Poselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia
projekt dotyczy stworzenia nowych rozwiązań prawnych tworzących środki realizacji Narodowego Programu Zatrudnienia, które wspierają tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój przedsiębiorczości ludzi młodych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1292
- Data wpłynięcia: 2012-10-09
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 41 dnia 24-05-2013
1292
przed nieuzasadnionymi przepisami prawa wydatkami, które zostają dokonane wskutek
błędnego określenia stanu faktycznego lub prawnego wnioskodawcy, na podstawie którego
zostały dokonane wypłaty wsparcia finansowego.
Rozdział 5. Stypendia edukacyjne dla młodzieży zamieszkałej na terenie gmin
zdegradowanych ekonomicznie
Projekt ustawy wprowadza specjalne stypendia edukacyjne, przeznaczone dla młodzieży
zamieszkałej na terenie gmin zdegradowanych ekonomicznie. Celem wprowadzenie
stypendiów jest przeciwdziałanie bezrobociu wśród ludzi młodych pochodzących z regionów
szczególnie dotkniętych spowolnieniem gospodarczym oraz będących w gorszej sytuacji na
rynku pracy.
Art. 30: stypendium edukacyjne może być przyznane osobie w wieku od 16 do 25 roku życia,
która zamieszkuje na obszarze gmin zdegradowanych ekonomicznie. Stypendium udzielane
jest na okres podstawowego kształcenia danego stypendysty, czyli zgodnie z ust. 4 obejmuje
okres kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych oraz na studiach licencjackich. Dotyczy to
szczególnie osób pochodzących z biednych rodzin, dlatego też dochód na jednego członka
rodziny stypendysty nie może przekraczać 40% wysokości minimalnego wynagrodzenia za
pracę. Okres na jaki udziela się stypendium nie może być dłuższy niż 4 lata. Dodatkowym
warunkiem określonym w art. 33 jest aby stypendysta pobierał naukę w powiecie, w którym
znajduje się gmina zdegradowana ekonomicznie.
Art. 31: zgodnie z tym przepisem stypendysta może uzyskać co miesiąc do 500 zł na
pokrycie kosztów utrzymania oraz raz do roku do 1500 zł przeznaczone na opłacenie
czesnego, gdy jest ono pobierane. Zgodnie z ust. 2 składka na opłacenie czesnego jest
przelewana bezpośrednio na rachunek bankowy szkoły lub uczelni.
Art. 32: przedmiotem tego przepisu jest określenie kwoty, jaką może uzyskać stypendysta
aktywnie poszukujący pracy. Stypendysta może uzyskać co miesiąc do 400 zł w okresie
aktywnego poszukiwania pracy. W przypadku podjęcia przez stypendystę pracy, stypendium
jest dalej mu wypłacane.
115
Art. 33 – 34: w celu uzyskania stypendium, osoba uprawniona może złożyć wniosek do
organu samorządu terytorialnego właściwego dla wnioskodawcy. Organem tym jest właściwy
dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Szczegółowe
dane, jakie ma określać wniosek zawiera art. 34 w ust. 3. Dodatkowo w ust. 4 tego artykułu
określono załączniki, które należy dołączyć do wniosku. Są to:
1) oświadczenie o wysokości uzyskanych dochodów;
2) zaświadczenie o statusie ucznia lub studenta;
3) inne zaświadczenia lub oświadczenia oraz dowody niezbędne do
ustalenia prawa do stypendium;
4) oświadczenie o podjęciu aktywnego poszukiwania pracy po ukończeniu
szkoły określonej ust. 3 pkt 2.
Art. 35: w przepisie tym określono tryb postępowania w przypadku złożenia przez
wnioskodawcę nieprawidłowo wypełnionego wniosku lub niekompletnej dokumentacji.
Właściwy organ wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia
otrzymania wezwania lub uzupełnienia brakujących dokumentów w terminie 30 dni. W ust. 3
przewiduje się udogodnienie dla wnioskodawców, którzy nie uzyskali koniecznych
dokumentów w odpowiednim terminie od wezwania ich do uzupełnienia brakujących
dokumentów ze względu niewydanie ich przez właściwą instytucję lub uzyskali je w terminie
uniemożliwiającym złożenie wniosku o stypendium. Celem tego przepisu jest umożliwienie
uzupełnienia wniosku nawet w przypadku, gdy został złożony wadliwie, lub wymieniać braki,
jakie wnioskodawca musi usunąć.
Art. 36: do oceny wniosków o stypendium edukacyjne powołuje się komisję stypendialną.
Komisja składa się z wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, przedstawiciel organizacji
pracodawców, gdy taka działa na terenie gminy zdegradowanej ekonomicznie oraz
przedstawiciel właściwego kuratorium oświaty. Ze względu na cel stypendium jednym z
kryteriów branych pod uwagę przez komisję stypendialną jest sytuacja materialna
wnioskodawcy.
Art. 37: stypendium edukacyjne przysługuje również w okresie aktywnego poszukiwania
pracy, o ile poszukuję się jej w powiecie, w skład którego wchodzi gmina zdegradowana
ekonomicznie. Celem tego przepisu jest ułatwienie stypendystom pierwszych kroków na
rynku pracy.
116
Art. 38 – 39: osoby, które uzyskały stypendium edukacyjne mają obowiązek zaliczać
program oraz ukończyć edukację w szkole ponadgimnazjalnej lub uczelni wyższej przez
okres otrzymywania stypendium. Spełnienie tego warunku stypendyści muszą odpowiednio
udokumentować. W przypadku nie zaliczenia programu lub nie ukończenia szkoły
ponadgimnazjalnej lub uczelni wyższej, stypendysta ma obowiązek zwrócić uzyskane
stypendium.
Celem tego przepisu jest wspieranie wyróżniających się naukowo młodych osób oraz
promowanie w środowisku uczniów prawidłowych postaw.
Art. 40 – 41: na wnioskodawców i stypendystów nakłada się obowiązek informowania
odpowiednich organów o zmianie informacji mających wpływ na prawo do udzielenie
stypendium lub jego wysokość. Dodatkowo nakłada się obowiązek na organy administracji
publicznej do udzielania wyjaśnień oraz informacji na żądanie właściwego organu. Zapewnia
się wnioskodawcom kontrolę nad podjętymi przez organ decyzjami. Zgodnie z art. 41 ust. 3
wysokość należności podlegającej zwrotowi ustalana jest w drodze decyzji właściwego
organu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach właściwy organ może odstąpić od żądania
zwrotu kwoty stypendium, umorzyć kwotę nienależnie pobranych świadczeń w całości lub
części. Dodatkowo przewiduje się możliwość podjęcia przez organ decyzji o rozłożeniu
płatności takiej należności na raty albo odroczenie terminu płatności.
Celem tego przepisu
jest usprawnienie organizacji przyznawania stypendiów oraz ograniczenia nadużyć.
Art. 42: Stypendia są wypłacane z Funduszu Wspomagania Zatrudnienia, o którym mowa w
art. 69 organy gminy.
Rozdział 7. Dotacje z Fundusz Wspomagania Zatrudnienia w celu stworzenia nowych
miejsc pracy w gminach zdegradowanych ekonomicznie
Zgodnie z projektem ustawy na szczególne wsparcie mogą liczyć projekty stworzenia nowych
miejsc pracy w gminach zdegradowanych ekonomicznie. Dotacje są skierowane do
przedsiębiorców, posiadających siedzibę na terenie gminy zdegradowanej ekonomicznie oraz
bezrobotnych zamieszkałych na terenie gminy zdegradowanej ekonomicznie. Zgodnie z
założeniem dofinansowanie przyczyni się do stworzenia nowych i trwałych miejsc pracy.
Bodźcem mającym zachęcić przedsiębiorców do zatrudnienia nowych pracowników, będzie
117
refundacja części kosztów poniesionych na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy. Z
drugiej strony projekt wspiera przedsiębiorczość i samozatrudnienie, aż do kwoty
dziesięciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Długofalowym skutkiem wsparcia
oprócz zapewnienia miejsc pracy dla osób bezrobotnych będzie również podniesienie ich
kwalifikacji, co przyczyni się do przeciwdziałania ich ponownemu bezrobociu w przyszłości.
Art. 43: wójt burmistrz lub prezydent miasta ze środków Fundusz Wspomagania
Zatrudnienia będzie miał prawo udzielić dotacji podmiotowi prowadzącemu działalność
gospodarczą na terenie gminy zdegradowanej ekonomicznie, pokrywającej koszty
wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w wysokości
określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 10-krotnej wysokości przeciętnego
wynagrodzenia.
Organ samorządu terytorialnego będzie miał również prawo do przyznania ze środków
Funduszu Wspomagania Zatrudnienia bezrobotnemu zamieszkałemu na terenie gminy
zdegradowanej ekonomicznie jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w
wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 10-krotnej wysokości przeciętnego
wynagrodzenia.
Celem tego przepisu jest udzielenie pomocy na szczególnych warunkach dla podmiotów
przyczyniających się do rozwoju obszarów zdegradowanych ekonomicznie.
Art. 44 – 45: na podmiocie przyjmującym refundację ciąży obowiązek zatrudnienia na
utworzonym stanowisku pracy skierowanego lub skierowanych bezrobotnych w pełnym
wymiarze czasu pracy łącznie przez okres dłuższy niż 36 miesiące oraz nie naruszania innych
warunków umowy o refundację. Natomiast zgodnie z ust. 2 na osobie, która otrzymała
jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej ciąży obowiązek prowadzenia
działalności gospodarczej przez okres nie krótszy niż 36 miesięcy. W przypadku naruszenia
wskazanych obowiązków bądź innych warunków umowy o refundację powoduje konieczność
zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami.
Art. 46 – 48: w celu uzyskania dotacji z Funduszu Wspomagania Zatrudnienia należy złożyć
wniosek do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy organu
samorządu terytorialnego. W art. 47 ust. 3 zostały szczegółowo określone dane jakie musi
zawrzeć wnioskodawca we wniosku, aby został on rozpatrzony. W art. 48 zostały
przedstawione konsekwencje nieprawidłowego wypełnienia wniosku. W takiej sytuacji organ
118
wzywa wnioskodawcę do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia
otrzymania wezwania. W art. 48 ust. 3 przewiduje się udogodnienie dla wnioskodawców,
którzy nie uzyskali koniecznych dokumentów w terminie 14 dni od wezwania ich do
uzupełnienia brakujących dokumentów ze względu niewydanie ich przez właściwą instytucję
lub uzyskali je w terminie uniemożliwiającym złożenie wniosku o dotację.
Art. 49 – 50: oceny wniosków o dotację dokonuje komisja. W skład komisji, o której mowa
w ust. 1, wchodzą odpowiednio wójt, burmistrz, lub prezydent miasta, przedstawiciel
organizacji pracodawców, o ile taka organizacja działa na terenie gminy. Zgodnie z celem
wprowadzonej regulacji, polegającym na trwałym wzroście zatrudnienia, nakłada się na
komisję obowiązek oceny wniosków uwzględniając tak określony interes publiczny. W
przypadku przyznania dotacji, jest ona wypłacana z Funduszu Wspomagania Zatrudnienia
przez właściwy organ gminy.
Rozdział 8. Praktyki szkoleniowe
Projekt ustawy wprowadza możliwość finansowania praktyk szkoleniowych z budżetu
państwa za pośrednictwem organu właściwego w tej sprawie: czyli wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta. Beneficjentem takiego dofinansowania mogą być przedsiębiorcy z
obszarów gmin zdegradowanych ekonomicznie, kiedy przyjmą praktykanta na praktyki
szkoleniowe. Rozwiązanie to ma na celu zachęcenie pracodawców do przyjmowania
praktykantów oraz wsparcie młodych osób w znalezienia pierwszego zatrudnienia. Celem
tego przepisu jest zwiększenie zainteresowania przez pracodawców przyjmowaniem
praktykantów co spowoduje nabycie przez nich nowych umiejętności, na które jest
zapotrzebowanie na rynku pracy oraz da im możliwość dogłębniejszego poznanie tego rynku.
Dodatkowym skutkiem dofinansowania będzie wsparcie inicjatywy w młodych ludziach,
którzy aktualnie pozostają bez pracy.
Art. 51 – 53: istotą praktyk szkoleniowych jest uzyskanie doświadczenia i nabycia
umiejętności praktycznych do wykonywania pracy. Podstawą do odbycia praktyki
szkoleniowej jest umowa o praktykę szkoleniową. Nie przewiduje się ograniczeń
wynikających z wieku praktykanta ze względu na wprowadzeniu wymogu pobierania nauki
osoby chętnej do odbycia praktyki szkoleniowej. Podmiotami uprawnionymi do
przyjmowania praktykantów są przedsiębiorcy. Praktyka może być nieodpłatna lub odpłatna,
119
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1292
› Pobierz plik