eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia zmian w zakresie powoływania do zawodowej służby wojskowej, przebiegu tej służby, podstawowych uprawnień i obowiązków służbowych żołnierzy zawodowych, otrzymywania uposażenia i innych należności pieniężnych przez żołnierzy zawodowych, zwalniania z zawodowej służby wojskowej oraz przebiegu służby wojskowej kandydatów na żołnierzy zawodowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1278
  • Data wpłynięcia: 2013-04-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-10-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1355

1278-cz-I

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana regulacja będzie dotyczyła wyłącznie żołnierzy zawodowych,
kandydatów na żołnierzy zawodowych i nie będzie miała wpływu na inne podmioty.
2. Konsultacje społeczne
Projekt założeń został poddany konsultacjom z:
1) Krajową Izbą Radców Prawnych;
2) Naczelną Izbą Lekarską;
3) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
4) Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
5) Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego;
6) Krajową Radą Sądownictwa.
Wszystkie propozycje zostały uwzględnione lub uzgodnione z podmiotami
zgłaszającymi, z wyjątkiem propozycji Krajowej Rady Sądownictwa dotyczących
możliwości wyznaczania żołnierzy kontraktowych na inne niż określone
w kontrakcie stanowisko służbowe, umożliwienia żołnierzom zawodowym
wchodzenie w skład organów spółek kapitałowych oraz wprowadzenia
dwunastomiesięcznego okresu służby na stanowisku służbowym uprawniającego do
ustalania wysokości świadczeń przysługujących żołnierzowi z tytułu zwolnienia ze
służby z uposażenia należnego na tym stanowisku służbowym.
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie regulacji będzie miało wpływ na sektor finansów publicznych:
1) zwolnienie ze zwrotu kosztów nauki (art. 1 pkt 65 projektu)
Zwolnienie podchorążego z obowiązku zwrotu kosztów nauki w przypadku,
o którym mowa w projektowanym art. 134a ust. 2, spowoduje, biorąc pod uwagę
doświadczenia z lat 2010 i 2011, zmniejszenie przychodów uczelni wojskowych
łącznie na poziomie ok. 100 tys. zł rocznie. W wymienionych latach w trakcie
pierwszego roku studiów zwolniono łącznie 90 podchorążych (49 w 2010 r. i 41
w 2011 r.), ustalając jednocześnie obowiązek zwrotu kosztów w kwocie
32

ok. 502 tys. zł. Biorąc pod uwagę fakt, że na wniosek zainteresowanych
podchorążych uczelnie wojskowe wyrażały zgodę na rozłożenie należności na
raty, roczne przychody uczelni z tego tytułu stanowiły około ok. 45%
wymienionej kwoty, tj. ok. 227 tys. zł w skali dwóch lat, co w skali rocznej
stanowiło kwotę ok. 103 tys. zł. Zwrócić przy tym na1eży uwagę na to, że
podane wyliczenia mają charakter szacunkowy i ich rzeczywista wysokość
będzie zależała od indywidualnych decyzji podchorążych o odejściu ze służby
wojskowej.
2) wprowadzenie dodatku funkcyjnego (art. 1 pkt 17 i 47 projektu)
Wprowadzenie regulacji, o której mowa w projektowanym art. 25a i art. 80
ust. 1 pkt 4, tj. możliwości powierzania żołnierzom zawodowym będącym
nauczycielami akademickimi funkcji organu jednoosobowego uczelni
wojskowej lub jego zastępcy albo kierownika jednostki organizacyjnej tej
uczelni lub jego zastępcy i przyznawania tym żołnierzom stosownego dodatku
funkcyjnego nie spowoduje skutków dla budżetu państwa. Podkreślić należy,
że kwoty dotacji przekazywanych uczelniom wojskowym z budżetu resortu
obrony narodowej zależą od liczby kształconych w tych uczelniach żołnierzy
oraz od liczby i struktury zatrudnienia nauczycieli, a nie od zasad
wynagradzania nauczycieli, w tym żołnierzy za kierowanie jednostkami
organizacyjnymi uczelni. Natomiast biorąc pod uwagę to, że projektowana
regulacja zastąpi istniejący mechanizm wyznaczania żołnierzy na odpowiednie
stanowiska kierownicze,
wiążący się ze zwiększeniem uposażenia
i niejednokrotnie awansem na wyższy stopień wojskowy, można zakładać, że
docelowo propozycja zmiany będzie prowadzić do zmniejszenia wydatków
osobowych uczelni. Wynika to z tego, że przyznanie dodatku będzie miało
charakter czasowy, natomiast wyznaczenie na stanowisko kierownicze –
w zakresie zwiększenia uposażenia i awansu na wyższy stopień wojskowy ma
skutki o charakterze stałym (pełnienie funkcji kierowniczej w uczelni
w obecnych uwarunkowaniach daje żołnierzowi dodatkowe wynagrodzenie nie
tylko na okres pełnienia tej funkcji, ale także na okres późniejszej służby
wojskowej). Wraz z wdrożeniem projektowanej regulacji likwidacji ulegną
stanowiska kierownicze, które są stanowiskami najwyżej zaszeregowanymi
w uczelniach pod względem stopnia etatowego i grupy uposażenia (od
33

