Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1407
- Data wpłynięcia: 2013-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152
1407
– 14 –
5) dla
wyłącznika szybkiego:
a) oględziny i sprawdzenie zgodności z dokumentacją techniczną,
b) pomiary rezystancji izolacji,
c) sprawdzenie
działania mechanicznego,
d) sprawdzenie
wytrzymałości dielektrycznej izolacji,
e) próba
nagrzewania,
f)
sprawdzenie nastaw wyzwalaczy,
g) badanie
wytrzymałości elektrycznej,
h) badanie
wytrzymałości mechanicznej,
i) badanie
łączalności prądów zwarciowych,
j)
sprawdzenie charakterystyki zwarciowej,
k) wyznaczenie
wartości prądów krytycznych,
l)
wyznaczenie czasu wyłączania prądów krytycznych;
6) dla
sieci
jezdnej:
a) badania statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu
zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym:
– zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu od
osi toru,
– parametrów geometrycznych sieci jezdnej,
– naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach
atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian temperatury i oblodzenia,
b) badania dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym:
– uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej
dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej,
– sprawdzenie
współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności
czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej,
– pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych,
– sprawdzenie
wartości prędkości krytycznej,
– badanie
przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu pojazdu
trakcyjnego;
7) dla trzeciej szyny w metrze sprawdzenie zgodności jej parametrów z wymaganiami
technicznymi, dotyczącymi w szczególności:
a)
parametrów geometrycznych trzeciej szyny,
– 15 –
b) współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną,
c) układu mocowania,
d) oceny
skuteczności ochrony przeciwporażeniowej;
8) dla sieci powrotnej ocenę skuteczności ochrony przeciwporażeniowej, ocenę
skuteczności ochrony taboru oraz urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu przeciw
wyładowaniom atmosferycznym przenoszonym siecią jezdną i powrotną.
§ 15. Zakres badań koniecznych dla typów pojazdów kolejowych obejmuje:
1) dla
pojazdu
trakcyjnego:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania
i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi
w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów trakcyjnych,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu
przez
łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania
i
smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej
współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania
i zabezpieczenia ruchu oraz potwierdzenia prawidłowości konstrukcji pod
kątem możliwości monitorowania przez przytorowe detektory zagrzanych
łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nienormalnego wzrostu temperatury,
d) pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę pojazdu trakcyjnego,
e) ocenę własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q
w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
– określenia sił działających między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
f) sprawdzenie
wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
– 16 –
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej
lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe –
tylko w przypadku urządzeń niestandardowych,
– odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie
i zmiany ciśnienia,
g) badanie
układów hamulcowych w zakresie:
– oceny wszystkich zastosowanych w pojeździe trakcyjnym hamulców pod
względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
– badania stacjonarnego prawidłowości działania wszystkich zastosowanych
w pojeździe trakcyjnym hamulców,
– badania ruchowego pojazdu trakcyjnego pod względem hamowania,
dotyczącego określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania,
określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
– badania ruchowego pojazdu trakcyjnego dotyczącego działania urządzeń
przeciwpoślizgowych,
h) sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu trakcyjnego w zakresie
wyznaczenia:
– linii
przyczepności na obwodzie kół napędnych,
– linii
siły pociągowej w funkcji prędkości,
– czasu
zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu,
i)
sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią jezdną,
j) badanie
i
ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA),
urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności
kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów,
k) sprawdzenie
urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu trakcyjnego,
l) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych
i przeciwporażeniowych zainstalowanych na pojeździe trakcyjnym,
m) sprawdzenie
urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem
prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń
przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdów i pasażerów pojazdu trakcyjnego,
n) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu trakcyjnego,
– 17 –
o) badanie
oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz
pojazdu trakcyjnego oraz zawartości spalin,
p) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego przez
badanie:
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych, użytych
w konstrukcji i wyposażeniu pojazdu trakcyjnego pod względem palności,
toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się
płomienia,
– zainstalowanych w pojeździe trakcyjnym urządzeń przeciwpożarowych
i gaśnic,
r)
badanie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych
i elektromagnetycznych,
– zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,
– odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,
– wpływu generowanych zakłóceń na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
– badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania
i
smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej
współpracy z obwodami kontroli niezajętości oraz czujnikami urządzeń
sterowania i zabezpieczenia ruchu,
s) sprawdzenie
sygnałów dźwiękowych pojazdu trakcyjnego,
t) sprawdzenie warunków pracy maszynisty w kabinie maszynisty pojazdu
trakcyjnego, w zakresie:
– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty,
oświetlenia kabiny i przyrządów,
– poziomu
drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm
ludzki i komfort jazdy,
– poziomu
hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,
– indukcyjności pola magnetycznego,
– komfortu klimatycznego kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia
wewnętrznego,
– 18 –
u) sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych,
wagonach silnikowych i innych pojazdach kolejowych z napędem przeznaczonych
do przewozu osób, w zakresie:
– poziomu
drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm
ludzki i komfort jazdy,
– poziomu
hałasu słyszalnego,
– ergonomii
siedzisk,
– ergonomii
pomieszczeń dla pasażerów,
– komfortu klimatycznego pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia zewnętrznej i wewnętrznej części wejścia do pojazdu,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
– odporności szyb okiennych na uderzenie,
w) sprawdzenie w pojeździe trakcyjnym zamocowania stopni, wysokości instalacji
poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń
przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
x) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu trakcyjnego
podlegającego dozorowi technicznemu,
y) potwierdzenie
poprawności zastosowanych w pojeździe trakcyjnym rozwiązań,
decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy
oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
z) sprawdzenie
urządzeń zewnętrznych pojazdu trakcyjnego, w tym:
– połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,
– w zakresie malowania i napisów,
za) badanie urządzeń wewnętrznych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego
i innego pojazdu kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób,
w tym:
– okien, drzwi czołowych,
– urządzeń sanitarnych,
zb) badanie drzwi wejściowych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego, innego
pojazdu kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób i autobusu
szynowego,
zc) sprawdzenie
odporności zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego, innego pojazdu
kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób i autobusu szynowego
5) dla
wyłącznika szybkiego:
a) oględziny i sprawdzenie zgodności z dokumentacją techniczną,
b) pomiary rezystancji izolacji,
c) sprawdzenie
działania mechanicznego,
d) sprawdzenie
wytrzymałości dielektrycznej izolacji,
e) próba
nagrzewania,
f)
sprawdzenie nastaw wyzwalaczy,
g) badanie
wytrzymałości elektrycznej,
h) badanie
wytrzymałości mechanicznej,
i) badanie
łączalności prądów zwarciowych,
j)
sprawdzenie charakterystyki zwarciowej,
k) wyznaczenie
wartości prądów krytycznych,
l)
wyznaczenie czasu wyłączania prądów krytycznych;
6) dla
sieci
jezdnej:
a) badania statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu
zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym:
– zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu od
osi toru,
– parametrów geometrycznych sieci jezdnej,
– naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach
atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian temperatury i oblodzenia,
b) badania dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym:
– uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej
dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej,
– sprawdzenie
współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności
czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej,
– pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych,
– sprawdzenie
wartości prędkości krytycznej,
– badanie
przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu pojazdu
trakcyjnego;
7) dla trzeciej szyny w metrze sprawdzenie zgodności jej parametrów z wymaganiami
technicznymi, dotyczącymi w szczególności:
a)
parametrów geometrycznych trzeciej szyny,
– 15 –
b) współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną,
c) układu mocowania,
d) oceny
skuteczności ochrony przeciwporażeniowej;
8) dla sieci powrotnej ocenę skuteczności ochrony przeciwporażeniowej, ocenę
skuteczności ochrony taboru oraz urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu przeciw
wyładowaniom atmosferycznym przenoszonym siecią jezdną i powrotną.
