Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
o których mowa w art. ………., art. ………. ustawy z dnia ……….. o cudzoziemcach, oraz
sposób przekazywania Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców przez konsula, Komendanta
Głównego Straży Granicznej i ministra właściwego do spraw zagranicznych informacji
o wydaniu wizy Schengen w przypadku, o którym mowa w art………. ww. ustawy.
Sposób przekazywania danych z wniosku o wydanie wizy w przypadku przeprowadzania
konsultacji wizowych, o których mowa w art. ……….., art. ……….. ustawy z dnia ……………
o cudzoziemcach odpowiada dotychczas określonemu sposobowi przekazywania tych danych,
w ramach dotychczas przeprowadzanych konsultacji wizowych, na podstawie art. 33 ust. 1 oraz
art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz.
1573 z późń. zm.). Jednocześnie ten sam sposób dotyczy także przekazywania informacji
o wydaniu wizy Schengen w przypadku, o którym mowa w art. ………… ustawy z dnia
………… o cudzoziemcach.
W § 7 projektu rozporządzenia określono sposób zamieszczania naklejki wizowej wizy
krajowej w dokumencie podróży, polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym
blankiecie wizowym. Wskazano, że naklejkę wizową wizy krajowej zamieszcza się
w dokumencie podróży, polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym
blankiecie wizowym na stronie, na której odnotowano przyjęcie wniosku o wydanie wizy.
Ponadto naklejkę wizową wizy krajowej zamieszcza się w dokumencie podróży, polskim
dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym przez wklejenie
odpowiednio zabezpieczonej naklejki samoprzylepnej, wypełnionej przez organ wydający wizę.
W przepisie uwzględniono możliwość zamieszczenia naklejki wizowej wizy krajowej również
w polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym oraz fakt,
że zgodnie z ustawą z dnia ………… o cudzoziemcach przyjęcie wniosku o wydanie wizy
krajowej odnotowuje się tylko w dokumencie podróży cudzoziemca.
W § 8 projektu rozporządzenia określono sposób unieważniania naklejki wizowej wizy
krajowej w przypadku, o którym mowa w art. …… ustawy, tj. w przypadku błędu wykrytego po
zamieszczeniu naklejki wizowej wizy krajowej w dokumencie podróży, w polskim dokumencie
tożsamości cudzoziemca lub na blankiecie wizowym. Wskazano, że w takim przypadku naklejkę
wizową wizy krajowej unieważnia się przekreśleniem jej na krzyż atramentem niemożliwym do
wywabienia. Sposób ten odpowiada regulacji art. 28 ust. 2 Wspólnotowego Kodeksu Wizowego,
odnoszącego się do unieważniania naklejki wizowej wiz Schengen.
W § 9 projektu rozporządzenia wskazano termin wejścia w życie przedmiotowego
projektu – …………., tj, termin wejścia w życie ustawy upoważniającej do jego wydania.
Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie podlega prawu Unii Europejskiej.
Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
15
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wydawania
wiz dla cudzoziemców będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców;
2) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
3) wojewodów;
4) konsulów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych a w procesie
uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania członkom Rady
Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów a także Prezesowi Rządowego Centrum
Legislacji. Ponadto projekt będzie poddany konsultacjom z: Helsińską Fundacją Praw Człowieka,
Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców, Stowarzyszeniem
Amnesty International, Polską Agencją Humanitarną, Instytutem na Rzecz Państwa Prawa,
Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej, Fundacją Edukacji i Twórczości, Polskim Czerwonym
Krzyżem, Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć oraz wojewodom.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
W związku z tym, że projektowane rozporządzenie nie wprowadza rozwiązań innych niż te
obecnie obowiązujące w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność poniesienia
dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje
dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych środków
budżetu państwa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, tak – w części 42
– Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało dodatkowych
kosztów wymagających sfinansowania.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
16
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
12/06/EP
17
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie przedłużania wiz dla cudzoziemców
Na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy z dnia ................... o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzory formularzy wniosków o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej i wymogi
dotyczące fotografii dołączanej do wniosku;
2) wzór stempla potwierdzającego złożenie wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy
krajowej;
3) sposób zamieszczania naklejki wizowej przedłużonej wizy krajowej w dokumencie podróży
lub na osobnym blankiecie wizowym.
§ 2. 1. Wzór formularza wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej stanowi
załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzór stempla potwierdzającego złożenie wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy
krajowej stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. 1. Do wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej dołącza się fotografię
osoby, której wniosek dotyczy, nieuszkodzoną, kolorową, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną
w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą
wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała
70–80 % fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi
szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym
wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
2. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może dołączyć do wniosku, o którym
mowa w ust. 1, fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca
nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą ją w
nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
§ 4. 1. Naklejkę wizową przedłużonej wizy krajowej zamieszcza się w dokumencie podróży
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust.
2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
na stronie, na której odnotowano przyjęcie wniosku o wydanie wizy.
2. Naklejkę wizową przedłużonej wizy krajowej zamieszcza się w dokumencie podróży,
polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym przez
wklejenie odpowiednio zabezpieczonej naklejki samoprzylepnej, wypełnionej przez organ
wydający wizę.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie …………………………..
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
W porozumieniu:
MINISTER
SPRAW ZAGRANICZNYCH
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz. U. Nr 99, poz. 579), które traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. ………. ustawy z dnia ………………….
o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ….).
2
sposób przekazywania Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców przez konsula, Komendanta
Głównego Straży Granicznej i ministra właściwego do spraw zagranicznych informacji
o wydaniu wizy Schengen w przypadku, o którym mowa w art………. ww. ustawy.
Sposób przekazywania danych z wniosku o wydanie wizy w przypadku przeprowadzania
konsultacji wizowych, o których mowa w art. ……….., art. ……….. ustawy z dnia ……………
o cudzoziemcach odpowiada dotychczas określonemu sposobowi przekazywania tych danych,
w ramach dotychczas przeprowadzanych konsultacji wizowych, na podstawie art. 33 ust. 1 oraz
art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz.
1573 z późń. zm.). Jednocześnie ten sam sposób dotyczy także przekazywania informacji
o wydaniu wizy Schengen w przypadku, o którym mowa w art. ………… ustawy z dnia
………… o cudzoziemcach.
W § 7 projektu rozporządzenia określono sposób zamieszczania naklejki wizowej wizy
krajowej w dokumencie podróży, polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym
blankiecie wizowym. Wskazano, że naklejkę wizową wizy krajowej zamieszcza się
w dokumencie podróży, polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym
blankiecie wizowym na stronie, na której odnotowano przyjęcie wniosku o wydanie wizy.
Ponadto naklejkę wizową wizy krajowej zamieszcza się w dokumencie podróży, polskim
dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym przez wklejenie
odpowiednio zabezpieczonej naklejki samoprzylepnej, wypełnionej przez organ wydający wizę.
W przepisie uwzględniono możliwość zamieszczenia naklejki wizowej wizy krajowej również
w polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym oraz fakt,
że zgodnie z ustawą z dnia ………… o cudzoziemcach przyjęcie wniosku o wydanie wizy
krajowej odnotowuje się tylko w dokumencie podróży cudzoziemca.
W § 8 projektu rozporządzenia określono sposób unieważniania naklejki wizowej wizy
krajowej w przypadku, o którym mowa w art. …… ustawy, tj. w przypadku błędu wykrytego po
zamieszczeniu naklejki wizowej wizy krajowej w dokumencie podróży, w polskim dokumencie
tożsamości cudzoziemca lub na blankiecie wizowym. Wskazano, że w takim przypadku naklejkę
wizową wizy krajowej unieważnia się przekreśleniem jej na krzyż atramentem niemożliwym do
wywabienia. Sposób ten odpowiada regulacji art. 28 ust. 2 Wspólnotowego Kodeksu Wizowego,
odnoszącego się do unieważniania naklejki wizowej wiz Schengen.
W § 9 projektu rozporządzenia wskazano termin wejścia w życie przedmiotowego
projektu – …………., tj, termin wejścia w życie ustawy upoważniającej do jego wydania.
Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie podlega prawu Unii Europejskiej.
Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
15
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wydawania
wiz dla cudzoziemców będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców;
2) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
3) wojewodów;
4) konsulów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych a w procesie
uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania członkom Rady
Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów a także Prezesowi Rządowego Centrum
Legislacji. Ponadto projekt będzie poddany konsultacjom z: Helsińską Fundacją Praw Człowieka,
Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców, Stowarzyszeniem
Amnesty International, Polską Agencją Humanitarną, Instytutem na Rzecz Państwa Prawa,
Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej, Fundacją Edukacji i Twórczości, Polskim Czerwonym
Krzyżem, Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć oraz wojewodom.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
W związku z tym, że projektowane rozporządzenie nie wprowadza rozwiązań innych niż te
obecnie obowiązujące w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność poniesienia
dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje
dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych środków
budżetu państwa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, tak – w części 42
– Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało dodatkowych
kosztów wymagających sfinansowania.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
16
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
12/06/EP
17
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie przedłużania wiz dla cudzoziemców
Na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy z dnia ................... o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzory formularzy wniosków o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej i wymogi
dotyczące fotografii dołączanej do wniosku;
2) wzór stempla potwierdzającego złożenie wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy
krajowej;
3) sposób zamieszczania naklejki wizowej przedłużonej wizy krajowej w dokumencie podróży
lub na osobnym blankiecie wizowym.
§ 2. 1. Wzór formularza wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej stanowi
załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzór stempla potwierdzającego złożenie wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy
krajowej stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. 1. Do wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej dołącza się fotografię
osoby, której wniosek dotyczy, nieuszkodzoną, kolorową, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną
w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą
wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała
70–80 % fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi
szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym
wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
2. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może dołączyć do wniosku, o którym
mowa w ust. 1, fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca
nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą ją w
nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
§ 4. 1. Naklejkę wizową przedłużonej wizy krajowej zamieszcza się w dokumencie podróży
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust.
2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
na stronie, na której odnotowano przyjęcie wniosku o wydanie wizy.
2. Naklejkę wizową przedłużonej wizy krajowej zamieszcza się w dokumencie podróży,
polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym przez
wklejenie odpowiednio zabezpieczonej naklejki samoprzylepnej, wypełnionej przez organ
wydający wizę.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie …………………………..
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
W porozumieniu:
MINISTER
SPRAW ZAGRANICZNYCH
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz. U. Nr 99, poz. 579), które traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. ………. ustawy z dnia ………………….
o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ….).
2