eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

- projekt dotyczy implementacji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 67
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o drogach publicznych
  • data uchwalenia: 2008-03-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 54, poz. 326

67

Projekt

Rozporządzenie Ministra Transportu)
z dnia
w sprawie dokumentacji bezpieczeństwa tuneli)


Na podstawie art. 24d ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 i Nr 23, poz. 136) zarządza się, co
następuje:

§1. Rozporządzenie określa elementy oraz tryb postępowania z dokumentacją
bezpieczeństwa tuneli o długości powyżej 500 m, znajdujących się
w transeuropejskiej sieci drogowej.
§2. 1. Przed rozpoczęciem robót budowlanych zarządzający tunelem sporządza
dokumentację bezpieczeństwa dla tunelu na etapie projektowym i zasięga opinii
urzędnika zabezpieczenia.
2. Dokumentacja bezpieczeństwa tunelu na etapie projektowania obejmuje
w szczególności:
1) opis planowanej budowli tunelu i dostępu do niej, wraz z planami niezbędnymi
dla przedstawienia założonych rozwiązań dotyczących użytkowania budowli;
2) prognozę ruchu drogowego, zawierająca także planowane warunki przewozu
towarów niebezpiecznych wraz z analizą ryzyka;
3) analizę ryzyka sporządzaną w przypadku przewidzianych przewozów towarów
niebezpiecznych, których rodzaj i procentowy udział w ruchu drogowym może
stanowić zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników oraz w przypadku, gdy

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy nr 2004/54/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań
bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej (Dz. Urz. UE L 167 z 30.04.2004, str. 39;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 309).

tunel nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu
i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich
usytuowanie (Dz. U. Nr 63, poz. 735, z późn. zm.);
4) badanie szczególnych zagrożeń, opisujące możliwe wypadki, jednoznacznie
wpływające na bezpieczeństwo uczestników ruchu w tunelach, które mogą się
zdarzyć podczas użytkowania tunelu oraz charakter i rozmiar ich możliwych
skutków oraz zawierające opis z uzasadnieniem zastosowania środków w celu
zmniejszenia prawdopodobieństwa wypadków i ich skutków;
5) opinię ekspertów w sprawie bezpieczeństwa tunelu.
3. Zarządzający tunelem przedkłada dokumentację bezpieczeństwa, której mowa w
ust. 2, wraz z opinią urzędnika zabezpieczenia, do wojewody.

§3. 1. Dokumentacja bezpieczeństwa tunelu, będącego na etapie oddawania do
użytkowania, oprócz elementów wymienionych w §2 ust. 2 obejmuje w
szczególności:
1) opis organizacji zarządzania tunelem (zasoby ludzkie i materialne) oraz
instrukcje określone przez zarządzającego tunelem, w celu zapewnienia
bezpieczeństwa użytkowania tunelu;
2) plan postępowania awaryjnego, opracowany przy udziale służb ratowniczych,
uwzględniający także osoby niepełnosprawne.
2. Zarządzający tunelem przekazuje dokumentację bezpieczeństwa tunelu, o której
mowa w ust. 1, wraz z opinią urzędnika zabezpieczenia, do wojewody.
3. Wojewoda wyraża zgodę na wstępne dopuszczenie do użytkowania tunelu,
a w przypadku częściowego dopuszczenia określa warunki tego dopuszczenia,
informując o tym zarządzającego tunelem i służby ratownicze.

§4. Dokumentacja bezpieczeństwa tunelu, będącego w użytkowaniu, oprócz
elementów, wymienionych w § 3 ust. 1 obejmuje, w szczególności:
1) sprawozdanie i analizę w sprawie pożarów i wypadków, w których są ranni lub
zabici, albo naruszona została konstrukcja tunelu, który wydarzył się w tunelu;
2) wykaz przeprowadzonych ćwiczeń bezpieczeństwa i analizy wyciągniętych
z nich wniosków.
§5.1. W przypadku istotnej zmiany parametrów technicznych tunelu i urządzeń
bezpieczeństwa oraz organizacji ruchu drogowego, wymagającej opracowania nowej
dokumentacji projektowej, budowlanej lub stałej organizacji ruchu, zarządzający
tunelem występuje o zgodę wojewody zgodnie z trybem określonym w §3 ust. 2 i 3.
2. Zarządzający tunelem informuje urzędnika zabezpieczenia o każdej zmianie
parametrów technicznych tunelu i urządzeń bezpieczeństwa oraz organizacji ruchu
drogowego, która nie podlega przepisom, o których mowa w ust. 1 oraz dostarcza
szczegółową dokumentację dotyczącą tych zmian przed ich wprowadzeniem.
3. Urzędnik zabezpieczenia bada skutki zmian, o których mowa w ust. 1 i 2, i wydaje
w tym zakresie opinię zarządzającemu tunelem.
4. Zarządzający tunelem przekazuje opinię, o której mowa w ust. 3, wojewodzie
i służbom ratowniczym.

§6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER TRANSPORTU
Uzasadnienie


Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji wprowadzonej zmianą
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204,
poz. 2086, z późn. zm.). Niniejsze przepisy wdrażają postanowienia dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/54/WE z
dnia 29 kwietnia 2004
r.
w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci
drogowej (Dz. Urz. UE L 167 z 30.04.2004, str. 39-91; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 309-329), w zakresie dokumentacji bezpieczeństwa
tuneli o długości powyżej 500 m, znajdujących się w transeuropejskiej sieci drogowej.
(stanowi to załącznik II do ww. dyrektywy).
Dokumentacja
bezpieczeństwa tunelu określa środki zapobiegawcze
i ochronne, konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa uczestników ruchu
drogowego w tunelu, biorąc pod uwagę strukturę ruchu drogowego i inne
uwarunkowania związane z konstrukcją i otoczeniem tunelu
Przepisy rozporządzenia regulują kwestie bezpieczeństwa w tunelach począwszy
od projektu wstępnego. Rozporządzenie określa zawartość dokumentacji
bezpieczeństwa w tunelu będącym:
- na etapie projektowania,
- na etapie oddawania do użytkowania,
- w
użytkowaniu.
Przedłożony projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu
Informacji Publicznej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia
Celem projektowanego rozporządzenia jest wdrożenie Załącznika II pkt 1-4
Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/54/WE z dnia 29 kwietnia
2004
r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli
w transeuropejskiej sieci drogowej.
2. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja oddziaływuje przede wszystkim na zarządzających tunelami
położonymi w transeuropejskiej sieci drogowej, którzy będą sporządzać
dokumentację bezpieczeństwa.
2. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na budżet państwa.
b) rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
c) sytuację i rozwój regionalny
Obecnie w Polsce w transeuropejskiej sieci drogowej nie znajduje się żaden
tunel o długości ponad 500 m. Przepisy dotyczyć będą nowo projektowanych
tuneli i będą obwiązywały już od etapu projektowania. Przyczyni się to do
poprawy sytemu bezpieczeństwa, w tunelach leżących w transeuropejskiej sieci
drogowej.
d) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki oraz przedsiębiorczość.
2. Korzyści społeczne
Wejście w życie rozporządzenia przyczyni się do poprawy sytemu
bezpieczeństwa, w transeuropejskiej sieci drogowej, w której tunele stanowią
ważne budowle ułatwiające komunikację w Europie.
3. Konsultacje społeczne
Projekt w prezentowanej wersji został przekazany do konsultacji:
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: