eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407


przed wejściem w życie dyrektywy 2008/57/WE i


dotychczas niezweryfikowane w stosunku do TSI,
§ 2. Prezes UTK prowadzi rejestr RINF we wspólnym






"TEN CR" (linie transeuropejskiej sieci kolei
interfejsie użytkownika (CUI), o którym mowa w art.

konwencjonalnych), "TEN HS" (linie transeuropejskiej
4 decyzji wykonawczej Komisji 2011/633/UE z dnia

sieci kolei dużych prędkości), "poza TEN" (linie poza
15 września 2011 r. w sprawie wspólnych

siecią transeuropejską) - linie należące do
specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej (Dz.

odpowiedniego typu sieci bez względu na to, czy
Urz. UE L 256 z 01.10.2011, str. 1).

zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie,

– "wszystkie" - wszystkie linie Unii.



§ 3. Wzór rejestru RINF, szczegółowy zakres danych
Załącznik
Tabela 1
rejestrowych w nim ujętych oraz jego opis
Tabela 1
Pozycje rejestru infrastruktury
funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu
danych rejestrowych oraz wymagania w zakresie
jego funkcjonowania, określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.

§ 4. 1. Zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych przekazują Prezesowi UTK dane
rejestrowe podlegające publikacji w rejestrze RINF
dotyczące danej infrastruktury w terminie jednego
miesiąca od dopuszczenia do eksploatacji tej
infrastruktury.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1 zarządcy infrastruktury i
użytkownicy bocznic kolejowych wykonują
dostarczając Prezesowi UTK wypełniony formularz
przekazania danych rejestrowych podlegających
publikacji w rejestrze RINF, którego wzór stanowi
załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Na podstawie otrzymanego formularza, o którym mowa w
ust. 2 Prezes UTK wprowadza do rejestru RINF
wyszczególnione w formularzu dane rejestrowe przy
najbliższej aktualizacji, o której mowa w § 8.

§ 5. 1. W przypadku zmiany danych rejestrowych dotyczących
infrastruktury kolejowej zarejestrowanej w rejestrze
RINF, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych powiadamiają Prezesa UTK o zmianie
danych rejestrowych w terminie jednego miesiąca od
zaistnienia danej zmiany.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1 zarządcy infrastruktury i

23
użytkownicy bocznic kolejowych wykonują
dostarczając Prezesowi UTK wypełniony formularz
zmiany danych rejestrowych w rejestrze RINF,
którego wzór stanowi załącznik nr 3 do
rozporządzenia.
3. Na podstawie otrzymanego formularza, o którym mowa w
ust. 2 Prezes UTK wprowadza zmiany w rejestrze
RINF w zakresie wyszczególnionych w formularzu
danych rejestrowych przy najbliższej aktualizacji, o
której mowa w § 8.

§ 6. W przypadku likwidacji infrastruktury kolejowej
zarejestrowanej w rejestrze RINF, zarządcy
infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych
powiadamiają o tym Prezesa UTK w terminie
jednego miesiąca od likwidacji danej infrastruktury.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1 zarządcy infrastruktury i
użytkownicy bocznic kolejowych wykonują
dostarczając Prezesowi UTK wypełniony formularz
usunięcia danych rejestrowych z rejestru RINF,
którego wzór stanowi załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
3. Na podstawie otrzymanego formularza, o którym mowa w
ust. 2 Prezes UTK usuwa z rejestru RINF
wyszczególnione w formularzu dane rejestrowe przy
najbliższej aktualizacji, o której mowa w § 8.

§ 7. Formularze, o których mowa w § 4 ust. 2, § 5 ust. 2 i § 6
ust. 2, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych przekazują Prezesowi UTK w wersji
papierowej oraz elektronicznej.

§ 8. Rejestr RINF podlega aktualizacji przynajmniej co trzy
miesiące.

Rozporzadzenie Komisji (UE) nr 455/2011
Art. 3 ust. c) „organ certyfikujący” oznacza organ wyznaczony zgodnie z
T
Art. 1

3) w art. 13
2 lit. c
art. 10, odpowiedzialny za certyfikację podmiotów
pkt 3

odpowiedzialnych za utrzymanie w oparciu o kryteria
lit. a
a) w ust. 1a pkt 3 otrzymuje brzmienie:

określone w załączniku II;
Art. 1

24


pkt 13 „3) pełnienie funkcji organu certyfikującego określonego w art.
Art. 4 ust. 1. System utrzymania musi obejmować następujące funkcje:
3 ust. 2 lit. c rozporzą-dzenia Komisji (UE) nr 445/2011 z dnia
2 lit. b-d
10 maja 2011 r. w sprawie systemu certyfikacji podmiotów

b) funkcja rozwoju utrzymania, która umożliwia przyjęcie
odpowiedzialnych za utrzymanie w zakresie obejmującym

odpowiedzialności za zarządzanie dokumentacją dotyczącą
wagony towarowe oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr
utrzymania, w tym zarządzanie konfiguracją, w oparciu o dane

653/2007 (Dz. Urz. UE L 122 z 11.05.2011, str. 22, z późn.
projektowe i operacyjne, jak również o wyniki działań i

zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) nr 445/2011”;
korzyści z doświadczenia;

c) funkcja zarządzania utrzymaniem taboru, które umożliwia


zarządzanie wycofaniem wagonu towarowego do celów
13) w art. 23j ust. 4-6 otrzymują brzmienie:

utrzymania i jego przywróceniem do eksploatacji po

zakończeniu utrzymania; oraz
„4. Podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdu

d) funkcja przeprowadzania utrzymania, które umożliwia
kolejowego (ECM) w odniesieniu do wagonów

przeprowadzanie wymaganego utrzymania technicznego
towarowych oraz podmioty zajmujące się

wagonu towarowego lub jego części, włącznie z dokumentacją
utrzymaniem wagonów towarowych, wykonujące w

dotyczącą dopuszczenia do użytkowania.
całości albo w części co najmniej jedną z funkcji


utrzymania określoną w art. 4 ust. 1 lit. b-d
Art. 7 ust.
rozporządzenia (UE) nr 445/2011, podlegają
7. Jeżeli organ certyfikujący stwierdzi, że podmiot
7
odpowiedzialny za utrzymanie przestał spełniać wymogi, na
certyfikacji prowadzonej przez Prezesa UTK na
podstawie których wydano certyfikat podmiotu
zasadach i w trybie określonym w art. 4-8 tego
odpowiedzialnego za utrzymanie, wtedy, w zależności od
rozporządzenia.
stopnia braku zgodności z wymogami, uzgadnia on z
podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie plan naprawczy,
5. Prezes UTK, w drodze decyzji, wydaje certyfikaty, odmawia
ogranicza zakres stosowania certyfikatu podmiotu
ich wydania, ogranicza zakres stosowania, zmienia,
odpowiedzialnego za utrzymanie lub certyfikat ten zawiesza.
zawiesza, cofa oraz przedłuża ważność certyfikatów,
jeżeli zachodzą przesłanki określone w art. 7
W przypadku utrzymującego się niespełniania wymogów
rozporządzenia (UE) nr 445/2011.
związanych z certyfikacją lub nierealizowania ewentualnego
planu naprawczego, organ certyfikujący ogranicza zakres
6. Certyfikaty wydane w innych państwach członkowskich Unii
certyfikatu podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie lub
Europejskiej podmiotom, o których mowa w ust. 4,
certyfikat ten cofa, podając uzasadnienie swojej decyzji oraz
są ważne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
informację o procedurze i terminie odwołania, wraz z danymi
jeżeli zostały wydane zgodnie z rozporządzeniem
teleadresowymi organu odwoławczego.
(UE) nr 445/2011.”;
14) w art. 24 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do wagonów
towarowych, dla których podmiot odpowiedzialny za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w odniesieniu do
wagonów towarowych wydał zapewnienie potwierdzające
dopuszczenie do użytkowania lub przywrócenie do eksploatacji,
określone w art. 3 ust. 2 lit. f i g rozporządzenia (UE) nr
445/2011.”;

POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)


