eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

- projekt dotyczy implementacji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 67
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o drogach publicznych
  • data uchwalenia: 2008-03-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 54, poz. 326

67


6



Dodaje się art. 24f, w którym wprowadzono możliwość uzyskiwania odstępstw
od wymagań, określających warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego
w

tunelu, w przypadku możliwości zastosowania rozwiązań technicznych
o wyższych parametrach bezpieczeństwa.
Minister właściwy do spraw transportu ocenia zasadność wniosku,
a w przypadku pozytywnej oceny przekazuje go do Komisji Europejskiej.
Jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia przekazania wniosku do Komisji Europejskiej,
Komisja nie zgłosi sprzeciwu na odstępstwo, minister właściwy do spraw
transportu upoważnia wojewodę do udzielenia zgody na odstępstwo.
W przypadku braku akceptacji Komisji upoważnienie do udzielenia zgody na
odstępstwo nie może być udzielone.
Dodaje się art. 24g, który nakłada na Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i Autostrad obowiązek przekazywania co 2 lata do Komisji Europejskiej
zbiorczej informacji z przekazywanych przez zarządzających tunelem spra-
wozdań z każdego pożaru oraz wypadku, w którym są ranni lub zabici albo
naruszona została konstrukcja tunelu.
Zbiorcza informacja powinna zawierać ocenę pożarów i wypadków w tunelach
i informacje na temat rzeczywistej roli i skuteczności urządzeń i środków
bezpieczeństwa.
Zgodnie z art. 2 projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
projektowana ustawa będzie miała zastosowanie do tuneli, wobec których
rozpoczęte zostały prace projektowe, tak aby już na etapie projektowym była
możliwość uwzględnienia wymagań zawartych w przepisach przedmiotowej
ustawy.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udostęp-

7



niony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
Informacji Publicznej.
W trybie ww. ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa,
żadne podmioty nie zgłosiły zainteresowania przedmiotowym projektem ustawy.





8



OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel wprowadzenia ustawy

Celem nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 i Nr 23, poz. 136) jest wdrożenie
dyrektywy nr 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla
tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej. Należy bowiem zagwarantować
jednolity i stały poziom bezpieczeństwa, obsługi i komfortu w transeuro-
pejskiej sieci drogowej.
2. Podmioty, na które oddziaływuje przedmiotowy akt prawny

Przedmiotowy akt prawny oddziaływuje przede wszystkim na Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad jako zarządzającego tunelami
położonymi w transeuropejskiej sieci drogowej oraz ministra właściwego do
spraw transportu, a także na podmioty zajmujące się realizacją inwestycji
w zakresie drogownictwa.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetowe i sektora publicznego

W chwili obecnej w Polsce w transeuropejskiej sieci drogowej nie znajduje
się żaden tunel o długości ponad 500 m. Przepisy będą dotyczyć nowo
projektowanych tuneli. Na lata 2008-2010 wprowadzenie ww. przepisów
nie rodzi skutków finansowych. Pierwsza planowana budowa tunelu
spełniającego wymogi zawarte w proponowanych przepisach rozpocznie
się w 2011 r.

Inwestycje tunelowe stanowią element realizacji inwestycji drogowych,
dla których są określone źródła finansowania. Zadania, przewidziane
dla jednostek budżetowych, wynikające z projektowanych przepisów po-
winny być wykonywane w ramach posiadanych środków. Według sza-
cunków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad istnieje koniecz-
ność zwiększenia wydatków budżetowych w GDDKiA o 500 000 zł.


9



4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy zapewni bezpieczną realizację
budowy oraz użytkowanie tuneli położonych w transeuropejskiej sieci
drogowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje
zatrudnienie trzech urzędników zabezpieczenia.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Bak wpływu.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny

Proponowane zmiany zapewnią w przyszłości taki sam poziom bez-
pieczeństwa ruchu drogowego w tunelach w transeuropejskiej sieci
drogowej, jaki istnieje na obszarze państw Unii Europejskiej.
7. Konsultacje społeczne

Projekt w prezentowanej wersji został przekazany do konsultacji:
1) Polskiego Kongresu Drogowego,
2) Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP,
3) Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa,
4) Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych,
5) Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa,
6) Związku Zawodowego Pracowników Drogownictwa RP,
7) Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,
8) Stowarzyszenia Doradców do spraw Transportu Towarów Niebezpiecz-
nych – DGSA,
9) Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji,
10) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Samochodowego,
11) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego,
12) Europejskiego Stowarzyszenia Doradców ADR,
13) urzędów marszałkowskich.


10



Z uwagi na to, że bezpieczeństwo w tunalach jest ważnym elementem
bezpieczeństwa ruchu drogowego, w ramach konsultacji społecznych
przedmiotowy projekt spotkał się z dużą aprobatą. Ww. podmioty nie
zgłosiły uwag do projektowanej ustawy.
8. Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

10-08-iw
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: