Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
a projektowana regulacja ogranicza się wyłącznie do zmian mających charakter porządkowy,
dostosowujący do przepisów wprowadzonej nowej ustawy o cudzoziemcach wskazać należy,
że źródło finansowania projektowanej regulacji, w odniesieniu do budżetu państwa nie
ulegnie zmianie.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1)
Komendanta Warmińsko – Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej z siedzibą
w Kętrzynie;
2)
funkcjonariuszy pełniących służbę w strzeżonym ośrodku dla cudzoziemców;
3)
cudzoziemców, umieszczonych w strzeżonym ośrodku dla cudzoziemców.
2. Konsultacje społeczne
Rozporządzenie nie wymaga konsultacji społecznych.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej,
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa i budżetu
jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
20-06-dg
4
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim
Na podstawie art. 410 ust. 1 ustawy z dnia … r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Strzeżony ośrodek dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim, gmina Krosno
Odrzańskie, województwo lubuskie, zwany dalej „ośrodkiem”, utworzony na podstawie
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 czerwca 2009 r.
w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim (Dz. U. Nr 104,
poz. 867), jest komórką organizacyjną Komendy Nadodrzańskiego Oddziału Straży
Granicznej z siedzibą w Krośnie Odrzańskim.
§ 2. Ośrodek podlega Komendantowi Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej
z siedzibą w Krośnie Odrzańskim.
§ 3. Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
25 czerwca 2009 r. w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim
(Dz. U. Nr 104, poz. 867).
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1
ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 410
ust. 1 ustawy z dnia ... r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr poz. …). Zgodnie z upoważnieniem
ustawowym minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze rozporządzenia tworzy
i likwiduje strzeżone ośrodki dla cudzoziemców oraz określa organ Straży Granicznej,
któremu strzeżony ośrodek ma podlegać.
W obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców
w Krośnie Odrzańskim (Dz. U. Nr 104, poz. 867). Podstawą prawną do wydania
przedmiotowego rozporządzenia był art. 109 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r.
o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573, z późn. zm.).
Z uwagi na fakt wprowadzenia w życie nowej ustawy o cudzoziemcach, która zgodnie
z art. 510 pozostawiła w mocy akty wykonawcze wydane na podstawie ustawy z dnia
13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach, do czasu wydania nowych aktów wykonawczych, nie
dłużej jednak niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowej ustawy o cudzoziemcach,
zachodzi potrzeba wydania, na podstawie art. 410 ust. 1 ustawy z dnia ... r. o cudzoziemcach
(Dz. U. poz. ...) nowego rozporządzenia w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców
w Krośnie Odrzańskim.
Projektowane zmiany mają na celu wyłącznie dostosowanie przepisów aktu wykonawczego
do przepisów nowej ustawy o cudzoziemcach. Wejście w życie projektowanej regulacji nie
stanowi nowego rozwiązania prawnego w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców
w Krośnie Odrzańskim.
Paragraf 1 stanowi, iż strzeżony ośrodek dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim,
gmina Krosno Odrzańskie, województwo lubuskie, utworzony na podstawie rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie
strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim (Dz. U. Nr 104, poz. 867),
jest komórką organizacyjną Komendy Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej
z siedzibą w Krośnie Odrzańskim. Dodatkowo, paragraf 2, w celu wykonania delegacji
ustawowej określa Komendanta Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej z siedzibą
w Krośnie Odrzańskim jako organ, któremu strzeżony ośrodek dla cudzoziemców podlega.
W projektowanym rozporządzeniu określono, iż rozporządzenie wchodzi w życie z dniem
ogłoszenia. Argumentując przyjęte rozwiązanie należy wskazać, iż projektowana regulacja
ma charakter wyłącznie dostosowujący, wynikający z uchylenia ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o cudzoziemcach i wejścia w życie nowej ustawy o cudzoziemcach. Zgodnie z art. 4
ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.) z uwagi na ważny interes
państwa oraz gdy zasady demokratycznego państwa prawa nie stoją temu na przeszkodzie,
dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.
W przypadku niniejszego projektu powyższe warunki należy uznać za spełnione.
