Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
pierwotnie proponowanych rozwiązań.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikają-
cego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w pro-
cesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Mi-
nisterstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wnioskodawca nie otrzymał
zgłoszeń podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem w trybie
przepisów tej ustawy.
Projekt był konsultowany z wojewodami i uwzględnia uwagi tych organów
w części, dotyczącej przepisów w projekcie przekazanym do konsultacji.
Nie uwzględniono natomiast tych propozycji, które wykraczały poza zakres
projektowanych zmian. Propozycje wojewodów były często ze sobą
sprzeczne, a niektóre sprzeczne tak e z prawem Unii Europejskiej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Skutki finansowe związane z wejściem w ycie projektowanej ustawy obej-
mą:
– koszty dotyczące dokonania nowych tłumaczeń pouczeń dla cudzoziem-
ców o zasadach i trybie postępowania oraz o przysługujących im pra-
wach i cią ących na nich obowiązkach w sprawach uregulowanych
w ustawie o cudzoziemcach
W związku ze zmianą niektórych przepisów ustawy o cudzoziemcach
konieczne jest przygotowanie pouczeń dla cudzoziemców o zasadach
i trybie postępowania oraz o przysługujących im prawach i cią ących na
nich obowiązkach w sprawach uregulowanych w ustawie i dokonanie ich
tłumaczenia. Szacuje się, e koszty z tym związane wyniosą 20 000 zł.
Koszty te zostaną sfinansowane w ramach środków zaplanowanych
w bud ecie państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponen-
tem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze środków będą-
cych w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, i nie będą
stanowić tytułu do ubiegania się o dodatkowe środki z bud etu państwa.
82
– koszty związane z modernizacją Systemu Pobyt
Zmiana wprowadzona w art. 126 w ust. 1 w pkt 3 ustawy o cudzoziem-
cach, dotyczącym danych gromadzonych w rejestrze spraw dotyczących
zobowiązania do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest
związana z kosztami modernizacji Systemu Pobyt, szacowanymi na kwo-
tę 50 000 zł. Taki sam koszt spowoduje modernizacja Systemu Pobyt
w związku ze zmianą wprowadzoną do art. 121 pkt 1 ustawy z dnia
13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczącą danych gromadzonych w rejestrze
spraw o nadanie statusu uchod cy oraz o udzielenie pomocy cudzo-
ziemcom ubiegającym się o nadanie statusu uchod cy. Łącznie zatem
koszty modernizacji Systemu Pobyt wyniosą ok. 100 000 zł.
Koszty te zostaną sfinansowane w ramach środków zaplanowanych
w bud ecie państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dyspo-
nentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze środków
będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, i nie bę-
dą stanowić tytułu do ubiegania się o dodatkowe środki z bud etu pań-
stwa.
– koszty doprowadzenia do granicy RP cudzoziemca, wobec którego za-
chodzą okoliczności uzasadniające wydanie decyzji o wydaleniu albo
który uchyla się od wykonania obowiązków określonych w decyzji o wy-
daleniu oraz cudzoziemca ubiegającego się o nadanie statusu uchod cy
W związku z przejęciem przez Stra Graniczną zadań związanych z re-
alizacją doprowadzeń do granicy RP cudzoziemca, wobec którego podję-
to decyzję o wydaleniu, powstaną skutki finansowe związane ze zmia-
nami organizacyjno-etatowymi.
Łączna kwota przeznaczona na uposa enia funkcjonariuszy wykonują-
cych doprowadzenia do granicy wyniesie ok. 9 005 000 zł rocznie. Kosz-
ty te zostaną pokryte w ramach limitów zatrudnienia oraz środków bud e-
towych na wynagrodzenia w Stra y Granicznej.
Realizacja powy szego zadania łączy się równie z koniecznością za-
bezpieczenia odpowiedniej ilości środków transportu w celu zapewnienia
83
właściwego realizowania doprowadzeń. Analiza potrzeb w tym zakresie
wskazuje, e wydatki na ten cel szacuje się na ok. 5 640 000 zł. Będą to
koszty jednorazowe związane z zakupem środków transportu do tworzo-
nego taboru samochodowego. Koszty te zostaną zaplanowane w ustawie
bud etowej na rok 2009.
Ww. koszty zostaną sfinansowane w ramach środków zaplanowanych
w bud ecie państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dyspo-
nentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze środków
będących w dyspozycji Komendanta Głównego Stra y Granicznej, i nie
będą stanowić tytułu do ubiegania się o dodatkowe środki z bud etu
państwa.
– koszty
związane z wykonywaniem przez Komendanta Głównego Stra y
Granicznej obowiązków informowania właściwych organów innego pań-
stwa obszaru Schengen o wydaniu zezwolenia na podstawie art. 21a
ustawy o cudzoziemcach oraz o wydaniu na granicy wizy jednolitej
o ograniczonej wa ności terytorialnej, a tak e gromadzenia informacji
o wizach wydanych na granicy przez organy innych państw obszaru
Schengen, upowa niających do wjazdu na terytorium tych państw
Wykonywanie przez Komendanta Głównego Stra y Granicznej obowiąz-
ków informowania właściwych organów innego państwa obszaru Schen-
gen o wydaniu zezwolenia na podstawie art. 21a ustawy o cudzoziem-
cach oraz o wydaniu na granicy wizy jednolitej o ograniczonej wa ności
terytorialnej, a tak e gromadzenia informacji o wizach wydanych na gra-
nicy przez organy innych państw obszaru Schengen, upowa niających
do wjazdu na terytorium tych państw, spowoduje konieczność poniesie-
nia dodatkowych kosztów w wysokości 56 970 zł rocznie.
Ww. koszty zostaną sfinansowane w ramach środków zaplanowanych
w bud ecie państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dyspo-
nentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, ze środków bę-
dących w dyspozycji Komendanta Głównego Stra y Granicznej, i nie bę-
dą stanowić tytułu do ubiegania się o dodatkowe środki z bud etu
państwa.
84
– koszty
związane z pochowaniem zwłok cudzoziemca zmarłego w strze-
onym ośrodku lub areszcie w celu wydalenia pokrywa się ze środków
zmarłego cudzoziemca
Zmiana przewidziana w ustawie z dnia 31 stycznia 1995 r. o cmenta-
rzach i chowaniu zmarłych, polegająca na dodaniu upowa nienia do
określenia sposobu postępowania ze zwłokami cudzoziemców umiesz-
czonych w strze onym ośrodku lub przebywających w areszcie w celu
wydalenia.
Koszty związane z wprowadzeniem projektowanej regulacji są trudne do
oszacowania. W latach 2005 – 2007 nie odnotowano adnego przypadku
zgonu cudzoziemca umieszczonego w strze onym ośrodku lub areszcie
w celu wydalenia.
Do obliczenia kosztów związanych z pochowaniem zwłok cudzoziemca
przyjęto zało enie, e nastąpią dwa zgony rocznie. W związku z tym
koszty związane z pochowaniem cudzoziemców mogą wynosić w sto-
sunku rocznym ok. 12 000 zł. Do obliczenia ww. kosztów przyjęto wyso-
kość zasiłku pogrzebowego wypłacanego przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych, która od dnia 1 marca 2008 r. wynosi 5 799,66 zł.
Koszty związane z pochowaniem zwłok cudzoziemca zmarłego w strze-
onym ośrodku lub areszcie w celu wydalenia pokrywa się ze środków fi-
nansowych zmarłego cudzoziemca. W przypadku gdy cudzoziemiec nie
posiada środków lub gdy są one niewystarczające, koszty związane
z pochowaniem zwłok pokrywane są z części, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw wewnętrznych, ze środków będących w dys-
pozycji Komendanta Głównego Stra y Granicznej.
W przypadku powstania ww. kosztów zostaną one sfinansowane w ra-
mach środków zaplanowanych w bud ecie państwa w części 42 – Spra-
wy wewnętrzne, której dysponentem jest minister właściwy do spraw
wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji Komendanta Głów-
nego Stra y Granicznej, i nie będą stanowić tytułu do ubiegania się o do-
datkowe środki z bud etu państwa.
– koszty
wynikające ze zmiany ustawy o opłacie skarbowej
85
Dodanie w części III załącznika do ustawy o opłacie skarbowej pkt 2a
wią e się ze wzrostem dochodów gmin z tytułu opłaty skarbowej za wy-
danie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony na podstawie pro-
jektowanego art. 53a ust. 2 pkt 1 – 3 ustawy o cudzoziemcach. Wydawa-
nie ww. zezwoleń zastąpi dotychczasowe wydawanie wiz w szczególnym
trybie art. 33 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach, które obecnie (tj. od dnia
20 lipca 2007 r.) są wydawane przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzo-
ziemców i nie podlegają opłacie skarbowej. Opłata skarbowa w wysoko-
ści 10 zł jest pobierana za wydanie decyzji administracyjnych
w sprawach wizowych, tj. w sprawie odmowy wydania wizy oraz w spra-
wie uniewa nienia wizy. Natomiast samo wydanie wizy nie podlega
opłacie skarbowej, gdy jest to czynność polegająca na zamieszczeniu
naklejki wypełnionej wizowej w dokumencie podró y cudzoziemca, a nie
decyzja administracyjna w rozumieniu Kodeksu postępowania admini-
stracyjnego.
W 2007 r. do połowy grudnia wydano 208 wiz na podstawie art. 33 ust. 1
ustawy o cudzoziemcach, w tym 11 na podstawie art. 33 ust. 1 pkt 1 i 4,
obecnie zastępowanego art. 53a ust. 2 pkt 1 i 3, oraz 197 wiz na pod-
stawie art. 33 ust. 1 pkt 3, obecnie zastępowanego art. 53a ust. 2 pkt 2.
W związku z powy szym dochody gmin z tytułu opłaty skarbowej za wy-
danie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony na podstawie pro-
jektowanego art. 53a ust. 2 pkt 1 – 3 ustawy o cudzoziemcach wyniosą
ok. 68 000 zł rocznie. Powy sza kwota została obliczona przy uwzględ-
nieniu wysokości opłaty, która będzie pobierana za udzielenie zezwoleń,
tj. 85 zł za zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony na podstawie
projektowanego art. 53a ust. 2 pkt 1 i 3 oraz 340 zł za zezwolenie na
zamieszkanie na czas oznaczony na podstawie projektowanego art. 53a
ust. 2 pkt 2 pomno onych przez liczbę wiz wydanych w 2007 r. w trybie
art. 33 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach. Nale y jednocześnie wziąć pod
uwagę, e od dnia 21 lipca 2007 r. do końca 2007 r. zostało wydanych
29 decyzji negatywnych i 219 decyzji pozytywnych w sprawie udzielenia
wizy w trybie art. 33 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach, co pomno one
przez 10 zł opłaty skarbowej dało łączną kwotę 2 480 zł w okresie nieco
86