Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
- projekt dotyczy implementacji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 67
- Data wpłynięcia: 2007-11-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o drogach publicznych
- data uchwalenia: 2008-03-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 54, poz. 326
67
Projekt
Rozporządzenie Ministra Transportu)
z dnia
w sprawie wykazu dróg krajowych leżących w transeuropejskiej sieci drogowej)3)
Na podstawie art. 4a ust. 1a ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.
U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 i Nr 23, poz. 136) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się wykaz dróg krajowych leżących w transeuropejskiej sieci drogowej,
określony w załączniku do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER TRANSPORTU
1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy nr 2004/54/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa
dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej (Dz. Urz. UE L 167 z 30.04.2004, str. 39; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 309).
3) transeuropejska sieć drogowa – sieć drogowa określona w Decyzji nr 1692/96 Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci
transportowej (Dz. Urz. WE L 228 z 9.09.1996 r., str.1, z późn. zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 7, t. 2, str. 364, z późn. zm);
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Transportu
z dnia
Wykaz dróg krajowych leżących w sieci TEN
zgodnie z Decyzją Nr 1692/96
Numer
Przebieg / Odcinek
drogi
1, A1
S6/S7 (Gdańsk) – wiecie – Toruń – Łódź – Piotrków Trybunalski –
Częstochowa – Gliwice – Chałupki – granica państwa
1, S1
A1 (Częstochowa) – Wojkowice Kościelne – Dąbrowa Górnicza – Tychy –
Bielsko Biała – Cieszyn – granica państwa
2, A2, 68
granica państwa – wiecko – Nowy Tomyśl – Poznań – Konin – Stryków
(Łódź) – Warszawa – Siedlce – Wólka Dobryńska – Kukuryki – granica
państwa
3, S3
winoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Lubin –
Legnica – Lubawka – granica państwa
3
Bolków – Jelenia Góra – Jakuszyce – granica państwa
4, A4
granica państwa – Jędrzychowice – Bolesławiec – Krzywa – Wrocław – Prądy
– Nogawczyce – Gliwice – Katowice – Chrzanów – Kraków – Tarnów –
Rzeszów – Jarosław – Radymno – Korczowa – granica państwa
5
wiecie – Bydgoszcz – Gniezno – Poznań
5 A4
(Kostomłoty) – Dobromierz – Bolków
A6 granica
państwa – Kołbaskowo – Szczecin
S6 obwodnica
trójmiasta
7, S7
S6/A1 (Gdańsk) – Elbląg – Ostróda – Olsztynek – Płońsk – Warszawa
8, S8
Wrocław – Oleśnica – Syców – Kępno – Walichnowy – Wieluń – Bełchatów –
Piotrków Trybunalski – Rawa Mazowiecka – Warszawa – Radzymin –
Wyszków – Ostrów Mazowiecka – Zambrów – Białystok – Korycin –
Augustów – Suwałki – Budzisko – granica państwa
9
Rzeszów – Babica – Lutcza – Domaradz – Miejsce Piastowe – Dukla –
Barwinek – granica państwa
10, S10
Toruń – Lipno – Sierpc – Drobin – S7 (Płońsk)
12, S12
Kurów – Lublin – Piaski – Chełm – Dorohusk – granica państwa
17, S17
S8 (Warszawa) – Zakręt – Garwolin – Ryki – Kurów – Lublin – Piaski –
Krasnystaw – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne – granica państwa
18 granica
państwa – Olszyna – Golnice – Krzywa
22, S22,54 S7 (Elbląg) – Chruściel – Gronowo – granica państwa
69, S69
S1 (Bielsko Biała) – ywiec – Laliki – Zwardoń – granica państwa
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji wprowadzonej zmianą ustawy
z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z późn.
zm.). Zgodnie z nowo projektowanym art. 4a ust. 1a minister właściwy do spraw transportu
określi, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych leżących w transeuropejskiej sieci
drogowej, z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych. Niniejszy projekt bezpośrednio
wiąże się z wdrażaniem do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady nr 2004/54/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych
wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej (Dz. Urz. UE L 167
z 30.04.2004, str. 39-91; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 309-329).
Przedłożony projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002
r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony
na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia
Celem projektowanego rozporządzenia jest przedstawienie wykazu dróg krajowych, które
znajdują się w transeuropejskiej sieci drogowej. Powyższy projekt bezpośrednio wiąże się
z wdrażaniem do polskiego systemu prawnego postanowień Dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady nr 2004/54/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych
wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej.
2. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja oddziaływuje przede wszystkim na zarządzających tunelami położonymi
w transeuropejskiej sieci drogowej.
2. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na budżet państwa.
b) rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
c) sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
d) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsię-
biorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki oraz przedsiębiorczość
2. Korzyści społeczne
Wejście w życie rozporządzenia będzie wskazywało drogi krajowe, które znajdują się
w transeuropejskiej sieci drogowej, na których będzie możliwość budowania tuneli, które
stanowić będą ważne budowle ułatwiające komunikację w Europie.
3. Konsultacje społeczne
Projekt w prezentowanej wersji zostanie przekazany do konsultacji:
1. Polskiego Kongresu Drogowego,
2. Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP,
3. Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa,
4. Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych,
5. Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa,
6. Związku Zawodowego Pracowników Drogownictwa RP.
7. Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce;
8. Stowarzyszenia Doradców do spraw Transportu Towarów Niebezpiecznych - DGSA;
9. Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji;
10. Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Samochodowego;
11. Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego;
12. Europejskiego Stowarzyszenia Doradców ADR;
13. Urzędów Marszałkowskich.
4. Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
10-10-iw