Ze względu na fakt, że w obecnym stanie prawnym istnieje już rozporządzenie Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie strzeżonego
ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim (Dz. U. Nr 104, poz. 867) a projektowana
regulacja ogranicza się wyłącznie do zmian mających charakter porządkowy, dostosowujący
2
do przepisów wprowadzonej nowej ustawy o cudzoziemcach wskazać należy, że źródło
finansowania projektowanej regulacji, w odniesieniu do budżetu państwa nie ulegnie zmianie.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
3
dostosowujący do przepisów wprowadzonej nowej ustawy o cudzoziemcach wskazać należy,
że źródło finansowania projektowanej regulacji, w odniesieniu do budżetu państwa nie
ulegnie zmianie.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1)
Komendanta Warmińsko – Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej z siedzibą
w Kętrzynie;
2)
funkcjonariuszy pełniących służbę w strzeżonym ośrodku dla cudzoziemców;
3)
cudzoziemców, umieszczonych w strzeżonym ośrodku dla cudzoziemców.
2. Konsultacje społeczne
Rozporządzenie nie wymaga konsultacji społecznych.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej,
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa i budżetu
jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
20-06-dg
4
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim
Na podstawie art. 410 ust. 1 ustawy z dnia … r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Strzeżony ośrodek dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim, gmina Krosno
Odrzańskie, województwo lubuskie, zwany dalej „ośrodkiem”, utworzony na podstawie
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 czerwca 2009 r.
w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim (Dz. U. Nr 104,
poz. 867), jest komórką organizacyjną Komendy Nadodrzańskiego Oddziału Straży
Granicznej z siedzibą w Krośnie Odrzańskim.
§ 2. Ośrodek podlega Komendantowi Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej
z siedzibą w Krośnie Odrzańskim.
§ 3. Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
25 czerwca 2009 r. w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim
(Dz. U. Nr 104, poz. 867).
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1
ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 410
ust. 1 ustawy z dnia ... r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr poz. …). Zgodnie z upoważnieniem
ustawowym minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze rozporządzenia tworzy
i likwiduje strzeżone ośrodki dla cudzoziemców oraz określa organ Straży Granicznej,
któremu strzeżony ośrodek ma podlegać.
W obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców
w Krośnie Odrzańskim (Dz. U. Nr 104, poz. 867). Podstawą prawną do wydania
przedmiotowego rozporządzenia był art. 109 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r.
o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573, z późn. zm.).
Z uwagi na fakt wprowadzenia w życie nowej ustawy o cudzoziemcach, która zgodnie
z art. 510 pozostawiła w mocy akty wykonawcze wydane na podstawie ustawy z dnia
13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach, do czasu wydania nowych aktów wykonawczych, nie
dłużej jednak niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowej ustawy o cudzoziemcach,
zachodzi potrzeba wydania, na podstawie art. 410 ust. 1 ustawy z dnia ... r. o cudzoziemcach
(Dz. U. poz. ...) nowego rozporządzenia w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców
w Krośnie Odrzańskim.
Projektowane zmiany mają na celu wyłącznie dostosowanie przepisów aktu wykonawczego
do przepisów nowej ustawy o cudzoziemcach. Wejście w życie projektowanej regulacji nie
stanowi nowego rozwiązania prawnego w sprawie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców
w Krośnie Odrzańskim.
Paragraf 1 stanowi, iż strzeżony ośrodek dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim,
gmina Krosno Odrzańskie, województwo lubuskie, utworzony na podstawie rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie
strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim (Dz. U. Nr 104, poz. 867),
jest komórką organizacyjną Komendy Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej
z siedzibą w Krośnie Odrzańskim. Dodatkowo, paragraf 2, w celu wykonania delegacji
ustawowej określa Komendanta Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej z siedzibą
w Krośnie Odrzańskim jako organ, któremu strzeżony ośrodek dla cudzoziemców podlega.
W projektowanym rozporządzeniu określono, iż rozporządzenie wchodzi w życie z dniem
ogłoszenia. Argumentując przyjęte rozwiązanie należy wskazać, iż projektowana regulacja
ma charakter wyłącznie dostosowujący, wynikający z uchylenia ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o cudzoziemcach i wejścia w życie nowej ustawy o cudzoziemcach. Zgodnie z art. 4
ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.) z uwagi na ważny interes
państwa oraz gdy zasady demokratycznego państwa prawa nie stoją temu na przeszkodzie,
dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.
W przypadku niniejszego projektu powyższe warunki należy uznać za spełnione.
Ze względu na fakt, że w obecnym stanie prawnym istnieje już rozporządzenie Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie strzeżonego
ośrodka dla cudzoziemców w Krośnie Odrzańskim (Dz. U. Nr 104, poz. 867) a projektowana
regulacja ogranicza się wyłącznie do zmian mających charakter porządkowy, dostosowujący
2
do przepisów wprowadzonej nowej ustawy o cudzoziemcach wskazać należy, że źródło
finansowania projektowanej regulacji, w odniesieniu do budżetu państwa nie ulegnie zmianie.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
3