eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

– 24 –
– przejazdu przez górkę wzorcową,
d) pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę pojazdu specjalnego,
e) ocenę własności dynamicznych pojazdu specjalnego, w szczególności w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q
w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
– bezpieczeństwa jazdy, układu biegowego i oddziaływania na tor oraz
spokojność biegu,
f) sprawdzenie
wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowań urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej
lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie
układów hamulcowych w zakresie:
– oceny wszystkich zastosowanych w pojeździe specjalnym hamulców pod
względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
– badania stacjonarnego pojazdu specjalnego pod względem hamowania,
w zakresie poprawności działania zastosowanych w pojeździe specjalnym
hamulców,
– badania ruchowego pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie
określenia skuteczności zastosowanych hamulców,
h) sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią jezdną,
i) badanie
i
ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA),
urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności
kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów,
j) sprawdzenie
urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu specjalnego,
k) sprawdzenie
urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem
prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń
przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdu specjalnego,
l)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu specjalnego,
m) badanie
oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz
pojazdu specjalnego oraz zawartości spalin,
– 25 –
n) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu specjalnego przez
badanie:
– materiałów i wyrobów użytych w konstrukcji pojazdu specjalnego pod
względem palności, toksyczności oraz właściwości dymotwórczych
i rozprzestrzeniania się płomienia,
– zainstalowanych w pojeździe specjalnym urządzeń przeciwpożarowych
i gaśnic,
o)
badanie w zakresie zakłóceń elektrycznych, elektromagnetycznych
i
radioelektromagnetycznych emitowanych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu
specjalnego,
p) sprawdzenie
sygnałów dźwiękowych pojazdu specjalnego,
r) sprawdzenie w pojeździe specjalnym warunków pracy maszynisty i innych
pracowników obsługi, w szczególności w zakresie:
– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oświetlenia kabiny
i przyrządów,
– poziomu
drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm
ludzki,
– poziomu
hałasu słyszalnego,
– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
s) sprawdzenie w pojeździe specjalnym zamocowania stopni, wysokości instalacji
poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń
przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
t) ocenę skuteczności zabezpieczenia w pojeździe specjalnym elementów roboczych
mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej,
u) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu specjalnego
podlegającego dozorowi technicznemu,
w) potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe specjalnym rozwiązań,
decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób oraz
ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
x) badanie impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania i smarowania
pod kątem zakłóceń generowanych przez pojazd specjalny na urządzenia
sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego,
– 26 –
y) sprawdzenie
odporności pojazdu specjalnego na trudne warunki atmosferyczne
związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu –
w trakcie prób eksploatacyjnych;
5) dla
pojazdu
pomocniczego:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania
i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi
w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów pomocniczych,
ich zespołów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu pomocniczego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu
przez
łuk o minimalnym promieniu,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– bezpieczeństwa obsługi pracownika manewrowego,
d) pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę pojazdu pomocniczego,
e) ocenę własności quasi-statycznych i dynamicznych pojazdu pomocniczego,
f) sprawdzenie
wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowań urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej
lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie
układów hamulcowych, w zakresie:
– oceny wszystkich zastosowanych w pojeździe hamulców pod względem
zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
– badania stacjonarnego pojazdu pomocniczego pod względem hamowania,
w zakresie poprawności działania zastosowanych w pojeździe hamulców,
– badania ruchowego pojazdu pomocniczego pod względem hamowania,
w zakresie określenia skuteczności zastosowanych hamulców,
– 27 –
h) badanie
i
ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA),
urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności
kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów,
i) sprawdzenie
urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu pomocniczego,
j) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych
i przeciwporażeniowych zainstalowanych w pojeździe pomocniczym,
k) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu pomocniczego,
l) badanie
oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz
pojazdu pomocniczego oraz zawartości spalin,
m) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu pomocniczego przez
badanie:
– materiałów i wyrobów użytych w jego konstrukcji pod względem palności,
toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się
płomienia,
– zainstalowanych, w pojeździe pomocniczym, urządzeń przeciwpożarowych
i gaśnic,
n) sprawdzenie
sygnałów dźwiękowych pojazdu pomocniczego,
o) sprawdzenie w pojeździe pomocniczym warunków pracy maszynisty i innych
pracowników obsługi, w szczególności w zakresie:
– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oświetlenia kabiny
i przyrządów,
– poziomu
drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm
ludzki,
– poziomu
hałasu słyszalnego,
– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
p) sprawdzenie w pojeździe pomocniczym zamocowania stopni, wysokości instalacji
poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń
przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
r) ocenę skuteczności zabezpieczenia w pojeździe pomocniczym elementów
roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej,
s) sprawdzenie
kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu pomocniczego,
podlegającego dozorowi technicznemu,
– 28 –
t) potwierdzenie
poprawności rozwiązań zastosowanych w pojeździe pomocniczym,
decydujących o bezpieczeństwie ruchu oraz ochronie środowiska, w trakcie prób
eksploatacyjnych,
u) badanie impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania i smarowania
pod kątem zakłóceń generowanych przez pojazd pomocniczy na urządzenia
sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego,
w)
badanie w zakresie zakłóceń elektrycznych, elektromagnetycznych
i radioelektrycznych emitowanych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu pomocniczego,
x) sprawdzenie
odporności pojazdu pomocniczego na trudne warunki atmosferyczne
związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu –
w trakcie prób eksploatacyjnych.
§ 16. Zakres badań technicznych dla typu pojazdu kolejowego, w zależności od jego
przeznaczenia, powinien ponadto obejmować wymagania określone w Regulaminie
międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącym Aneks
I do Przepisów ujednoliconych o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami
(CIM), będących załącznikiem B do Protokołu z dnia 3 czerwca 1999 r. wprowadzającego
zmiany do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej
w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 100, poz. 674, z 2009 r. Nr 167, poz. 1318
oraz z 2011 r. Nr 180, poz. 1073).
§ 17. W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa eksploatacji kolei,
oprócz badań, o których mowa w § 13–15, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może
zażądać przeprowadzenia dodatkowych badań.
§ 18. Zakres badań technicznych, określony w § 13–15, może być ograniczony przez
Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, w przypadku gdy typy budowli, typy urządzeń oraz
typy pojazdów kolejowych:
1) spełniają następujące warunki:
a) posiadają certyfikaty uprawnionych jednostek badawczych krajowych lub
zagranicznych,
b) były badane zgodnie z zakresem wymienionym w rozporządzeniu i są
eksploatowane w innych krajach,
c) posiadają pozytywne opinie użytkowników z dotychczasowej eksploatacji
albo
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: