Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. ………
ustawy z dnia ……….. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ………). Przepis zobowiązuje ministra
właściwego do spraw wewnętrznych do określenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw zagranicznych, w drodze rozporządzenia:
1) wzoru formularzy wniosków o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej i wymogów
dotyczących fotografii dołączanej do wniosku;
2) wzoru stempla potwierdzającego złożenie wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy
krajowej;
3) sposobu zamieszczania naklejki wizowej przedłużonej wizy krajowej w dokumencie
podróży lub na osobnym blankiecie wizowym.
Dotychczas przedmiotowa problematyka uregulowana była w rozporządzeniu Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 kwietnia 2011 roku w sprawie wiz dla
cudzoziemców (Dz. U. Nr 99, poz. 579), wydanym na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694 z późń. zm.). Jednakże zgodnie
z art. ………. ustawy o cudzoziemcach dotychczasowe rozporządzenie może obowiązywać do
czasu wydania aktu wykonawczego na podstawie tej ustawy, nie dłużej jednak niż przez
12 miesięcy. Termin wejścia w życie rozporządzenia – ......... – dostosowano do terminu wejścia
w życie ustawy upoważniającej do jego wydania.
W związku z tym, że projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań innych niż
obecnie obowiązujące rozporządzenie w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność
poniesienia dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie
spowoduje dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa
i sektora finansów publicznych.
W § 2 projektu rozporządzenia wskazano, jakie wzory są określone w poszczególnych
dwóch załącznikach do projektu rozporządzenia, tzn. wzór formularza wniosku o przedłużenie
wizy Schengen lub wizy krajowej (załącznik nr 1) i wzór stempla potwierdzającego złożenie
wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej (załącznik nr 2).
W § 3 projektu rozporządzenia określono wymogi dotyczące fotografii dołączanej do
wniosku o wydanie wizy krajowej. Przyjęto, że wymogi te będą odpowiadać wymogom
dotyczącym fotografii dołączanej do wniosku o wydanie wizy Schengen, które zgodnie z art. 13
ust. 4 Wspólnotowego Kodeksu Wizowego odpowiadają międzynarodowym normom
określonym w dokumencie 9303 wydanym przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa
Cywilnego (ICAO), część 1, wydanie VI. Z uwagi na fakt, że standardy określone w dokumencie
9303 wydanym przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), część 1, mają
zastosowanie do wymogów dotyczących fotografii dołączanych do dokumentów paszportowych
wydawanych na podstawie ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U.
Nr 143, poz. 1027, z późn. zm.) W projekcie rozporządzenia wzorowano się na zapisach
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010 r.
w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U. Nr 152, poz. 1026 z późń. zm.), podobnie jak to
miało miejsce w dotychczasowym rozporządzeniu w sprawie wiz dla cudzoziemców.
W § 4 projektu rozporządzenia określono sposób zamieszczania naklejki wizowej
przedłużonej wizy krajowej w dokumencie podróży lub na osobnym blankiecie wizowym.
8
W § 5 projektu rozporządzenia wskazano termin wejścia w życie przedmiotowego
projektu – …………. tj. termin wejścia w życie ustawy upoważniającej do jego wydania.
Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie podlega prawu Unii Europejskiej.
Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie przedłużania
wiz dla cudzoziemców będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców;
2) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
3) wojewodów;
4) konsulów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych a w procesie
uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania członkom Rady
Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów a także Prezesowi Rządowego Centrum
Legislacji. Ponadto projekt będzie poddany konsultacjom z: Helsińską Fundacją Praw Człowieka,
Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców, Stowarzyszeniem
Amnesty International, Polską Agencją Humanitarną, Instytutem na Rzecz Państwa Prawa,
Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej, Fundacją Edukacji i Twórczości, Polskim Czerwonym
Krzyżem, Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć oraz wojewodami.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
W związku z tym, że projektowane rozporządzenie nie wprowadza rozwiązań innych niż te
obecnie obowiązujące w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność poniesienia
dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje
dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych środków
budżetu państwa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, tak – w części 42
– Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało dodatkowych
kosztów wymagających sfinansowania.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
10
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
13/06/BS
11
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie unieważniania i cofania wiz dla cudzoziemców
Na podstawie art. 97 ust. 1 ustawy z dnia ... o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...), zwanej
dalej „ustawą”, zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób odnotowywania przez konsula, ministra właściwego do spraw zagranicznych,
komendanta placówki Straży Granicznej lub komendanta oddziału Straży Granicznej
wydania decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen lub wizy krajowej
w dokumencie podróży, polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym
blankiecie wizowym;
2) wzór formularza, na którym wydaje się decyzję o unieważnieniu lub cofnięciu wizy
krajowej.
§ 2. Wydanie decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen lub wizy krajowej
konsul, minister właściwy do spraw zagranicznych, komendant placówki Straży Granicznej
lub komendant oddziału Straży Granicznej odnotowuje w dokumencie podróży, polskim
dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym przez odciśnięcie
pieczęci zawierającej rodzaj i numer decyzji, podstawę prawną jej wydania i podpis
upoważnionej osoby oraz datownika albo przez umieszczenie adnotacji zawierającej rodzaj
i numer decyzji, podstawę prawną jej wydania i podpis upoważnionej osoby oraz przez
odciśnięcie datownika.
§ 3. Wzór formularza, na którym wydaje się decyzję o unieważnieniu lub cofnięciu wizy
krajowej, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie ….
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
W porozumieniu:
MINISTER
SPRAW ZAGRANICZNYCH
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1
ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz. U. Nr 99, poz. 579), które traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. … ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U.
poz. ….).
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. ………
ustawy z dnia ……….. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ………). Przepis zobowiązuje ministra
właściwego do spraw wewnętrznych do określenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw zagranicznych, w drodze rozporządzenia:
1) wzoru formularzy wniosków o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej i wymogów
dotyczących fotografii dołączanej do wniosku;
2) wzoru stempla potwierdzającego złożenie wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy
krajowej;
3) sposobu zamieszczania naklejki wizowej przedłużonej wizy krajowej w dokumencie
podróży lub na osobnym blankiecie wizowym.
Dotychczas przedmiotowa problematyka uregulowana była w rozporządzeniu Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 kwietnia 2011 roku w sprawie wiz dla
cudzoziemców (Dz. U. Nr 99, poz. 579), wydanym na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694 z późń. zm.). Jednakże zgodnie
z art. ………. ustawy o cudzoziemcach dotychczasowe rozporządzenie może obowiązywać do
czasu wydania aktu wykonawczego na podstawie tej ustawy, nie dłużej jednak niż przez
12 miesięcy. Termin wejścia w życie rozporządzenia – ......... – dostosowano do terminu wejścia
w życie ustawy upoważniającej do jego wydania.
W związku z tym, że projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań innych niż
obecnie obowiązujące rozporządzenie w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność
poniesienia dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie
spowoduje dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa
i sektora finansów publicznych.
W § 2 projektu rozporządzenia wskazano, jakie wzory są określone w poszczególnych
dwóch załącznikach do projektu rozporządzenia, tzn. wzór formularza wniosku o przedłużenie
wizy Schengen lub wizy krajowej (załącznik nr 1) i wzór stempla potwierdzającego złożenie
wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej (załącznik nr 2).
W § 3 projektu rozporządzenia określono wymogi dotyczące fotografii dołączanej do
wniosku o wydanie wizy krajowej. Przyjęto, że wymogi te będą odpowiadać wymogom
dotyczącym fotografii dołączanej do wniosku o wydanie wizy Schengen, które zgodnie z art. 13
ust. 4 Wspólnotowego Kodeksu Wizowego odpowiadają międzynarodowym normom
określonym w dokumencie 9303 wydanym przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa
Cywilnego (ICAO), część 1, wydanie VI. Z uwagi na fakt, że standardy określone w dokumencie
9303 wydanym przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), część 1, mają
zastosowanie do wymogów dotyczących fotografii dołączanych do dokumentów paszportowych
wydawanych na podstawie ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U.
Nr 143, poz. 1027, z późn. zm.) W projekcie rozporządzenia wzorowano się na zapisach
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010 r.
w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U. Nr 152, poz. 1026 z późń. zm.), podobnie jak to
miało miejsce w dotychczasowym rozporządzeniu w sprawie wiz dla cudzoziemców.
W § 4 projektu rozporządzenia określono sposób zamieszczania naklejki wizowej
przedłużonej wizy krajowej w dokumencie podróży lub na osobnym blankiecie wizowym.
8
W § 5 projektu rozporządzenia wskazano termin wejścia w życie przedmiotowego
projektu – …………. tj. termin wejścia w życie ustawy upoważniającej do jego wydania.
Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie podlega prawu Unii Europejskiej.
Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie przedłużania
wiz dla cudzoziemców będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców;
2) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
3) wojewodów;
4) konsulów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych a w procesie
uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania członkom Rady
Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów a także Prezesowi Rządowego Centrum
Legislacji. Ponadto projekt będzie poddany konsultacjom z: Helsińską Fundacją Praw Człowieka,
Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców, Stowarzyszeniem
Amnesty International, Polską Agencją Humanitarną, Instytutem na Rzecz Państwa Prawa,
Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej, Fundacją Edukacji i Twórczości, Polskim Czerwonym
Krzyżem, Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć oraz wojewodami.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
W związku z tym, że projektowane rozporządzenie nie wprowadza rozwiązań innych niż te
obecnie obowiązujące w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność poniesienia
dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje
dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych środków
budżetu państwa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, tak – w części 42
– Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało dodatkowych
kosztów wymagających sfinansowania.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
10
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
13/06/BS
11
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie unieważniania i cofania wiz dla cudzoziemców
Na podstawie art. 97 ust. 1 ustawy z dnia ... o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...), zwanej
dalej „ustawą”, zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób odnotowywania przez konsula, ministra właściwego do spraw zagranicznych,
komendanta placówki Straży Granicznej lub komendanta oddziału Straży Granicznej
wydania decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen lub wizy krajowej
w dokumencie podróży, polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym
blankiecie wizowym;
2) wzór formularza, na którym wydaje się decyzję o unieważnieniu lub cofnięciu wizy
krajowej.
§ 2. Wydanie decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen lub wizy krajowej
konsul, minister właściwy do spraw zagranicznych, komendant placówki Straży Granicznej
lub komendant oddziału Straży Granicznej odnotowuje w dokumencie podróży, polskim
dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym przez odciśnięcie
pieczęci zawierającej rodzaj i numer decyzji, podstawę prawną jej wydania i podpis
upoważnionej osoby oraz datownika albo przez umieszczenie adnotacji zawierającej rodzaj
i numer decyzji, podstawę prawną jej wydania i podpis upoważnionej osoby oraz przez
odciśnięcie datownika.
§ 3. Wzór formularza, na którym wydaje się decyzję o unieważnieniu lub cofnięciu wizy
krajowej, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie ….
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
W porozumieniu:
MINISTER
SPRAW ZAGRANICZNYCH
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1
ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz. U. Nr 99, poz. 579), które traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. … ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U.
poz. ….).