25
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
Red.
Art. 1
Zmiana brzmienia pkt 14-15 spowodowana jest koniecznością dostosowania istniejącego
b) pkt 14-15 otrzymują brzmienie:
pkt 2 lit b
krajowego systemu dopuszczeń do systemu dopuszczeń wynikającego z wdrożenia
i c oraz g „14) typ budowli – budowlę przeznaczoną do prowadzenia ruchu kolejowego o dyrektywy 2011/18/WE.
określonych powtarzalnych parametrach technicznych i
Usunięcie definicji w pkt 16 i 16a jest konsekwencją zmian wprowadzonych w pkt 14-15
eksploatacyjnych;
i ma na celu uspójnienie nazewnictwa ustawie.
14a) typ urządzenia - urządzenie lub system przeznaczone do prowadzenia ruchu
kolejowego o określonych powtarzalnych parametrach technicznych i
eksploatacyjnych;
15) świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu – dokument uprawniający do
eksploatacji odpowiednio typu pojazdu kolejowego, typu budowli albo typu
urządzenia;”,
c) uchyla się pkt 16 i 16a,
oraz
g) pkt 36a otrzymuje brzmienie:
„36a) dopuszczenie do eksploatacji typu - czynności faktyczne i prawne
konieczne do dopuszczenia odpowiednio typu pojazdu kolejowego, typu budowli
albo typu urządzenia do użytkowania kończące się wydaniem świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji typu;”;


Art. 1
Art. 1 pkt 3 lit. a – dodanie przepisu w art. 13 ust. 3 pkt 3a jest spowodowane dodaniem
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
pkt 3 lit a
procedury przyznawania, odmawiania przyznania, cofania, zawieszania i zmiany zakresu
uprawnień jednostkom organizacyjnym do wykonywania badań technicznych
koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzenia
„3a) przyznawanie, odmowa przyznania, cofanie, zawieszanie i zmiana zakresu zgodności z typem oraz wydawania certyfikatów zgodności typu i certyfikatów zgodności
uprawnień dla jednostki organizacyjnej do wykonywania badań z typem, a także kontroli spełniania przez jednostki organizacyjne uprawnione do
technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do wykonywania tych czynności wymagań określonych w art. 22g ust. 2. Zadania w tym
eksploatacji typu, stwierdzenia zgodności z typem oraz wydawania zakresie zostały nadane Prezesowi UTK, jako krajowej władzy bezpieczeństwa.
certyfikatów zgodności typu i certyfikatów zgodności z typem, a także Wprowadzenie tych zapisów jest konsekwencją wdrożenia dyrektywy 2011/18./UE, która
kontrola spełniania przez jednostki organizacyjne uprawnione do zobowiazuje do stworzenia krajowej procedury dopuszczeń w taki sposób aby aby była
wykonywania tych czynności wymagań określonych w art. 22g ust. 2;”, ona spójna z procedurą dopuszczeń na podstwie TSI.
Art. 1
Zmiana brzmienia pkt 3 wynika ze zmiany definicj zawartej w art. 1 pkt 2 lit b projektu
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
pkt 3 lit b
ustaway (art. 4 pkt 15 ustawy o tk) – świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu
„3) wydawanie, odmowa wydania i cofanie świadectw dopuszczenia do Wprowadzenie tych zapisów jest konsekwencją wdrożenia dyrektywy 2011/18./UE, która
eksploatacji typu oraz prowadzenie i aktualizacja rejestru tych zobowiazuje do stworzenia krajowej procedury dopuszczeń w taki sposób aby aby była
świadectw;”,
ona spójna z procedurą dopuszczeń na podstwie TSI.
Art. 1
Zmiana o charakterze redakcyjnym w związku z koniecznością dostosowania brzmienia
5) w art. 16 w ust. 2 w pkt 1 w lit. b tiret pierwsze i drugie otrzymują brzmienie:
pkt 5 lit b
art. 16 do zmian definicji zawartych w art. 4 pkt 14 i 15 (zob. uzasadnienie do art. 1 pkt 2
tiret
„–
budowli - nie może być wyższa niż równowartość w złotych 7.000 lit. b i c).

26
pierwsze
euro, ustalona na zasadach określonych w lit. a,
i drugie – urządzenia - nie może być wyższa niż równowartość w złotych 7.000
euro, ustalona na zasadach określonych w lit. a,”;
Art. 1
Art. 1 pkt 6 lit. a – zmiany przepisów wprowadzone w art. 19 ust. 1 wynikają z
6) w art. 19:
pkt 6 lit
konieczności ujednolicenia nazewnictwa i doprecyzowania zakresu dokumentów
a-c
a) w ust. 1:
dopuszczających do eksploatacji urządzenia, budowle oraz pojazdy kolejowe,
wydawanych przez Prezesa UTK dla zarządców zwolnionych z obowiązku autoryzacji

pkt 1 otrzymuje brzmienie:
bezpieczeństwa.
„1) wykaz eksploatowanych typów pojazdów kolejowych, typów budowli i typów Art. 1 pkt 6 lit. b – zmiany przepisów wprowadzone w art. 19 ust. 2 wynikają z
urządzeń;”,
konieczności ujednolicenia nazewnictwa i doprecyzowania zakresu dokumentów
dopuszczających do eksploatacji pojazdy kolejowe, wydawanych przez Prezesa UTK dla

uchyla się pkt 5,
przewoźników kolejowych zwolnionych z obowiązku uzyskania certyfikatu
b) w ust. 2:
bezpieczeństwa.
Art. 1 pkt 6 lit. c – zmiany przepisów wprowadzone w art. 19 ust. 3 wynikają z

pkt 1 otrzymuje brzmienie:
konieczności ujednolicenia nazewnictwa i doprecyzowania zakresu dokumentów
„1) wykaz eksploatowanych typów pojazdów kolejowych;”,
dopuszczających do eksploatacji urządzenia, budowle oraz pojazdy kolejowe,
wydawanych przez Prezesa UTK dla użytkowników bocznic kolejowych.

uchyla się pkt 5,
c) w ust. 3:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wykaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;”,
- uchyla się pkt 3;
Art. 1
Art. 1 pkt 8 – uchylono przepisy art. 23 ust. 1, 2 oraz 6-8, które dotychczas określały
8) w art. 23 uchyla się ust. 1, 2 i 6-8;
pkt 8
zasady i tryb wydawania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, w związku ze
zmianami w sposobie uzyskiwania tych dokumentów i wprowadzania urządzeń, budowli i
pojazdów kolejowych do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które
zostały określone w nowododawanych art. 22f i 22g.
Art. 1
Art. 1 pkt 10 lit. a – nowoprojektowane przepisy oraz zmiany w art. 23b uszczegóławiają
w art. 23b:
pkt 10
procedurę dopuszczania do eksploatacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI oraz
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1c w brzmieniu:
ujednolicają stosowane nazewnictwo w celu ułatwienia interpretacji przepisów w zakresie
dopuszczania do eksploatacji pojazdów. Projektowany przepis nakłada obowiązek
„1a. Pojazdy kolejowe niezgodne z TSI podlegają weryfikacji obejmującej przeprowadzania badań pojazdów niezgodnych z TSI. Obowiązek ten dotyczy tylko
badania:
pojazdów nowych, lub modernizowanych. Nie dotyczy natomiast pojazdów dotychczas
1) zgodności z krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami dopuszczonych posiadających świadectwo dopuszczenia typu.
normalizacyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 25t, Art. 1 pkt 10 lit. b – zmiana w art. 23b ust. 10 wynika z konieczności doprecyzowania
zakresu dokumentacji dołączanej do wniosku o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do
2) zgodności z siecią kolejową, w szczególności w zakresie zgodności eksploatacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI.
charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu kolejowego z Zmiany tych zapisów są wprowadzane w celu poprawy jakości wdrożenia dyrektywy
infrastrukturą i stałymi instalacjami,
2008/57./WE, która zobowiazuje do stworzenia procedury dopuszczeń pojazdów
3) parametrów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1
niezgodnych z TSI w taki sposób aby aby była ona spójna z procedurą dopuszczeń na
podstwie TSI.

27
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: