eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

przeprowadzane przez podmioty uprawnione do przeprowadzania badań
niezbędnych do dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych
niezgodnych z TSI, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.
25ta ust. 1 pkt 8.
1b. Po zakończeniu z wynikiem pozytywnym badań, o których mowa w ust. 1a,
podmiot uprawniony wydaje certyfikat weryfikacji pojazdu kolejowego
niezgodnego z TSI.
1c. Na podstawie certyfikatu weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI
podmiot, który wystąpił o przeprowadzenie weryfikacji, wydaje deklarację
weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI.”,
b) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Wnioski, o których mowa w ust. 3 i 6, są rozpatrywane nie później niż w
terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku wraz z
dokumentami określonymi odpowiednio w art. 23e ust. 1 albo 2.”;
Art. 1
W związku z określeniem w przepisach wydawanych na podstawie art. 25 ta wykazu
12) w art. 23g ust. 1 otrzymuje brzmienie:
pkt 12
podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań niezbędnych do dopuszczenia do
„1. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI, niezbędne jest dokonanie zmian
kolejowego posiadającego zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji, redakcyjnych w tym przepisie wskazujących na obowiązek załączenia przez
wydane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, niezgodnego z wnioskodawcę wyników badań przeprowadzonych przez ten podmiot.
którąkolwiek z TSI, występuje dysponent albo producent pojazdu kolejowego, Zmiany tych przepisów są wprowadzane w celu poprawy jakości wdrożenia dyrektywy
załączając wyniki badań pojazdu kolejowego przeprowadzonych przez 2008/57./WE, która zobowiazuje do stworzenia procedury dopuszczeń pojazdów
notyfikowane laboratorium badawcze w odniesieniu do podsystemów niezgodnych z TSI w taki sposób aby aby była ona spójna z procedurą dopuszczeń na
zgodnych z TSI albo podmiot uprawniony, o którym mowa w przepisach podstwie TSI.
wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1 pkt 8, w odniesieniu do pojazdów
kolejowych niezgodnych z TSI.”;
Art. 1
Zmiana brzmienia art. 25b spowodowana jest koniecznoscia zaktualizowania odniesien
16) art. 25b otrzymuje brzmienie:
pkt 16
do ustawy o systemie oceny zgodności, które sa zawarte w treści tego artykułu.
„Art. 25b. 1. W przypadku gdy ustawa nie stanowi inaczej, do oceny zgodności
podsystemów, akredytacji, autoryzacji i notyfikacji w tym zakresie oraz
kontroli spełniania przez podsystemy zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, stosuje się odpowiednio przepisy: art. 5 pkt
11-13 i 16, art. 14-18, art. 19 ust. 1 i 2, ust. 3 pkt 1 i 2, ust. 4-7, art. 21 ust. 3 i
4, art. 23, art. 26, art. 38-40, art. 40b-40f, art. 40h, 40i, art. 41, art. 41b, art.
41c oraz art. 43a-44 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny
zgodności, z tym że ilekroć w tych przepisach jest mowa o „wprowadzeniu do
obrotu” lub „wycofaniu z obrotu”, rozumie się przez to „dopuszczenie do
eksploatacji” lub „wycofanie z eksploatacji”.
2. W przypadku gdy ustawa nie stanowi inaczej, do oceny zgodności składników
interoperacyjności, akredytacji, autoryzacji i notyfikacji w tym zakresie oraz
kontroli spełniania przez składniki interoperacyjności zasadniczych wymagań

28
dotyczących interoperacyjności systemu kolei stosuje się przepisy: art. 4, art.
5 pkt 11-13 i 16, art. 12, art. 13a-18, art. 19 ust. 1 i 2, ust. 3 pkt 1 i 2, ust. 4-7,
art. 21 ust. 3 i 4, art. 23, art. 26, art. 37-40m oraz art. 43a-45 ustawy z dnia 30
sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, z tym że ilekroć w tych
przepisach jest mowa o „wprowadzeniu do obrotu” lub „wycofaniu z obrotu”,
rozumie się przez to ”dopuszczenie do eksploatacji” lub „wycofanie z
eksploatacji”.”;
Art. 1
Art. 1 pkt 19 lit. a – zmiany w art. 25d ust. 1 pkt 2 i 3 mają na celu doprecyzowanie
19) w art. 25d:
pkt 19
terminologii w zakresie podsystemów nieobjętych zakresem stosowania TSI lub
a) w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
elementów podsystemów strukturalnych nieujętych we właściwej TSI jako składniki
interoperacyjności;
„2) sieci kolejowych albo ich części nieobjętych obowiązkiem stosowania TSI, Art. 1 pkt 19 lit. b – uchylenie ust. 6 w art. 25d spowodowane jest zmianą podmiotu
lub
wyznaczonego do przeprowadzania badań elementów podsystemów strukturalnych w
3) typów urządzeń i typów budowli, o których mowa w art. 22f ust. 1, nieujętych przypadkach:
we właściwej TSI jako składniki interoperacyjności, lub”,
1) sieci kolejowej lub jej części nieobjętej obowiązkiem stosowania TSI;
2) budowli i urządzeń wchodzących w skład podsystemu strukturalnego, nieujętych we
właściwej TSI jako składniki interoperacyjności;
3) objętych odstępstwami od stosowania wymagań zawartych w TSI;
4) ujętych we właściwych TSI jako przypadki szczególne lub punkty otwarte
dla których konieczne jest zastosowanie wymagań zawartych w krajowych
specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych.
Zmiany tych przepisów są wprowadzane w celu poprawy jakości wdrożenia dyrektywy
2008/57./WE, która zobowiazuje do stworzenia krajowej procedury dopuszczeń do
eksploatacjiw taki sposób aby aby była ona spójna z procedurą dopuszczeń na podstwie
TSI.
Art. 1
Zmiany w art. 25f wprowadzane są w celu uszczegółowienia przesłanek i procedur
21) art. 25f otrzymuje brzmienie:
pkt 21
przyznawania odstępstw od stosowania wymagań zawartych w TSI oraz zakresu
„Art. 25f. 1. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, dokumentacji dołączanej do wniosku o przyznanie odstępstwa. Dotychczasowa praktyka
zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca
w przypadku rozpatrywania wniosków o odstępstwa wykazała iż zmieniane przepisy były
modernizacji, inwestor albo podmiot zamawiający, może wystąpić do Prezesa nieprecyzyjne co prowadziło do odmiennej interpretacji.
UTK z wnioskiem o przyznanie odstępstwa od obowiązku stosowania TSI, w Zmiany tych zapisów są wprowadzane w celu poprawy jakości wdrożenia dyrektywy
przypadku:
2008/57./WE.
1) publikacji nowych TSI w czasie:
a) projektowania lub budowy nowego podsystemu, albo
b) modernizacji lub odnowienia istniejącego podsystemu albo jego części

będących na zaawansowanym etapie realizacji lub będących przedmiotem
zobowiązań umownych;
2) projektów dotyczących odnowienia lub modernizacji istniejącego podsystemu -
gdy skrajnia ładunkowa, szerokość toru, odstęp między osiami torów lub
system zasilania elektrotrakcyjnego tego podsystemu nie są zgodne z TSI
dotyczącymi tego podsystemu;

29
3) projektów dotyczących odnowienia, rozbudowy lub modernizacji istniejącego
podsystemu - gdy zastosowanie TSI podważyłoby opłacalność ekonomiczną
projektu lub spójność sieci kolejowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) konieczności szybkiego przywrócenia spójności sieci kolejowej w następstwie
poważnego wypadku lub klęski żywiołowej - gdy z przyczyn ekonomicznych
lub technicznych nie jest możliwe częściowe lub pełne zastosowanie TSI;
5) pojazdów kolejowych jadących do lub z państw innych niż państwa
członkowskie Unii Europejskiej, w których szerokość toru różni się od tego,
który jest stosowany na głównej sieci kolejowej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się dokumentację w postaci
papierowej oraz w postaci elektronicznej zawierającą:
1) opis prac, urządzeń, budowli, pojazdów, oprogramowań i usług, których
dotyczy odstępstwo, dokładne określenie terminów realizacji przedsięwzięcia,
którego dotyczy odstępstwo, parametrów technicznych, położenia
geograficznego oraz zakresu technicznego i eksploatacyjnego oddziaływania
na system kolei;
2) odniesienie do TSI, których dotyczy wniosek o przyznanie odstępstwa;
3) odniesienie do krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów
normalizacyjnych określonych przez wnioskodawcę wskazanych w przepisach
wydanych na podstawie art. 25t;
4) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dowody poświadczające
zaawansowany etap realizacji projektu;
5) uzasadnienie techniczne, ekonomiczne, handlowe, eksploatacyjne lub
administracyjne wskazujące na konieczność udzielenia odstępstwa;
6) inne dokumenty uzasadniające wniosek o przyznanie odstępstwa.
3. Prezes UTK przekazuje Komisji Europejskiej informacje o planowanym
odstępstwie wraz z dokumentacją, o której mowa w ust. 2, w postaci
papierowej oraz w postaci elektronicznej, a także opis środków, jakie planuje
podjąć w celu wspierania końcowej interoperacyjności projektu. W przypadku
nieznacznego odstępstwa opis ten nie jest wymagany.
4. Po przekazaniu informacji, o której mowa w ust. 3, Prezes UTK, zawiesza
postępowanie w sprawie przyznania odstępstwa od obowiązku stosowania TSI
do czasu wydania opinii przez Komisję Europejską.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, Prezes UTK, w drodze
decyzji, może:
1) przyznać odstępstwo od obowiązku stosowania TSI po uprzednim uzyskaniu

30
pozytywnej opinii Komisji Europejskiej, albo
2) odmówić przyznania odstępstwa od obowiązku stosowania TSI jeżeli stwierdzi,
że nie zachodzą okoliczności, wskazane odpowiednio w ust. 1 pkt 1 albo 4.
6. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 5, Prezes UTK, w drodze
decyzji, może:
1) przyznać odstępstwo od obowiązku stosowania TSI jeżeli Komisja Europejska:
a) wydała pozytywną opinię, nie później niż w terminie sześciu miesięcy od dnia
przekazania jej kompletnej dokumentacji, albo
b) nie wydała opinii w terminie 6 miesięcy od dnia przekazania jej kompletnej
dokumentacji, albo
2) odmówić przyznania odstępstwa od obowiązku stosowania TSI:
a) po uzyskaniu negatywnej opinii Komisji Europejskiej, wydanej nie później niż
w terminie sześciu miesięcy od dnia przekazania jej kompletnej dokumentacji,
albo
b) jeżeli stwierdzi, że nie zachodzą okoliczności wskazane odpowiednio w ust. 1
pkt 2, 3, albo 5.
7. Niezależnie od złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, Prezes UTK
przekazuje Komisji Europejskiej, w terminie roku od dnia wejścia w życie
każdej TSI, wykaz projektów prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej i będących na zaawansowanym etapie realizacji.”;
Art. 2
Art. 2 – w związku ze zmianami dotyczącymi zakresu dokumentów, które należy
Art. 2. Do postępowań w sprawie wydania, przedłużenia ważności, zmiany lub przedstawić Prezesowi UTK w celu uzyskania świadectwa bezpieczeństwa (zgodnie z art.
cofnięcia świadectwa bezpieczeństwa, wszczętych a niezakończonych przed 1 pkt 5 ustawy zmieniającej zastąpiono wykaz uzyskanych świadectw dopuszczenia do
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
eksploatacji typu, wykazem eksploatowanych typów pojazdów kolejowych, urządzeń i
budowli) rozstrzygnięto, że do postępowań, które znajdują się w toku w dniu wejścia w
życie niniejszej ustawy.
Art. 3
Art. 3 –reguluje kwestię prowadzenia postępowań dotyczących świadectw dopuszczenia
Art. 3. 1. wiadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego do eksploatacji typu, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność i niniejszej ustawy. Mając na uwadze, iż w przypadku konieczności wykonania prób
uprawniają do wykonywania przewozów kolejowych zgodnie z warunkami eksploatacyjnych świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu wydaje się na czas
określonymi w tych dokumentach.
określony, rozstrzygnięto, że również w odniesieniu do urządzeń, budowli i pojazdów
2. wiadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do kolejowych, dla których wydano takie świadectwo, postępowanie w celu wydania
prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony może być
typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego wydane przed prowadzone na podstawie dotychczasowych przepisów.
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność i uprawniają do
prowadzenia ruchu kolejowego zgodnie z warunkami określonymi w tych
dokumentach.
3. wiadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony może
zostać wydane na dotychczasowych zasadach na urządzenia przeznaczone do

31
prowadzenia ruchu kolejowego, budowle przeznaczone do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz pojazdy kolejowe, na które Prezes Urzędu Transportu
Kolejowego, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, wydał
świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu na czas określony.
4. Do postępowań dotyczących wydania oraz cofania świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 4
Art. 4 – zgodnie z omawianym przepisem jednostki wskazane w załączniku nr 3 do
Art. 4. Jednostki, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zostały rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7
upoważnione do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania
ś
sierpnia 2012 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu (Dz. U. poz.
wiadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, na podstawie przepisów 919) będą mogły wykonywać badania, a także wydawać certyfikaty, o których mowa w
wydanych na podstawie art. 23 ust. 7 pkt 1 lit. b ustawy, o której mowa w art. art. 22f ust. 6 i 7 pkt 2 ustawy zmienianej, bez konieczności uzyskania zgody Prezesa
1, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wykonywać badania w zakresie UTK w trybie określonym w art. 22g, do dnia 31 grudnia 2015 r. Z dniem 1 stycznia 2016
określonym w tych przepisach, a także wydawać certyfikaty zgodności typu i r. dotychczasowe uprawnienia tych jednostek wygasną z mocy ustawy. W celu
certyfikaty zgodności z typem dla typów urządzeń, budowli i pojazdów kontynuowania działalności polegającej na wykonywaniu badań technicznych i
kolejowych, do badania których są upoważnione, nie dłużej niż do dnia 31 certyfikacji urządzeń i budowli stosowanych w kolejnictwie jednostki te powinny przed
grudnia 2015 r.
dniem 1 stycznia 2015 r. uzyskać decyzję Prezesa UTK wydaną na warunkach i w trybie
określonych w projektowanym art. 22g.
Art. 5 i 6
Art. 5 i 6 – w przepisie rozstrzygnięto, że wydane zezwolenia na dopuszczenie do
Art. 5. Do postępowań w sprawie przyznania odstępstwa od stosowania eksploatacji typu jak również dokumenty wytworzone w toku procedury weryfikacji WE
technicznych specyfikacji interoperacyjności, o których mowa w art. 25f ust. 2 przed dniem wejścia w życia niniejszej ustawy zachowują ważność, a postępowania
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych a prowadzone przez Prezesa UTK w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, dotyczące
niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów należy prowadzić
przepisy dotychczasowe.
zgodnie z dotychczasowym brzmieniem przepisów ustawy o transporcie kolejowym.
Art. 6. 1. Zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu strukturalnego
wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność
przez okres na jaki zostały wydane.
2. Pośrednie certyfikaty weryfikacji WE podsystemu, pośrednie deklaracje
weryfikacji WE podsystemu, certyfikaty weryfikacji WE podsystemu,
deklaracje weryfikacji WE podsystemu oraz deklaracje zgodności z typem,
wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność i
uprawniają do ubiegania się o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji podsystemu strukturalnego.
3. Do postępowań dotyczących zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
podsystemu strukturalnego wszczętych a niezakończonych przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 7
Art. 7 – przepis określa harmonogram przekazania danych dotyczących infrastruktury
Art. 7. Zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych przekażą kolejowej i bocznic kolejowych do krajowego rejestru infrastruktury (RINF). Terminy na
Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego dane rejestrowe ujęte w krajowym przekazywania tych danych przez zarządców infrastruktury i użytkowników bocznic
rejestrze infrastruktury (RINF) dotyczące infrastruktury kolejowej i bocznic kolejowych określono zgodnie z art. 5 decyzji 2011/633/UE.
kolejowych dopuszczonych do eksploatacji przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, w zakresie:

32
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: