eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego z przepisami wspólnotowymi sposobu
dopuszczania do eksploatacji podsystemów strukturalnych.
Art. 2 – w związku ze zmianami dotyczącymi zakresu dokumentów, które należy
przedstawić Prezesowi UTK w celu uzyskania świadectwa bezpieczeństwa (zgodnie
z
art. 1 pkt 5 ustawy zmieniającej zastąpiono wykaz uzyskanych świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu wykazem eksploatowanych typów pojazdów
kolejowych, urządzeń i budowli) rozstrzygnięto, że do postępowań, które znajdują się
w toku w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 3 – reguluje kwestię prowadzenia postępowań dotyczących świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy. Mając na uwadze, iż w przypadku konieczności wykonania
prób eksploatacyjnych, świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu wydaje się na
czas określony, rozstrzygnięto, że również w odniesieniu do urządzeń, budowli
i pojazdów kolejowych, dla których wydano takie świadectwo, postępowanie w celu
wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony może być
prowadzone na podstawie dotychczasowych przepisów.
Art. 4 – zgodnie z omawianym przepisem jednostki wskazane w załączniku nr 3 do
rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia
7 sierpnia 2012 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu (Dz. U.
poz. 919) będą mogły wykonywać badania, a także wydawać certyfikaty, o których
mowa w art. 22f ust. 6 i 7 pkt 2 ustawy zmienianej, bez konieczności uzyskania zgody
Prezesa UTK w trybie określonym w art. 22g, do dnia 31 grudnia 2015 r. Z dniem
1 stycznia 2016 r. dotychczasowe uprawnienia tych jednostek wygasną z mocy ustawy.
W celu kontynuowania działalności polegającej na wykonywaniu badań technicznych
i certyfikacji urządzeń i budowli stosowanych w kolejnictwie, jednostki te powinny
przed dniem 1 stycznia 2015 r. uzyskać decyzję Prezesa UTK wydaną na warunkach
i w trybie określonych w projektowanym art. 22g.
Art. 5 i 6 – w przepisie rozstrzygnięto, że wydane zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji typu, jak również dokumenty wytworzone w toku procedury weryfikacji
WE przed dniem wejścia w życia niniejszej ustawy, zachowują ważność,
a postępowania prowadzone przez Prezesa UTK w dniu wejścia w życie niniejszej
ustawy, dotyczące wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów,
18

należy prowadzić zgodnie z dotychczasowym brzmieniem przepisów ustawy
o transporcie kolejowym.
Art. 7 – przepis określa harmonogram przekazania danych dotyczących infrastruktury
kolejowej i bocznic kolejowych do krajowego rejestru infrastruktury (RINF). Terminy
na przekazywanie tych danych przez zarządców infrastruktury i użytkowników bocznic
kolejowych określono zgodnie z art. 5 decyzji 2011/633/UE.
Art. 8 – przepis dotyczący zachowania w mocy rozporządzenia z dnia 2 maja 2012 r.
w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za
które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania (Dz. U.
poz. 559 oraz z 2013 r. poz. 131). Zmiany w art. 16 ust. 2 pkt 1 lit. b tiret pierwsze
i drugie nie powodują niezgodności przepisów obecnie obowiązującego rozporządzenia
z projektowaną nowelizacją. Zmiana brzmienia przywołanych przepisów jest
konsekwencją zmian definicji określonych w nowelizowanym art. 4 pkt 14 i 14a tej
ustawy.
Art. 9 – wejście w życie z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu vacatio legis
wynika z wprowadzenia w projektowanej nowelizacji istotnych zmian w zakresie
sposobu wprowadzania do eksploatacji typów urządzeń, budowli i określonych
pojazdów kolejowych. Niezbędne jest zatem wyznaczenie adekwatnego terminu na
przystosowanie się producentów, podmiotów zamawiających, wykonawców,
importerów, inwestorów, dysponentów, zarządców infrastruktury, przewoźników
kolejowych i użytkowników bocznic do zmian wprowadzonych tym aktem prawnym.
Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia instytucjom i organom Unii Europejskiej
lub Europejskiego Banku Centralnego zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów
z dnia 19 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221,
z późn. zm.).
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
udostępniony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej. W trybie powyższej ustawy żaden podmiot nie
zgłosił zainteresowania pracami nad wyżej wymienionym projektem ustawy.
19

Stosownie do postanowień § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) projekt
ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
20

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy projektowanej ustawy będą oddziaływać na uczestników rynku kolejowego –
Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, przewoźników, zarządców infrastruktury
kolejowej, jednostki notyfikowane, jednostki upoważnione do przeprowadzania badań
koniecznych, organy zawierające umowy o świadczenie usług publicznych, a także inne
podmioty zaangażowane w proces przeprowadzania procedur weryfikacji podsystemów
i oceny zgodności lub przydatności do stosowania składników interoperacyjności oraz
wydawania zezwoleń na dopuszczanie do eksploatacji podsystemów.
2. Omówienie konsultacji społecznych
W dniu 11 czerwca 2012 r. przy piśmie TK6RI-0781-12/12 projekt został przekazany
do konsultacji społecznych następującym podmiotom:
1. Polskie Koleje Państwowe S.A.
2. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
3. PKP Cargo S.A.
4. PKP Intercity S.A.
5. Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
6. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.
7. Koleje Mazowieckie Sp. z o.o.
8. Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. w Warszawie
9. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
10. Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o.
11. Metro Warszawskie Sp. z o.o.
12. Urząd Transportu Kolejowego
13. Izbie Gospodarczej Transportu Lądowego
14. Instytut Kolejnictwa
15. Instytut Pojazdów Szynowych TABOR
16. Instytut Badawczego Dróg i Mostów
17. Instytut Elektrotechniki
18. Politechnika Warszawska
19. Politechnika Radomska
20. Politechnika Krakowska
21

21. Politechnika Poznańska
22. Wydział Transportu Politechniki ląskiej
23. Movares Polska Sp. z o.o.
24. RCC Nova Sp. z o.o.
25. Certyfikacja Infrastruktury Transportu Sp. z o.o.
W ramach konsultacji swoje uwagi zgłosiły następujące podmioty: PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A., PKP Cargo S.A., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.,
Metro Warszawskie Sp. z o.o., Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Pojazdów
Szynowych TABOR oraz Certyfikacja Infrastruktury Transportu Sp. z o.o.
Zgłoszone uwagi zostały w większości przypadków uwzględnione w projekcie
i dotyczyły trzech zagadnień:
1) precyzyjnego określenia zakresu obowiązywania nowo projektowanych przepisów
dotyczących dopuszczania do eksploatacji podsystemów oraz elementów
wchodzących w skład systemu kolei oraz przepisów dotyczących krajowego
rejestru infrastruktury.
Ponieważ nowo projektowane przepisy oraz przepisy zmieniane dotyczą zarówno
sieci kolejowych objętych zakresem stosowania interoperacyjności jak i tych części
sieci systemu kolei, które tym zakresem nie są objęte, kilka podmiotów zgłosiło
potrzebę dokładnego określenia, które części systemu kolei są objęte zakresem
stosowania TSI, które z nich są objęte zakresem stosowania interoperacyjności,
a które z nich w ogóle nie będą miały obowiązku spełniać wymagań i stosować
procedur dopuszczeń do eksploatacji wynikających z zasad interoperacyjności.
Uwagi dotyczące precyzyjnego określania tego zakresu zostały uznane za zasadne
i zostały uwzględnione w projekcie.
2) uzupełnienia projektu o zapisy dotyczące sprawdzania kompetencji, ocenę
kwalifikacji, określanie wykazu, itd. jednostek organizacyjnych uprawnionych do
wykonywania badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzania zgodności z typem oraz
wydawania certyfikatów zgodności typu i certyfikatów zgodności z typem.
W dotychczasowym stanie prawnym nie było żadnych wymagań dla tych
jednostek, co skutkowało określonymi problemami podczas wykonywania badań
technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji
typu. Sytuacja ta była często niekorzystna dla podmiotów chcących dopuścić dane
22

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: