowa o przyjęciu w celu realizacji projektu
badawczego zawarta z właściwą placówką naukową tego państwa przewiduje
przeprowadzenie badań naukowych także na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Należy podkreślić, iż taki zabieg legislacyjny przewidziany w projektowanym
rozporządzeniu przyczyni się do zwiększenia czytelności i przejrzystości projektowanego
aktu w stosunku do aktu go poprzedzającego.
Poza powyższymi zmianami pozostałe przepisy projektu rozporządzenia pozostają
zasadniczo bez zmian w stosunku do regulacji określonych w obecnie obowiązującym
rozporządzeniu.

Jako termin wejścia w życie rozporządzenia wskazano w § 6 ….

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.



4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia w sprawie środków utrzymania, które powinien
posiadać cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
dokumentów, potwierdzających możliwość uzyskania takich środków będą oddziaływać na
następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
b) wojewodów,
c) organy Służby Celnej,
d) organy Straży Granicznej,
e) organy Policji.

2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia został umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy
Proces Legislacyjny oraz dodatkowo w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministra Spraw Wewnętrznych.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie będzie angażowało dodatkowych
środków budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji projektowanego przedsięwzięcia
z części 42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało
kosztów wymagających finansowania.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.







14-06-dg
5

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH

z dnia

w sprawie wzoru formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały, fotografii
dołączanych do wniosku, wzoru stempla potwierdzającego złożenie wniosku oraz sposobu
pobierania odcisków linii papilarnych i ich umieszczania w karcie pobytu



Na podstawie art. 205 ust. 1 ustawy z dnia ………. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór formularza wniosku o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt stały;
2) liczbę fotografii i szczegółowe wymogi techniczne dotyczące fotografii dołączanych do
wniosku, o którym mowa w pkt 1;
3) wzór stempla potwierdzającego złożenie wniosku, o którym mowa w pkt 1;
4) sposób pobierania odcisków linii papilarnych w celu wydania karty pobytu i ich umieszczania
w tej karcie.

§ 2. 1. Wzór formularza wniosku o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt stały
stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzór stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia
na pobyt stały stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3. Do wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 1, dołącza się po cztery fotografie osoby, której
wniosek dotyczy, nieuszkodzone, kolorowe, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonane w ciągu ostatnich
6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz pokazujące wyraźnie oczy i twarz od

1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70 – 80 % fotografii;
fotografie mają przedstawiać osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi
włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
§ 4. 1. Od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt stały pobiera się
w celu wydania karty pobytu odciski linii papilarnych palców wskazujących obu dłoni za pomocą
urządzenia do elektronicznego pobierania odcisków linii papilarnych.
2. W przypadku gdy linie papilarne na palcach wskazujących są nieczytelne lub brak jednego
z tych palców, odciski linii papilarnych pobiera się kolejno z pary palców środkowych, serdecznych
albo pary kciuków.
3. W przypadku gdy cudzoziemiec ma tylko jedną dłoń lub nie posiada pary palców
odpowiadających sobie w obu dłoniach, pobiera się odcisk linii papilarnych palca wskazującego
jednej dłoni. W przypadku gdy linie papilarne na palcu wskazującym są nieczytelne lub brak jest
tego palca, odcisk linii papilarnych pobiera się w kolejności, o której mowa w ust. 2.
§ 5. 1. Wojewoda utrwala w wersji elektronicznej dane, które są umieszczane w karcie pobytu
i przekazuje je do spersonalizowania karty pobytu.
2. Przekazanie danych, o których mowa w ust. 1, następuje w drodze teletransmisji danych,
w formie dokumentu elektronicznego.
3. W przypadku gdy teletransmisja jest niemożliwa, dane przekazuje się w formie
elektronicznej na nośniku elektronicznym, zapewniając bezpieczeństwo przekazywanych danych.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ……………………….



MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH










2

strony : 1 ... 20 ... 33 . [ 34 ] . 35 ... 40 ... 80 ... 93

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: