eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1526
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
  • data uchwalenia: 2013-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650

1526-cz-II

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 158
ustawy z dnia ……… o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Przepis ten obliguje Radę Ministrów do wydania rozporządzenia określającego
wysokość środków finansowych, jakie powinni posiadać cudzoziemcy prowadzący badania
naukowe lub podejmujący prace rozwojowe, na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i powrotu do państwa pochodzenia, oraz dokumentów, które mogą
potwierdzić możliwość uzyskania takich środków zgodnie z prawem.
Kwoty te powinny być wystarczające na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium
Rzeczpospolitej Polskiej cudzoziemca oraz członków jego rodziny, pozostających na jego
utrzymaniu, bez konieczności korzystania z pomocy społecznej na podstawie ustawy z dnia
12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182 oraz z 2012 r. poz. 1544
i poz. 1548).
Problematyka ta aktualnie uregulowana jest w rozporządzeniu Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie minimalnych kwot, jakie powinni
posiadać cudzoziemcy podejmujący lub kontynuujący studia oraz prowadzący badania
naukowe na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i powrotu
oraz dokumentów, które mogą potwierdzić możliwość uzyskania takich środków (Dz. U.
Nr 222, poz. 1766).
Projektowane rozporządzenie będzie miało zastosowanie wobec cudzoziemca, który
przybywa lub przebywa w Polsce w celu prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej badań naukowych lub prac rozwojowych.
Przy określaniu wysokości kwot na pokrycie kosztów pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz sfinansowanie powrotu, brano pod uwagę średnie koszty
taniego wyżywienia i zakwaterowania oraz cel w jakim cudzoziemiec przybywa. Należy
podkreślić, że jest to dolna granica ich wysokości, na co wskazuje użyte sformułowanie „co
najmniej”.
Kwota 800 zł, która jest wymagana od cudzoziemca na każdy miesiąc pobytu, przez
okres 12 miesięcy lub przez cały planowany okres pobytu, stanowi średnią stawkę kwoty
stypendium przyznawanej przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej na utrzymanie cudzoziemca.
Dodatkowo, jeżeli wraz z cudzoziemcem przebywa członek jego rodziny, powinien posiadać
dodatkowo co najmniej 450 złotych na pokrycie kosztów jego utrzymania.
Ustalając środki finansowe na pokrycie kosztów powrotu cudzoziemca wraz
z członkami rodziny pozostającymi na jego utrzymaniu, do kraju pochodzenia, brano pod
uwagę odległość kraju z którego cudzoziemiec przybył, dlatego też nie powinny być one
niższe niż:
− 200 złotych, jeżeli przybył z państwa trzeciego sąsiadującego z Rzecząpospolitą
Polską,
− 500 złotych, jeżeli przybył z europejskiego państwa trzeciego,
− 2 500 złotych, jeżeli przybył z nieeuropejskiego państwa trzeciego
W związku z wejściem w życie nowej ustawy o cudzoziemcach oraz zmianą przepisu
upoważniającego do wydania przedmiotowego rozporządzenia oraz w szczególności
podmiotu upoważnionego do wydania niniejszego rozporządzenia, powstała potrzeba
nowelizacji ww. rozporządzenia.
W § 4 projektowanego rozporządzenia określony został katalog dokumentów, które
może przedstawić cudzoziemiec, w celu potwierdzenia możliwości uzyskania środków
finansowych na czas trwania planowanego pobytu oraz na powrót do państwa pochodzenia
lub na tranzyt.
3


W stosunku do aktualnie obowiązującego rozporządzenia należy wskazać na kilka
zasadniczych zmian podjętych w celu dostosowania treści rozporządzenia do nowej ustawy
o cudzoziemcach. Należy wskazać przede wszystkim, że w projektowanym rozporządzeniu
organem, w którego gestii będzie pozostawało wydawanie ww. rozporządzenia będzie Rada
Ministrów.
Kolejna zmiana polega na wyodrębnieniu osobnej podstawy prawnej do wydania
rozporządzenia normującego wysokość środków finansowych wyłącznie w stosunku do
cudzoziemców prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej badania naukowe lub
prace rozwojowe oraz członków ich rodzin pozostających na ich utrzymaniu.
Dla porównania, aktualnie obowiązujące rozporządzenie ustalając wysokość środków
finansowych obejmowało swym zakresem trzy grupy podmiotów, mianowicie
cudzoziemców:
− przybywających lub przebywających na terytorium Polski w celu podjęcia lub kontynuacji
stacjonarnych studiów wyższych lub stacjonarnych studiów doktoranckich na tym
terytorium, także w przypadku gdy podjęli studia na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, które zamierza kontynuować lub uzupełnić na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
− będących naukowcami, którzy przybyli lub przebywają na terytorium Polski w celu
prowadzenia badań naukowych na podstawie umowy o przyjęciu w celu realizacji
projektu badawczego, zawartej z placówką naukową zatwierdzoną przez ministra
właściwego do spraw nauki, oraz
− posiadających dokument pobytowy, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a rozporządzenia
Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór
dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157
z 15.06.2002, str. 1-7), z adnotacją „naukowiec”, wydany przez inne państwo
członkowskie Unii Europejskiej, jeżeli umowa o przyjęciu w celu realizacji projektu
badawczego zawarta z właściwą placówką naukową tego państwa przewiduje
przeprowadzenie badań naukowych także na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Należy podkreślić, iż taki zabieg legislacyjny przewidziany w projektowanym
rozporządzeniu przyczyni się do zwiększenia czytelności i przejrzystości projektowanego
aktu w stosunku do aktu go poprzedzającego.
Poza powyższymi zmianami pozostałe przepisy projektu rozporządzenia pozostają
zasadniczo bez zmian w stosunku do regulacji określonych w obecnie obowiązującym
rozporządzeniu.

Jako termin wejścia w życie rozporządzenia wskazano w § 6 ………….

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.

4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia w sprawie środków utrzymania, które powinien
posiadać cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
dokumentów, potwierdzających możliwość uzyskania takich środków będą oddziaływać na
następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
b) wojewodów,
c) organy Służby Celnej,
d) organy Straży Granicznej,
e) organy Policji.
2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia został umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy
Proces Legislacyjny oraz dodatkowo w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministra Spraw Wewnętrznych.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie będzie angażowało dodatkowych
środków budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji projektowanego przedsięwzięcia
z części 42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało
kosztów wymagających finansowania.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.











16/06/BS
5

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH

z dnia

w sprawie wzoru zaświadczenia potwierdzającego domniemanie, że cudzoziemiec jest
ofiarą handlu ludźmi


Na podstawie art. 176 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …) zarządza się,
co następuje:

§ 1. 1. Rozporządzenie określa wzór zaświadczenia potwierdzającego domniemanie, że
cudzoziemiec jest ofiarą handlu ludźmi w rozumieniu art. 115 § 22 Kodeksu karnego.
2. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik do niniejszego
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie … .



MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
















1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia ... (poz. ...)



WZÓR












Oznaczenie organu wydającego

zaświadczenie
Miejscowość, data



ZAŚWIADCZENIE

Na podstawie art. 171 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz ….) zaświadcza
się, że istnieje domniemanie, że:
Pan/Pani ………………………………………………………………………………..………
Imię (imiona) i nazwisko

Urodzony/a …………………………….. w ………………………………………………….
Obywatelstwo ……………………………… Płeć …………………………………………….
jest ofiarą handlu ludźmi w rozumieniu art. 115 § 22 Kodeksu karnego.
Zaświadczenie jest ważne przez okres … miesięcy od dnia jego wydania.


………………………..
(pieczęć okrągła organu)




…………………………………..
(podpis i pieczęć urzędnika)










2

strony : 1 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 80 ... 93

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: