eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1526
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
  • data uchwalenia: 2013-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650

1526-cz-II

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wzoru formularza
wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, fotografii dołączanych do wniosku, wzoru
stempla potwierdzającego złożenie wniosku oraz sposobu pobierania odcisków linii papilarnych i ich
umieszczania w karcie pobytu, będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
b) wojewodów,
c) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
d) organy Straży Granicznej,
e) organy Policji.

2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych.
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany:
1) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka,
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
3) Sekcji Praw Człowieka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej UJ,
4) Stowarzyszeniu Amnesty International,
5) Polskiej Akcji Humanitarnej,
6) Instytutowi na Rzecz Państwa Prawa,
7) Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej,
8) Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć,
9) Stowarzyszeniu „Emigrant”
10) Stowarzyszeniu Promocji Wielokulturowości – Interkulturalni PL,
11) Caritas Polska.
Projekt zostanie także przekazany Prezesowi Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz
wojewodom.
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt rozporządzenia zostanie umieszczony Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Dodatkowo projekt zostanie opublikowany także na stronie Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków
i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych środków
budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji, tak w części 42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza
nią, a w konsekwencji nie będzie generowało kosztów wymagających sfinansowania.
Określony w projekcie rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na
pobyt czasowy (załącznik nr 1) został przygotowany przez Urząd do Spraw Cudzoziemców.
20

Tłumaczenia nowych rubryk przewidzianych w tym formularzu, w stosunku do rubryk
przewidzianych we wzorze formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony, na język angielski i francuski, zostały dokonane w ramach wydatków bieżących Urzędu
do Spraw Cudzoziemców.
Nie będzie także kosztów związanych z opracowaniem wzoru stempla potwierdzającego
złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy (wzór został opracowany przez Urząd
do Spraw Cudzoziemców).
Zakup sprzętu oraz oprogramowania do elektronicznego pobierania odcisków linii papilarnych
od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy w celu ich
zamieszczenia w karcie pobytu zostaną pokryte ze środków będących w posiadaniu dysponentów
poszczególnych części budżetu, bez konieczności ich zwiększenia. Natomiast dostosowanie wzoru
karty pobytu na potrzeby zamieszczania w niej odcisków linii papilarnych cudzoziemca nastąpiło
z dniem 21 sierpnia 2011r., tj. dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 16 maja 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów karty
pobytu i dokumentów w sprawach cudzoziemców, formularzy wniosków o ich wydanie lub wymianę
oraz fotografii dołączanych do wniosku (Dz. U. z 2011r., Nr 103, poz. 602).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz
sytuację i rozwój regionalny. Opracowanie formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt
czasowy jest związane m.in. z ustawowym wprowadzeniem tzw. jednolitej procedury udzielenia
zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, która dotyczy także zezwolenia na pobyt czasowy w celu
wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli cudzoziemiec jednocześnie wykonuje pracę oraz
zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich
kwalifikacji. Procedura ta łączy procedurę udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy z procedurą
udzielenia zezwolenia na pracę dla cudzoziemca, co ma na celu uproszczenie formalności
związanych z umożliwieniem wykonywania na terytorium Polski przez cudzoziemców pracy.
Konieczność ułatwienia w tym zakresie przyjmowania pracowników do wykonywania takiej pracy
jest przewidziana przez przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/98/UE
w sprawie procedury jednego wniosku o jedno zezwolenie dla obywateli państw trzecich na pobyt
i pracę na terytorium państwa członkowskiego oraz w sprawie wspólnego zbioru praw dla
pracowników z państw trzecich przebywających legalnie w państwie członkowskim (Dz. Urz. EU L
343 z 23.12.2011 str. 1–9) oraz dyrektywy Rady 2009/50/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie
warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu podjęcia pracy w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji.













20/06/KC
21

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH

z dnia

w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia dla cudzoziemca wymaganego do
udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji


Na podstawie art. 139 ustawy z dnia ………… r. o cudzoziemcach (Dz. U.
poz. ….) zarządza się, co następuje:


§ 1. Wysokość minimalnego wynagrodzenia dla cudzoziemca wymaganego do
udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji wynosi rocznie …….. zł.

