eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 104
  • Data wpłynięcia: 2011-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-04-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 472

104

mowa w art. 140f, w terminie do 31 marca każdego
roku, za rok poprzedni.”;
2) w art. 140c w ust. 2 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
„10) ustalanie, co najmniej raz na trzy lata, średniego kosztu
społecznego wypadku drogowego, w którym jest zabity, oraz
średniego kosztu społecznego wypadku drogowego,
w którym osoba doznała obrażeń ciała w rozumieniu art. 156
§ 1 albo art. 157 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r.
– Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.),
powstałego w transeuropejskiej sieci drogowej.”;
3) w art. 140e w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) informacje dotyczące stanu bezpieczeństwa ruchu
drogowego, w szczególności informacje umożliwiające
ustalanie średniego kosztu społecznego wypadków, o których
mowa w art. 140c ust. 2 pkt 10.”.

Art. 4. W ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach
przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r.
Nr 193, poz. 1194 i Nr 199, poz. 1227 oraz z 2009 r. Nr 72, poz. 620) w art. 11d
w ust. 1 po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
„7a) w przypadku transeuropejskiej sieci drogowej:
a) wynik audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym
mowa w art. 24l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych,
b) uzasadnienie zarządcy drogi, o którym mowa w art. 24l ust. 4
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;”.

Art.
5. W ustawie z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach
specjalnego przeznaczenia (Dz. U. Nr 23, poz. 136, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 oraz
z 2009 r. Nr 86, poz. 720) w art. 4 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
15

 
„2)
wykonywanie
obowiązków zarządcy drogi w zakresie
ustalonym w art. 20 pkt 2 – 7 i 9 – 20 ustawy z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych;”.

Art. 6. W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.5))
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 1 w pkt 5:
a) lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) ewentualnych wariantach przedsięwzięcia, przy czym
w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej
każdy z analizowanych wariantów drogi musi być
dopuszczalny pod względem bezpieczeństwa ruchu
drogowego;”,
b) dodaje się lit. j w brzmieniu:
„j) wpływie na bezpieczeństwo ruchu drogowego w przy-
padku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej;”;
2) w art. 66:
a) w ust. 1:
– pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) określenie przewidywanego oddziaływania na
środowisko analizowanych wariantów, w tym również
w przypadku wystąpienia poważnej awarii prze-
mysłowej, a także możliwego transgranicznego
oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi
w transeuropejskiej sieci drogowej określenie także
wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego;”,
– w pkt 7 dodaje się lit. f w brzmieniu:
„f) bezpieczeństwo ruchu drogowego w przypadku drogi
w transeuropejskiej sieci drogowej;”,
16

 
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Każdy z analizowanych wariantów drogi, w przypadku
drogi w transeuropejskiej sieci drogowej, musi być
dopuszczalny pod względem bezpieczeństwa ruchu
drogowego.”.

Art. 7. Osoby posiadające zaświadczenie o ukończeniu kursu audytu
bezpieczeństwa ruchu drogowego w dniu wejścia w życie ustawy uznaje się za
audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego w rozumieniu rozdziału 2c ustawy
zmienianej w art. 1, pod warunkiem uzyskania certyfikatu, o którym mowa w art. 24n
ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.

Art. 8. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się w przypadku inwestycji, dla
których przed dniem wejścia w życie ustawy:
1) ogłoszono postępowanie przetargowe na opracowanie karty
informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu
przedsięwzięcia na środowisko na potrzeby decyzji o środo-
wiskowych uwarunkowaniach do czasu zakończenia oceny
oddziaływania na środowisko;
2) złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na
realizację inwestycji drogowej do czasu wydania tej decyzji;
3) złożony został wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na
budowę do czasu wydania tej decyzji;
4) złożony został wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na
użytkowanie do czasu wydania tej decyzji lub zgłoszono
prowadzenie robót budowlanych lub zawiadomiono o zakoń-
czeniu budowy obiektu budowlanego do czasu rozpoczęcia
użytkowania drogi.
2. Przepisu art. 24j ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1 nie stosuje się
w przypadku dróg, które w dniu wejścia w życie ustawy znajdują się w użytkowaniu co
najmniej sześć miesięcy.
17

 
Art. 9. Pierwszą klasyfikację odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków
oraz klasyfikację odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci przeprowadza się
w 2013 r.

Art. 10. 1. W latach 2012 – 2021 maksymalny limit wydatków budżetu
państwa będący skutkiem finansowym ustawy wynosi 42 326 094 zł, w tym w:
1) 2012 r. – 2 882 300 zł;
2) 2013 r. – 6 093 625 zł;
3) 2014 r. – 3 015 294 zł;
4) 2015 r. – 3 090 676 zł;
5) 2016 r. – 6 562 168 zł;
6) 2017 r. – 3 247 141 zł;
7) 2018 r. – 3 325 073 zł;
8) 2019 r. – 7 052 955 zł;
9) 2020 r. – 3 486 592 zł;
10) 2021 r. – 3 570 270 zł.
2. W latach 2012 – 2021 maksymalny limit wydatków budżetów
miast na prawach powiatu, których dotyczy ustawa, będący skutkiem finansowym
ustawy wynosi 19 391 689 zł, w tym w:
1) 2012 r. – 358 750 zł;
2) 2013 r. – 5 902 719 zł;
3) 2014 r. – 376 912 zł;
4) 2015 r. – 386 335 zł;
5) 2016 r. – 5 960 590 zł;
6) 2017 r. – 0 zł;
7) 2018 r. – 0 zł;
8) 2019 r. – 6 406 384 zł;
9) 2020 r. – 0 zł;
10) 2021 r. – 0 zł.
3. Minister właściwy do spraw transportu monitoruje wykorzystanie
limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizmy korygujące,
o których mowa w ust. 4.
18

 
4. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia
przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków zastosowane
zostaną mechanizmy korygujące polegające na:
1) dokonywaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla
kilku inwestycji łącznie;
2) dokonywaniu klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji
wypadków oraz klasyfikacji odcinków dróg ze względu na
bezpieczeństwo sieci przez wielu zarządców dróg łącznie;
3) racjonalnym rozłożeniu działań w czasie, polegających na
przeniesieniu oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu
drogowego oraz audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
o którym mowa w art. 24j ust. 1 pkt 1 i 2, o ile jest to
możliwe, na kolejny rok budżetowy.
5. Zadania, o których mowa w art. 20 pkt 20 ustawy zmienianej
w art. 1, realizowane przez prezydentów miast na prawach powiatu finansowane są
z budżetu państwa.
6. Od roku 2013 w budżecie państwa tworzy się rezerwę celową
z przeznaczeniem na finansowanie zadań, o których mowa w art. 20 pkt 20 ustawy
zmienianej w art. 1, realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatu.
7. Rezerwą, o której mowa w ust. 6, dysponuje minister właściwy do
spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu.

Art. 11. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.



                                                           
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2008/96/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem
infrastruktury drogowej (Dz. Urz. UE L 319 z 29.11.2008, str. 59).
2) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, ustawę z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, ustawę z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych
zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, ustawę z dnia 12 stycznia
2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia i ustawę z dnia 3 października 2008 r.
19

 
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: