eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 104
  • Data wpłynięcia: 2011-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-04-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 472

104

                                                                                                                                                                              
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136
i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19,
poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018
i Nr 225, poz. 1466 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 159, poz. 945 i Nr 222, poz. 1321. 
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925,
Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104,
poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343,
Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214,
Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461
i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91,
poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 40,
poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr 182, poz. 1228,
Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151 i Nr 92,
poz. 530, Nr 102, poz. 585, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 204, poz. 1195, Nr 205, poz. 1210,
Nr 208, poz. 1240 i 1241, Nr 222, poz. 1321, Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454. 
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42,
poz. 340, Nr 84, poz. 700 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 145, Nr 106, poz. 675, Nr 119,
poz. 804, Nr 143, poz. 963 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 122, poz. 695,
Nr 132, poz. 766, Nr 135, poz. 789, Nr 152, poz. 897, Nr 163, poz. 981, Nr 170, poz. 1015 i Nr 178,
poz. 1060.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708
i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr 176,
poz. 1238 i 1240 i Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, z 2009 r. Nr 68, poz. 584, Nr 157,
poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 202, poz. 1553, z 2010 r. Nr 57, poz. 359, Nr 75, poz. 471, Nr 96,
poz. 620 i Nr 127, poz. 857 oraz z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 84, poz. 455, Nr 112, poz. 654, Nr 174,
poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2011 r. Nr 32, poz. 159,
Nr 45, poz. 235, Nr 94, poz. 551, Nr 135, poz. 789, Nr 142, poz. 829, Nr 185, poz. 1092 i Nr 232,
poz. 1377.
8) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64,
poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r.
Nr 98, poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935
i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426,
z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479
i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r.
Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560,
Nr 122, poz. 782, Nr 171, poz. 1056, Nr 173, poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62, poz. 504,
Nr 63, poz. 533, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206,
poz. 1589, z 2010 r. Nr 7, poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626, Nr 125, poz. 842,
Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018 i 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474 i Nr 240, poz. 1602
oraz z 2011 r. Nr 17, poz. 78, Nr 24, poz. 130, Nr 39, poz. 202, Nr 48, poz. 245, Nr 72, poz. 381, Nr 94,
poz. 549, Nr 117, poz. 678, Nr 133, poz. 767, Nr 160, poz. 964, Nr 191, poz. 1135, Nr 217, poz. 1280,
Nr 233, poz. 1381 i Nr 240, poz. 1431.



12/18rch 
20

 
UZASADNIENIE

1. Istniejący stan stosunków społecznych oraz stan prawny w dziedzinie, której dotyczyć
ma projektowana ustawa
Obecnie kwestie procedur zapewniających spójny i wysoki poziom bezpieczeństwa
ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej
znajdujących się na etapie projektu, budowy lub użytkowania reguluje dyrektywa
2008/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie
zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz. Urz. UE L 319 z 09.11.2008,
str. 59).
Według Parlamentu Europejskiego oraz Rady, transeuropejska sieć drogowa ma
fundamentalne znaczenie dla wspierania integracji europejskiej i spójności oraz zapewnienia
wysokiego poziomu dobrobytu. W związku z powyższym instytucje te wskazują na potrzebę
zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa. W Białej Księdze z dnia 12 września
2001 r. „Europejska polityka transportowa do 2010 r.: czas na decyzje” Komisja podkreśliła
m.in. konieczność przeprowadzania ocen wpływu na bezpieczeństwo oraz audytu
bezpieczeństwa ruchu drogowego w celu identyfikacji – na terenie Wspólnoty – odcinków
dróg o dużej koncentracji wypadków drogowych oraz w celu zarządzania tymi odcinkami
dróg.
W polskim porządku prawnym brak jest obecnie przepisów odnoszących się w sposób
kompleksowy do zagadnień stanowiących przedmiot dyrektywy. Dotychczas obowiązujące
akty prawne, m.in. z zakresu ruchu drogowego i dróg publicznych, nie regulują większości
przedmiotowej problematyki. Jedynie ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115, z późn. zm.) w art. 20 pkt 10 nakłada na zarządcę drogi
zadanie prowadzenia okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich
oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan
bezpieczeństwa ruchu drogowego, które to zadanie w części spełnia wymagania wynikające
z procedury kontroli bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. Natomiast postanowienia
zawarte w art. 5 ust. 4 dyrektywy 2008/96/WE są realizowane w przepisach:
− rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170,
poz. 1393, z późn. zm.),
− rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie
szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz
urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
(Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.),
wydanych na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r.
− Prawo o ruchu drogowym.