§ 2. Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia … 2013 r.
w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia dla cudzoziemca wymaganego do
udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony w celu wykonywania pracy
w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji (Dz. U. poz. …).

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie ………………………..



MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH



W porozumieniu:


MINISTER

PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ










1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1
ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia dla ministra właściwego do
spraw wewnętrznych, zawartego w art. 139 ustawy z dnia ……………… r.
o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ….), do wydania w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw pracy, rozporządzenia określającego wysokość minimalnego wynagrodzenia dla
cudzoziemca wymaganego do udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania
pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji.
Regulacje te wynikają z wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów
dyrektywy Rady 2009/50/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu
obywateli państw trzecich w celu podjęcia pracy w zawodzie wymagającym wysokich
kwalifikacji (Dz. U. L 155 z 18.6.2009, str. 17).
Zgodnie z ustawą o cudzoziemcach wojewoda wydając decyzję w sprawie udzielenia
zezwolenia na pobyt czasowy w celu podjęcia w Rzeczypospolitej Polskiej pracy w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji będzie obowiązany ustalić czy cudzoziemiec posiada
odpowiednie kwalifikacje oraz czy spełnia kryterium progu wynagrodzenia. Wojewoda
będzie badał, czy wysokość wynagrodzenia, określona w umowie z cudzoziemcem
wynikająca z miesięcznego lub rocznego wynagrodzenia podanego w umowie o pracę lub
w przedwstępnej umowie o pracę, nie będzie niższa niż minimalne wynagrodzenie określone
w przepisach wydanych na podstawie art. …..
Wysokość ta powinna zostać określona na takim poziomie, aby nie była niższa niż
równowartość 150% średniego rocznego wynagrodzenia brutto w Rzeczypospolitej Polskiej
obliczanego na podstawie komunikatów Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
ogłaszanych w danym roku na podstawie art. 20 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153,
poz. 1227, z późn. zm.).
Przez średnie roczne wynagrodzenie brutto należy rozumieć przeciętne wynagrodzenie
miesięczne brutto w gospodarce narodowej osiągnięte w każdym roku ogłaszane przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do 7 roboczego dnia lutego każdego roku,
pomnożone przez 12. Jak wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
z dnia …… r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
w 20… r. przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej w 20…. r. wyniosło
….. zł. Mając na uwadze powyższe, w § 1 projektu rozporządzenia wskazano, że wysokość
minimalnego wynagrodzenia dla cudzoziemca wymaganego do udzielenia zezwolenia na
pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji
wynosi rocznie ………… zł.
Przewidywany termin wejścia w życie rozporządzenia to …………….
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.


2

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie
wysokości minimalnego wynagrodzenia dla cudzoziemca wymaganego do udzielenia
zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym
wysokich kwalifikacji będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców;
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a)
Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
b) wojewodów.

2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych.
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany:
1) NSZZ Solidarność,
2) Forum Związków Zawodowych,
3) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
4) Europejskiej Unii Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Klasy Średniej UNICORN,
5) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka,
6) Sekcji Praw Człowieka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej UJ,
7) Stowarzyszeniu Amnesty International,
8) Polskiej Akcji Humanitarnej,
9) Instytutowi na Rzecz Państwa Prawa,
10) Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej,
11) Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć,
12) Stowarzyszeniu „Emigrant”
13) Stowarzyszeniu Promocji Wielokulturowości - Interkulturalni PL,
14) Caritas Polska,
15) Fundacji Panoptykon,
16) Fundacji Ocalenie,
17) Fundacji Rozwoju Oprócz Granic,
18) Komisji Dialogu Społecznego ds. Cudzoziemców działająca przy Centrum Komunikacji
Społecznej Urzędu m.st. Warszawy.

Projekt zostanie także przekazany:
1) Prezesowi Krajowej Rady Radców Prawnych,
2) Prezesowi Naczelnej Rady Adwokackiej,
3) Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego,
4) Prokuratorowi Generalnemu,
5) Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego,
6) Głównemu Inspektorowi Pracy,
7) wojewodom.
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Dodatkowo projekt zostanie opublikowany także na stronie Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.

3

strony : 1 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 80 ... 93

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: