Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach
projekt ustawy dotyczy: alternatywnych sposobów unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 512
- Data wpłynięcia: 2008-04-17
- Uchwalenie:
512
Warszawa, 28 kwietnia 2008 roku
BAS-WAEM-1119/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o odpadach (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska) z
prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektowanej regulacji
Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
(Dz.U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.; dalej: ustawa). Wnioskodawcy
zmierzają do uchylenia czterech przepisów ustawy. Pierwszy przepis rozciąga
obowiązek poddania odpadów odzyskowi lub unieszkodliwieniu na terenie
województwa, w którym zostały wytworzone, na odpady medyczne i
weterynaryjne (art. 9 ust. 5 ustawy). Drugi przepis zakazuje unieszkodliwiania
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych w inny
sposób niż spalanie w spalarniach odpadów (art. 42 ust. 1a ustawy). Przepisy
trzeci i czwarty określają sankcje karne naruszenia uchylanych reguł (art. 69a
ust. 2 i 77a ustawy).
Projekt przewiduje wejście ustawy w życie z dniem 1 października 2008 r.
2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej proponowaną
regulacją
Oceniając zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej należy wziąć
pod uwagę postanowienia:
•
dyrektywy Rady z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów
(75/442/EWG) (Dz. Urz. WE L 194 z 25.7.1975, s. 39 z późn. zm.; dalej:
dyrektywa 75/442);
•
dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4
grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (Dz. Urz. WE L 332 z 31.12.2000,
s. 91 z późn. zm.; dalej: dyrektywa 2000/76).
3. Analiza
założeń projektu pod kątem prawa Unii Europejskiej
Kwestie związane z tzw. zasadą bliskości podlegają regulacji dyrektywy
75/442. Zgodnie z jej przepisami zintegrowania sieć urządzeń do
unieszkodliwiania odpadów, do której stworzenia są zobowiązane państwa
członkowskie, musi umożliwiać unieszkodliwianie odpadów w jednym z
najbliższych urządzeń, za pomocą najodpowiedniejszych metod i technologii w
celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony środowiska naturalnego oraz
zdrowia publicznego (art. 5 ust. 2 dyrektywy 75/442). Prawo UE przewiduje
również możliwość podjęcia przez państwa członkowskie środków niezbędnych
w celu zapobieżenia przemieszczaniu odpadów, które nie są zgodne z
tworzonymi przez właściwe władze krajowe planami gospodarki odpadami (art.
7 ust. 2 dyrektywy 75/442). Z przepisów tych nie można wywodzić
zobowiązania państwa członkowskiego do wprowadzenia ograniczeń, o których
mowa jest w art. 9 ust. 5 ustawy. Wprowadzenie tych ograniczeń nie gwarantuje
również osiągnięcia celów określonych w przywołanych przepisach dyrektywy.
Uchylenie art. 9 ust. 5 oraz art. 69a ust. 2 ustawy nie jest sprzeczne z prawem
Unii Europejskiej.
Szczególne regulacje prawne dotyczące odpadów klinicznych zawiera
dyrektywa 2000/76. Zgodnie z jej treścią zakaźne odpady kliniczne powinny
być umieszczane bezpośrednio w piecu, bez wcześniejszego mieszania z innymi
kategoriami odpadów oraz bez wcześniejszej obróbki. Dyrektywa ta nie
zobowiązuje państw członkowskich do wprowadzenia zakazu ich
unieszkodliwiania w inny sposób niż spalanie w spalarniach odpadów.
Uchylenie art. 42 ust. 1a oraz art. 77a ustawy nie jest sprzeczne z prawem Unii
Europejskiej.
4. Konkluzje
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, odpady
2
KOPIA
Warszawa, 28 kwietnia 2008 roku
BAS-WAEM-1119/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu RP
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o odpadach (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska) z
prawem Unii Europejskiej
Sporządził: Ziemowit Cieślik
Weryfikował: Bartosz Pawłowski
3
Warszawa, 28 kwietnia 2008 roku
BAS-WAEM-1120/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o
odpadach (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
(Dz.U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.; dalej: ustawa). Wnioskodawcy
zmierzają do uchylenia czterech przepisów ustawy. Pierwszy przepis rozciąga
obowiązek poddania odpadów odzyskowi lub unieszkodliwieniu na terenie
województwa, w którym zostały wytworzone, na odpady medyczne i
weterynaryjne (art. 9 ust. 5 ustawy). Drugi przepis zakazuje unieszkodliwiania
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych w inny
sposób niż spalanie w spalarniach odpadów (art. 42 ust. 1a ustawy). Przepisy
trzeci i czwarty określają sankcje karne naruszenia uchylanych reguł (art. 69a
ust. 2 i 77a ustawy). Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie
prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, odpady
Warszawa, 28 kwietnia 2008 roku
BAS-WAEM-1122/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o
ochronie gruntów rolnych i leśnych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Hanna Zdanowska) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Sporządził: Ziemowit Cieślik
Weryfikował: Bartosz Pawłowski
BAS-WAEM-1119/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o odpadach (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska) z
prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektowanej regulacji
Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
(Dz.U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.; dalej: ustawa). Wnioskodawcy
zmierzają do uchylenia czterech przepisów ustawy. Pierwszy przepis rozciąga
obowiązek poddania odpadów odzyskowi lub unieszkodliwieniu na terenie
województwa, w którym zostały wytworzone, na odpady medyczne i
weterynaryjne (art. 9 ust. 5 ustawy). Drugi przepis zakazuje unieszkodliwiania
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych w inny
sposób niż spalanie w spalarniach odpadów (art. 42 ust. 1a ustawy). Przepisy
trzeci i czwarty określają sankcje karne naruszenia uchylanych reguł (art. 69a
ust. 2 i 77a ustawy).
Projekt przewiduje wejście ustawy w życie z dniem 1 października 2008 r.
2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej proponowaną
regulacją
Oceniając zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej należy wziąć
pod uwagę postanowienia:
•
dyrektywy Rady z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów
(75/442/EWG) (Dz. Urz. WE L 194 z 25.7.1975, s. 39 z późn. zm.; dalej:
dyrektywa 75/442);
•
dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4
grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (Dz. Urz. WE L 332 z 31.12.2000,
s. 91 z późn. zm.; dalej: dyrektywa 2000/76).
3. Analiza
założeń projektu pod kątem prawa Unii Europejskiej
Kwestie związane z tzw. zasadą bliskości podlegają regulacji dyrektywy
75/442. Zgodnie z jej przepisami zintegrowania sieć urządzeń do
unieszkodliwiania odpadów, do której stworzenia są zobowiązane państwa
członkowskie, musi umożliwiać unieszkodliwianie odpadów w jednym z
najbliższych urządzeń, za pomocą najodpowiedniejszych metod i technologii w
celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony środowiska naturalnego oraz
zdrowia publicznego (art. 5 ust. 2 dyrektywy 75/442). Prawo UE przewiduje
również możliwość podjęcia przez państwa członkowskie środków niezbędnych
w celu zapobieżenia przemieszczaniu odpadów, które nie są zgodne z
tworzonymi przez właściwe władze krajowe planami gospodarki odpadami (art.
7 ust. 2 dyrektywy 75/442). Z przepisów tych nie można wywodzić
zobowiązania państwa członkowskiego do wprowadzenia ograniczeń, o których
mowa jest w art. 9 ust. 5 ustawy. Wprowadzenie tych ograniczeń nie gwarantuje
również osiągnięcia celów określonych w przywołanych przepisach dyrektywy.
Uchylenie art. 9 ust. 5 oraz art. 69a ust. 2 ustawy nie jest sprzeczne z prawem
Unii Europejskiej.
Szczególne regulacje prawne dotyczące odpadów klinicznych zawiera
dyrektywa 2000/76. Zgodnie z jej treścią zakaźne odpady kliniczne powinny
być umieszczane bezpośrednio w piecu, bez wcześniejszego mieszania z innymi
kategoriami odpadów oraz bez wcześniejszej obróbki. Dyrektywa ta nie
zobowiązuje państw członkowskich do wprowadzenia zakazu ich
unieszkodliwiania w inny sposób niż spalanie w spalarniach odpadów.
Uchylenie art. 42 ust. 1a oraz art. 77a ustawy nie jest sprzeczne z prawem Unii
Europejskiej.
4. Konkluzje
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, odpady
2
KOPIA
Warszawa, 28 kwietnia 2008 roku
BAS-WAEM-1119/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu RP
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o odpadach (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska) z
prawem Unii Europejskiej
Sporządził: Ziemowit Cieślik
Weryfikował: Bartosz Pawłowski
3
Warszawa, 28 kwietnia 2008 roku
BAS-WAEM-1120/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o
odpadach (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
(Dz.U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.; dalej: ustawa). Wnioskodawcy
zmierzają do uchylenia czterech przepisów ustawy. Pierwszy przepis rozciąga
obowiązek poddania odpadów odzyskowi lub unieszkodliwieniu na terenie
województwa, w którym zostały wytworzone, na odpady medyczne i
weterynaryjne (art. 9 ust. 5 ustawy). Drugi przepis zakazuje unieszkodliwiania
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych w inny
sposób niż spalanie w spalarniach odpadów (art. 42 ust. 1a ustawy). Przepisy
trzeci i czwarty określają sankcje karne naruszenia uchylanych reguł (art. 69a
ust. 2 i 77a ustawy). Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie
prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, odpady
Warszawa, 28 kwietnia 2008 roku
BAS-WAEM-1122/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o
ochronie gruntów rolnych i leśnych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Hanna Zdanowska) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Sporządził: Ziemowit Cieślik
Weryfikował: Bartosz Pawłowski