Przepisy ww. dyrektywy nie znajdują zastosowania do tuneli drogowych, które
obejmuje dyrektywa 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia
2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci
drogowej.
Audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadzane były i nadal są
przeprowadzane na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad.
Zgodnie z zarządzeniem nr 12 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego – w centrali
i oddziałach GDDKiA wprowadzono pilotażowy program audytu bezpieczeństwa ruchu
drogowego, zwany dalej „audytem BRD”, na sieci dróg krajowych zarządzanej przez
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Podstawą prawną działań
wprowadzających pilotażowy program audytu BRD w strukturach GDDKiA był przyjęty
przez Radę Ministrów w dniu 8 maja 2000 r. Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu
Drogowego w Polsce. Wdrożenie systemu audytu BRD uznano w tym dokumencie za
działanie o charakterze systemowym warunkującym realizację Programu. Celem audytu BRD
jest poprawa jakości projektów drogowych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego,
zwrócenie uwagi na projektowanie bezpiecznych rozwiązań przez wszystkich uczestników
procesu inwestycyjnego, eliminacja błędów projektowych, które mogłyby być przyczyną
wypadków, minimalizacja ryzyka i konsekwencji wypadków drogowych na projektowanym
obiekcie drogowym lub pobliskiej sieci drogowej oraz minimalizacja potrzeb i kosztów
ewentualnych prac naprawczych po zrealizowaniu projektu.
Obecnie w zakresie procedur związanych z przeprowadzaniem zarówno audytu BRD,
jak i oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego (ocen BRD), obowiązuje
zarządzenie nr 42 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 września
2009 r. w sprawie oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz audytu
bezpieczeństwa ruchu drogowego projektów infrastruktury drogowej.
Zgodnie z ww. zarządzeniem nr 42 zarówno ocena BRD, jak i audyt BRD, są
procedurami ustanowionymi z uwzględnieniem dyrektywy 2008/96/WE. Mają one
zastosowanie jedynie do dróg, dla których organem zarządzającym ruchem jest Generalny
2

 
Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Nie obejmują zaś dróg publicznych położonych
w miastach na prawach powiatu, dla których organem zarządzającym ruchem jest prezydent
miasta.
Audyt BRD oraz ocenę BRD należy wykonywać zgodnie z „Instrukcją dla audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego”, stanowiącą załącznik do ww. zarządzenia. Oceny BRD
i audyt BRD dokonują pracownicy GDDKiA na podstawie pisemnego „Upoważnienia
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do wykonywania zadań audytu
bezpieczeństwa ruchu drogowego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad”
udzielonego przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad lub upoważnionego
przez niego Zastępcę Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na wniosek
Dyrektora Biura Zarządzania Drogami i Mostami centrali GDDKiA – w odniesieniu do
pracowników centrali GDDKiA oraz na wniosek dyrektorów oddziałów GDDKiA –
w odniesieniu do pracowników oddziałów GDDKiA.
Warunkiem uzyskania ww. upoważnienia jest ukończenie z pozytywnym wynikiem
przeprowadzonego przez wyższą uczelnię techniczną szkolenia dla audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego program został zaakceptowany przez Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie jedynie Politechnika Krakowska organizuje
takie szkolenia, a po ich ukończeniu i zdaniu egzaminu końcowego wystawia dokument pod
nazwą: „Zaświadczenie o ukończeniu kursu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego”.
Szkolenie odbyły i zdały egzamin końcowy, uzyskując „Zaświadczenie o ukończeniu kursu
audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego” również osoby niezatrudnione w GDDKiA.

2. Potrzeba i cel uchwalenia projektowanej ustawy
Zgodnie
z
treścią Dyrektywy 2008/96/WE, państwa członkowskie wprowadzają w życie
przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy.

Potrzeba dokonania nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz zmiany niektórych
innych ustaw wynika zatem z konieczności implementacji do prawa krajowego przepisów
unijnych.

Proponowane zmiany w przepisach obowiązujących będą obejmowały oprócz tytułowej
zmiany ustawy o drogach publicznych również zmiany:
− ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. − Prawo budowlane,
− ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. − Prawo o ruchu drogowym,
3

 
− ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie dróg publicznych,
− ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko,
− ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia.
Jednocześnie konieczne będzie wydanie nowych rozporządzeń wykonawczych do
zmienionych aktów prawnych.
Celem wprowadzenia proponowanych zmian jest przede wszystkim – zgodnie z art. 1
ww. dyrektywy – ustanowienie oraz wdrożenie procedur dotyczących zarządzania
bezpieczeństwem dróg wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej (w tym: ocen
wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, audytów bezpieczeństwa ruchu drogowego,
klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków, klasyfikacji odcinków dróg ze
względu na bezpieczeństwo sieci drogowej).

W Polsce drogi należące do transeuropejskiej sieci drogowej posiadają długość około
4800 km i obecnie pozostają w kompetencjach 28 zarządców dróg, Generalnego Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad oraz 27 prezydentów miast na prawach powiatu.
Wymienione
wyżej zagadnienia nie były do tej pory przedmiotem krajowych regulacji
prawnych.
Projektowana regulacja kładzie nacisk na rozwój zawodowy kadry audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz właściwy dobór osób dopuszczonych do
wykonywania funkcji audytora, zapewniających rzetelne przeprowadzanie audytu
bezpieczeństwa infrastruktury drogowej na każdym z etapów jej projektowania,
przygotowania do otwarcia oraz podczas użytkowania. Projektowane przepisy zapewniają
jednocześnie podwyższenie umiejętności audytorów poprzez zagwarantowanie osobom
wykonującym takie funkcje możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Zakłada się,
że system szkoleń ukierunkowanych na stosowanie właściwych standardów prowadzenia
audytu bezpieczeństwa infrastruktury drogowej powinny uruchomić uczelnie wyższe zgodnie
z programem szkolenia specjalistycznego określonym w akcie wykonawczym do ustawy.

Projekt ustawy zmierza do określenia spójnego zakresu praw i obowiązków,
umożliwiających stosowanie procedur wynikających z przepisów dyrektywy.
Przewidywanym skutkiem zmian prawnych będzie poprawa bezpieczeństwa infrastruktury
4

 
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: