eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 61
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546

61

Art. 1 pkt 39 (dodanie ust. 8 w art. 104 ustawy)
Projektowana zmiana stanowi doprecyzowanie, zgodnie z którym wykonywanie
przez fundusze inwestycyjne otwarte zarządzane przez to samo towarzystwo
praw głosu z papierów wartościowych powyżej progu 10% ogólnej liczby głosów
w organach emitenta, będzie bezskuteczne.
Art. 1 pkt 40 (zmiana w art. 106 ust. 3 ustawy)
Zmiana w art. 106 ust. 3 ma na celu doprecyzowanie terminu dostosowania
struktury portfela inwestycyjnego funduszu inwestycyjnego w przypadku
utworzenia nowego subfunduszu w funduszu z wydzielonymi subfunduszami.
Art. 1 pkt 41 (zmiana w art. 107 ust. 5 ustawy)
Projektowana zmiana w art. 107 ust. 5 wychodzi naprzeciw oczekiwaniom
sektora funduszy inwestycyjnych i ma na celu obniżenie rygorów związanych
z
dokonywaniem lokat lub zawieraniem umów z podmiotami i osobami
powiązanymi z funduszem inwestycyjnym.
Art. 1 pkt 42 (zmiana w art. 110 ust. 2 ustawy)
Projektowany przepis ma na celu doprecyzowanie, że Komisję zawiadamia się
tylko w przypadku pierwszego nabycia przez fundusz papieru wartościowego
lub instrumentu rynku pieniężnego, które nie mają odpowiednika na polskim
rynku.
Art. 1 pkt 43 (zmiana w art.111 w ust. 1 pkt 2 oraz dodanie ust. 4)
Celem proponowanych zmian w art. 111 jest doprecyzowanie zasad
rozporządzania przez uczestnika funduszu jednostkami uczestnictwa,
w szczególności uproszczenie procedury udzielania przez uczestnika funduszu
dyspozycji tymi jednostkami tak, aby każdorazowa zmiana nie wiązała się
z koniecznością dokonywania zmian w umowie z funduszem.
Art. 1 pkt 44, 45 i 46 (zmiana w art. 117 ust. 3, w art. 118 ust. 1 i 3, w art. 119
ust. 1, 3 i 4 ustawy)
Projektowane zmiany polegają na wprowadzeniu memorandum informacyjnego
będącego, obok prospektu emisyjnego, jednym z dokumentów informacyjnych
23
związanych z ofertą publicznych certyfikatów inwestycyjnych. Zaproponowana
zmiana wynika z projektu ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej.
Art. 1 pkt 47 (zmiana w art. 121 ust. 4 oraz uchylenie ust. 9 ustawy)
Projektowany przepis w art. 121 ust. 4 stanowi doprecyzowanie, że statut
funduszu inwestycyjnego zamkniętego może przyznawać certyfikatom różnych
serii różne uprawnienia, wśród których wyróżnia się zróżnicowanie wysokości
pobieranych opłat obciążających aktywa funduszu.
Uchylenie ust. 9 ma charakter porządkowy. Z obecnego brzmienia ust. 8 wynika
brak możliwości wprowadzania innych ograniczeń w zbywaniu imiennych
certyfikatów inwestycyjnych poza przewidzianym w tym ustępie.
Art. 1 pkt 48 (dodanie pkt 2a w art. 123 w ust. 4)
Projektowane dodanie w art. 123 w ust. 4 pkt 2a zwiększy grupę podmiotów
uprawnionych do prowadzenia ewidencji uczestników funduszu inwestycyjnego
zamkniętego emitującego niepubliczne certyfikaty inwestycyjne o spółkę, której
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych Spółka Akcyjna przekazał
wykonywanie czynności określonych dla KDPW S.A. ustawą o obrocie instru-
mentami finansowymi. Projekt ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
przewiduje możliwość przekazania przez KDPW S.A. czynności z zakresu
prowadzenia depozytu papierów wartościowych, jak również wykonywania
czynności w zakresie prowadzenia systemu rejestracji instrumentów
finansowych niebędących papierami wartościowymi, które zostały dopuszczone
do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu
obrotu, dlatego też przyjęto wprowadzenie tej możliwości również w zakresie
prowadzenia ewidencji uczestników funduszy inwestycyjnych.
Art. 1 pkt 49 (zmiana art. 128 ustawy)
Projektowana zmiana w ust. 1 art. 128 sankcjonuje możliwość wnoszenia do
funduszy inwestycyjnych zamkniętych nieruchomości. Cel oraz idea
wprowadzenia przedmiotowej zmiany zostały opisane w uzasadnieniu do art. 1
pkt 2 projektu. Zmiana w ust. 2 ma na celu ujęcie wpłat w formie nieruchomości
w przepisie określającym zasady wyceny początkowej wnoszonych do
funduszu wpłat.
24
Art. 1 pkt 50 (zmiana w art. 130 ust. 2 ustawy oraz dodanie ust. 2a)
Zmiana w art. 130 w ust. 2 oraz dodanie ust. 2a wynika z przewidzianej
w projekcie możliwości wnoszenia do funduszy inwestycyjnych zamkniętych
nieruchomości, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 2 projektu.
Polega ona na wprowadzeniu dla wpłat do funduszu w formie nieruchomości,
w przypadku kolejnych emisji, zasad przenoszenia tych praw na fundusz.
Natomiast dodanie w art. 130 ust. 2a wynika z potrzeby dookreślenia terminu
wyceny wnoszonych nieruchomości.
Art. 1 pkt 51 (zmiana w art. 134 ust. 1 i 4 oraz dodanie ust. 5 ustawy)
Projektowane zmiany w art. 134 ust. 1 polegają na wprowadzeniu
memorandum informacyjnego będącego obok prospektu emisyjnego jednym
z dokumentów informacyjnych związanych z ofertą publicznych certyfikatów
inwestycyjnych. Zaproponowana zmiana wynika z projektu ustawy zmieniającej
ustawę o ofercie publicznej.
Zmiana w art. 134 ust. 4 wynika z przewidzianej w projekcie możliwości
wnoszenia do funduszy inwestycyjnych zamkniętych nieruchomości, co zostało
opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 2 projektu. Polega ona na wprowadzeniu
dla wpłat do funduszu w formie nieruchomości, w przypadku kolejnych emisji
certyfikatów inwestycyjnych, zasad zwrotu tych wpłat w sytuacji gdy kolejna
emisja certyfikatów inwestycyjnych nie dojdzie do skutku.
Dodanie ust. 5 ma na celu rozszerzenie na drugą i następną emisję zakazu
rozporządzania przez towarzystwo wpłatami do funduszu na certyfikaty danej
emisji, pobranymi opłatami manipulacyjnymi, kwotami z tytułu oprocentowania
tych wpłat lub pożytkami, jakie wpłaty te przynoszą, przed dokonaniem
przydziału certyfikatów inwestycyjnych danej emisji.
Art. 1 pkt 52 (zmiana w art. 136 ust. 1 ustawy)
Propozycje zmian w art. 136 ust. 1 ustawy mają na celu przeniesienie informacji
o charakterze ofertowym ze statutów funduszy inwestycyjnych do prospektów
informacyjnych, co zostało omówione w uzasadnieniu do art. 1 pkt 3 projektu.


25
Art. 1 pkt 53 (zmiana w art. 137 ust. 4 ustawy)
Zaproponowana zmiana, zgodnie z którą termin i wysokość wpłat na certyfikaty
inwestycyjne nieopłacone w całości, poza statutem, będą mogły również
określać uchwały zgromadzenia inwestorów przyczyni się do ograniczenia
rozbudowanej treści statutu oraz zapewni większą elastyczność regulacji.
Jednocześnie powierzenie zgromadzeniu inwestorów przedmiotowych
kompetencji zapewnia bezpieczeństwo i prawidłowość dokonywania tych
przepisów.
Art. 1 pkt 54 (dodanie w art. 140 ustawy ust. 4a)
Dodanie ust. 4a ma na celu wprowadzenie możliwości, w przypadku funduszy
inwestycyjnych zamkniętych emitujących niepubliczne certyfikaty inwestycyjne,
rozszerzenia uprawnień rady inwestorów o uprawnienia przysługujące
zgromadzeniu inwestorów. Zgodnie z przepisami zmienianej ustawy nie ma
obowiązku powoływania zarówno rady inwestorów, jak i zgromadzenia
inwestorów. Dzięki tej zmianie fundusz będzie mógł powołać wyłącznie radę
inwestorów i wyposażyć ją w uprawnienia zgromadzenia inwestorów, co
pozwoli na ograniczenie kosztów funduszu wynikających z działania obu
organów oraz usprawni proces decyzyjny w kwestiach związanych
z
funkcjonowaniem funduszu. Jednocześnie w celu ochrony interesów
uczestników takich funduszy przedmiotowa zasada będzie miała zastosowanie
wyłącznie w sytuacji gdy w skład rady inwestorów będą wchodzić uczestnicy
posiadający łącznie co najmniej 50% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych
funduszu. Wprowadzono również przepis, na podstawie którego uczestnicy
reprezentujący łącznie ponad 5% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych
takiego funduszu będą mieli prawo wyboru wspólnego przedstawiciela do rady
inwestorów.
Art. 1 pkt 55 (dodanie w art. 141 ust. 1a oraz zmiana w ust. 6 ustawy)
Dodanie w art. 141 ust. 1a jest zmianą legislacyjną i wynika z przeniesienia do
tego ustępu końcowych przepisów ust. 6.
Projektowane zmiany w ust. 6 zakładają umożliwienie członkom rady
inwestorów wykonywania uprawnień i obowiązków wynikających z tego
członkostwa przez ustanowionego pełnomocnika, co powinno usprawnić proces
26
zarządzania funduszem, w przypadku gdy członek rady inwestorów nie będzie
mógł wykonywać swoich czynności osobiście.
Art. 1 pkt 56 (zmiana art. 144 ust. 7 i 8 ustawy)
Zmiany zaproponowane w art. 144 ust. 7 przewidują możliwość rozszerzenia
uprawnień zgromadzenia inwestorów o uprawnienia przysługujące radzie
inwestorów, w przypadku funduszu inwestycyjnego emitującego niepubliczne
certyfikaty inwestycyjne. Należy zauważyć, że tego typu fundusze w znacznej
mierze funkcjonują przy udziale niewielkiej liczby uczestników. Tworzenie w tej
sytuacji, poza zgromadzeniem inwestorów, również rady inwestorów nie
znajduje w pełni uzasadnienia. Wprowadzenie przedmiotowego przepisu
umożliwi zgromadzeniu inwestorów, przez uprawnienia rady inwestorów,
wywieranie wpływu między innymi na politykę inwestycyjną funduszu.
W ust. 8 zaproponowano zmianę, zgodnie z którą uchwały podejmowane przez
zgromadzenie inwestorów będą mogły być zwolnione z wymogu protokołowania
przez notariusza, o ile w statucie funduszu zawarte zostanie stosowne
zastrzeżenie.
Art. 1 pkt 57 (zmiana w art. 158 ust. 1 i 2 ustawy)
Projektowane zmiany polegają na doprecyzowaniu, że fundusze inwestycyjne
otwarte oraz specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte mogą zbywać
jednostki uczestnictwa różniące się od siebie nie tylko sposobem, ale również
wysokością pobieranych opłat manipulacyjnych lub opłat obciążających aktywa
funduszu.
Art. 1 pkt 58 (zmiana w art. 160 ust. 2 i 3 ustawy)
Zmiana zaproponowana w art. 160 ust. 2 ma na celu zniesienie nadmiernie
rygorystycznej zasady polegającej na monitorowaniu limitów inwestycyjnych na
poziomie całego funduszu z wydzielonymi subfunduszami. Monitorowanie
powyższych limitów na poziomie subfunduszy jest wystarczające ponieważ
przekroczenie limitu na poziomie całego funduszu jest możliwe jedynie wskutek
przekroczenia limitów przez poszczególne subfundusze.
Zmiana zaproponowana w ust. 3 ma charakter porządkowy i polega na
zastąpieniu wyrazów „certyfikaty inwestycyjne związane z innymi
27
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: