Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1407
- Data wpłynięcia: 2013-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152
1407
– 19 –
na trudne warunki atmosferyczne związane z występowaniem ekstremalnych
temperatur, śniegu, lodu i gradu – w trakcie prób eksploatacyjnych;
2)
dla wagonu pasażerskiego:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania
i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi
w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów pasażerskich,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie wagonu pasażerskiego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu
przez
łuk o minimalnym promieniu, rampę promową i przesuwnicę
wagonową,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania
i
smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej
współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania
i zabezpieczenia ruchu pod kątem możliwości monitorowania przez przytorowe
detektory zagrzanych łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nienormalnego
wzrostu temperatury,
d) pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę wagonu pasażerskiego,
e) ocenę własności dynamicznych wagonu pasażerskiego, w szczególności
w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q
w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
– określenia sił działających między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
f) sprawdzenie
wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej
lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– 20 –
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe – tylko
w przypadku urządzeń niestandardowych,
– odporności szyb bocznych na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie
układów hamulcowych w zakresie:
– oceny wszystkich zastosowanych w wagonie pasażerskim hamulców pod
względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
– badania stacjonarnego prawidłowości działania wszystkich zastosowanych
w wagonie pasażerskim hamulców,
– badania ruchowego wagonu pasażerskiego pod względem hamowania,
w zakresie określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania,
określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
– badania ruchowego wagonu pasażerskiego w zakresie działania urządzeń
przeciwpoślizgowych,
h) sprawdzenie w wagonie pasażerskim zamocowania stopni, wysokości instalacji
poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń
przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
i) sprawdzenie
urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
– połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,
– w zakresie malowania i napisów,
j) badanie
urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
– okien, drzwi czołowych,
– urządzeń sanitarnych,
k) badanie drzwi wejściowych wagonu pasażerskiego,
l)
badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu pasażerskiego,
m) badanie
układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym:
– przetwornicy
statycznej,
– urządzeń wybiorczo-przełączających WN,
– badanie wpływu zakłóceń generowanych przez wagon pasażerski na
urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
n) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych
i przeciwporażeniowych, zainstalowanych w wagonie pasażerskim,
– 21 –
o) sprawdzenie
urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem
prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń
przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów wagonu pasażerskiego,
p) sprawdzenie urządzeń i instalacji komunikacji rozgłoszeniowej wagonu
pasażerskiego,
r) sprawdzenie
zabezpieczenia przeciwpożarowego wagonu pasażerskiego przez
badanie:
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych, użytych
w konstrukcji i wyposażeniu wagonu pasażerskiego pod względem palności,
toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się
płomienia,
– zainstalowanych w wagonie pasażerskim urządzeń przeciwpożarowych
i gaśnic,
s) sprawdzenie poziomu zakłóceń radioelektrycznych, emitowanych wewnątrz i na
zewnątrz wagonu pasażerskiego,
t) sprawdzenie zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu diagnostycznego
i transmisji danych diagnostycznych,
u) sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów, w zakresie:
– poziomu
drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm
ludzki i komfort jazdy,
– poziomu
hałasu słyszalnego,
– ergonomii siedzisk zapewniających komfort podczas wielogodzinnej podróży,
– ergonomii
pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia zewnętrznej i wewnętrznej części wejścia do wagonu,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
– odporności szyb okiennych na uderzenie,
w) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
x) sprawdzenie
kompletności badań i prób wyposażenia wagonu pasażerskiego,
podlegającego dozorowi technicznemu,
y) badanie impedancji zestawu kołowego wagonu pasażerskiego,
z) potwierdzenie
poprawności zastosowanych w wagonie pasażerskim rozwiązań,
decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób oraz
ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych;
– 22 –
za) sprawdzenie odporności wagonu pasażerskiego na trudne warunki atmosferyczne
związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu – w
trakcie prób eksploatacyjnych;
3)
dla wagonu towarowego:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania
i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi
w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów towarowych,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie wagonu towarowego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu
przez
łuk o minimalnym promieniu, rampę promową i przesuwnicę
wagonową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania
i
smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej
współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania
i zabezpieczenia ruchu oraz potwierdzenia prawidłowości konstrukcji pod
kątem możliwości monitorowania przez przytorowe detektory zagrzanych
łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nienormalnego wzrostu temperatury,
d) pomiar masy własnej wagonu towarowego, nacisków kół na szynę i rozkładu
nacisków w wagonie towarowym,
e) ocenę własności dynamicznych wagonu towarowego, w szczególności w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q
w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
– określenia sił działających między kołem a szyną,
– spokojności biegu,
f) sprawdzenie
wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowań urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej
lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– 23 –
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe – tylko
w przypadku urządzeń niestandardowych,
g) badanie
układów hamulcowych, w zakresie:
– oceny wszystkich zastosowanych w wagonie towarowym hamulców pod
względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
– badania stacjonarnego wagonu towarowego pod względem hamowania,
w zakresie poprawności działania wszystkich zastosowanych w wagonie
hamulców,
– badania ruchowego wagonu towarowego pod względem hamowania,
dotyczącego określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania,
określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
h) badanie
materiałów i wyrobów użytych w konstrukcji i wyposażeniu wagonu
towarowego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości
dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,
i)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
j) sprawdzenie
kompletności badań i prób wyposażenia wagonu towarowego,
podlegającego dozorowi technicznemu,
k) potwierdzenie
poprawności zastosowanych w wagonie towarowym rozwiązań,
decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób oraz
ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
l) sprawdzenie
odporności wagonu towarowego na trudne warunki atmosferyczne
związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu –
w trakcie prób eksploatacyjnych;
4) dla
pojazdu
specjalnego:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania
i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi
w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów specjalnych,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu specjalnego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu
przez
łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
na trudne warunki atmosferyczne związane z występowaniem ekstremalnych
temperatur, śniegu, lodu i gradu – w trakcie prób eksploatacyjnych;
2)
dla wagonu pasażerskiego:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania
i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi
w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów pasażerskich,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie wagonu pasażerskiego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu
przez
łuk o minimalnym promieniu, rampę promową i przesuwnicę
wagonową,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania
i
smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej
współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania
i zabezpieczenia ruchu pod kątem możliwości monitorowania przez przytorowe
detektory zagrzanych łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nienormalnego
wzrostu temperatury,
d) pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę wagonu pasażerskiego,
e) ocenę własności dynamicznych wagonu pasażerskiego, w szczególności
w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q
w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
– określenia sił działających między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
f) sprawdzenie
wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej
lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– 20 –
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe – tylko
w przypadku urządzeń niestandardowych,
– odporności szyb bocznych na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie
układów hamulcowych w zakresie:
– oceny wszystkich zastosowanych w wagonie pasażerskim hamulców pod
względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
– badania stacjonarnego prawidłowości działania wszystkich zastosowanych
w wagonie pasażerskim hamulców,
– badania ruchowego wagonu pasażerskiego pod względem hamowania,
w zakresie określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania,
określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
– badania ruchowego wagonu pasażerskiego w zakresie działania urządzeń
przeciwpoślizgowych,
h) sprawdzenie w wagonie pasażerskim zamocowania stopni, wysokości instalacji
poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń
przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
i) sprawdzenie
urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
– połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,
– w zakresie malowania i napisów,
j) badanie
urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
– okien, drzwi czołowych,
– urządzeń sanitarnych,
k) badanie drzwi wejściowych wagonu pasażerskiego,
l)
badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu pasażerskiego,
m) badanie
układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym:
– przetwornicy
statycznej,
– urządzeń wybiorczo-przełączających WN,
– badanie wpływu zakłóceń generowanych przez wagon pasażerski na
urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
n) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych
i przeciwporażeniowych, zainstalowanych w wagonie pasażerskim,
– 21 –
o) sprawdzenie
urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem
prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń
przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów wagonu pasażerskiego,
p) sprawdzenie urządzeń i instalacji komunikacji rozgłoszeniowej wagonu
pasażerskiego,
r) sprawdzenie
zabezpieczenia przeciwpożarowego wagonu pasażerskiego przez
badanie:
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych, użytych
w konstrukcji i wyposażeniu wagonu pasażerskiego pod względem palności,
toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się
płomienia,
– zainstalowanych w wagonie pasażerskim urządzeń przeciwpożarowych
i gaśnic,
s) sprawdzenie poziomu zakłóceń radioelektrycznych, emitowanych wewnątrz i na
zewnątrz wagonu pasażerskiego,
t) sprawdzenie zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu diagnostycznego
i transmisji danych diagnostycznych,
u) sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów, w zakresie:
– poziomu
drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm
ludzki i komfort jazdy,
– poziomu
hałasu słyszalnego,
– ergonomii siedzisk zapewniających komfort podczas wielogodzinnej podróży,
– ergonomii
pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia zewnętrznej i wewnętrznej części wejścia do wagonu,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
– odporności szyb okiennych na uderzenie,
w) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
x) sprawdzenie
kompletności badań i prób wyposażenia wagonu pasażerskiego,
podlegającego dozorowi technicznemu,
y) badanie impedancji zestawu kołowego wagonu pasażerskiego,
z) potwierdzenie
poprawności zastosowanych w wagonie pasażerskim rozwiązań,
decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób oraz
ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych;
– 22 –
za) sprawdzenie odporności wagonu pasażerskiego na trudne warunki atmosferyczne
związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu – w
trakcie prób eksploatacyjnych;
3)
dla wagonu towarowego:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania
i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi
w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów towarowych,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie wagonu towarowego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu
przez
łuk o minimalnym promieniu, rampę promową i przesuwnicę
wagonową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania
i
smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej
współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania
i zabezpieczenia ruchu oraz potwierdzenia prawidłowości konstrukcji pod
kątem możliwości monitorowania przez przytorowe detektory zagrzanych
łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nienormalnego wzrostu temperatury,
d) pomiar masy własnej wagonu towarowego, nacisków kół na szynę i rozkładu
nacisków w wagonie towarowym,
e) ocenę własności dynamicznych wagonu towarowego, w szczególności w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q
w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
– określenia sił działających między kołem a szyną,
– spokojności biegu,
f) sprawdzenie
wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowań urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej
lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– 23 –
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe – tylko
w przypadku urządzeń niestandardowych,
g) badanie
układów hamulcowych, w zakresie:
– oceny wszystkich zastosowanych w wagonie towarowym hamulców pod
względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
– badania stacjonarnego wagonu towarowego pod względem hamowania,
w zakresie poprawności działania wszystkich zastosowanych w wagonie
hamulców,
– badania ruchowego wagonu towarowego pod względem hamowania,
dotyczącego określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania,
określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
h) badanie
materiałów i wyrobów użytych w konstrukcji i wyposażeniu wagonu
towarowego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości
dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,
i)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
j) sprawdzenie
kompletności badań i prób wyposażenia wagonu towarowego,
podlegającego dozorowi technicznemu,
k) potwierdzenie
poprawności zastosowanych w wagonie towarowym rozwiązań,
decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób oraz
ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
l) sprawdzenie
odporności wagonu towarowego na trudne warunki atmosferyczne
związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu –
w trakcie prób eksploatacyjnych;
4) dla
pojazdu
specjalnego:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania
i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi
w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów specjalnych,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu specjalnego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu
przez
łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1407
› Pobierz plik