eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia

Poselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia

projekt dotyczy stworzenia nowych rozwiązań prawnych tworzących środki realizacji Narodowego Programu Zatrudnienia, które wspierają tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój przedsiębiorczości ludzi młodych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1292
  • Data wpłynięcia: 2012-10-09
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 41 dnia 24-05-2013

1292

Art. 18: podatnik zatrudniający absolwentów szkół w pełnym wymiarze czasu na okres co
najmniej 36 miesięcy może zmniejszyć podstawę opodatkowania w podatku dochodowym od
osób fizycznych lub podatku dochodowym od osób zryczałtowaną kwotę stanowiącą
równowartość wydatków na utworzenie miejsca pracy absolwenta. Pojęcie wartości
utworzenia jednego miejsca pracy zostało zdefiniowane w art. 12, natomiast pojęcie
absolwenta szkół zostało zdefiniowane w art. 10 pkt. 17. W przypadku nieutrzymania miejsc
pracy przez ten czas podatnik obowiązany jest do odpowiedniego zwiększenia podstawy
opodatkowania oraz złożenia korekty zeznania podatkowego.
Celem tego przepisu jest stworzenie generalnych preferencji podatkowych dla przedsiębiorcy
zatrudniającego absolwentów szkół. Powinno to zachęcić osoby prowadzące działalność
gospodarczą do trwałego zatrudniania absolwentów szkół.

Rozdział 3. Zwrot zapłaconego podatku dla przedsiębiorców zatrudniających
absolwentów

Kolejną przewidzianą w ustawie preferencją dla pracodawców jest wprowadzenie zwrotu
zapłaconego podatku dla przedsiębiorców zatrudniających absolwentów szkół. Jest to
przywilej dalej idący w porównaniu z rozwiązaniami określonymi w art. 11-18. Preferencje w
podatku dochodowym są często niedostępne ze względu na niski dochód bądź stratę,
Preferencja ta jest jednak adresowana do pracodawców zatrudniających tylko:
 absolwentów posiadających zawód wymieniony w rozporządzeniu
 działających na terenach małych miast i wsi.

Art. 19: instrument ten dotyczy przedsiębiorców zatrudniających absolwentów szkół,
wykonujących zawody znajdujące się na liście, określonej w rozporządzeniu wydanym na
podstawie tego artykułu, na terenie małych miast i wsi. Preferencja ma więc dotyczyć tylko
określonych grup absolwentów których wspieranie będzie korzystne z punktu widzenia
interesu publicznego
Pracodawca po upływie roku zatrudnienia absolwenta wykonującego zawód uwzględniony na
liście może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o zwrot zapłaconego podatku,
stanowiącego dochód budżetu państwa. Zwrot zapłaconego podatku ma nastąpić w drodze
decyzji administracyjnej.
Celem tego przepisu jest zwiększenie zatrudnienia wśród absolwentów szkół wykonujących
zawody w przypadku których występują szczególne trudności ze znalezieniem pracy.

110

Art. 20: przepis ten określa skutek prawny występujący w przypadku gdy zwrot, o którym
mowa w poprzednim artykule był nienależny. Na jego mocy należność z tytułu nienależnie
zwróconego podatku podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Artykuł ten określa
również tryb na podstawie której dokonywany jest zwrot zapłaconego podatku.
Przepis ten określa skutek prawny w przypadku gdy zawód wykonywany przez absolwenta
szkoły nie został uwzględniony na liście, o której mowa w art. 19, pomimo że wcześniej się
tam znajdował a pracodawca spełniał warunki określone dla uzyskania zwrotu podatku.
Pracodawca zachowuje wówczas prawo do tego zwolnienia.

Rozdział 4. Obniżenie wysokości składek na ubezpieczenia społeczne na obszarze gmin
zdegradowanych ekonomicznie

Wprowadzone zmiany mają zwiększyć szanse na rynku pracy osób pochodzących z obszarów
gmin zdegradowanych ekonomicznie za pomocą subsydiowania przez budżet państwa połowy
kosztów na ubezpieczenie emerytalne i rentowe ponoszonych przez pracodawców. Jest to
forma publicznej pomocy państwa mająca zainteresować pracodawców zatrudnianiem
młodych pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej trzech lat.
Celem tego przepisu jest stworzenie nowych i trwałych miejsc pracy na terenie gmin
zdegradowanych ekonomicznie, na których to miejscach pracy zostaną zatrudnieni młodzi
pracownicy.

Art. 21: proponuje się zmniejszenie o 50% wysokości składki na ubezpieczenie emerytalne i
rentowe w części finansowanej przez pracodawcę będącego płatnikiem w przypadku
zatrudnienia młodych pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres pierwszych
dwunastu miesięcy ich zatrudnienia. Celem przepisu jest zwiększenie zatrudnienia na terenie
gmin zdegradowanych ekonomicznie, których wykaz określa rozporządzenie Rady Ministrów
wydane na podstawie art. 5 ust. 2 te ustawy.





111
Rozdział 5. Wsparcie finansowe dla pracowników zatrudnionych na obszarze małego
miasta lub wsi

W przepisach projektowanego rozdziału wprowadzono instytucję wsparcia finansowego dla
pracowników zatrudnionych na obszarze małego miasta lub wsi, których dochód w rodzinie
nie przekracza określonego pułapu i mają na utrzymaniu małoletnie dziecko. Kwota
otrzymywanego wsparcia finansowego skorelowana będzie z liczbą posiadanych dzieci.
Celem wprowadzanych rozwiązań jest wsparcie finansowe pracowników, będących
rodzicami, którzy podejmują zatrudnienie i faktycznie świadczą pracę na obszarze małego
miasta lub wsi.
W rozdziale określono przesłanki, od których uzależniona będzie możliwość uzyskania
wsparcia finansowego, określono również organy właściwe w sprawach udzielania wniosków
i procedurę ubiegania się o przyznanie tej formy pomocy, źródła jego finansowania, jak
również zasady postępowania w przypadku nienależnie pobranych świadczeń.

Art. 22: przedmiotem przepisu jest możliwość udzielenia wsparcia finansowego
pracownikowi zatrudnionemu na obszarze małego miasta lub wsi, którego miesięczny dochód
na członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym nie przekracza
połowy wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, a który ma na utrzymaniu dziecko,
wsparcia finansowego w kwocie nie mniejszej niż 200 zł na miesiąc na każde dziecko (kwota
ta będzie określona stosownym rozporządzeniem wydawanym przez Radę Ministrów).
Definicja dochodu, o którym mowa w omawianym przepisie, jest tożsama z dochodem, o
którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej21. Wsparcie
finansowe jest wypłacane na okresy roczne i może być wypłacane maksymalnie do końca
miesiąca, w którym dziecko, na które przysługuje wsparcie finansowe ukończy 5 rok życia.
Warto zwrócić uwagę, że kwoty wsparcia finansowego nie stanowią podstawy do naliczania
składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Art. 23: przedmiotem tego przepisu jest wprowadzenie normy kolizyjnej, dotyczącej
uprawnienia do uzyskania wsparcia finansowego przez pracownika, który nie pozostaje we
wspólnym gospodarstwie domowym z drugim rodzicem dziecka, na które przysługuje
wsparcie finansowe. Przepis ten ma na celu zapobieżenie nadużyciom w zakresie udzielania

21 Dz. U. z 2009 r., Nr 175 poz. 1362 ze zm.

112
wsparcia pracownikom, o którym mowa w art. 22. Zapobiega sytuacji, w której tego rodzaju
wsparcie mogłoby być pobierane przez oboje rodziców dziecka w sytuacji, gdy dziecko
pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym tylko z jednym z rodziców. Zgodnie z
przyjętą zasadą, wsparcie finansowe przysługuje temu z rodziców, u którego dziecko stale
zamieszkuje.

Art. 24: przepis ten określa: zasady udzielenia wsparcia, organy właściwe do udzielenia
wsparcia finansowego, terminy jego wypłaty. Wsparcie finansowe udzielane jest na wniosek.
Organami właściwymi w sprawach jego udzielania są odpowiednio: wójt gminy, burmistrz
lub prezydent miasta. Wsparcie finansowe jest wypłacane ze środków budżetu jednostek
samorządu terytorialnego, które zostanie zasilone na ten cel dotacją z budżetu państwa.

Art. 25: przepis ten określa elementy wniosku składanego w celu uzyskania wsparcia
finansowego oraz dokumenty, które należy dołączyć do składanego wniosku. Wnioskodawcy
w składanym wniosku obowiązani są do podania danych osobowych swoich i dziecka, na
które przysługiwać będzie wsparcie finansowe. Do wniosku należy dołączyć oświadczenia i
zaświadczenia, mające wpływ na ustalenie prawa do wsparcia finansowego. Wnioskodawca
obowiązany będzie do złożenia prawdziwych danych w oświadczeniach pod rygorem
odpowiedzialności karnej. W przepisie tym znajduje się upoważnienie dla ministra
właściwego do spraw pracy do wydania rozporządzenia, w którym określony zostanie wzór
wniosku o przyznanie wsparcia finansowego.

Art. 26: przepis określa zasady postępowania w przypadku złożenia przez pracownika
nieprawidłowo wniosku. Jeżeli wniosek zostanie złożony nieprawidłowo właściwy organ
wezwie pisemnie osobę ubiegającą się o wsparcie finansowe do poprawienia lub uzupełnienia
wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania
skutkować będzie pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia. Podobny skutek będzie miało
złożenie wniosku bez wymaganych dokumentów; jednakże w takim przypadku właściwy
organ przyjmie wniosek i wyznaczy termin co najmniej 30 - dniowy na uzupełnienie
brakujących dokumentów. Jednakże nie można pozostawić wniosku bez rozpoznania w
sytuacji, w której przyczyną niedostarczenia wymaganego dokumentu przez osobę składającą
wniosek jest niewydanie tego dokumentu przez podmiot obowiązany w terminie
umożliwiającym złożenie wniosku o udzielenie wsparcia finansowego.

113
Odmowa przyznania wsparcia finansowego nastąpi w formie decyzji administracyjnej, co
oznacza, że wnioskodawca będzie miał możliwość złożenia odwołania, zgodnie z przepisami
Kodeksu postępowania administracyjnego.

Art. 27: przepis wprowadza obowiązek informowania przez osoby otrzymujące tę formę
wsparcia, o każdej zmianie mającej wpływ na prawo do otrzymywania wsparcia finansowego.
W ust. 3 tego artykułu znajduje się upoważnienie dla ministra właściwego do spraw pracy do
wydania rozporządzenia, w którym określony zostanie wzór aktualizacji wniosku o
przyznanie wsparcia finansowego.
Celem wprowadzanego przepisu jest określenie kręgu podmiotów, które mają obowiązek
przedstawiać organowi udzielającemu wsparcia wszelkie informacje co do okoliczności
mających wpływ na prawo do otrzymania wsparcia finansowego.

Art. 28 – 29: przepisy te określają tryb ściągnięcia należności z tytułu nienależnie pobranych
świadczeń. ciągnięcie tych należności następuje w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji. Wysokość nienależnie pobranych świadczeń zostaje określona
w drodze decyzji administracyjnej.
Przepis pozostawia jednak luz decyzyjny właściwym organom w ustalaniu trybu, w jakim
nastąpi zwrot nienależnie pobranych świadczeń. W przypadkach bowiem szczególnie
uzasadnionych, zwłaszcza jeżeli żądanie zwrotu z tytułu nienależnie pobranych świadczeń w
całości lub w części stanowiłoby dla osoby obowiązanej nadmierne obciążenie lub też
niweczyłoby skutki udzielanej pomocy, właściwy organ, który wydał decyzję w sprawie
zwrotu tej należności, na uzasadniony wniosek lub z urzędu, może odstąpić od żądania
takiego zwrotu, umorzyć kwotę nienależnie pobranych świadczeń w całości lub w części,
rozłożyć na raty płatność albo odroczyć termin płatności.
Roszczenie o zwrot nienależnie pobranych należności, ulega przedawnieniu z upływem trzech
lat, licząc od dnia, w którym decyzja ustalająca te należności stała się ostateczna. Bieg
przedawnienia zostanie przerwany przez odroczenie terminu płatności należności lub
rozłożenie spłaty należności na raty. Po przerwaniu biegu terminu przedawnienia rozpocznie
od bieg od początku od dnia następującego po dniu ustalonym jako ostatni dzień spłaty
odroczonej należności lub po dniu ustalonym jako ostatni dzień spłaty ostatniej raty
należności. Warto również podkreślić, że nie wydaje się decyzji o zwrocie nienależnie
pobranych świadczeń, jeżeli od daty ich pobrania upłynęło dziesięć lat.

114
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 52

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: