eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia zmian w zakresie powoływania do zawodowej służby wojskowej, przebiegu tej służby, podstawowych uprawnień i obowiązków służbowych żołnierzy zawodowych, otrzymywania uposażenia i innych należności pieniężnych przez żołnierzy zawodowych, zwalniania z zawodowej służby wojskowej oraz przebiegu służby wojskowej kandydatów na żołnierzy zawodowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1278
  • Data wpłynięcia: 2013-04-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-10-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1355

1278-cz-I

– 15 –
2)
nie zaszeregowuje się go do wyższego stopnia wojskowego na zajmowanym przez
niego stanowisku służbowym;
3)
może być on zwolniony z zawodowej służby wojskowej.
7. Przepisów ust. 1–6 nie stosuje się do żołnierzy zawodowych pełniących
zawodową służbę wojskową na stanowiskach służbowych sędziów w sądach
wojskowych oraz prokuratorów w wojskowych jednostkach organizacyjnych
prokuratury.
Art. 41. 1. Wyznaczenie podoficera zawodowego na kolejne wyższe stanowisko
służbowe może nastąpić w zależności od:
1)
wolnych stanowisk;
2)
co najmniej trzyletniego okresu służby na stanowisku służbowym w posiadanym
stopniu wojskowym;
3)
ogólnej oceny co najmniej bardzo dobrej w ostatniej opinii służbowej.
Jeżeli przemawiają za tym potrzeby Sił Zbrojnych, okres służby na stanowisku
służbowym w posiadanym stopniu wojskowym może być krótszy, nie mniej jednak niż
dwa lata.
2. Zmiana zaszeregowania podoficera zawodowego do kolejnego wyższego stopnia
wojskowego może nastąpić po upływie co najmniej trzech lat zajmowania stanowiska
w posiadanym stopniu wojskowym, uzyskaniu ogólnej oceny co najmniej bardzo dobrej
w ostatniej opinii służbowej. Jeżeli przemawiają za tym potrzeby Sił Zbrojnych, okres
służby na stanowisku służbowym w posiadanym stopniu wojskowym może być krótszy,
nie mniej jednak niż dwa lata.
3. Zmiany zaszeregowania, o której mowa w ust. 2, dokonuje organ właściwy do
wyznaczenia żołnierza zawodowego na stanowisko służbowe rozkazem personalnym.
4. W przypadku uzyskania przez podoficera zawodowego w opinii służbowej
ogólnej oceny dobrej, przy wyznaczaniu na kolejne stanowisko służbowe:
1)
wyznacza się go na to samo lub równorzędne stanowisko służbowe,
z dotychczasowym zaszeregowaniem do stopnia wojskowego;
2)
nie zaszeregowuje się go do wyższego stopnia wojskowego na zajmowanym przez
niego stanowisku służbowym.
5. W przypadku uzyskania przez podoficera zawodowego w opinii służbowej
ogólnej oceny dostatecznej, przy wyznaczaniu na kolejne stanowisko służbowe:
– 16 –
1)
wyznacza się go na to samo lub równorzędne stanowisko służbowe,
z dotychczasowym zaszeregowaniem do stopnia wojskowego;
2)
nie zaszeregowuje się go do wyższego stopnia wojskowego na zajmowanym przez
niego stanowisku służbowym;
3)
może być on zwolniony z zawodowej służby wojskowej.
Art. 42. 1. Zmiana zaszeregowania szeregowego zawodowego do kolejnego
wyższego stopnia wojskowego może nastąpić po co najmniej pięciu latach służby na
stanowisku służbowym w posiadanym stopniu wojskowym, uzyskaniu ogólnej oceny co
najmniej bardzo dobrej w ostatniej opinii służbowej. Jeżeli przemawiają za tym potrzeby
Sił Zbrojnych, okres służby na stanowisku służbowym w posiadanym stopniu
wojskowym może być krótszy, nie mniej jednak niż trzy lata.
2. Zmiany zaszeregowania, o której mowa w ust. 1, dokonuje organ właściwy do
wyznaczenia żołnierza na stanowisko służbowe rozkazem personalnym.
3. W przypadku uzyskania przez szeregowego zawodowego w opinii służbowej
ogólnej oceny dobrej, przy wyznaczaniu na kolejne stanowisko służbowe:
1)
wyznacza się go na to samo lub równorzędne stanowisko służbowe,
z dotychczasowym zaszeregowaniem do stopnia wojskowego;
2)
nie zaszeregowuje się go do wyższego stopnia wojskowego na zajmowanym przez
niego stanowisku służbowym.
4. W przypadku uzyskania przez szeregowego zawodowego w opinii służbowej
ogólnej oceny dostatecznej, przy wyznaczaniu na kolejne stanowisko służbowe:
1)
wyznacza się go na to samo lub równorzędne stanowisko służbowe,
z dotychczasowym zaszeregowaniem do stopnia wojskowego;
2)
nie zaszeregowuje się go do wyższego stopnia wojskowego na zajmowanym przez
niego stanowisku służbowym;
3)
może być on zwolniony z zawodowej służby wojskowej.”;
25) po art. 42 dodaje się art. 42a i 42b w brzmieniu:
„Art. 42a. Zmiana zaszeregowania, o której mowa w art. 40 ust. 3, art. 41 ust. 2
i art. 42 ust. 1, może nastąpić w ramach limitu awansowego określanego corocznie przez
Ministra Obrony Narodowej.
Art. 42b. 1. Wyznaczenie żołnierza zawodowego na niższe stanowisko służbowe
może nastąpić, za pisemną zgodą żołnierza, w przypadku zaistnienia przesłanek
uzasadniających wypowiedzenie żołnierzowi zawodowemu stosunku służbowego przez
– 17 –
właściwy organ, o których mowa w art. 114 ust. 2, lub w odniesieniu do żołnierza
pełniącego służbę w rezerwie kadrowej.
2. Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić na stanowisko służbowe
zaszeregowane do bezpośrednio niższego stopnia etatowego od zajmowanego przez
żołnierza zawodowego stanowiska.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2, przepisu art. 31 ust. 1 ustawy nie
stosuje się.”;
26) w art. 44 w ust. 1:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dowódca rodzaju Sił Zbrojnych,
Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił
Zbrojnych, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, szef jednostki
organizacyjnej właściwej do spraw uzbrojenia podległej Ministrowi Obrony
Narodowej i szef jednostki organizacyjnej właściwej do spraw zdrowia
podległej Ministrowi Obrony Narodowej – w odniesieniu do stanowisk
służbowych do stopnia etatowego podpułkownika (komandora porucznika)
włącznie w podległych jednostkach wojskowych, z zastrzeżeniem pkt 3 i 4;”,
b)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw
kadr – w odniesieniu do stanowisk służbowych do stopnia etatowego
podpułkownika (komandora porucznika) włącznie w pozostałych
niewymienionych w pkt 2–4 jednostkach wojskowych, a także jednostkach
wojskowych podległych Dowódcy Garnizonu Warszawa, z zastrzeżeniem
pkt 3.”;
27) w art. 45:
a)
w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) gdy upłynął termin kadencji na stanowisku służbowym;”,
b)
w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wszczęcia kontrolnego postępowania sprawdzającego, o którym mowa
w przepisach o ochronie informacji niejawnych.”,
c)
ust. 2b otrzymuje brzmienie:
„2b. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, żołnierza zawodowego
przenosi się do rezerwy kadrowej na czas prowadzonego postępowania. Na
– 18 –
zwolnione stanowisko służbowe nie wyznacza się innego żołnierza zawodowego
do czasu zakończenia postępowania, natomiast można powierzyć obowiązki
służbowe na tym stanowisku innemu żołnierzowi zawodowemu w trybie
określonym w art. 25.”;
28) w art. 46:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) szczegółowy tryb wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska
służbowe i zwalniania z tych stanowisk oraz zmiany zaszeregowania do
stopni wojskowych;”,
b)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) przewidywać możliwość równego dostępu żołnierzy zawodowych do
wyższych stanowisk służbowych, po spełnieniu przez nich warunków
określonych w ustawie, aktach wykonawczych wydanych do tej ustawy,
modelu przebiegu zawodowej służby wojskowej, a także uwzględnić ich
dotychczasowe doświadczenie i przebieg służby wojskowej;”;
29) w art. 47 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Żołnierz zawodowy wyznaczony do służby poza granicami państwa może być
skierowany do wykonywania zadań służbowych poza miejscem pełnienia służby,
jednorazowo na czas nie dłuższy niż dwanaście miesięcy.”;
30) w art. 48 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Ewidencja, o której mowa w ust. 2, jest prowadzona w formie teczki akt
personalnych i karty ewidencyjnej oraz może być prowadzona w formie
elektronicznej.”;
31) uchyla się art. 49 i art. 50;
32) w art. 54:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Z żołnierzem zawodowym, którego planuje się na koszt wojska skierować
na studia lub naukę albo staż, kurs lub specjalizację w kraju lub za granicą, których
koszt przekracza sześciokrotność najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza
zawodowego, zawiera się umowę, która określa warunki zwrotu kosztów
poniesionych na jego utrzymanie i naukę w przypadku przerwania, odwołania
z kształcenia lub zwolnienia z zawodowej służby wojskowej, przed określonym
w umowie okresem służby wojskowej, z przyczyn, o których mowa w art. 111
– 19 –
pkt 1, 4, 6–7, pkt 9 lit. a i pkt 11–16 oraz art. 112 ust. 1 pkt 1, w wysokości
proporcjonalnej do czasu służby po zakończeniu tej nauki.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Odwołanie żołnierza z kształcenia może nastąpić w przypadku:
1)
braku postępów w kształceniu;
2)
naruszenia regulaminów ustalonych przez organizatora kształcenia;
3)
wniosku żołnierza.”;
33) w art. 55:
a)
w ust. 1:

pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) tryb udzielania żołnierzom zawodowym pomocy w związku
z pobieraniem przez nich nauki, rodzaj, formę, zakres i wysokość pomocy
oraz sposób jej ustalania i tryb jej zwrotu, a także sposób
dokumentowania poniesionych przez żołnierza zawodowego wydatków
objętych pomocą;”,

po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) tryb odwołania ze studiów lub nauki w szkole wojskowej albo
niewojskowej oraz ze stażu, kursu lub specjalizacji w kraju lub za granicą
i organy właściwe w tych sprawach;”,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Rozporządzenie powinno zapewnić sprawność postępowania organów
wojskowych w związku z udzielaniem pomocy na naukę, a przy ustalaniu
wysokości udzielanej pomocy powinno uwzględnić koszty zakwaterowania,
wyżywienia, umundurowania i nauki oraz dojazdu do miejsca jej pobierania,
a także czesnego i stypendium. Określając tryb odwoływania ze studiów lub nauki,
powinno uwzględniać potrzeby Sił Zbrojnych, natomiast wzory powinny zawierać
pełne i precyzyjne informacje.”;
34) w art. 57:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Żołnierz zawodowy nie może wchodzić w skład organów spółek, innych
przedsiębiorców oraz fundacji.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: