eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 778
  • Data wpłynięcia: 2008-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367

778

Wprowadzane brzmienie ust. 2 ma na celu dostosowanie polskich przepi-
sów do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości WE. Projektowany prze-
pis stanowi, e decyzji o wydaleniu z uwagi na przebywanie na terytorium
Polski bez wa nej wizy, je eli jest wymagana, lub innego wa nego doku-
mentu uprawniającego do wjazdu i pobytu na tym terytorium lub z uwagi
na niezgodne z przepisami przekroczenie lub usiłowanie przekroczenia
granicy nie wydaje się cudzoziemcowi czasowo oddelegowanemu w celu
świadczenia usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez praco-
dawcę mającego siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Eu-
ropejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wol-
nym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, uprawnionemu do przeby-
wania i zatrudnienia na terytorium tego państwa.
Ust. 3 pozostał niezmieniony w stosunku do obowiązującego dotychczas.
39) art.
90
W ust. 1 pkt 1 został uzupełniony o wskazanie, e w decyzji o wydaleniu
określa się termin opuszczenia przez cudzoziemca terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej nie dłu szy ni 14 dni, z wyłączeniem przypadków, w któ-
rych decyzja podlega przymusowemu wykonaniu. Przepis pozwoli
usprawnić procedurę związaną z wykonywaniem decyzji o wydaleniu pod-
legających przymusowemu wykonaniu.
Ust. 3 uzupełniono o wskazanie, e decyzja o wydaleniu powoduje z mocy
prawa uniewa nienie zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach ma-
łego ruchu granicznego w konsekwencji wprowadzenia w ustawie uregu-
lowań dotyczących małego ruchu granicznego.
W dodawanym ust. 4 przewidziano, e je eli decyzja o wydaleniu powodu-
je uniewa nienie wizy pobytowej jednolitej wydanej przez organ innego
państwa obszaru Schengen, wojewoda informuje o uniewa nieniu wizy
właściwy organ tego państwa, podając przyczynę uniewa nienia, co
uwzględnia ust. 2 decyzji Komitetu Wykonawczego z dnia 14 grudnia
1993 r. w sprawie wspólnych zasad anulowania, uniewa niania lub skra-
cania okresu wa ności wizy jednolitej.
47
40) art.
92
Zmiana brzmienia ust. 2 polega na odstąpieniu od obowiązku wojewodów
informowania komendanta wojewódzkiego Policji o wydaniu decyzji o wy-
daleniu, gdy nie jest to ju organ właściwy do wykonania decyzji o wyda-
leniu, zgodnie z projektowanym art. 95 ust. 2.
Dodawany ust. 3 stanowi, e w przypadku przekazania decyzji o wydale-
niu za pośrednictwem urządzeń umo liwiających odczyt i zapis znaków pi-
sma na nośniku papierowym lub za pośrednictwem sieci telekomunikacyj-
nych i doręczenia cudzoziemcowi decyzji w formie uzyskanej w wyniku
takiego przekazu, wydanie decyzji o wydaleniu odnotowuje w dokumencie
podró y cudzoziemca organ obowiązany do wykonania decyzji. Dodawany
przepis pozwoli usprawnić procedurę związaną z wykonywaniem decyzji
o wydaleniu.
41) art.
95
W ust. 1 określono przypadki, w których decyzja o wydaleniu podlega
przymusowemu wykonaniu przez doprowadzenie cudzoziemca do granicy
albo do granicy państwa, do którego zostaje wydalony, lub do portu lotni-
czego albo morskiego tego państwa. Obecnie obowiązujące przepisy
przewidują, e organ zobowiązany do wykonania decyzji o wydaleniu mo-
e doprowadzić cudzoziemca do granicy w przypadkach określonych
w tym przepisie, mimo e w ust. 2 i 3 tego przepisu jest wyra nie mowa
o obowiązku doprowadzenia cudzoziemca do granicy. Przepis nie wyłą-
cza przy tym stosowania art. 89 określającego sytuacje, w których decyzji
o wydaleniu cudzoziemca nie wydaje się, a wydanej nie wykonuje.
W ust. 2 przewidziano przejęcie przez Stra Graniczną nale ącego do-
tychczas do Policji obowiązku konwojowania cudzoziemca do granicy
wskazując, e obowiązek doprowadzenia cudzoziemca do granicy wyko-
nuje komendant oddziału Stra y Granicznej właściwy ze względu na miej-
sce pobytu cudzoziemca. Wprowadzenie powy szego rozwiązania pozwoli
na usprawnienie przymusowego wykonania decyzji o wydaleniu.
W ust. 4 dokonano korekty redakcyjnej, dostosowując nazwę organu Stra-
y Granicznej do obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego.
48
42) art.
97
W ust. 1 rozszerzono mo liwość zobowiązania cudzoziemca do opusz-
czenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 7 dni, gdy z oko-
liczności sprawy wynika, e dobrowolnie wykona ten obowiązek, na przy-
padki naruszenia zasad pobytu na terytorium Polski w ramach małego
ruchu granicznego, analogicznie jak to ma miejsce w przypadku decyzji
o wydaleniu z terytorium Polski (art. 88 ust. 1 pkt 11 i 12).
W ust. 2 wskazano sytuacje, w których decyzji o zobowiązaniu cudzo-
ziemca do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie wydaje
się na podobnych zasadach, jak to ma miejsce w przypadku decyzji o wy-
daleniu. Dotyczy to mał onka obywatela polskiego albo cudzoziemca po-
siadającego zezwolenie na osiedlenie się lub zezwolenie na pobyt rezy-
denta długoterminowego WE, cudzoziemca przebywającemu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na
czas oznaczony, udzielonego na szczególnej podstawie art. 53a ust. 2 lub
wizy pobytowej jednolitej upowa niającej tylko do wjazdu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w celu przyjazdu ze względów humanitarnych,
ze względu na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe, o któ-
rej mowa w art. 28 ust. 1 pkt 10 oraz cudzoziemca czasowo oddelegowa-
nego w celu świadczenia usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
przez pracodawcę mającego siedzibę na terytorium państwa członkow-
skiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozu-
mienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, uprawnionego do przeby-
wania i zatrudnienia na terytorium tego państwa – ze względu na okolicz-
ności, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 1.
Treść dotychczasowego ust. 2 została zamieszczona w projektowanym
ust. 3.
W dodawanym ust. 4 wskazano, e decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca
do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powoduje z mocy
prawa m.in. uniewa nienie zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach
małego ruchu granicznego w konsekwencji wprowadzenia w ustawie ure-
gulowań dotyczących małego ruchu granicznego, analogicznie jak
49
w przypadku decyzji o wydaleniu. Ponadto decyzja ta skutkuje uniewa -
nieniem wizy, cofnięciem zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony
oraz zezwolenia na pracę.
Z projektowanego nowego ust. 5 wynika, e je eli decyzja o zobowiązaniu
do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powoduje uniewa -
nienie wizy pobytowej jednolitej, wydanej przez organ innego państwa ob-
szaru Schengen, organ, który wydał decyzję, informuje o uniewa nieniu
wizy właściwy organ tego państwa, podając przyczynę uniewa nienia, co
uwzględnia treść ust. 2 decyzji Komitetu Wykonawczego z dnia 14 grudnia
1993 r. w sprawie wspólnych zasad anulowania, uniewa niania lub skra-
cania okresu wa ności wizy jednolitej.
43) art.
98
Ust. 3 został uzupełniony, w konsekwencji dodania w art. 88 w ust. 1
pkt 11 i 12, o wskazanie, e organ wydający decyzję o zobowiązaniu cu-
dzoziemca do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma obo-
wiązek poinformować dodatkowo ministra spraw zagranicznych o wydaniu
ww. decyzji w przypadku wydania jej w związku z naruszeniem zasad ma-
łego ruchu granicznego.
Dodawany ust. 6 nakłada na komendanta placówki Stra y Granicznej
obowiązek odnotowywania w rejestrze spraw dotyczących zobowiązania
do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej daty opuszczenia
przez cudzoziemca tego terytorium lub informowania o tym niezwłocznie
organu, który wydał decyzję o zobowiązaniu cudzoziemca do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z przewidzianym
w art. 126 ust. 1 pkt 3 gromadzeniem w ww. rejestrze informacji o dacie
opuszczenia przez cudzoziemca terytorium Polski, w celu umo liwienia
gromadzenia i przekazywania Komisji Europejskiej danych statystycznych
wymaganych rozporządzeniem (WE) nr 862/2007 Parlamentu Europej-
skiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie statystyk Wspólnoty z za-
kresu migracji i ochrony międzynarodowej oraz uchylającym rozporządze-
nie Rady (EWG) nr 311/76 w sprawie zestawienia statystyk dotyczących
pracowników cudzoziemców (Dz. Urz. UE L 199 z 31.07.2007, str. 23).
50
44) art.
99a
Zmiana w dotychczasowym ust. 1 ma na celu doprowadzenie do bardziej
precyzyjnego stosowania przepisów decyzji nr 1/80 Rady Stowarzyszenia
Republiki Tureckiej i EWG z dnia 19 września 1980 r. w sprawie rozwoju
stowarzyszenia, utworzonej na mocy Porozumienia Ustanawiającego Sto-
warzyszenie pomiędzy Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką
Turecką, podpisanego w Ankarze dnia 12 września 1963 r., która reguluje
prawo dostępu do rynku pracy państw członkowskich obywateli Republiki
Tureckiej oraz członków ich rodzin.
Konieczność usunięcia dotychczasowego ust. 2 wynika z rozwoju orzecz-
nictwa Trybunału Sprawiedliwości WE dotyczącego ww. decyzji Rady
Stowarzyszenia. Orzecznictwo w sposób bardzo kazuistyczny doprecyzo-
wuje treść postanowień przedmiotowej decyzji, w szczególności w zakre-
sie kręgu podmiotów uprawnionych do korzystania z uprawnień z niej wy-
nikających. Treść ust. 1, wskazująca na osoby posiadające uprawnienie
do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na zasa-
dach określonych w aktach prawnych wydanych przez organy powołane
na mocy Układu ustanawiającego stowarzyszenie między Europejską
Wspólnotą Gospodarczą a Turcją, podpisanego w Ankarze dnia 12 wrze-
śnia 1963 r., jest zatem wystarczająca, aby nie pominąć osób uprawnio-
nych zgodnie z wcią rozwijającym się orzecznictwem Trybunału Sprawie-
dliwości WE.
45) rozdział 8b
Wprowadzenie do ustawy o cudzoziemcach nowego rozdziału 8b, doty-
czącego wykonywania decyzji o wydaleniu cudzoziemca wydanej przez
organ innego państwa członkowskiego, ma na celu wdro enie do polskie-
go porządku prawnego postanowień dyrektywy Rady 2001/40/WE z dnia
28 maja 2001 r. w sprawie wzajemnego uznawania decyzji o wydaleniu
obywateli państw trzecich i związanej z nią decyzji Rady 2004/191/WE
z dnia 23 lutego 2004 r. określającej kryteria oraz uzgodnienia praktyczne
dotyczące rekompensaty dysproporcji finansowych wynikających ze sto-
51
strony : 1 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 55

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: