eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 778
  • Data wpłynięcia: 2008-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367

778

przypadku, gdy nie posiada dokumentu, o którym mowa odpowiednio w art.
9 ust. 1 lub 2, tylko wtedy, gdy nie udowodni w inny, niebudzący wątpliwości
sposób, e jest uprawniony do korzystania ze swobody przepływu osób. Po-
nadto zgodnie z art. 12, komendant placówki Stra y Granicznej umo liwia
obywatelowi UE lub członkowi rodziny niebędącemu obywatelem UE przez
okres nie dłu szy ni 72 godziny przed wydaniem decyzji o odmowie wjazdu
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podjęcie działań zmierzających do
uzyskania dokumentów, o których mowa odpowiednio w art. 9 ust. 1 lub 2,
albo do udowodnienia w inny, niebudzący wątpliwości sposób, e osoby te
są uprawnione do korzystania ze swobody przepływu osób.
Ust. 4 przewiduje wydanie decyzji o uniewa nieniu wizy w przypadku wyda-
nia członkowi rodziny niebędącemu obywatelem UE decyzji o odmowie
wjazdu na podstawie ust. 1 pkt 1 lub 2. Regulacja została dodana w konse-
kwencji zmian wprowadzonych do ustawy o cudzoziemcach w zakresie
uniewa niania wizy, gdzie doprecyzowano, e przesłanki uniewa nienia wi-
zy określone w art. 48 ust. 1 dotyczą wiz krajowych, natomiast zasady unie-
wa niania wizy jednolitej określa załącznik V do kodeksu granicznego
Schengen oraz przepisy decyzji Komitetu Wykonawczego z dnia 14 grudnia
1993 r. w sprawie wspólnych zasad anulowania, uniewa niania lub skraca-
nia okresu wa ności wizy jednolitej. Członkom rodziny obywateli UE niebę-
dącym obywatelami UE będą wydawane wizy pobytowe jednolite w celu do-
łączenia do obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
– strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej lub przebywania z nim. Zastosowanie do członków rodziny
obywateli UE przepisów dorobku prawnego Schengen musi jednak być
zgodne z postanowieniami dyrektywy 2004/38/WE Parlamentu Europejskie-
go i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i człon-
ków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium
państw członkowskich, stąd konieczne było utworzenie w niezbędnym za-
kresie odrębnej regulacji dotyczącej uniewa niania wiz ww. osobom.

77
3) art. 13 ust. 1
Zmiana jest konsekwencją dodania w ustawie art. 11a dotyczącego unie-
wa niania wiz członkom rodziny obywateli UE niebędącym obywatelami UE.
Określony w art. 13 ust. 1 przepis kompetencyjny dla komendanta placówki
Stra y Granicznej rozszerzono na decyzje orzekające o uniewa nieniu wizy.
4) art. 14 ust. 3
Zgodnie z wprowadzanym przepisem obywatel UE lub członek rodziny nie-
będący obywatelem UE mo e wyjechać z terytorium Rzeczypospolitej Pol-
skiej pomimo nieposiadania dokumentu, o którym mowa odpowiednio
w ust. 1 lub 2, je eli udowodni w inny, niebudzący wątpliwości sposób, e
jest uprawniony do korzystania ze swobody przepływu osób. Regulacja jest
wzorowana na brzmieniu art. 11 ust. 1 pkt 2, który dotyczy wjazdu na teryto-
rium Polski.
Zmiany w ustawie z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej w Sys-
temie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej:
Proponowana zmiana art. 4 ust. 1 pkt 4 przewiduje, e uprawnienie do bezpo-
średniego dostępu do Krajowego Systemu Informacyjnego w celu wglądu do
danych Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) dotyczących cudzoziemców,
których dane zostały wpisane do SIS dla celów odmowy wjazdu, przysługuje
Stra y Granicznej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, andarmerii
Wojskowej, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Agencji Wywiadu, Słu bie
Celnej, organom kontroli skarbowej, sądowi, prokuraturze, Szefowi Urzędu do
Spraw Cudzoziemców, Słu bie Kontrwywiadu Wojskowego, wojewodzie, kon-
sulowi lub ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
Powy sza zmiana ma charakter redakcyjny. Dane SIS dotyczące cudzoziem-
ców, o których mowa w art. 134a ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o cudzo-
ziemcach, nie stanowią odrębnej kategorii prawnej, lecz są pojęciem zawierają-
cym się w całości w definicji danych SIS dotyczących cudzoziemców, których
dane zostały wpisane do Systemu Informacyjnego Schengen dla celów odmo-
wy wjazdu. W obecnym brzmieniu przepisu wyodrębnienie kategorii pojęciowej
danych, o których mowa w art. 134a ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r., mo e
78
sugerować zakwalifikowanie ich jako odrębnej kategorii danych, do których ma-
ją dostęp organy, o których mowa w art. 4 ust. 1.
Przepisy przejściowe i końcowe:
W art. 17 projektu wskazano, e wizy wydane na podstawie art. 33, art. 34
ust. 1, art. 44 ust. 3, art. 61 ust. 3, art. 71a ust. 3 ustawy o cudzoziemcach za-
chowują wa ność przez okres, na jaki zostały wydane. Przepisy dotyczące wy-
dawania ww. wiz zostały bowiem w projekcie uchylone lub zmienione.
W związku z uchyleniem w projekcie art. 33 ustawy o cudzoziemcach, w art. 18
projektowanej ustawy wskazano, e do cudzoziemców, którym wydano przed
wejściem w ycie ustawy wizy na podstawie art. 33 ustawy o cudzoziemcach,
stosuje się przepisy dotyczące cudzoziemców, którym udzielono zezwolenia na
zamieszkanie na czas oznaczony na podstawie art. 53a ust. 2.
W art. 19 projektu przewidziano przepis przejściowy wynikający ze zmiany
art. 68 ust. 2 i 3 oraz art. 69 ust. 3 i 4, w których instytucję nakazu wyjazdu za-
stąpiono orzeczeniem o wydaleniu.
W art. 20 projektu wskazano, e dane cudzoziemców, zgromadzone w wykazie
w związku z wydaniem decyzji o odmowie nadania statusu uchod cy, zawiera-
jącej nakaz opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będą przecho-
wywane przez okres, na jaki zostały w nim zamieszczone.
Art. 21 projektu przewiduje, e cudzoziemcom przebywającym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zgody na pobyt tolerowany do okresu
nieprzerwanego pobytu wymaganego do uzyskania zezwolenia na osiedlenie
się będą zaliczały się tak e okresy pobytu na podstawie zezwolenia udzielone-
go na podstawie art. 97 pkt 1 lub 3 ustawy, o której mowa w art. 9, w brzmieniu
obowiązującym do dnia 1 pa dziernika 2005 r. Regulacja powy sza pozostaje
w związku ze zmianą przewidzianą w art. 64 ust. 1 pkt 3 ustawy
o cudzoziemcach. Wprowadzenie powy szej regulacji miało na celu zapewnie-
nie równego traktowania wszystkich cudzoziemców, którzy uzyskali zgodę na
pobyt tolerowany, tzn. tak e tych osób, które uzyskały zgodę na pobyt tolero-
wany przed dniem 1 pa dziernika 2005 r., kiedy art. 97 był bezustępowy – na
podstawie art. 97 pkt 1 lub 3.
79
W art. 22 projektu rozstrzygnięto, e do spraw wszczętych i niezakończonych
do dnia wejścia w ycie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
W art. 23 projektu przewidziano regulację dotyczącą zachowania mocy obowią-
zującej dotychczasowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
art. 15 ust. 5, art. 15a ust. 12, art. 51 ust. 1, art. 52 ust. 1 oraz art. 109 ust. 2
ustawy o cudzoziemcach, a tak e art. 11 ust. 2 i 9 ustawy o Stra y Granicznej
oraz art. 14 ust. 1 ustawy o repatriacji.
Jako termin wejścia w ycie projektowanej ustawy zaproponowano 30 dni od
dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 41 oraz art. 9 pkt 1, które mają wejść
w ycie z dniem 1 stycznia 2009 r. Konieczne jest dostosowanie przepisów
ustawy do prawa Unii Europejskiej w jak najszybszym mo liwym czasie, przy
jednoczesnym zachowaniu stosownego vacatio legis, niezbędnego na zapo-
znanie się z nowymi regulacjami i przygotowanie do ich stosowania.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfi-
kacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Mi-
nistrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy nie wymaga przedło enia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.

80
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty objęte ustawą
Przepisy ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych
ustaw będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców oraz członków ich rodzin,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
b) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
c) Szefa Agencji Wywiadu,
d) Komendanta Głównego Stra y Granicznej i komendantów oddziałów
i placówek Stra y Granicznej,
e) Komendanta Głównego Policji i komendantów wojewódzkich, powia-
towych (miejskich) Policji,
f) wojewodów,
g) konsulów,
h) sądy,
3) organy zobowiązane do wydania aktów wykonawczych wynikających
z projektowanej regulacji:
a) ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
b) ministra właściwego do spraw zagranicznych,
c) Radę Ministrów.
2. Konsultacje
Projekt ustawy został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych
i administracji i w procesie uzgodnień międzyresortowych został przed-
stawiony do zaopiniowania członkom Rady Ministrów, Prezesowi Rządowe-
go Centrum Legislacji i wojewodom.
Ponadto projekt był konsultowany z Helsińską Fundacją Praw Człowieka
oraz Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”. Zgłoszone
81
strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 55

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: