Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych
Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 61
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546
61
zestawienia obejmującego przedstawione w porządku chronologicznym informacje o
przekroczeniach ograniczeń inwestycyjnych, zwiększeniach tych przekroczeń oraz o
dostosowaniu stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie, które wystąpiły w
danym dniu, a także informacje o wszystkich przekroczeniach oraz o zwiększeniach tych
przekroczeń, które wystąpiły w dniach poprzedzających ten dzień, a nie zostały dostosowane do
wymagań określonych w ustawie lub statucie, na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr
4 do rozporządzenia. Obowiązek przekazania raportu powstaje z chwilą wystąpienia jednego ze
zdarzeń: przekroczenia ograniczeń inwestycyjnych, zwiększenia przekroczenia lub dostosowania
stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, raport bieżący powinien zawierać:
1) firmę (nazwę) podmiotu nabywającego lub zbywającego aktywa albo podmiotu, na którego
aktywach ustanowiono hipotekę, zastaw lub inne ograniczone prawo rzeczowe;
2) podstawowe dane o nabywającym - podmiocie, na rzecz którego dokonano zbycia, lub o
zbywającym - podmiocie, od którego nabyto aktywa, albo podmiocie, na rzecz którego
ustanowiono hipotekę, zastaw lub inne ograniczone prawo rzeczowe;
3) datę i sposób nabycia lub zbycia aktywów albo datę i sposób ustanowienia hipoteki, zastawu
lub innego ograniczonego prawa rzeczowego;
4) podstawową charakterystykę nabytych lub zbytych aktywów albo aktywów, na których
ustanowiono hipotekę, zastaw lub inne ograniczone prawo rzeczowe;
5) cenę, po jakiej zostały nabyte lub zbyte aktywa, albo wartość zobowiązania zabezpieczonego
ograniczonym prawem rzeczowym na aktywach oraz wartość ewidencyjną tych aktywów w
księgach rachunkowych funduszu;
6) charakter powiązań pomiędzy funduszem i osobami zarządzającymi lub nadzorującymi ten
fundusz a nabywającym lub zbywającym aktywa lub podmiotem, na rzecz którego
ustanowiono hipotekę, zastawnikiem oraz podmiotem, na rzecz którego ustanowiono inne
ograniczone prawo rzeczowe, i osobami nimi zarządzającymi;
7) w przypadku nabycia aktywów - źródło finansowania nabytych aktywów;
8) w przypadku gdy umowa nabycia, zbycia lub obciążenia ograniczonym prawem rzeczowym
aktywów o znacznej wartości jest umową z podmiotem powiązanym - dodatkowo opis
powiązań funduszu z podmiotem zbywającym, nabywającym lub podmiotem, na rzecz
którego ustanowiono ograniczone prawo rzeczowe, oraz szczegółowy opis warunków tej
umowy.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawarcia lub zmiany znaczącej umowy;
2) oznaczenie stron znaczącej umowy;
3) oznaczenie przedmiotu znaczącej umowy;
4) istotne warunki znaczącej umowy, ze szczególnym uwzględnieniem warunków finansowych,
oraz wskazanie określonych przez strony specyficznych warunków, charakterystycznych dla
tej umowy, w szczególności tych, które odbiegają od warunków powszechnie stosowanych
dla danego typu umów;
5) w przypadku zawarcia w znaczącej umowie postanowień dotyczących kar umownych,
których maksymalna wysokość może przekroczyć równowartość co najmniej 10 % wartości
tej umowy lub co najmniej wyrażoną w złotych równowartość kwoty 200.000 euro według
średniego kursu ustalonego dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski na dzień zawarcia
tej umowy - określenie tej maksymalnej wysokości, a w przypadku gdy nie jest to możliwe,
wskazanie podstawy przekroczenia określonego limitu, jak również wskazanie, czy zapłata
20
kar umownych wyłącza uprawnienia do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych
przekraczających wysokość tych kar;
6) w przypadku zawarcia znaczącej umowy z zastrzeżeniem warunku lub terminu - zastrzeżony
w tej umowie warunek lub termin, ze wskazaniem, czy jest on rozwiązujący czy
zawieszający;
7) w przypadku zawarcia przez fundusz z jednym podmiotem lub jednostką zależną od tego
podmiotu, w okresie ostatnich 12 miesięcy, dwu lub więcej umów, które łącznie spełniają
kryterium znaczącej umowy - informacje o łącznej wartości wszystkich tych umów oraz
informacje określone w pkt 1-6 w odniesieniu do ostatniej umowy;
8) w przypadku zmiany znaczącej umowy albo ostatniej umowy, o której mowa w pkt 7 -
określenie istotnych zmian dokonanych w treści znaczącej umowy albo w treści ostatniej
umowy, o której mowa w pkt 7;
9) datę wypowiedzenia lub datę rozwiązania znaczącej umowy.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać:
1) firmę (nazwę) podmiotu, któremu zostało udzielone poręczenie lub gwarancja;
2) łączną kwotę kredytu, pożyczki lub innego zobowiązania, które w całości lub w części
zostało odpowiednio poręczone lub zabezpieczone gwarancją, wraz ze wskazaniem
wysokości poręczenia lub gwarancji udzielonej przez fundusz;
3) okres, na jaki zostały udzielone poręczenie lub gwarancja;
4) warunki finansowe, na jakich poręczenie lub gwarancja zostały udzielone, z określeniem
wynagrodzenia funduszu za udzielenie poręczenia lub gwarancji;
5) charakter powiązań pomiędzy funduszem a podmiotem, który zaciągnął kredyt lub pożyczkę.
11. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać:
1) przedmiot postępowania;
2) wartość przedmiotu sporu;
3) datę wszczęcia postępowania;
4) oznaczenie stron wszczętego postępowania;
5) stanowisko funduszu.
12. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, raport bieżący powinien określać
planowaną datę oraz sposób dokonania podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych.
13. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych;
2) liczbę certyfikatów inwestycyjnych przed podziałem albo połączeniem i po podziale albo
połączeniu;
3) wartość aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny przed i po podziale
albo połączeniu.
14. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zakończenia wykupywania certyfikatów inwestycyjnych;
2) liczbę certyfikatów inwestycyjnych przedstawionych do wykupienia w okresie
wykupywania;
3) liczbę certyfikatów inwestycyjnych funduszu pozostałą po zakończeniu wykupywania
certyfikatów inwestycyjnych;
4) wartość aktywów netto przypadającą na certyfikat inwestycyjny w dniu następnym po dniu
zakończenia wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.
15. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania wypłaty dochodów lub przychodów ze zbycia lokat;
2) określenie kwoty podlegającej wypłacie;
21
3) określenie procentowego udziału wypłaconej kwoty w wartości aktywów funduszu;
4) opis wpływu dokonania wypłaty na wartość aktywów, wartość aktywów netto oraz wartość
aktywów netto na certyfikat inwestycyjny;
5) wskazanie składników lokat, z których zbyciem związana była wypłata przychodów.
16. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę, w której upłynął termin do dokonania wpłaty na certyfikaty;
2) wskazanie uczestnika, który nie dokonał wpłaty na certyfikaty w terminie;
3) liczbę certyfikatów nieopłaconych, które są w posiadaniu tego uczestnika;
4) wysokość wpłaty, która powinna być dokonana.
17. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, raport bieżący powinien zawierać datę
podjęcia uchwały, wraz z przytoczeniem jej treści oraz uzasadnienia.
18. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17, raport bieżący powinien zawierać datę
podjęcia uchwały, wraz z przytoczeniem jej treści oraz uzasadnienia.
19. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę podjęcia uchwały;
2) wskazanie podmiotu, który podjął uchwałę, wraz z uzasadnieniem;
3) przytoczenie treści uchwały oraz uzasadnienia.
20. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, raport bieżący powinien zawierać:
1) oznaczenie subfunduszu oraz datę jego utworzenia;
2) datę wpisania subfunduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.
21. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie planowanej daty rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2) wskazanie przesłanek likwidacji subfunduszu;
3) planowany harmonogram likwidacji subfunduszu.
22. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2) zmiany w harmonogramie likwidacji subfunduszu;
3) datę zakończenia likwidacji subfunduszu;
4) datę wykreślenia subfunduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
23. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 22, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
2) przewidywany termin rozwiązania umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
3) wskazanie strony wypowiadającej umowę o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
4) przyczyny wypowiedzenia umowy.
24. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zmiany składu portfela;
2) przyczyny zmiany składu portfela;
3) wskazanie składników portfela, których dotyczyły zmiany, oraz zakresu zmian.
25. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 24, raport bieżący powinien zawierać:
1) firmę (nazwę) podmiotu, z którym zawarto, wypowiedziano albo rozwiązano umowę;
2) datę zawarcia, wypowiedzenia albo rozwiązania umowy;
3) przyczyny wypowiedzenia albo rozwiązania umowy;
4) przedmiot umowy;
5) charakter powiązań istniejących pomiędzy funduszem a podmiotem, z którym zawarto,
wypowiedziano albo rozwiązano umowę.
26. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, raport bieżący powinien zawierać:
1) firmę (nazwę) podmiotu, z którym zawarto, wypowiedziano albo rozwiązano umowę;
22
2) datę zawarcia, wypowiedzenia albo rozwiązania umowy;
3) przyczyny wypowiedzenia albo rozwiązania umowy;
4) przedmiot umowy;
5) charakter powiązań istniejących pomiędzy funduszem a podmiotem, z którym zawarto,
wypowiedziano albo rozwiązano umowę.
27. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 26, raport bieżący powinien zawierać:
1) imię i nazwisko zarządzającego funduszem;
2) datę rozpoczęcia oraz datę zakończenia zarządzania funduszem;
3) wskazanie, jaką częścią portfela funduszu zarządza.
28. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 27, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia i zakończenia przyjmowania zapisów na certyfikaty inwestycyjne;
2) datę przydziału certyfikatów inwestycyjnych;
3) liczbę certyfikatów inwestycyjnych będących przedmiotem zapisów;
4) stopy redukcji w poszczególnych transzach, w przypadku gdy liczba certyfikatów
inwestycyjnych, na które zostały złożone zapisy, jest większa niż liczba certyfikatów
inwestycyjnych, będących przedmiotem zapisów;
5) liczbę certyfikatów inwestycyjnych, na które złożono zapisy;
6) liczbę certyfikatów inwestycyjnych, które zostały przydzielone;
7) ceny, po jakiej certyfikaty inwestycyjne były obejmowane;
8) liczbę osób, które złożyły zapisy na certyfikaty inwestycyjne w poszczególnych transzach;
9) liczbę osób, którym przydzielono certyfikaty inwestycyjne w poszczególnych transzach;
10) nazwy subemitentów albo podmiotów, które zobowiązały się w umowie z towarzystwem lub
funduszem do objęcia na własny rachunek całości lub części certyfikatów będących
przedmiotem emisji, wraz z określeniem liczby certyfikatów inwestycyjnych, które objęli w
wykonaniu umowy, oraz określeniem faktycznej ceny jednostki certyfikatu inwestycyjnego
(cena emisyjna po odliczeniu wynagrodzenia za objęcie jednostki certyfikatu w wykonaniu
umowy);
11) wartość zebranych wpłat do funduszu;
12) łączne określenie wysokości kosztów, które zostały zaliczone do kosztów emisji, ze
wskazaniem wysokości kosztów według ich tytułów, w podziale co najmniej na:
a) koszty przygotowania i przeprowadzenia zapisów na certyfikaty inwestycyjne,
b) koszty wynagrodzenia subemitentów albo podmiotów, o których mowa w pkt 10,
oddzielnie dla każdego subemitenta albo podmiotu,
c) koszty sporządzenia prospektu emisyjnego albo warunków emisji, z uwzględnieniem
kosztów doradztwa, oraz metody rozliczenia tych kosztów w księgach rachunkowych i
sposób ich ujęcia w sprawozdaniu finansowym funduszu;
13) średni koszt przeprowadzenia zapisów na jednostkę certyfikatu inwestycyjnego objętego
zapisami.
29. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 28, raport bieżący powinien zawierać:
1) oznaczenie emisji;
2) łączną wartość wpłat do funduszu na certyfikaty danej emisji;
3) przyczynę niedojścia emisji do skutku;
4) datę rozpoczęcia i zakończenia zwrotu wpłat.
30. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 29, raport bieżący powinien zawierać:
1) oznaczenie emisji;
2) informację o przyczynach odstąpienia od przeprowadzenia emisji.
23
31. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 30, raport bieżący powinien zawierać:
1) łączną wartość wniesionych do funduszu papierów wartościowych (z wyszczególnieniem
papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym albo
wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu);
2) łączną wartość wniesionych do funduszu udziałów w spółkach z ograniczoną
odpowiedzialnością;
3) określenie skutków wpłat do funduszu w papierach wartościowych i udziałach w spółkach z
ograniczoną odpowiedzialnością na politykę inwestycyjną funduszu.
32. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 31, raport bieżący powinien zawierać:
1) warunki emisji;
2) przytoczenie treści zmian w warunkach emisji;
3) datę dokonania zmian w warunkach emisji.
33. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 32, raport bieżący powinien zawierać:
1) cel emisji obligacji, jeżeli został określony;
2) określenie rodzaju emitowanych obligacji;
3) wielkość emisji;
4) wartość nominalną i cenę emisyjną obligacji lub sposób jej ustalenia;
5) warunki wykupu i warunki wypłaty oprocentowania obligacji;
6) formę i wysokość zabezpieczenia obligacji z oznaczeniem podmiotu udzielającego
zabezpieczenia;
7) informację o niedojściu emisji do skutku z powodu nieosiągnięcia progu emisji;
8) informację o zmianie banku-reprezentanta;
9) informację o znaczącej zmianie przedmiotu zabezpieczenia ustanowionego w związku z
emisją, z określeniem przyczyn tej zmiany;
10) informację o nabyciu przez fundusz obligacji w celu ich umorzenia;
11) informację o zastosowaniu przez bank-reprezentanta środków mających na celu ochronę
praw obligatariuszy, wraz z ich wskazaniem.
34. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, raport bieżący powinien zawierać wypis
aktu notarialnego zawierającego uchwalone zmiany statutu.
§ 11. 1. Fundusz zamknięty, który podlega obowiązkom informacyjnym wynikającym z
rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych emitentów, przesyła, w formie raportu bieżącego,
wyłącznie informacje, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3, 5, 22, 30, 35 i 38.
2. Fundusz zamknięty, który podlega obowiązkom informacyjnym wynikającym z
regulaminów, o których mowa w art. 28 ust. 1 i art. 37 ust. 1 ustawy o obrocie, przesyła, w
formie raportu bieżącego, informacje, o których mowa w:
1) § 10 ust. 1 pkt 4, 6, 19, 26, 31 i 34;
2) § 10 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 5, 7-15, 16-18, 20-25, 27-30 i 33 - o ile z regulaminów tych nie
wynika obowiązek dostarczenia ich Komisji.
§ 12. Fundusz inwestycyjny zamknięty, będący funduszem z wydzielonymi subfunduszami,
jest obowiązany przesyłać informacje, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1, 2, 6, 7, 8, 11-15, 19-
21 i 26-30, oddzielnie dla każdego subfunduszu, którego informacja dotyczy, a informacje, o
których mowa w § 10 ust. 1 pkt 5, oddzielnie dla funduszu i każdego z subfunduszy.
Rozdział 5
24