kierownika zakładu – płk, grupa 16 do prorektora – płk, grupa 16C), a w to
miejsce utworzone zostaną niżej zaszeregowane stanowiska nauczycieli (adiunkt
– ppłk, grupa 15b lub profesor nadzwyczajny – płk, grupa 16).
3) porządkowanie stopni wojskowych w korpusie podoficerów zawodowych
(wyznaczanie podoficerów zajmujących stanowiska służbowe zaszeregowane do
niższego stopnia etatowego niż posiadany przez nich stopień wojskowy – art. 7
ust. 1 pkt 3 projektu oraz mianowanie podoficerów posiadających nieistniejące
stopnie wojskowe na wyższy stopień wojskowy – art. 10 projektu)
Wprowadzenie podziału korpusu podoficerów zawodowych na trzy stopnie
etatowe (podoficer młodszy, podoficer i podoficer starszy) zawarte w pkt II
ppkt 1 założeń projektu ustawy spowodowało w trakcie opracowywania
projektu ustawy konieczność wprowadzenia przepisów o charakterze
przejściowym. Uznano, że wyznaczanie podoficerów zawodowych na niższe
stanowiska służbowe oraz likwidacja nieistniejących stopni wojskowych w tym
korpusie wymagać będzie dodatkowego odrębnego uregulowania w przepisach
projektowanej ustawy. O ile mianowanie na wyższy stopień wojskowy żołnierzy
zawodowych posiadających nieistniejące stopnie wojskowe (art. 10 projektu
ustawy) nie rodzi dodatkowych skutków finansowych, o tyle wyznaczanie
podoficerów zawodowych na stanowiska służbowe (art. 7 ust. 1 pkt 3) może
powodować dodatkowe skutki finansowe. Oszacowano, że skutki te dla budżetu
resortu obrony narodowej będą wynosiły ok. 12 mln zł rocznie. Środki na ten cel
zostały zabezpieczone w ramach środków przeznaczonych w budżecie
Ministerstwa Obrony Narodowej na uposażenia żołnierzy zawodowych.
4) przekwalifikowanie zawodowe żołnierzy zawodowych (art. 1 pkt 57 projektu)
Proponowana zmiana dotycząca przekwalifikowania zawodowego żołnierzy
zawodowych (art. 120 ust. 4b pkt 2) spowoduje wzrost kosztów ponoszonych
przez resort obrony narodowej w wysokości około 400 tys. zł rocznie. Niemniej
jednak proponowane rozwiązania będą realizowane w ramach zaplanowanych
na ten cel środków budżetu resortu obrony narodowej.
5) dodatek motywacyjny (art. 1 pkt 47 projektu)
Niewielki wzrost wydatków może spowodować zmiana zasad przyznawania
dodatku motywacyjnego w związku z zakładaną możliwością przyznawania
tego dodatku podoficerom i szeregowym posiadającym co najmniej ocenę dobrą
34

w opinii służbowej (obecnie bardzo dobrą), przy jednoczesnym spełnieniu
warunku uzyskania odpowiedniej dla zajmowanego stanowiska służbowego
klasy specjalisty wojskowego.
Aktualnie dodatek motywacyjny otrzymuje ok. 2 tys. podoficerów
i szeregowych w łącznej kwocie ok. 3 mln zł rocznie. Natomiast na wypłatę tego
dodatku w budżecie resortu obrony narodowej zabezpieczono środki
w wysokość 26 mln zł w ramach funduszu przeznaczonego na uposażenia
żołnierzy zawodowych, tym samym zapewni to wypłatę przedmiotowego
dodatku dla ok. 20 tys. żołnierzy. Biorąc pod uwagę zaproponowane
rozwiązania w zakresie przyznawania dodatku motywacyjnego, które przede
wszystkim zależą od samych beneficjentów (uzyskanie odpowiedniej oceny
w opinii służbowej i klasy kwalifikacyjnej), trudno jest wskazać konkretną
wysokość wzrostu tych wydatków. Należy zauważyć, że w okresie 2 lat
funkcjonowania tego dodatku przyznano go ok. 2 tys. podoficerów
i szeregowych.
6) łączne skutki finansowe wejścia w życie ustawy
Wejście w życie przedmiotowej ustawy spowoduje łącznie dodatkowe skutki
finansowe w wysokości 12 503 tys. zł w skali roku, w tym 12 400 tys. zł
w ramach środków części 29 budżetu, której dysponentem jest Minister Obrony
Narodowej. Pozostała kwota w wysokości 103 tys. zł będzie stanowiła
zmniejszenie przychodów uczelni wojskowych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
35
12-03-dg

strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: