Rządowy projekt ustawy o pracownikach samorządowych
projekt dotyczy: stworzenia spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji samorządowej m. in. przez ustanowienie jawności procedur rekrutacyjnych i zasadę równego dostępu do stanowisk publicznych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 752
- Data wpłynięcia: 2008-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o pracownikach samorządowych
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1458
752
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
Projekt oddziałuje bezpośrednio na pracowników urzędów marszałkowskich,
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, starostw powia-
towych i powiatowych jednostek organizacyjnych, urzędów gmin, jednostek
pomocniczych gminy, gminnych jednostek organizacyjnych, biur (i odpo-
wiedników biur) związków jednostek samorządu terytorialnego (także jedno-
stek organizacyjnych tworzonych przez te związki) oraz biur (i ich odpo-
wiedników) jednostek administracyjnych jednostek samorządu
terytorialnego.
Projekt ustawy wprowadza rozwiązania, które będą sprzyjać: kształtowaniu
bardziej elastycznej i racjonalnej polityki kadrowej w administracji jednostek
samorządu terytorialnego, zapewnieniu profesjonalizmu pracowników samo-
rządowych i wyższej jakości funkcjonowania urzędów – tym samym, lep-
szemu dostosowaniu administracji do potrzeb lokalnych. Nowe standardy
zatrudniania i wynagradzania umożliwią awansowanie i przenoszenie na
wolne stanowiska pracowników zawodowo przygotowanych do pracy samo-
rządowej. Wprowadzenie obowiązkowej służby przygotowawczej dla nowo
zatrudnionych pracowników umożliwi ich lepsze przygotowanie do wykony-
wania obowiązków. Regulacje odnoszące się do stanowiska sekretarza
w poszczególnych urzędach przyczynią się do usprawnienia funkcjonowa-
nia urzędu i polityki kadrowej, a także do zapewnienia większej stabilizacji
i niezależności tego stanowiska. Sekretarz jako apolityczny i kompetentny
urzędnik będzie zapewniać ciągłość i właściwą organizację pracy urzędu.
Regulacja będzie miała pośredni wpływ na podmioty obsługiwane przez
administrację samorządową przez podwyższenie standardów wykonywania
zadań publicznych realizowanych przez samorząd.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt podlegał procedurze uzgodnień międzyresortowych oraz został
przedłożony do konsultacji:
1. Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego
13
2. Związkowi Miast Polskich
3. Związkowi Powiatów Polskich
4. Związkowi Województw
5. Związkowi Gmin Wiejskich RP
6. Unii Metropolii Polskich
7. Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
8. Unii Miasteczek Polskich
9. Samorządowemu Obserwatorium Prawa
10. Marszałkom – urzędom marszałkowskim
11. Wojewodom – urzędom wojewódzkim
oraz umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Ra-
dy Ministrów.
Ponadto projekt został przekazany do zaopiniowania przez NSZZ Solidar-
ność, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych oraz Forum
Związków Zawodowych. Zgłaszane przez NSZZ Solidarność uwagi dotyczyły
w szczególności – instytucji mianowania oraz zmiany zasad wynagradzania
pracowników samorządowych. Uwagi zgłaszane przez OPZZ miały mniej za-
sadniczy charakter i dotyczyły przede wszystkim doprecyzowania niektórych
przepisów projektu.
Uwagi i zastrzeżenia, które zgłosiła strona samorządowa w trakcie konsulta-
cji, można podzielić na kilka zasadniczych grup:
– niejasna relacja pomiędzy obligatoryjnie tworzonym na wszystkich szcze-
blach stanowiskiem sekretarza a kierownikiem jednostki,
– brak poparcia dla zmiany stosunku pracy z powołania na stosunek pracy
na podstawie umowy, w szczególności co do stanowiska zastępcy wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) i skarbnika gminy (powiatu, wojewódz-
twa),
– niejasny status pracowników zatrudnionych na stanowiskach doradców
i asystentów,
14
– brak uzasadnienia dla umacniania pozycji pracownika mianowanego
(o mianowaniu pracownika powinien decydować pracodawca samorządo-
wy w formie jednostronnej władczej decyzji),
– wprowadzenie
zamiast
pojęcia „służba przygotowawcza” pojęcia „aplika-
cja administracyjna”,
– stworzenie
„samorządowej służby publicznej” na kształt „służby cywilnej”,
– ujednolicenie uprawnień i obowiązków pracowników samorządowych i pra-
cowników samorządowych mianowanych,
– wprowadzenie dodatkowych zmian regulujących w sposób systematyczny
kwestie związane z nawiązywaniem stosunku pracy wójta (burmistrza,
prezydenta miasta), starosty, członka zarządu powiatu, marszałka, człon-
ka zarządów województwa – zwłaszcza zasad i wysokości wynagradzania
wójtów, starostów, marszałków i kierowników jednostek organizacyjnych.
Wnioskodawcy po analizie zgłaszanych uwag wprowadzili do projektu zmiany
które wychodzą naprzeciw zgłaszanym postulatom. Przede wszystkim zrezy-
gnowano z koncepcji zniesienia powołania jako podstawy nawiązania stosun-
ku pracy. Doprecyzowano przepisy związane z funkcją sekretarza gminy
(powiatu, województwa), tak aby nie budziły one wątpliwości interpretacyj-
nych, iż sekretarz podlega kierownikowi jednostki i wykonuje zadania z jego
upoważnienia i w jego imieniu. Przywrócono stanowiska z wyboru przenie-
sione w poprzedniej wersji do ustaw ustrojowych. Dookreślono, czym są sta-
nowiska doradcy i asystenta – osoby na tych stanowiskach będą zatrudniane
na czas pełnienia funkcji przez kierownika jednostki. Rozwiązanie to jest ana-
logiczne, jak w przypadku urzędów administracji rządowej, w których działa
służba cywilna. Zdecydowano o zniesieniu jako formy awansu zawodowego
pracowników samorządowych – mianowania. Bez zmian pozostawiono prze-
pisy dotyczące służby przygotowawczej. W ocenie wnioskodawców pojęcie
„aplikacja administracyjna” jest szerszym pojęciem, natomiast pojęcie służby
przygotowawczej jest analogiczne jak w służbie cywilnej.
Do projektu nie wpłynęły zgłoszenia w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
15
3. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i bu-
dżety jednostek samorządu terytorialnego
Regulacja nie wywołuje istotnych w porównaniu z obowiązującym stanem
prawnym skutków finansowych. Wszystkie środki finansowe przeznaczone
na pokrycie wydatków związanych z regulacją powinny znaleźć pokrycie
w ramach własnych środków finansowych jednostek samorządu terytorial-
nego.
Dodatkowe skutki finansowe będą wiązały się z utworzeniem obligatoryjnie
stanowiska sekretarza w samorządzie województwa. Przyjmując wysokość
wynagrodzenia sekretarza szacunkowo jako kwotę 8 tys. zł brutto, koszty tej
regulacji wyniosą około 1 600 000 zł rocznie.
4. Wpływ projektu na rynek pracy
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na rynek pracy przez uelastycz-
nienie zasad zatrudniania pracowników w urzędach objętych regulacją i bar-
dziej ujednoliconą politykę kadrową. Regulacja wpłynie na większą stabiliza-
cję zatrudnienia pracowników samorządowych oraz konkurencyjność na
rynku pracy.
5. Wpływ projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Zmiany zaproponowane w projektowanej ustawie nie wpłyną na konkuren-
cyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsię-
biorstw.
6. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Zmiany zaproponowane w projektowanej ustawie nie wpłyną na sytuację
i rozwój regionalny.
06/31zb
16
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia ………………
w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia…………. o pracownikach samorządowych
(Dz. U. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz stanowisk z podziałem na stanowiska kierownicze urzędnicze, urzędnicze, pomocnicze
i obsługi oraz doradców i asystentów;
2) minimalne wymagania kwalifikacyjne do wykonywania pracy na poszczególnych
stanowiskach;
3) warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych, o których mowa w art. 4
ust.1 pkt 3 ustawy z dnia ... o pracownikach samorządowych, zwanej dalej „ustawą”, w tym
minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach;
4) warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych, o których mowa w art. 4 ust.1
pkt 1 ustawy, oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego;
5) maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych, o których
mowa w art. 4 ust.1 pkt 2 ustawy, oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego;
6) wysokość dodatku specjalnego dla osób, o których mowa w art. 34 ust. 3 ustawy;
7) warunki przyznawania i wypłacania dodatku za wieloletnią pracę;
8) warunki ustalania prawa do nagrody jubileuszowej i jej wypłacania;
9) warunki ustalania prawa do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub
rentę z tytułu niezdolności do pracy i jej wypłacania.
§ 2. 1. Ustala się:
1) tabelę miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego, która jest określona w załączniku nr
1 do rozporządzenia;
2) tabelę stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników, o których mowa w art. 4 ust.1 pkt 1 i 2
ustawy, która jest określona w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
2. Ustala się wykaz stanowisk, w tym kierowniczych stanowisk urzędniczych, stanowisk
urzędniczych, pomocniczych i obsługi oraz doradców i asystentów oraz minimalne
wymagania kwalifikacyjne na poszczególnych stanowiskach, minimalny poziom
wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy,
maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników, o których mowa w art. 4
ust.1 pkt 2 ustawy, maksymalny poziom dodatku funkcyjnego dla pracownika, o którym
mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, które są określone w załączniku nr 3 do
rozporządzenia.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
752
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Chińskie auta: Od niskiej jakości do globalnego lidera. Co pokazuje raport EFL?