Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
finansowych na czas trwania planowanego pobytu oraz na powrót do państwa pochodzenia
lub na tranzyt.
W stosunku do aktualnie obowiązującego rozporządzenia należy wskazać na kilka
zasadniczych zmian, które należało uwzględnić w celu dostosowania treści rozporządzenia do
nowej ustawy o cudzoziemcach. Należy wskazać przede wszystkim, że ww. ustawa
upoważnia do wydania ww. rozporządzenia Radę Ministrów. Znalazło to odzwierciedlenie
w tytule projektowanego rozporządzenia.
Kolejna zmiana polega na wyodrębnieniu w ustawie o cudzoziemcach osobnej
podstawy prawnej do wydania rozporządzenia normującego wysokość środków finansowych
w stosunku do cudzoziemców podejmujących lub kontynuujących naukę na stacjonarnych
studiach pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich albo studiach
trzeciego stopnia, włącznie z odbyciem kursu przygotowawczego do podjęcia nauki na tych
studiach w języku polskim oraz członków ich rodzin pozostających na ich utrzymaniu.
Powyższe również zostało uwzględnione w rozporządzeniu.
Dla porównania, aktualnie obowiązujące rozporządzenie ustalając wysokość środków
finansowych
obejmowało swym zakresem trzy grupy podmiotów, mianowicie
cudzoziemców:
− przybywających lub przebywających na terytorium Polski w celu podjęcia lub kontynuacji
stacjonarnych studiów wyższych lub stacjonarnych studiów doktoranckich na tym
terytorium, także w przypadku gdy podjęli studia na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, które zamierza kontynuować lub uzupełnić na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
− będących naukowcami, którzy przybyli lub przebywają na terytorium Polski w celu
prowadzenia badań naukowych na podstawie umowy o przyjęciu w celu realizacji
projektu badawczego, zawartej z placówką naukową zatwierdzoną przez ministra
właściwego do spraw nauki, oraz
− posiadających dokument pobytowy, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a rozporządzenia
Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór
dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157
z 15.06.2002, str. 1–7), z adnotacją „naukowiec”, wydany przez inne państwo
członkowskie Unii Europejskiej, jeżeli umowa o przyjęciu w celu realizacji projektu
badawczego zawarta z właściwą placówką naukową tego państwa przewiduje
przeprowadzenie badań naukowych także na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Należy podkreślić, iż taki zabieg legislacyjny przewidziany w projektowanym
rozporządzeniu przyczyni się do zwiększenia czytelności i przejrzystości projektowanego
aktu w stosunku do aktu go poprzedzającego.
Poza powyższymi zmianami pozostałe przepisy projektu rozporządzenia pozostają
zasadniczo bez zmian w stosunku do regulacji określonych w obecnie obowiązującym
rozporządzeniu.
Jako termin wejścia w życie rozporządzenia wskazano w § 6 ….
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
5
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia w sprawie środków utrzymania, które powinien
posiadać cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
dokumentów, potwierdzających możliwość uzyskania takich środków będą oddziaływać na
następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
b) wojewodów,
c) organy Służby Celnej,
d) organy Straży Granicznej,
e) organy Policji.
2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia został umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy
Proces Legislacyjny oraz dodatkowo w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministra Spraw Wewnętrznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie będzie angażowało dodatkowych
środków budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji projektowanego przedsięwzięcia
z części 42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało
kosztów wymagających finansowania.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
13-06-dg
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie minimalnych kwot, jakie powinni posiadać cudzoziemcy prowadzący
badania naukowe lub prace rozwojowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
na pokrycie kosztów utrzymania i powrotu
oraz dokumentów, które mogą potwierdzić możliwość uzyskania takich środków
Na podstawie art. 158 ust. 1 ustawy z dnia ……….……. o cudzoziemcach (Dz. U.
poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) minimalne kwoty, jakie powinien posiadać cudzoziemiec na pokrycie kosztów utrzymania
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i powrotu, który przybywa lub przebywa na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu prowadzenia badań naukowych lub prac
rozwojowych, zwany dalej „cudzoziemcem”;
2) dokumenty, które mogą potwierdzić możliwość uzyskania przez cudzoziemca środków,
o których mowa w pkt 1, zgodnie z prawem.
§ 2. 1. Cudzoziemiec powinien posiadać środki finansowe na pokrycie kosztów
utrzymania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w wysokości co najmniej 800 złotych na
każdy miesiąc pobytu:
1) przez okres 12 miesięcy lub
2) przez cały okres pobytu, jeżeli okres pobytu jest krótszy niż określony w pkt 1
- albo równowartość tej kwoty w walutach obcych.
2. Cudzoziemiec, który przybył lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
wraz z członkami rodziny pozostającymi na jego utrzymaniu, powinien posiadać dodatkowe
środki finansowe w wysokości co najmniej 450 złotych na członka rodziny na każdy miesiąc
pobytu:
1) przez okres 12 miesięcy lub
2) przez cały okres pobytu, jeżeli okres pobytu jest krótszy niż określony w pkt 1
- albo równowartość tej kwoty w walutach obcych.
§ 3. 1. Cudzoziemiec powinien posiadać bilet powrotny lub środki finansowe na
pokrycie kosztów powrotu w wysokości stanowiącej równowartość biletu, na podstawie
którego przybył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie mniejsze jednak niż:
1) 200 złotych, jeżeli przybył z państwa trzeciego sąsiadującego z Rzecząpospolitą Polską,
2) 500 złotych, jeżeli przybył z europejskiego państwa trzeciego,
3) 2 500 złotych, jeżeli przybył z nieeuropejskiego państwa trzeciego
- albo równowartość tej kwoty w walutach obcych.
2. Cudzoziemiec, który przybył lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
wraz z członkami rodziny pozostającymi na jego utrzymaniu, powinien posiadać dla każdego
z członków rodziny bilet powrotny lub środki finansowe na pokrycie kosztów powrotu
w wysokości stanowiącej równowartość biletu, na podstawie którego przybył na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, nie mniejsze jednak niż:
1) 200 złotych, jeżeli przybył z państwa trzeciego sąsiadującego z Rzecząpospolitą Polską,
2) 500 złotych, jeżeli przybył z europejskiego państwa trzeciego,
3) 2 500 złotych, jeżeli przybył z nieeuropejskiego państwa trzeciego
- albo równowartość tej kwoty w walutach obcych.
§ 4. 1. Dokumentami, które mogą potwierdzać możliwość uzyskania przez
cudzoziemca środków niezbędnych na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu w wysokości, o której mowa w § 2 i § 3, są
w szczególności:
1) czek podróżny;
2) zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który
wystawił kartę kredytową;
3) zaświadczenie o posiadaniu środków płatniczych w banku lub spółdzielczej kasie
oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) dokument potwierdzający przyznane stypendium strony polskiej lub przyznanie innego
stypendium przez podmiot krajowy lub zagraniczny.
2. Zaświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, muszą być potwierdzone
pieczęcią i podpisem upoważnionego pracownika banku lub spółdzielczej kasy
oszczędnościowo-kredytowej i wystawione najpóźniej na miesiąc przed złożeniem wniosku
o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.
§ 5. Do przeliczenia na walutę polską posiadanych przez cudzoziemca środków
finansowych w walucie obcej stosuje się średni kurs tej waluty ogłoszony przez Narodowy
Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym złożenie wniosku o udzielenie
zezwolenia na pobyt czasowy.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie ……………….)
PREZES RADY MINISTRÓW
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
16 grudnia 2009 r. w sprawie minimalnych kwot, jakie powinni posiadać cudzoziemcy podejmujący lub
kontynuujący studia oraz prowadzący badania naukowe na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i powrotu oraz dokumentów, które mogą potwierdzić możliwość uzyskania takich
środków (Dz. U. Nr 222, poz. 1766), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na
podstawie art. 158 ustawy z dnia ……………… o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …).
2
lub na tranzyt.
W stosunku do aktualnie obowiązującego rozporządzenia należy wskazać na kilka
zasadniczych zmian, które należało uwzględnić w celu dostosowania treści rozporządzenia do
nowej ustawy o cudzoziemcach. Należy wskazać przede wszystkim, że ww. ustawa
upoważnia do wydania ww. rozporządzenia Radę Ministrów. Znalazło to odzwierciedlenie
w tytule projektowanego rozporządzenia.
Kolejna zmiana polega na wyodrębnieniu w ustawie o cudzoziemcach osobnej
podstawy prawnej do wydania rozporządzenia normującego wysokość środków finansowych
w stosunku do cudzoziemców podejmujących lub kontynuujących naukę na stacjonarnych
studiach pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich albo studiach
trzeciego stopnia, włącznie z odbyciem kursu przygotowawczego do podjęcia nauki na tych
studiach w języku polskim oraz członków ich rodzin pozostających na ich utrzymaniu.
Powyższe również zostało uwzględnione w rozporządzeniu.
Dla porównania, aktualnie obowiązujące rozporządzenie ustalając wysokość środków
finansowych
obejmowało swym zakresem trzy grupy podmiotów, mianowicie
cudzoziemców:
− przybywających lub przebywających na terytorium Polski w celu podjęcia lub kontynuacji
stacjonarnych studiów wyższych lub stacjonarnych studiów doktoranckich na tym
terytorium, także w przypadku gdy podjęli studia na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, które zamierza kontynuować lub uzupełnić na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
− będących naukowcami, którzy przybyli lub przebywają na terytorium Polski w celu
prowadzenia badań naukowych na podstawie umowy o przyjęciu w celu realizacji
projektu badawczego, zawartej z placówką naukową zatwierdzoną przez ministra
właściwego do spraw nauki, oraz
− posiadających dokument pobytowy, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a rozporządzenia
Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór
dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157
z 15.06.2002, str. 1–7), z adnotacją „naukowiec”, wydany przez inne państwo
członkowskie Unii Europejskiej, jeżeli umowa o przyjęciu w celu realizacji projektu
badawczego zawarta z właściwą placówką naukową tego państwa przewiduje
przeprowadzenie badań naukowych także na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Należy podkreślić, iż taki zabieg legislacyjny przewidziany w projektowanym
rozporządzeniu przyczyni się do zwiększenia czytelności i przejrzystości projektowanego
aktu w stosunku do aktu go poprzedzającego.
Poza powyższymi zmianami pozostałe przepisy projektu rozporządzenia pozostają
zasadniczo bez zmian w stosunku do regulacji określonych w obecnie obowiązującym
rozporządzeniu.
Jako termin wejścia w życie rozporządzenia wskazano w § 6 ….
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
5
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia w sprawie środków utrzymania, które powinien
posiadać cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
dokumentów, potwierdzających możliwość uzyskania takich środków będą oddziaływać na
następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
b) wojewodów,
c) organy Służby Celnej,
d) organy Straży Granicznej,
e) organy Policji.
2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia został umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy
Proces Legislacyjny oraz dodatkowo w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministra Spraw Wewnętrznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie będzie angażowało dodatkowych
środków budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji projektowanego przedsięwzięcia
z części 42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało
kosztów wymagających finansowania.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
13-06-dg
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie minimalnych kwot, jakie powinni posiadać cudzoziemcy prowadzący
badania naukowe lub prace rozwojowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
na pokrycie kosztów utrzymania i powrotu
oraz dokumentów, które mogą potwierdzić możliwość uzyskania takich środków
Na podstawie art. 158 ust. 1 ustawy z dnia ……….……. o cudzoziemcach (Dz. U.
poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) minimalne kwoty, jakie powinien posiadać cudzoziemiec na pokrycie kosztów utrzymania
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i powrotu, który przybywa lub przebywa na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu prowadzenia badań naukowych lub prac
rozwojowych, zwany dalej „cudzoziemcem”;
2) dokumenty, które mogą potwierdzić możliwość uzyskania przez cudzoziemca środków,
o których mowa w pkt 1, zgodnie z prawem.
§ 2. 1. Cudzoziemiec powinien posiadać środki finansowe na pokrycie kosztów
utrzymania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w wysokości co najmniej 800 złotych na
każdy miesiąc pobytu:
1) przez okres 12 miesięcy lub
2) przez cały okres pobytu, jeżeli okres pobytu jest krótszy niż określony w pkt 1
- albo równowartość tej kwoty w walutach obcych.
2. Cudzoziemiec, który przybył lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
wraz z członkami rodziny pozostającymi na jego utrzymaniu, powinien posiadać dodatkowe
środki finansowe w wysokości co najmniej 450 złotych na członka rodziny na każdy miesiąc
pobytu:
1) przez okres 12 miesięcy lub
2) przez cały okres pobytu, jeżeli okres pobytu jest krótszy niż określony w pkt 1
- albo równowartość tej kwoty w walutach obcych.
§ 3. 1. Cudzoziemiec powinien posiadać bilet powrotny lub środki finansowe na
pokrycie kosztów powrotu w wysokości stanowiącej równowartość biletu, na podstawie
którego przybył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie mniejsze jednak niż:
1) 200 złotych, jeżeli przybył z państwa trzeciego sąsiadującego z Rzecząpospolitą Polską,
2) 500 złotych, jeżeli przybył z europejskiego państwa trzeciego,
3) 2 500 złotych, jeżeli przybył z nieeuropejskiego państwa trzeciego
- albo równowartość tej kwoty w walutach obcych.
2. Cudzoziemiec, który przybył lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
wraz z członkami rodziny pozostającymi na jego utrzymaniu, powinien posiadać dla każdego
z członków rodziny bilet powrotny lub środki finansowe na pokrycie kosztów powrotu
w wysokości stanowiącej równowartość biletu, na podstawie którego przybył na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, nie mniejsze jednak niż:
1) 200 złotych, jeżeli przybył z państwa trzeciego sąsiadującego z Rzecząpospolitą Polską,
2) 500 złotych, jeżeli przybył z europejskiego państwa trzeciego,
3) 2 500 złotych, jeżeli przybył z nieeuropejskiego państwa trzeciego
- albo równowartość tej kwoty w walutach obcych.
§ 4. 1. Dokumentami, które mogą potwierdzać możliwość uzyskania przez
cudzoziemca środków niezbędnych na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu w wysokości, o której mowa w § 2 i § 3, są
w szczególności:
1) czek podróżny;
2) zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który
wystawił kartę kredytową;
3) zaświadczenie o posiadaniu środków płatniczych w banku lub spółdzielczej kasie
oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) dokument potwierdzający przyznane stypendium strony polskiej lub przyznanie innego
stypendium przez podmiot krajowy lub zagraniczny.
2. Zaświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, muszą być potwierdzone
pieczęcią i podpisem upoważnionego pracownika banku lub spółdzielczej kasy
oszczędnościowo-kredytowej i wystawione najpóźniej na miesiąc przed złożeniem wniosku
o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.
§ 5. Do przeliczenia na walutę polską posiadanych przez cudzoziemca środków
finansowych w walucie obcej stosuje się średni kurs tej waluty ogłoszony przez Narodowy
Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym złożenie wniosku o udzielenie
zezwolenia na pobyt czasowy.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie ……………….)
PREZES RADY MINISTRÓW
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
16 grudnia 2009 r. w sprawie minimalnych kwot, jakie powinni posiadać cudzoziemcy podejmujący lub
kontynuujący studia oraz prowadzący badania naukowe na pokrycie kosztów utrzymania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i powrotu oraz dokumentów, które mogą potwierdzić możliwość uzyskania takich
środków (Dz. U. Nr 222, poz. 1766), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na
podstawie art. 158 ustawy z dnia ……………… o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …).
2