eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

2) konieczność ujęcia w wykazie, o którym mowa w ust. 13 pkt
2, urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo
ruchu kolejowego, budowli stanowiących elementy
nawierzchni kolejowej, pojazdów kolejowych z
napędem, wagonów i kolejowych pojazdów
specjalnych;
3) konieczność przeprowadzenia wszystkich niezbędnych badań
umożliwiających stwierdzenie spełniania wymagań
określonych we właściwych specyfikacjach
technicznych i dokumentach nor-malizacyjnych;
4) wymagania i procedury w zakresie dopuszczania do
eksploatacji elementów systemu kolei zawarte w
przepisach Unii Europejskiej dotyczących
interoperacyjności systemu kolei;
5) moduły procedury oceny zgodności opisane w przepisach
Unii Europejskiej ustanawiających wspólne ramy
wprowadzania produktów do obrotu;
6) konieczność ujednolicenia wydawanych dokumentów.
Art. 22g. 1. Prowadzenie działalności polegającej na
wykonywaniu badań technicznych koniecznych do
uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji
typu, a także stwierdzenia zgodności z typem oraz
wydawaniu certyfikatów zgodności typu i
certyfikatów zgodności z typem, wymaga uzyskania
zgody Prezesa UTK.
2. Zgoda na prowadzenie działalności, o której mowa w ust. 1,
może być udzielona jednostce organizacyjnej, która
spełnia następujące wymagania:
1) dysponuje personelem posiadającym wiedzę techniczną w
zakresie odpowiednio typów budowli, urządzeń albo
pojazdów kolejowych podlegających badaniom
technicznym i certyfikacji;
2) jest niezależna i bezstronna w stosunku do podmiotów
bezpośrednio lub pośrednio związanych z procesem
produkcji odpowiednio typów budowli, urządzeń
albo pojazdów kolejowych podlegających badaniom
technicznym i certyfikacji;
3) dysponuje sprzętem niezbędnym do przeprowadzenia badań
technicznych i certyfikacji;

18
4) uzyskała certyfikat akredytacji na podstawie ustawy z dnia
30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz.
U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935, z 2011 r. Nr 102, poz.
586 i Nr 227, poz. 1367 oraz z 2012 r. poz. 1529) w
zakresie odpowiadającym prowadzonej działalności.
3. Prezes UTK, w drodze decyzji, udziela zgody na
wykonywanie przez jednostkę organizacyjną
działalności, o której mowa w ust. 1, jeżeli jednostka
ta spełnia wymagania określone w ust. 2. Decyzja
wskazuje rodzaje urządzeń, budowli lub pojazdów
kolejowych, które jednostka organizacyjna może
badać i certyfikować.
4. Prezes UTK, w drodze decyzji, odmawia udzielenia zgody na
wykonywanie przez jednostkę organizacyjną
działalności, o której mowa w ust. 1, jeżeli jednostka
ta nie spełnia wymagań określo-nych w ust. 2.
5. W przypadku stwierdzenia naruszeń wymagań określonych w
ust. 2, Prezes UTK, w drodze decyzji, zawiesza
uprawnienie do wykonywania przez jednostkę
organizacyjną działalności, o której mowa w ust. 1,
wyznaczając termin usunięcia naruszeń stanowiących
podstawę zawieszenia.
6. Jednostka organizacyjna uprawniona do wykonywania
działalności, o której mowa w ust. 1, może wystąpić
do Prezesa UTK z wnioskiem o rozszerzenie zakresu
uprawnień określonych w decyzji, o której mowa w
ust. 3. Prezes UTK, w drodze decyzji, rozszerza
zakres uprawnień tej jednostki organizacyjnej po
stwierdzeniu spełniania wymagań, o których mowa w
ust. 2, w zakresie niezbędnym do przeprowadzania
badań i certyfikacji rodzajów urządzeń, budowli lub
pojazdów kolejowych objętych wnioskiem.
7. Prezes UTK, w drodze decyzji, ogranicza zakres uprawnień
przyznanych jednostce organizacyjnej w decyzji, o
której mowa w ust. 3 albo 6, w razie zaprzestania
spełniania wymagań określonych w ust. 2, w zakresie
niezbędnym do badania i certyfikacji określonych
rodzajów urządzeń, budowli lub pojazdów
kolejowych.
8. Prezes UTK, w drodze decyzji, cofa uprawnienie do
wykonywania przez jednostkę organizacyjną

19
działalności, o której mowa w ust. 1, w przypadku:
1) bezskutecznego upływu terminu na usunięcie naruszeń
stanowiących podstawę zawieszenia uprawnień tej
jednostki;
2) stwierdzenia wydawania certyfikatów zgodności typu lub
certyfikatów zgodności z typem bez uprzedniego
przeprowadzenia wszystkich badań technicznych
wskazanych w przepisach wydanych na podstawie
art. 22f ust. 13 pkt 3;
3) ukończenia wobec jednostki organizacyjnej postępowania
likwidacyjnego albo upadłościowego obejmującego
likwidację majątku upadłego;
4) złożenia przez jednostkę organizacyjną pisemnej informacji o
zaprzestaniu wykonywania tej działalności.
9. Prezes UTK zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej
na stronie podmiotowej Urzędu Transportu Kolejowego wykaz
jednostek organizacyjnych uprawnionych do wykonywania
badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzania zgodności z
typem oraz wydawania certyfikatów zgodności typu i
certyfikatów zgodności z typem wraz ze wskazaniem zakresu
ich uprawnień.”;
Decyzja Komisji nr 2011/633/UE
Art. 5 ust.
Dane dotyczące prywatnych bocznic oddanych do
T
Art. 1
1) art. 2 otrzymuje brzmienie:
5
eksploatacji przed wejściem w życie dyrektywy
pkt 1
2008/57/WE gromadzi się i umieszcza w krajowym
„Art. 2. Przepisy ustawy stosuje się także do:
rejestrze infrastruktury zgodnie z krajowym planem
(…)
wdrażania, o którym mowa w art. 6 ust. 1, nie później
jednak niż w terminie siedmiu lat od wejścia w życie
2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 2b, 4a, 5a-8 i
niniejszej decyzji.
10, art. 23 ust. 3-5 oraz art. 23a-23j;
(…)


2) w art. 4:
a) po pkt 6e dodaje się pkt 6f w brzmieniu:
„6f) krajowy rejestr infrastruktury (RINF) – rejestr
infrastruktury kolejowej, a także bocznic kolejowych
eksploatowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;”,
Art. 5 ust.
Państwa członkowskie dopilnowują, aby niezbędne
T
Art. 1

1
dane były gromadzone i umieszczane w ich krajowych
pkt 3 lit 3) w art. 13:


rejestrach infrastruktury zgodnie z ust. 2-5. Państwa
b
b) w ust. 2:

20

członkowskie dopilnowują, aby dane te były
po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:

wiarygodne i aktualizowane.
„7a) prowadzenie i aktualizacja krajowego rejestru


infrastruktury (RINF);”,
Załącznik
Odpowiedzialność

pkt. 1.3
Państwa członkowskie decydują o tym, które podmioty
są odpowiedzialne za utworzenie i utrzymywanie
rejestru infrastruktury.
Art. 5
1. Państwa członkowskie dopilnowują, aby niezbędne
T
Art. 1
22) art. 25g otrzymuje brzmienie:

dane były gromadzone i umieszczane w ich krajowych
pkt 14

rejestrach infrastruktury zgodnie z ust. 2-5. Państwa
oraz
„Art. 25g. 1. Prezes UTK prowadzi krajowy rejestr

członkowskie dopilnowują, aby dane te były
projekt
infrastruktury (RINF) w postaci elektronicznej,

wiarygodne i aktualizowane.
Rozpor
zgodnie z przepisami wydanymi przez Komisję


ządzeni
Europejską dotyczącymi wspólnej specyfikacji

2. Dane dotyczące infrastruktur w zakresie korytarzy
a
rejestru infrastruktury kolejowej.

towarowych, określonych w załączniku do
Ministr 2. W krajowym rejestrze infrastruktury (RINF) gromadzi się

rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
a
dane umożliwiające identyfikację bocznic

nr 913/2010, gromadzi się i umieszcza w krajowym
Transp
kolejowych oraz określonych części infrastruktury

rejestrze infrastruktury nie później niż w terminie trzech
ortu,
kolejowej wraz ze wskazaniem charakterystyki i

lat od wejścia w życie niniejszej decyzji.
Budow
parametrów technicznych podsystemów


nictwa i
strukturalnych, z których te części się składają.

3. Dane dotyczące infrastruktur dopuszczonych do
Gospod

eksploatacji po wejściu w życie dyrektywy 2008/57/WE
arki
3. Zarządcy i użytkownicy bocznic kolejowych są obowiązani

i przed wejściem w życie niniejszej decyzji, niebędące
morskie
do przekazywania Prezesowi UTK danych

danymi określonymi w ust. 2, gromadzi się i umieszcza
j
dotyczących zarządzanej przez nich infrastruktury

w krajowym rejestrze infrastruktury nie później niż w
z dnia
kolejowej oraz bocznic kolejowych, które podlegają

terminie trzech lat od wejścia w życie niniejszej decyzji.
..............
publikacji w krajowym rejestrze infrastruktury



2013 r.
(RINF).

4. Dane dotyczące infrastruktur dopuszczonych do


eksploatacji przed wejściem w życie dyrektywy
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
w

2008/57/WE, niebędące danymi określonymi w ust. 2,
rozporządzenia:
sprawie

gromadzi się i umieszcza w krajowym rejestrze
krajowe 1) warunki, formę i tryb przekazywania Prezesowi UTK przez

infrastruktury zgodnie z krajowym planem wdrażania, o
go
zarządców i użytkowników bocznic kolejowych

którym mowa w art. 6 ust. 1, nie później jednak niż w
rejestru
danych podlegających publikacji w krajowym

terminie pięciu lat od wejścia w życie niniejszej decyzji.
infrastr
rejestrze infrastruktury (RINF);


uktury

5. Dane dotyczące prywatnych bocznic oddanych do
kolejow 2) sposób prowadzenia krajowego rejestru infrastruktury

eksploatacji przed wejściem w życie dyrektywy
ej
(RINF), w tym:

2008/57/WE gromadzi się i umieszcza w krajowym
a) sposób wprowadzania danych rejestrowych, wprowadzania

rejestrze infrastruktury zgodnie z krajowym planem
zmian danych rejestrowych oraz ich wykreślania z

wdrażania, o którym mowa w art. 6 ust. 1, nie później
krajowego rejestru infrastruktury (RINF),

jednak niż w terminie siedmiu lat od wejścia w życie

niniejszej decyzji.
b) częstotliwość aktualizacji danych rejestrowych w krajowym


rejestrze infrastruktury (RINF);

6. Dane dotyczące infrastruktur dopuszczonych do
3) wzór krajowego rejestru infrastruktury (RINF), szczegółowy

eksploatacji po wejściu w życie niniejszej decyzji

21

umieszcza się w krajowym rejestrze infrastruktury
zakres danych rejestrowych w nim ujętych oraz jego

niezwłocznie po dopuszczeniu danych infrastruktur do
opis funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu

eksploatacji oraz niezwłocznie po utworzeniu rejestru, o
danych rejestrowych oraz wymagania w zakresie

którym mowa w art. 2 ust. 1.
jego funkcjonowania.


5. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4,
Załącznik
Odpowiedzialność
uwzględnia się:
pkt. 1.3
Państwa członkowskie decydują o tym, które podmioty

są odpowiedzialne za utworzenie i utrzymywanie
1) przepisy Unii Europejskiej dotyczące krajowych rejestrów

rejestru infrastruktury.
infrastruktury;


2) potrzebę zagwarantowania spójności pod względem
Załącznik
CECHY REJESTRU INFRASTRUKTURY
zawartości danych i ich formatu z re-jestrami
pkt 3
3.1. Struktura sieci kolejowej w odniesieniu do rejestru
prowadzonymi przez zarządców w innych państwach

1) Na potrzeby rejestru infrastruktury każde państwo
członkowskich Unii Europejskiej;

członkowskie dokonuje podziału swojej sieci kolejowej

na odcinki linii oraz punkty operacyjne. Ten poziom
3) parametry techniczno-eksploatacyjne infrastruktury

rejestru określa się jako poziom makro.
kolejowej i bocznic kolejowych ujęte w krajowym rejestrze


infrastruktury (RINF).”;

2) Pozycje podlegające publikacji w odniesieniu do


"odcinka linii", związane z podsystemami

"Infrastruktura", "Energia" i "Sterowanie", przypisuje
Oraz projektRozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa

się do elementu infrastruktury "tor", który określa się
i Gospodarki morskiej z dnia .............. 2013 r. w

jako poziom mikro.
sprawie krajowego rejestru infrastruktury kolejowej:


§ 1. Rozporządzenie określa:

3) Pozycje podlegające publikacji w odniesieniu do

"punktu operacyjnego", związane z podsystemem
1) warunki, formę i tryb przekazywania Prezesowi Urzędu

"Infrastruktura", przypisuje się do elementów
Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Prezesem

infrastruktury "tor" i "bocznica", które określa się jako
UTK” przez zarządców infrastruktury i

poziom mikro.
użytkowników bocznic kolejowych danych


podlegających publikacji w krajowym rejestrze

3.2. Pozycje przeznaczone do rejestru infrastruktury
infrastruktury kolejowej, zwanym dalej „rejestrem

1) Pozycje i format pozycji publikuje się zgodnie z
RINF”;

tabelą 1.
2) sposób prowadzenia rejestru RINF, w tym:



2) Pozycje określone w tabeli 1 jako "obowiązkowe"
a) sposób wprowadzania danych rejestrowych, wprowadzania

publikuje się we wszystkich przypadkach. Pozycje
zmian danych rejestrowych oraz ich wykreślania z

określone w tabeli 1 jako "inne" są zależne od kontekstu
rejestru RINF,

i publikuje się je stosownie do wymagań państw
b) częstotliwość aktualizacji danych rejestrowych w rejestrze

członkowskich.
RINF;



3) Zastosowanie pozycji w odniesieniu do typu sieci
3) wzór rejestru RINF, szczegółowy zakres danych

w tabeli 1 jest wyszczególnione przy użyciu
rejestrowych w nim ujętych oraz jego opis

następujących skrótów:
funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu

– "TSI" - linie zweryfikowane w stosunku do TSI,
danych rejestrowych oraz wymagania w zakresie

– "istniejąca" - linie dopuszczone do eksploatacji
jego funkcjonowania.


22
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: