eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 61
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546

61

Art. 1 pkt 15 (zmiana art. 45 ustawy)
Projektowane zmiany w ust. 2 i 4 art. 45 wynikają z potrzeby dostosowania
terminologii używanej w ustawie z terminologią wynikającą z przepisu ustawy
o
zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, co opisano
w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. b.
Celem wprowadzenia projektowanej w art. 45 ust. 8 delegacji jest
doprecyzowanie, w wydanym na jej podstawie rozporządzeniu, trybu
i warunków świadczenia przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych usług
zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba
instrumentów finansowych albo doradztwa inwestycyjnego i w konsekwencji
implementacja dyrektywy 2004/39/WE i dyrektywy 2006/73/WE. Zgodnie
z dyrektywą 85/611/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie koordynacji
przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do
przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe
(UCITS), towarzystwa funduszy inwestycyjnych mogą rozszerzyć zakres
prowadzonej działalności o zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi
jeden lub większa liczba instrumentów finansowych oraz doradztwo
inwestycyjne. Dyrektywa ta nakazuje jednak objęcie przedmiotowych usług
świadczonych przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych przepisami art. 2
ust. 2, art. 12, 13 i 19 dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych, które
określają m.in. wymogi organizacyjne stawiane wobec firm inwestycyjnych oraz
zobowiązania dotyczące prowadzenia działalności w przypadku świadczenia
usług inwestycyjnych na rzecz klientów. Dodatkowo Komisja Europejska w dniu
10 sierpnia 2006 r. przyjęła dyrektywę 2006/73/WE wprowadzającą środki
wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE w odniesieniu do wymogów
organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa
inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy.
Większość z przepisów tej dyrektywy ma również zastosowanie do towarzystw
funduszy inwestycyjnych świadczących usługi z zakresu zarządzania
portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów
finansowych oraz doradztwa inwestycyjnego.
13
Należy zauważyć, że zasadnicze przepisy dyrektywy 2004/39/WE, takie jak np.
wymogi kapitałowe, kwestie związane z możliwością występowania konfliktów
interesów, obowiązki z zakresu opracowania odpowiednich regulaminów,
w części dotyczącej towarzystw funduszy inwestycyjnych świadczących
przedmiotowe usługi, są już implementowane w ustawie o funduszach
inwestycyjnych. Natomiast projekt ustawy zakłada wprowadzenie dodatkowej
delegacji dla ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do wydania
rozporządzenia, w którym zostaną uregulowane szczegółowe kwestie związane
z postępowaniem towarzystw funduszy inwestycyjnych wykonujących
działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden
lub większa liczba maklerskich papierów wartościowych lub doradztwa
inwestycyjnego w zakresie świadczenia usług, promowania świadczonych usług
oraz kontaktów z potencjalnymi klientami, przy uwzględnieniu konieczności
zapewnienia należytej staranności oraz ochrony klienta.
Art. 1 pkt 16 (zmiana art. 46 ustawy)
Projektowana zmiana, polegająca na dodaniu ust. 2a w art. 46, ma na celu
umożliwienie towarzystwom zarządzającym funduszami sekurytyzacyjnymi
zlecanie, na podstawie umowy, zarządzania sekurytyzowanymi
wierzytelnościami innym podmiotom, które uzyskały zezwolenie Komisji na
zarządzanie sekurytyzowanymi wierzytelnościami. Dotychczas możliwe było
jedynie zlecanie obsługi sekurytyzowanych wierzytelności, natomiast czynności
w zakresie zarządzania towarzystwo musiało wykonywać samodzielnie.
Powierzenie zarządzania sekurytyzowanymi wierzytelnościami wyspecjali-
zowanym podmiotom przyczyni się do skuteczniejszego i wydajniejszego
zarządzania tymi wierzytelnościami, usprawniając jednocześnie proces ich
windykacji.
Zmiany w art. 46 ust. 6 i 8 są zmianami legislacyjnymi wynikającymi z dodania
ust. 2a.
Zmiany zaproponowane w art. 46 ust. 8 wynikają z potrzeby dostosowania
terminologii używanej w ustawie z terminologią wynikającą z projektu ustawy
o
zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, co opisano
w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. b.
14
Art. 1 pkt 17 (zmiana art. 47 i 48 ustawy)
Projektowane zmiany w art. 47 wynikają z potrzeby dostosowania terminologii
używanej w ustawie z terminologią wynikającą z projektu ustawy o zmianie
ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, co opisano w uzasadnieniu do
art. 1 pkt 1 lit. b.
Zmiany zaproponowane w art. 48 ust. 1 mają na celu rozszerzenie obowiązku
działania kontroli wewnętrznej na większe spektrum funduszy inwestycyjnych.
Z obowiązku tego wyłączono jedynie fundusze inwestycyjne aktywów
niepublicznych emitujące niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, ponieważ ten
rodzaj funduszy na ogół podlega ścisłej kontroli ze strony swoich uczestników.
W przepisie doprecyzowano również zakres działania kontroli wewnętrznej.
Celem zmian projektowanych w art. 48 ust. 2 jest dostosowanie terminologii
używanej w ustawie do terminologii wynikającej z projektu ustawy o zmianie
ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, co opisano w uzasadnieniu do
art. 1 pkt 1 lit. b.
Projektowana zmiana w art. 48 ust. 3 zakłada zastąpienie obowiązującej
obecnie fakultatywnej możliwości obligatoryjnym obowiązkiem określenia przez
ministra właściwego do spraw instytucji finansowych trybu, warunków
i szczegółowego zakresu działania kontroli wewnętrznej w towarzystwie,
sposobu prowadzenia przez towarzystwo ewidencji zawartych transakcji,
sposobów zapobiegania występowaniu konfliktów interesów oraz sposobu
dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych.
Jednocześnie dokonano ujednolicenia pojęć użytych w art. 48 ust. 3
z terminologią wynikającą z projektu ustawy o zmianie ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi, co opisano w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. b.
W projekcie zrezygnowano w art. 48 z przepisu ust. 4, gdyż obowiązki związane
z przygotowaniem oraz stosowaniem przez towarzystwa procedur przeciw-
działania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pocho-
dzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł wynikają wprost z przepisów
ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu
finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujaw-
15
nionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz. U.
z 2003 r. Nr 153, poz. 1505, z późn. zm.).
Poza głównym celem przedmiotowej zmiany, jakim jest zapewnienie ochrony
interesów uczestników funduszy inwestycyjnych lub zbiorczych portfeli
papierów wartościowych oraz klientów, dla których towarzystwo wykonuje
usługi zarządzania zbiorczym portfelem papierów wartościowych, wydanie
przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych wskazanego
w delegacji rozporządzenia umożliwi kompleksową implementację dyrektywy
2004/39/WE i dyrektywy 2006/73/WE.
Art. 1 pkt 18 (zmiana art. 49 ust. 2 i 2a)
Proponowane zmiany mają na celu skorygowanie w przepisach art. 49 ust. 2
i 2a odwołania do dnia, który jest podstawą ustalenia kursu euro przy
przeliczaniu wymogów kapitałowych towarzystwa w sytuacji, gdy będzie
wykonywać działalność związaną z zarządzaniem portfelami, w skład których
wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych albo doradztwa
inwestycyjnego. Złożenie wniosku na wykonywanie przedmiotowej działalności
może również nastąpić po dniu, w którym towarzystwo wystąpiło z wnioskiem
o zarządzanie funduszami inwestycyjnymi, w tym wypadku przyjmowanie kursu
euro w oparciu o dzień związany z wystąpieniem o zarządzanie funduszami
inwestycyjnymi jest nieuzasadnione.
Art. 1 pkt 19 (zmiana art. 51 ustawy)
Zaproponowane zmiany w art. 51 mają na celu ujednolicenie pojęć używanych
w ustawie z terminologią wynikającą z projektu ustawy o zmianie ustawy
o obrocie instrumentami finansowymi, co opisano w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1
lit. b.
Art. 1 pkt 20 (zmiana w art. 54 ust. 4 i 8 ustawy oraz uchylenie ust. 3)
Uchylenie ust. 3 ma na celu ujednolicenie terminów zawiadomienia
o
planowanym nabyciu akcji towarzystwa z terminami przewidzianymi
w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi dla planowanego nabycia akcji
firmy inwestycyjnej.
16
Zmiana w art. 54 ust. 4 wprowadza możliwość skrócenia przez Komisję terminu,
w którym może zostać dokonane nabycie akcji towarzystwa, w przypadku
niezgłoszenia sprzeciwu przez Komisję oraz dostosowuje termin zgłoszenia
sprzeciwu przez Komisję do terminów przewidzianych w tym zakresie w ustawie
o obrocie instrumentami finansowymi przy nabyciu akcji firmy inwestycyjnej.
Zmiana zaproponowana w art. 54 ust. 8 ma na celu doprecyzowanie, że
wykonywanie prawa głosu z akcji towarzystwa jest bezskuteczne również
w przypadku, kiedy podmiot nabywający, pomimo obowiązku, nie dokonał
zawiadomienia Komisji o planowanym nabyciu akcji towarzystwa.
Art. 1 pkt 21 (zmiana art. 56 ust. 1 ustawy)
Zmiana polega na podwyższeniu z 5% do 10% limitu ogólnej liczby głosów na
walnym zgromadzeniu akcjonariuszy towarzystwa lub udziału w kapitale
zakładowym towarzystwa, po przekroczeniu którego Komisja może podjąć
decyzję o zakazie wykonywania prawa głosu.
Art. 1 pkt 22 (zmiana art. 57 ustawy)
Zaproponowane zmiany mają na celu zharmonizowanie przepisów ustawy
z brzmieniem ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, co wiąże się
między innymi z wprowadzeniem możliwości wyznaczenia przez Komisję
krótszego terminu zawiadamiania o planowanym nabyciu lub zbyciu akcji
towarzystwa oraz z rezygnacją z możliwości zgłoszenia sprzeciwu przez
Komisję w odniesieniu do zawiadomienia o zbyciu akcji towarzystwa w związku
z możliwością zgłoszenia sprzeciwu przy nabyciu akcji towarzystwa.
Art. 1 pkt 23 (zmiana art. 58 ust. 1 ustawy)
W art. 58 ust. 1 pkt 4 dokonano zmiany porządkowej wynikającej z faktu, że
członkowie zarządu nie podlegają zatwierdzaniu przez Komisję.
Projektowane zmiany w art. 58 ust. 1 pkt 9, 10 i 11 mają na celu podwyższenie
z 5% do 10% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy lub
udziału w kapitale zakładowym podmiotu występującego o uzyskanie
zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo oraz na utworzenie
funduszu inwestycyjnego, po przekroczeniu której powstaje obowiązek
dołączenia do wniosku szczegółowych informacji na temat posiadaczy ww.
17
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: