eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach

projekt ustawy dotyczy: alternatywnych sposobów unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 512
  • Data wpłynięcia: 2008-04-17
  • Uchwalenie:

512


Druk nr 512

Warszawa, 16 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-1-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o odpadach.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy została
upoważniona poseł Hanna Zdanowska.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot




projekt


USTAWA
z dnia .................... 2008 r.
o zmianie ustawy o odpadach

Art.1
1. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628, z 2002
r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz.984, Nr 199, poz. 1671, z 2003 r. Nr 7, poz. 78, z 2004 r. Nr
96, poz. 959, Nr116, poz. 1208, Nr 191, poz. 1956, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 90, poz.
758,Nr 130, poz. 1087, Nr 175, poz. 1458 i poz. 1462, Nr 180, poz. 1495) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 9 skreśla się ust. 5
2) w art. 42 skreśla się ust. 1a
3) w art. 69a skreśla się ust. 2
4) skreśla się art. 77a.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r.

UZASADNIENIE
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz. Nr 175, poz. 1458) wprowadziła istotne zmiany w zakresie gospodarowania
odpadami, jak również i ich utylizacji.
Przyjęte nowe rozwiązania prawne nie odpowiadały jednak standardom obowiązującym w
Europie, tak w zakresie swobody obrotu odpadami, jak również zasady uczciwej konkurencji.
Art. 42 ust. 1awprowadził zakaz unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i
weterynaryjnych w inny sposób niż spalanie w spalarniach odpadów. Zapis ten wyeliminował
inne tzw. alternatywne metody unieszkodliwiania odpadów medycznych, które są metodami
powszechnie stosowanymi, a skuteczność ich weryfikowana zgodnie z wymogami prawa co
trzy miesiące(Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 września 2004 r. w sprawie
dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i
weterynaryjnych).
Ponadto przedmiotowa zmiana do ustawy o odpadach wprowadziła bezwzględny wymóg
spalania odpadów medycznych o właściwościach zakaźnych oraz odpadów weterynaryjnych
o właściwościach zakaźnych, na terenie tego samego województwa, w którym zostały one
wytworzone, w spalarniach położonych najbliżej miejsca wytworzenia.
Wprowadzone przepisy są sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji, ustawą o swobodzie
działalności gospodarczej oraz ustawą Prawo zamówień publicznych. Ponadto pozostają one
w sprzeczności z Dyrektywą Rady Wspólnot Europejskich z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie
odpadów nr 75/442/EWG, która zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia
efektywnych i spójnych przepisów dotyczących unieszkodliwiania odpadów, takich które nie
wpływają negatywnie na warunki konkurencji.
Przepisy mówiące o konieczności unieszkodliwiania odpadów medycznych zakaźnych tylko
jedną wybraną metodą spalania na terenie tego samego województwa, w którym zostały one
wytworzone pozostaje w sprzeczności z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
ponieważ doprowadza w praktyce do sytuacji objęcia szczególnym protekcjonizmem wybrane
spalarnie odpadów. Statuuje ona monopol dużych spalarni odpadów zlokalizowanych
zwłaszcza w miastach akademickich, dysponujących dużą ilością szpitali i łóżek szpitalnych i
praktycznie likwiduje całkowicie wolny rynek w zakresie odpadów medycznych. Skutkuje to
równocześnie zwyżką cen płaconych za utylizację tego rodzaju odpadów przez służbę
zdrowia. Ponadto zagraża środowisku poprzez reaktywację małych spalarni odpadów,
pracujących cyklicznie z częstymi okresami niestabilności termicznej cyklu, co ma wpływ na
brak możliwości kontroli i stabilizacji procesu spalania.
Wyeliminowanie coraz bardziej powszechnych metod unieszkodliwiania odpadów
medycznych - metod alternatywnych do spalania jest sprzeczne z trendami
ogólnoświatowymi. Metody te są w pełni skuteczne, co potwierdzają liczne badania, są
powszechnie stosowane, a pozbawiając odpady czynników, które decydują o ich kwalifikacji
- przekształcają je w odpady inne niż niebezpieczne. Nie ma więc żadnych przesłanek do
traktowania ich po poddaniu procesom autoklawowania, dezynfekcji chemicznej lub innej
skutecznej obróbce fizyko-chemicznej jako odpady medyczne - zakaźne. Metody te są
znacznie tańsze niż spalanie tych odpadów.
Wprowadzona rejonizacja jest również niezgodna z w/w Dyrektywą nr 75/442/WEG, która
określa przepisy dotyczące unieszkodliwiania odpadów jako nie mogące wpływać na
negatywnie na warunki konkurencji.
Wprowadzenie nowych przepisów będzie odpowiedzią na konieczność dostosowania
krajowej regulacji do standardów obowiązujących w innych państwach Wspólnoty

Europejskiej tak w zakresie ochrony środowiska, jak i konkurencyjności podmiotów
prowadzących działalność gospodarczą.

OCENASKUTKÓW REGULACJI
Skutki wprowadzenia regulacji
1. Na dochody i wydatki sektora publicznego
Wejście w życie ustawy w proponowanym kształcie spowoduje bardzo pozytywne skutki dla
budżetu Państwa , poprzez zwiększenie aktywności gospodarczej firm zaangażowanych w
obrót odpadami. Przewiduje się znaczący wzrost wpływów z podatków dochodowych tych
firm oraz podatków pośrednich. Spodziewana aktywizacja zawodowa winna skutkować
wzrostem podatków na rzecz samorządu terytorialnego. Obniżenie kosztów unieszkodliwiania
odpadów medycznych przełoży się w znaczący sposób na obniżenie kosztów funkcjonowania
jednostek służby zdrowia, tych finansowanych przez samorządy terytorialne jest najwięcej.
Przewidywane oszczędności winny sięgać średnio około 2,00 złotych na dobę na każde łóżko
szpitalne.

2. Wpływ regulacji na sektor przedsiębiorstw
Proponowane przepisy zmieniające przyczynią się do wzrostu konkurencyjności i zachęcą do
podejmowania działalności gospodarczej mającej za przedmiot utylizację odpadów.
Spodziewany jest wzrost aktywności przedsiębiorstw działających na rzecz tych bezpośrednio
związanych z szeroko pojętą utylizacją odpadów –producentów kontenerów, pojazdów,
odbiorców odpadów wtórnych, służb remontowych i projektowych.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Biorąc pod uwagę, iż przyjęcie proponowanych przepisów będzie impulsem do
podejmowania niektórych rodzajów działalności gospodarczej, ich wprowadzenie pozwoli
pozyskać nowe miejsca pracy. Każda taka zmiana przekształca świadczeniobiorców urzędów
pracy i pomocy społecznej w aktywnych pracowników odprowadzających świadczenia na
ubezpieczenia społeczne i zmniejszających obszar bezrobocia i emigracji zarobkowej.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Przewiduje się, że zaproponowane przepisy pozwolą na zniesienie monopolu dużych spalarni
odpadów medycznych, umożliwią ukształtowanie wolnego rynku w zakresie ich utylizacji i
zmniejszenie kosztów ich unieszkodliwiania. Konieczność konkurowania na rynku spowoduje
transfer najnowszych technologii w dziedzinie gospodarowania odpadami, w zakresie
zbierania, selekcji, transportu i wymusi postęp techniczny, technologiczny i organizacyjny,
co winno się przełożyć na wzrost dostępności usług i wzrost poziomu świadomości
ekologicznej.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Zniesienie obecnie obowiązującej rejonizacji w zakresie unieszkodliwiania odpadów
medycznych pozwoli na konkurowanie ze sobą zarówno dużych spalarni zlokalizowanych w
wielkich aglomeracjach miejskich, jak i niedużych zakładów utylizacyjnych funkcjonujących
w mniejszych ośrodkach miejskich. Konkurencyjne ceny oferowane przez te zakłady powinny
zachęcić do korzystania z ich oferty, co będzie miało również korzystny wpływ na rozwój
miejscowości, w których są one położone. Możliwe są też inne mechanizmy zachęcające do
reinwestowania wypracowanych środków na rzecz środowiska, w którym funkcjonują.
6. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: