Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
Załącznik nr 2
WZÓR
STEMPLA POTWIERDZAJĄCEGO ZŁOŻENIE
WNIOSKU O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA POBYT CZASOWY
WNIOSEK
O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA
POBYT CZASOWY ZOSTAŁ ZŁOŻONY
w dniu ………………………
do …………………………..
………………………………
(nazwa organu, do którego został złożony
wniosek)
Podpis osoby upoważnionej
………………………………
Tekst w ramce o wymiarach szer. ok. 40 mm , wys.: ok. 50 mm
15
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 107 ust. 1 ustawy
z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. z … poz. …). Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego do
spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru formularza wniosku
o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy, liczby fotografii i szczegółowych
wymogów technicznych dotyczących fotografii dołączanych do tego wniosku, wzoru stempla
potwierdzającego złożenie wniosku oraz sposobu pobierania odcisków linii papilarnych w celu
wydania karty pobytu i sposobu ich umieszczania w tej karcie.
Dotychczas przedmiotowa problematyka była uregulowana w rozporządzeniu Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 2011 r. w sprawie wzoru formularza wniosku
o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, fotografii dołączanych do wniosku oraz
wzoru stempla potwierdzającego złożenie wniosku (Dz. U. Nr 23, poz. 124).
W § 1 projektu rozporządzenia określono zakres przedmiotowy uregulowania.
Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na
pobyt czasowy został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, a wzór stempla
potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie tego zezwolenia – w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
W załączniku nr 1 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór formularza
wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy. Wzór ten został przygotowany w oparciu
o dotychczas obowiązujący wzór wniosku o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 19 stycznia 2011 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, fotografii dołączanych do wniosku oraz wzoru
stempla potwierdzającego złożenie wniosku z uwzględnieniem koniecznych zmian wynikających
przede wszystkim ze zmiany nazwy zezwolenia pobytowego z zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony na zezwolenie na pobyt czasowy oraz ze specyfiki nowych przepisów ustawy
o cudzoziemcach. Projektodawca uwzględnił przede wszystkim specyfikę nowych postępowań
w sprawie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania
pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji oraz zezwolenia na pobyt czasowy w celu
wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli cudzoziemiec zamierza jednocześnie wykonywać
pracę. Wymienione wyżej zezwolenia będą bowiem uprawniały cudzoziemca nie tylko do pobytu na
terytorium Polski, ale i do wykonywania pracy na tym terytorium. Do udzielenia tych zezwoleń nie
będzie wymagane zezwolenie na pracę, gdyż kwestie dostępu cudzoziemca do polskiego rynku pracy
będą badane w samym postępowaniu o udzielenie w/w zezwoleń. Przy sporządzaniu wzoru wniosku
o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy uwzględniono elementy zamieszczone we wzorze
wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2009 r. w sprawie wydania zezwolenia na pracę
cudzoziemca (Dz. U. Nr 16, poz. 84). We wzorze formularza wniosku uwzględniono dane
cudzoziemca lub informacje wskazane w art. 13 ww. ustawy, jak i inne dane niezbędne do udzielenia
tego zezwolenia, zgodnie z art. 106 ustawy.
We wzorze formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy w części A
wprowadzono rubrykę dotyczącą numeru ewidencyjnego PESEL, jeśli został on nadany
cudzoziemcowi. Nie przewidziano natomiast części dotyczącej danych dzieci i innych osób
wpisanych do dokumentu podróży cudzoziemca, objętych wnioskiem, gdyż przepisami ustawy
o cudzoziemcach nie przewidziano możliwości objęcia tych osób wnioskiem o udzielenie zezwolenia
na pobyt czasowy. W części C pkt II dotyczącym miejsca aktualnego pobytu zamieszczono
analogiczne rubryki, jakie zostały przewidziane w punkcie I tej części formularza, dotyczącym
miejsca zamierzonego pobytu na terytorium Polski. Doprecyzowano także, ich chodzi o miejsce
16
aktualnego pobytu na terytorium Polski, gdyż zgodnie z regulacjami ustawy wniosek o udzielenie
zezwolenia na pobyt czasowy będzie można złożyć tylko podczas pobytu cudzoziemca w Polsce.
We wzorze formularza wniosku na stronach 3–5, w części D, pkt I, wprowadzono
następujące rubryki wynikające ze specyfiki postępowania o udzielenie tego zezwolenia na pobyt,
które będzie jednocześnie uprawniało do wykonywania pracy na terytorium Polski:
a) Informacje dotyczące podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi
(nazwa lub imię i nazwisko, adres siedziby lub miejsca zamieszkania łącznie z krajem,
podstawa prawna działalności (nazwa rejestru i numer), a w przypadku osób fizycznych
nieprowadzących działalności gospodarczej nazwa dokumentu tożsamości, seria i numer,
nazwa organu wydającego, inne formy identyfikacji podmiotu powierzającego
wykonywanie pracy cudzoziemcowi, tj. NIP, PESEL (dotyczy osób fizycznych), REGON,
typ własności przedsiębiorstwa, dane osoby upoważnionej do kontaktowania się w sprawie
wniosku, tj. imię i nazwisko oraz stanowisko, nr telefonu, faxu i e-mail, adres do
korespondencji oraz
b) Informacje dotyczące pracy, która ma być powierzona cudzoziemcowi (stanowisko, rodzaj
pracy, miejsce wykonywania pracy, podstawa prawna wykonywania pracy przez
cudzoziemca, tj. rodzaj stosunku prawnego, który podmiot powierzający wykonywanie
pracy ma zamiar nawiązać z cudzoziemcem, wymiar czasu pracy (etat) i liczba godzin
pracy w tygodniu, proponowana wysokość miesięcznego lub rocznego wynagrodzenia
brutto lub stawki godzinowej brutto, także słownie, zakres podstawowych obowiązków na
stanowisku pracy, okres, na jaki podmiot powierzający wykonywanie pracy chce
powierzyć cudzoziemcowi wykonywanie pracy.
Ponadto na str. 5, w części D pkt I lit c przewidziano rubrykę dotyczącą wyższych
kwalifikacji zawodowych posiadanych przez cudzoziemca, niezbędnych do wykonywania pracy,
w tym rodzaju kwalifikacji oraz rodzaju dokumentu poświadczającego ich posiadanie dla celów
udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym
wysokich kwalifikacji.
Na str. 7 w części D pkt VI formularza wniosku przewidziano rubrykę do wypełnienia przez
cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy
w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji w przypadku zamieszkiwania przez niego
w innym państwie członkowskim UE przez okres co najmniej 18 miesięcy na podstawie wydanego
przez to państwo dokumentu pobytowego z adnotacją „Niebieska Karta UE”, z podaniem kraju,
okresu pobytu oraz danych dotyczących dokumentu. Rubryka ta jest potrzebna do realizacji
obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 18 ust. 4 dyrektywy Rady 2009/50/WE z dnia
25 maja 2009 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu podjęcia
pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, zgodnie z którym drugie państwo
członkowskie w którym posiadacz Niebieskiej Karty zamierza wykonywać pracę w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji informuje pierwsze państwo członkowskie o decyzji wydanej
w sprawie wydania Niebieskiej Karty przez to drugie państwo członkowskie oraz obowiązku
przekazywania Komisji Europejskiej danych statystycznych dotyczących m.in. cudzoziemców
korzystających z mobilności przewidzianej w art. 18 dyrektywy, przewidzianego w art. 20 ust. 2
dyrektywy.
Z kolei rubryka dotycząca członków rodziny cudzoziemca zamieszkujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na str. 5 w części D pkt III została uzupełniona o zapytanie, czy ubiegają
się oni o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, co umożliwi identyfikację członków rodziny
towarzyszących cudzoziemcowi ubiegającemu się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.
Ponadto wprowadzono rubrykę pozwalającą na ustalenie czy przebywający w Polsce wraz
z cudzoziemcem członkowie jego rodziny pozostają na jego utrzymaniu, co pozwala na ustalenie czy
cudzoziemiec dysponuje środkami wystarczającymi na utrzymanie siebie i członków rodziny
17
w Polsce. W konsekwencji uzupełniono też rubrykę dotyczącą danych małżonka w części D pkt II
o informacje o obywatelstwie oraz pozostawaniu na utrzymaniu wnioskującego cudzoziemca.
Ponadto w części D pkt IX przewidziano rubrykę na informację o zatrzymaniu cudzoziemca,
umieszczeniu go w strzeżonym ośrodku lub w areszcie dla cudzoziemców, zakazie opuszczania
przez niego kraju, odbywaniu kary pozbawienia wolności lub jego tymczasowym aresztowaniu, gdyż
okoliczności te będą podstawą odmowy wszczęcia postępowania, zgodnie z art. 99 ust. 1 pkt 6 i 7
ustawy.
W części D formularza wniosku wprowadzono również pouczenie wnioskującego
cudzoziemca o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń na podstawie
art. 233§ 1 i 6 Kodeksu karnego, zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy oraz związane z nim oświadczenie
cudzoziemca, iż dane i informacje zawarte we wniosku są prawdziwe. Doprecyzowano ponadto, iż
podpis pod pouczeniem powinien złożyć cudzoziemiec, a nie jak dotychczas wnioskodawca, w celu
usunięcia wątpliwości, czy wniosek może podpisać pełnomocnik cudzoziemca. Podobnie
doprecyzowano w części G formularza wniosku, że wzór podpisu zamieszcza cudzoziemiec.
W części E przewidzianej na adnotacje służbowe usunięto miejsce na opinię organu
przyjmującego wniosek, co dotyczyło konsula, za pośrednictwem którego wniosek o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony składał cudzoziemiec przebywający za granicą, gdyż
zgodnie z nową ustawą wniosek o udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy będzie można złożyć
tylko podczas pobytu cudzoziemca w Polsce. Ponadto w tej części formularza wprowadzono pole
pozwalające na wpisanie daty złożenia odcisków linii papilarnych cudzoziemca w celu wydania
karty pobytu oraz informacji o palcach, których odciski zostały umieszczone w karcie pobytu, bądź
o przyczynach braku możliwości pobrania odcisków palców. Ponadto projektowany wzór formularza
będzie przewidywał miejsce na potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za udzielenie zezwolenia
na pobyt czasowy.
W części F usunięto rubrykę dotyczącą liczby osób objętych decyzją o udzieleniu zezwolenia
na pobyt czasowy, gdyż przepisy nowej ustawy nie przewidują możliwości objęcia wnioskiem
o udzielenie tego zezwolenia innych osób.
W pouczeniu formularza wniosku wskazano, które części formularza wypełnia się tylko
w przypadku, gdy cudzoziemiec ubiega się o zezwolenie na pobyt czasowy w celu połączenia
z rodziną albo o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę lub zezwolenie na pobyt czasowy w celu
wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli cudzoziemiec jednocześnie wykonuje pracę lub
o zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich
kwalifikacji.
W załączniku nr 2 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór stempla
potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy. Wzór ten odpowiada
dotychczas stosowanemu wzorowi stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony. W celu ujednolicenia praktyki określono natomiast
wymiary tego stempla, wskazując, iż jego tekst ma znajdować się w ramce o szerokości około 40mm
i wysokości około 50mm.
W § 3 projektu rozporządzenia wskazano liczbę fotografii i określono szczegółowe wymogi
techniczne dotyczące fotografii dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.
Tak, jak dotychczas wskazano, iż do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy dołącza się
po cztery fotografie osoby, której wniosek dotyczy. Wymogi dotyczące fotografii dołączanych do
wniosków o udzielenie zezwoleń pobytowych zostały określone w art. 15 ustawy.
W rozporządzeniach wykonawczych określa się natomiast pozostałe wymogi dotyczące fotografii
dołączanych do tych wniosków. Wymogi te odpowiadają tym, które były dotychczas wymagane od
cudzoziemców ubiegających się o udzielenie zezwolenia pobytowego.
W § 4 projektu rozporządzenia uregulowano kwestie dotyczące sposobu pobierania odcisków linii
papilarnych od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, w celu
18
wydania karty pobytu. Wskazano, że odciski linii papilarnych pobiera się za pomocą urządzenia do
elektronicznego pobierania odcisków linii papilarnych oraz określono, z których palców należy
pobierać odciski. Uwzględniono sytuację, gdy odciski linii papilarnych palców wskazujących są
nieczytelne, brak jest któregoś palca wskazującego, brak jest jednej z dłoni oraz gdy brak jest palców
odpowiadających sobie w obu dłoniach. Projektowane w tym zakresie w rozporządzeniu regulacje
wynikają z konieczności wprowadzenia drugiej cechy danych biometrycznych w postaci odcisków
linii papilarnych do karty pobytu zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia
13 czerwca 2002 r. ustanawiającym jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw
trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1–7 z późn. zm.) zmienionym rozporządzeniem Rady
(WE) nr 380/2008 z dnia 18 kwietnia 2008 r. Jak wynika z rozporządzenia, państwa członkowskie
pobierają od obywateli państw trzecich identyfikator biometryczny w postaci odcisków linii
papilarnych oraz zamieszczają go na nośniku pamięci zamieszczonym w dokumencie pobytowym.
Specyfikacje techniczne dotyczące pobierania i przechowywania odcisków linii papilarnych
wprowadziła decyzja Komisji Europejskiej z dnia 20 maja 2009 r. zmieniająca specyfikacje
techniczne do jednolitego wzoru dokumentów pobytowych dla obywateli krajów trzecich. Zgodnie
ze zmienionym rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 specyfikacje techniczne dotyczące
pobierania identyfikatorów biometrycznych są zgodne z normami ICAO i wymogami technicznymi
dotyczącymi paszportów wydawanych przez państwa członkowskie swoim obywatelom zgodnie
z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących
zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez
państwa członkowskie. Wymogi określone w projektowanym rozporządzeniu są zgodne
z wymogami unijnymi. Przy regulowaniu sposobu pobierania odcisków linii papilarnych od
cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, w celu wydania karty
pobytu wzorowano się na § 9 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
16 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1026).
W § 5 projektu rozporządzenia określono sposób umieszczania odcisków linii papilarnych pobranych
od cudzoziemca w karcie pobytu. Dane te wojewoda utrwala w wersji elektronicznej i przekazuje je
do spersonalizowania karty pobytu w drodze teletransmisji danych, w formie dokumentu
elektronicznego. W przypadku natomiast, gdy teletransmisja będzie niemożliwa, dane te będą
przekazywane w formie elektronicznej na nośniku elektronicznym, z zapewnieniem bezpieczeństwa
przekazywanych danych. W zakresie tym wzorowano się na § 3 rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 czerwca 2009 r. w sprawie dokumentu podróży
przewidzianego w Konwencji Genewskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 99, poz. 835).
Przewidywany termin wejścia w życie rozporządzenia to dzień wejścia w życie ustawy
z dnia … ustawy o cudzoziemcach. Regulacje przewidziane w rozporządzeniu są nowe i powinny
wejść w życie z dniem wejścia w życie ustawy zawierającej podstawy prawne do wydania tego
rozporządzenia.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji,
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
19
WZÓR
STEMPLA POTWIERDZAJĄCEGO ZŁOŻENIE
WNIOSKU O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA POBYT CZASOWY
WNIOSEK
O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA
POBYT CZASOWY ZOSTAŁ ZŁOŻONY
w dniu ………………………
do …………………………..
………………………………
(nazwa organu, do którego został złożony
wniosek)
Podpis osoby upoważnionej
………………………………
Tekst w ramce o wymiarach szer. ok. 40 mm , wys.: ok. 50 mm
15
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 107 ust. 1 ustawy
z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. z … poz. …). Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego do
spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru formularza wniosku
o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy, liczby fotografii i szczegółowych
wymogów technicznych dotyczących fotografii dołączanych do tego wniosku, wzoru stempla
potwierdzającego złożenie wniosku oraz sposobu pobierania odcisków linii papilarnych w celu
wydania karty pobytu i sposobu ich umieszczania w tej karcie.
Dotychczas przedmiotowa problematyka była uregulowana w rozporządzeniu Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 2011 r. w sprawie wzoru formularza wniosku
o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, fotografii dołączanych do wniosku oraz
wzoru stempla potwierdzającego złożenie wniosku (Dz. U. Nr 23, poz. 124).
W § 1 projektu rozporządzenia określono zakres przedmiotowy uregulowania.
Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na
pobyt czasowy został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, a wzór stempla
potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie tego zezwolenia – w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
W załączniku nr 1 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór formularza
wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy. Wzór ten został przygotowany w oparciu
o dotychczas obowiązujący wzór wniosku o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 19 stycznia 2011 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, fotografii dołączanych do wniosku oraz wzoru
stempla potwierdzającego złożenie wniosku z uwzględnieniem koniecznych zmian wynikających
przede wszystkim ze zmiany nazwy zezwolenia pobytowego z zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony na zezwolenie na pobyt czasowy oraz ze specyfiki nowych przepisów ustawy
o cudzoziemcach. Projektodawca uwzględnił przede wszystkim specyfikę nowych postępowań
w sprawie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania
pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji oraz zezwolenia na pobyt czasowy w celu
wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli cudzoziemiec zamierza jednocześnie wykonywać
pracę. Wymienione wyżej zezwolenia będą bowiem uprawniały cudzoziemca nie tylko do pobytu na
terytorium Polski, ale i do wykonywania pracy na tym terytorium. Do udzielenia tych zezwoleń nie
będzie wymagane zezwolenie na pracę, gdyż kwestie dostępu cudzoziemca do polskiego rynku pracy
będą badane w samym postępowaniu o udzielenie w/w zezwoleń. Przy sporządzaniu wzoru wniosku
o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy uwzględniono elementy zamieszczone we wzorze
wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2009 r. w sprawie wydania zezwolenia na pracę
cudzoziemca (Dz. U. Nr 16, poz. 84). We wzorze formularza wniosku uwzględniono dane
cudzoziemca lub informacje wskazane w art. 13 ww. ustawy, jak i inne dane niezbędne do udzielenia
tego zezwolenia, zgodnie z art. 106 ustawy.
We wzorze formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy w części A
wprowadzono rubrykę dotyczącą numeru ewidencyjnego PESEL, jeśli został on nadany
cudzoziemcowi. Nie przewidziano natomiast części dotyczącej danych dzieci i innych osób
wpisanych do dokumentu podróży cudzoziemca, objętych wnioskiem, gdyż przepisami ustawy
o cudzoziemcach nie przewidziano możliwości objęcia tych osób wnioskiem o udzielenie zezwolenia
na pobyt czasowy. W części C pkt II dotyczącym miejsca aktualnego pobytu zamieszczono
analogiczne rubryki, jakie zostały przewidziane w punkcie I tej części formularza, dotyczącym
miejsca zamierzonego pobytu na terytorium Polski. Doprecyzowano także, ich chodzi o miejsce
16
aktualnego pobytu na terytorium Polski, gdyż zgodnie z regulacjami ustawy wniosek o udzielenie
zezwolenia na pobyt czasowy będzie można złożyć tylko podczas pobytu cudzoziemca w Polsce.
We wzorze formularza wniosku na stronach 3–5, w części D, pkt I, wprowadzono
następujące rubryki wynikające ze specyfiki postępowania o udzielenie tego zezwolenia na pobyt,
które będzie jednocześnie uprawniało do wykonywania pracy na terytorium Polski:
a) Informacje dotyczące podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi
(nazwa lub imię i nazwisko, adres siedziby lub miejsca zamieszkania łącznie z krajem,
podstawa prawna działalności (nazwa rejestru i numer), a w przypadku osób fizycznych
nieprowadzących działalności gospodarczej nazwa dokumentu tożsamości, seria i numer,
nazwa organu wydającego, inne formy identyfikacji podmiotu powierzającego
wykonywanie pracy cudzoziemcowi, tj. NIP, PESEL (dotyczy osób fizycznych), REGON,
typ własności przedsiębiorstwa, dane osoby upoważnionej do kontaktowania się w sprawie
wniosku, tj. imię i nazwisko oraz stanowisko, nr telefonu, faxu i e-mail, adres do
korespondencji oraz
b) Informacje dotyczące pracy, która ma być powierzona cudzoziemcowi (stanowisko, rodzaj
pracy, miejsce wykonywania pracy, podstawa prawna wykonywania pracy przez
cudzoziemca, tj. rodzaj stosunku prawnego, który podmiot powierzający wykonywanie
pracy ma zamiar nawiązać z cudzoziemcem, wymiar czasu pracy (etat) i liczba godzin
pracy w tygodniu, proponowana wysokość miesięcznego lub rocznego wynagrodzenia
brutto lub stawki godzinowej brutto, także słownie, zakres podstawowych obowiązków na
stanowisku pracy, okres, na jaki podmiot powierzający wykonywanie pracy chce
powierzyć cudzoziemcowi wykonywanie pracy.
Ponadto na str. 5, w części D pkt I lit c przewidziano rubrykę dotyczącą wyższych
kwalifikacji zawodowych posiadanych przez cudzoziemca, niezbędnych do wykonywania pracy,
w tym rodzaju kwalifikacji oraz rodzaju dokumentu poświadczającego ich posiadanie dla celów
udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym
wysokich kwalifikacji.
Na str. 7 w części D pkt VI formularza wniosku przewidziano rubrykę do wypełnienia przez
cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy
w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji w przypadku zamieszkiwania przez niego
w innym państwie członkowskim UE przez okres co najmniej 18 miesięcy na podstawie wydanego
przez to państwo dokumentu pobytowego z adnotacją „Niebieska Karta UE”, z podaniem kraju,
okresu pobytu oraz danych dotyczących dokumentu. Rubryka ta jest potrzebna do realizacji
obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 18 ust. 4 dyrektywy Rady 2009/50/WE z dnia
25 maja 2009 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu podjęcia
pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, zgodnie z którym drugie państwo
członkowskie w którym posiadacz Niebieskiej Karty zamierza wykonywać pracę w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji informuje pierwsze państwo członkowskie o decyzji wydanej
w sprawie wydania Niebieskiej Karty przez to drugie państwo członkowskie oraz obowiązku
przekazywania Komisji Europejskiej danych statystycznych dotyczących m.in. cudzoziemców
korzystających z mobilności przewidzianej w art. 18 dyrektywy, przewidzianego w art. 20 ust. 2
dyrektywy.
Z kolei rubryka dotycząca członków rodziny cudzoziemca zamieszkujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na str. 5 w części D pkt III została uzupełniona o zapytanie, czy ubiegają
się oni o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, co umożliwi identyfikację członków rodziny
towarzyszących cudzoziemcowi ubiegającemu się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.
Ponadto wprowadzono rubrykę pozwalającą na ustalenie czy przebywający w Polsce wraz
z cudzoziemcem członkowie jego rodziny pozostają na jego utrzymaniu, co pozwala na ustalenie czy
cudzoziemiec dysponuje środkami wystarczającymi na utrzymanie siebie i członków rodziny
17
w Polsce. W konsekwencji uzupełniono też rubrykę dotyczącą danych małżonka w części D pkt II
o informacje o obywatelstwie oraz pozostawaniu na utrzymaniu wnioskującego cudzoziemca.
Ponadto w części D pkt IX przewidziano rubrykę na informację o zatrzymaniu cudzoziemca,
umieszczeniu go w strzeżonym ośrodku lub w areszcie dla cudzoziemców, zakazie opuszczania
przez niego kraju, odbywaniu kary pozbawienia wolności lub jego tymczasowym aresztowaniu, gdyż
okoliczności te będą podstawą odmowy wszczęcia postępowania, zgodnie z art. 99 ust. 1 pkt 6 i 7
ustawy.
W części D formularza wniosku wprowadzono również pouczenie wnioskującego
cudzoziemca o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń na podstawie
art. 233§ 1 i 6 Kodeksu karnego, zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy oraz związane z nim oświadczenie
cudzoziemca, iż dane i informacje zawarte we wniosku są prawdziwe. Doprecyzowano ponadto, iż
podpis pod pouczeniem powinien złożyć cudzoziemiec, a nie jak dotychczas wnioskodawca, w celu
usunięcia wątpliwości, czy wniosek może podpisać pełnomocnik cudzoziemca. Podobnie
doprecyzowano w części G formularza wniosku, że wzór podpisu zamieszcza cudzoziemiec.
W części E przewidzianej na adnotacje służbowe usunięto miejsce na opinię organu
przyjmującego wniosek, co dotyczyło konsula, za pośrednictwem którego wniosek o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony składał cudzoziemiec przebywający za granicą, gdyż
zgodnie z nową ustawą wniosek o udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy będzie można złożyć
tylko podczas pobytu cudzoziemca w Polsce. Ponadto w tej części formularza wprowadzono pole
pozwalające na wpisanie daty złożenia odcisków linii papilarnych cudzoziemca w celu wydania
karty pobytu oraz informacji o palcach, których odciski zostały umieszczone w karcie pobytu, bądź
o przyczynach braku możliwości pobrania odcisków palców. Ponadto projektowany wzór formularza
będzie przewidywał miejsce na potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za udzielenie zezwolenia
na pobyt czasowy.
W części F usunięto rubrykę dotyczącą liczby osób objętych decyzją o udzieleniu zezwolenia
na pobyt czasowy, gdyż przepisy nowej ustawy nie przewidują możliwości objęcia wnioskiem
o udzielenie tego zezwolenia innych osób.
W pouczeniu formularza wniosku wskazano, które części formularza wypełnia się tylko
w przypadku, gdy cudzoziemiec ubiega się o zezwolenie na pobyt czasowy w celu połączenia
z rodziną albo o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę lub zezwolenie na pobyt czasowy w celu
wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli cudzoziemiec jednocześnie wykonuje pracę lub
o zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich
kwalifikacji.
W załączniku nr 2 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór stempla
potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy. Wzór ten odpowiada
dotychczas stosowanemu wzorowi stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony. W celu ujednolicenia praktyki określono natomiast
wymiary tego stempla, wskazując, iż jego tekst ma znajdować się w ramce o szerokości około 40mm
i wysokości około 50mm.
W § 3 projektu rozporządzenia wskazano liczbę fotografii i określono szczegółowe wymogi
techniczne dotyczące fotografii dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.
Tak, jak dotychczas wskazano, iż do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy dołącza się
po cztery fotografie osoby, której wniosek dotyczy. Wymogi dotyczące fotografii dołączanych do
wniosków o udzielenie zezwoleń pobytowych zostały określone w art. 15 ustawy.
W rozporządzeniach wykonawczych określa się natomiast pozostałe wymogi dotyczące fotografii
dołączanych do tych wniosków. Wymogi te odpowiadają tym, które były dotychczas wymagane od
cudzoziemców ubiegających się o udzielenie zezwolenia pobytowego.
W § 4 projektu rozporządzenia uregulowano kwestie dotyczące sposobu pobierania odcisków linii
papilarnych od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, w celu
18
wydania karty pobytu. Wskazano, że odciski linii papilarnych pobiera się za pomocą urządzenia do
elektronicznego pobierania odcisków linii papilarnych oraz określono, z których palców należy
pobierać odciski. Uwzględniono sytuację, gdy odciski linii papilarnych palców wskazujących są
nieczytelne, brak jest któregoś palca wskazującego, brak jest jednej z dłoni oraz gdy brak jest palców
odpowiadających sobie w obu dłoniach. Projektowane w tym zakresie w rozporządzeniu regulacje
wynikają z konieczności wprowadzenia drugiej cechy danych biometrycznych w postaci odcisków
linii papilarnych do karty pobytu zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia
13 czerwca 2002 r. ustanawiającym jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw
trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1–7 z późn. zm.) zmienionym rozporządzeniem Rady
(WE) nr 380/2008 z dnia 18 kwietnia 2008 r. Jak wynika z rozporządzenia, państwa członkowskie
pobierają od obywateli państw trzecich identyfikator biometryczny w postaci odcisków linii
papilarnych oraz zamieszczają go na nośniku pamięci zamieszczonym w dokumencie pobytowym.
Specyfikacje techniczne dotyczące pobierania i przechowywania odcisków linii papilarnych
wprowadziła decyzja Komisji Europejskiej z dnia 20 maja 2009 r. zmieniająca specyfikacje
techniczne do jednolitego wzoru dokumentów pobytowych dla obywateli krajów trzecich. Zgodnie
ze zmienionym rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 specyfikacje techniczne dotyczące
pobierania identyfikatorów biometrycznych są zgodne z normami ICAO i wymogami technicznymi
dotyczącymi paszportów wydawanych przez państwa członkowskie swoim obywatelom zgodnie
z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących
zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez
państwa członkowskie. Wymogi określone w projektowanym rozporządzeniu są zgodne
z wymogami unijnymi. Przy regulowaniu sposobu pobierania odcisków linii papilarnych od
cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, w celu wydania karty
pobytu wzorowano się na § 9 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
16 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1026).
W § 5 projektu rozporządzenia określono sposób umieszczania odcisków linii papilarnych pobranych
od cudzoziemca w karcie pobytu. Dane te wojewoda utrwala w wersji elektronicznej i przekazuje je
do spersonalizowania karty pobytu w drodze teletransmisji danych, w formie dokumentu
elektronicznego. W przypadku natomiast, gdy teletransmisja będzie niemożliwa, dane te będą
przekazywane w formie elektronicznej na nośniku elektronicznym, z zapewnieniem bezpieczeństwa
przekazywanych danych. W zakresie tym wzorowano się na § 3 rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 czerwca 2009 r. w sprawie dokumentu podróży
przewidzianego w Konwencji Genewskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 99, poz. 835).
Przewidywany termin wejścia w życie rozporządzenia to dzień wejścia w życie ustawy
z dnia … ustawy o cudzoziemcach. Regulacje przewidziane w rozporządzeniu są nowe i powinny
wejść w życie z dniem wejścia w życie ustawy zawierającej podstawy prawne do wydania tego
rozporządzenia.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji,
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
19