§ 15. Zakres badań koniecznych dla typów pojazdów kolejowych obejmuje:
1) dla
pojazdu
trakcyjnego:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania
i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi
w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów trakcyjnych,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu
przez
łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania
i
smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej
współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania
i zabezpieczenia ruchu oraz potwierdzenia prawidłowości konstrukcji pod
kątem możliwości monitorowania przez przytorowe detektory zagrzanych
łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nienormalnego wzrostu temperatury,
d) pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę pojazdu trakcyjnego,
e) ocenę własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q
w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
– określenia sił działających między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
f) sprawdzenie
wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
– 16 –
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej
lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe –
tylko w przypadku urządzeń niestandardowych,
– odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie
i zmiany ciśnienia,
g) badanie
układów hamulcowych w zakresie:
– oceny wszystkich zastosowanych w pojeździe trakcyjnym hamulców pod
względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
– badania stacjonarnego prawidłowości działania wszystkich zastosowanych
w pojeździe trakcyjnym hamulców,
– badania ruchowego pojazdu trakcyjnego pod względem hamowania,
dotyczącego określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania,
określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
– badania ruchowego pojazdu trakcyjnego dotyczącego działania urządzeń
przeciwpoślizgowych,
h) sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu trakcyjnego w zakresie
wyznaczenia:
– linii
przyczepności na obwodzie kół napędnych,
– linii
siły pociągowej w funkcji prędkości,
– czasu
zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu,
i)
sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią jezdną,
j) badanie
i
ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA),
urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności
kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów,
k) sprawdzenie
urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu trakcyjnego,
l) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych
i przeciwporażeniowych zainstalowanych na pojeździe trakcyjnym,
m) sprawdzenie
urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem
prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń
przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdów i pasażerów pojazdu trakcyjnego,
n) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu trakcyjnego,
– 17 –
o) badanie
oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz
pojazdu trakcyjnego oraz zawartości spalin,
p) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego przez
badanie:
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych, użytych
w konstrukcji i wyposażeniu pojazdu trakcyjnego pod względem palności,
toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się
płomienia,
– zainstalowanych w pojeździe trakcyjnym urządzeń przeciwpożarowych
i gaśnic,
r)
badanie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych
i elektromagnetycznych,
– zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,
– odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,
– wpływu generowanych zakłóceń na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
– badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania
i
smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej
współpracy z obwodami kontroli niezajętości oraz czujnikami urządzeń
sterowania i zabezpieczenia ruchu,
s) sprawdzenie
sygnałów dźwiękowych pojazdu trakcyjnego,
t) sprawdzenie warunków pracy maszynisty w kabinie maszynisty pojazdu
trakcyjnego, w zakresie:
– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty,
oświetlenia kabiny i przyrządów,
– poziomu
drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm
ludzki i komfort jazdy,
– poziomu
hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,
– indukcyjności pola magnetycznego,
– komfortu klimatycznego kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia
wewnętrznego,
– 18 –
u) sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych,
wagonach silnikowych i innych pojazdach kolejowych z napędem przeznaczonych
do przewozu osób, w zakresie:
– poziomu
drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm
ludzki i komfort jazdy,
– poziomu
hałasu słyszalnego,
– ergonomii
siedzisk,
– ergonomii
pomieszczeń dla pasażerów,
– komfortu klimatycznego pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia zewnętrznej i wewnętrznej części wejścia do pojazdu,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
– odporności szyb okiennych na uderzenie,
w) sprawdzenie w pojeździe trakcyjnym zamocowania stopni, wysokości instalacji
poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń
przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
x) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu trakcyjnego
podlegającego dozorowi technicznemu,
y) potwierdzenie
poprawności zastosowanych w pojeździe trakcyjnym rozwiązań,
decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy
oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
z) sprawdzenie
urządzeń zewnętrznych pojazdu trakcyjnego, w tym:
– połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,
– w zakresie malowania i napisów,
za) badanie urządzeń wewnętrznych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego
i innego pojazdu kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób,
w tym:
– okien, drzwi czołowych,
– urządzeń sanitarnych,
zb) badanie drzwi wejściowych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego, innego
pojazdu kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób i autobusu
szynowego,
zc) sprawdzenie
odporności zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego, innego pojazdu
kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób i autobusu szynowego
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1407
› Pobierz plik